Recension: Vi testar OnePlus 3

Diskussion i 'OnePlus 3 - Allmänt' startad av Mobilnörden2000, 20 aug 2016.

  1. Mobilnörden2000

    Mobilnörden2000 Teen Droid Bannlyst

    Blev medlem:
    14 jul 2013
    Inlägg:
    388
    Mottagna gillanden:
    124
    Operatör:
    Tele2

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Info:
    Huawei P9 (EVA-L09)
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab S2 9.7"
    Här nedan följer mitt test på OnePlus 3:

    Under gårdagen fick jag äntligen hem min efterlängtade OnePlus 3 efter en olidlig tid av väntan (för en tekniknörd som mig). Sedan har jag lärt känna min OnePlus 3 bra! I denna artikel ska vi göra ett test på mobilen, och vi lovar att ta upp så mycket som möjligt om mobilen i testet.

    Design

    Vid en första anblick påminner OnePlus väldigt mycket om en HTC One mobil enligt oss. Det då mobilen dels är tillverkad i ett stycke aluminium, men också för att den har den typiska formen för en HTC One mobil. Att telefonen liknar HTCs high-end telefoner är dock inte alls något negativt, då telefonen ligger grymt bra i handen då man känner att det är kvalitet i mobilen. Telefonen ligger också bra i handen tack vare sin tunna profil.
    Vi gillar verkligen utseendet telefons baksida, då den känns stilren.

    Knapparna på telefonen känner man också är gjorda av kvalitésmaterial rakt igenom. Det då de ger riktigt bra tryckmotstånd, och inte känns det minsta "svampiga". Vi fullkomligt älskar att OnePlus anammat Apple och satt dit en knapp som ställer om ljudprofilen, en funktion som framförallt är smidig när jag sitter på lektioner tycker jag. Men jag tycker också det är en frihet att inte behöva leta efter en viss inställning.

    Enda nackdelen vi kan komma på gällande telefonens design är att det det är mycket knappar, och att det är lätt att råka trycka på fel knapp när man ska höja eller sänka. Vi tycker också att OnePlus skulle kunnat separera volymknapparna från varandra.


    Skärm

    OnePlus har detta år valt att gå på en AMOLED - panel i OnePlus 3. Skärmen har dock blivit något modifierad av OnePlus, då man väljer att kalla panelen i OnePlus 3 för OPTIC AMOLED. En teknik som ska innebära att OnePlus 3 får finare färger än andra mobiler med AMOLED - paneler. Upplösningen ligger kvar på 1080 x 1920 pixlar från förra årets OnePlus 2. Vi upplever skärmen i OnePlus 3 som riktigt fin. Men nu kanske du tänker, vad tycker ni om den "låga" upplösningen mot konkurrenterna? Svaret på frågan är att OnePlus 3 inte riktigt har lika fin skärm som till exempel Samsung Galaxy S7, men den är riktigt bra, och slår till exempel LG G5 enligt oss!

    Vi tycker att telefonen levererar otroligt fina färger, både när det kommer till svärtan och övriga färger. Men om man går mycket nära kan man se att telefonen "bara" har Full HD - upplösning. Nackdelen med telefonens skärm är om man vill ha den bästa upplevelsen med ett VR - headset, då det blir pixligt i ett sådant.

    Vi föredrar faktiskt Full HD över Quad HD - skärmar, då Full HD - skärmarna är mycket vänligare mot batterierna i telefonerna. Men också för att Full HD - skärmar är bättre mot processorn, då telefoners processorer blir snabbare om de har mindre pixlar och skyffla runt.

    Skärmen i OnePlus 3 är 5,5" stor. Enligt många användare är det den optimala skärmstorleken på ett telefon, för både män och kvinnor. Vi kan inte annat än att hålla med. Vi tycker verkligen telefonen har den optimala storleken på skärmen då den passar perfekt i näven. Möjligtvis att den tenderar åt det för stora hållet, något OnePlus skulle kunnat lösa genom att minimera ramen runt telefonen.

    Vi upplever skärmen som fullt läsbar i solljus, men vid riktigt stark sol tenderar det till att vi fått ta handen över telefonen för att kunna läsa vad som står på den.


    Prestanda och RAM - hanteringen

    OnePlus 3 har blivit utrustad med Qualcomms senaste chipp (som finns ute på marknaden) i form av Snapdragon 820 tillsammans med hela 6 GB RAM. Detta att jämföra med de telefoner som säljs på den svenska marknaden, som på sin höjd har 4 GB RAM. Att OnePlus 3 har 2 GB extra RAM märks verkligen i det dagliga användandet. Det då telefoner som vi tidigare tyckt varit riktigt snabba nu känns som ånglok i jämförelse. Allt på OnePlus 3 går supersnabbt att utföra. Allt ifrån att låsa upp telefonen med fingeravtryck, till att multitaska mellan olika appar.
    Vanligtvis brukar en telefon få starta om en app på nytt när man inte varit inne i den på ett tag, men OnePlus 3 sparar även appar som man använt riktigt långt bak i tiden.

    Många som läser detta undrar säkert hur telefonen presterar i olika benchmarkprogram? Svaret är att OnePlus 3 utklassar konkurrenterna i benchmarkprogrammet AnTuTu. Konkurrenten Galaxy S7 Edge hamnar till exempel på en 6e plats, medan iPhone 6S hamnar på en 7e plats.

    Något det var många skriverier om i början var att OnePlus 3 bara använde sig av halva sin RAM - mängd. Därav kom telefonen inte ihåg särskilt mycket i bakgrunden. Men med senaste uppdateringen har OnePlus fått bukt med problemet, och telefonen utnyttjar nu hela RAM - mängden. Något som verkligen märks då telefonen kommer ihåg mer än vad någon annan telefon gjort för oss.

    Kameran

    I OnePlus 3 sitter en bakre kamera på 16 megapixlar med bländaravtalet F/2.0. Sensorn i fråga är en från Sony med modellnamn IMX298. Vi tycker det bakre kameran presterar riktigt bra. Det är inga eftersläpningar från kameran, och dessutom får man till bra bilder i dagsljus. Vi tycker inte kameran är riktigt lika bra som i Samsung Galaxy S7 när man ska fota i dagsljus. I mörker märker man att OnePlus fått lov att kompromissa då kameran skapar mycket brus i mörka miljöer.

    När vi jämfört kameran mot till exempel Huawei P9 och LG G5 så är alla dessa jämbördiga när det kommer till att fota i dagsljus. Men både Huawei P9 och LG G5 har något som fattas hos OnePlus 3: en sekundär kamera. P9an som kan ta riktigt bra svartvita bilder, och LG G5 som kan ta vidvinkelfoton. Dessa kameror tillför inte något till huvudkameran, utan är bara en extrafunktion.

    När det kommer till mörkerfoton märker man dock stor skillnad mellan telefonerna. Vi tycker att Huawei P9 och LG G5 ungefär presterar likadant. Men OnePlus 3 hamnar efter då bilderna blir mer brusiga än hos P9 och G5.

    Den främre kameran är istället på 8 megapixlar med 1.4 µm och en Sony sensor med beteckningen IMX179. Jag på redaktionen är verkligen ingen "selfiemänniska", men när jag fått telefonen har jag fått så lov att testa den främre kameran.
    OnePlus 3 tar riktigt bra "selfies" enligt oss, i alla fall i ljusare miljöer. I mörkare miljöer tycker vi och att telefonen tar bra bilder, men precis som med den bakre kameran tenderar bilderna till att bli något gryniga.

    System

    OnePlus 3 skeppas tillsammans med OnePlus egna tolkning av Android, Oxygen OS. I specifikationerna är Oxygen OS nästan som (stock) Android i sitt standardutförande, men med några extrafunktioner så som att man kan dubbelklicka på skärmen för att väcka den.
    OnePlus 3 är telefonen för dig som vill kunna ställa in och ha telefons system så som du föredrar. Då det mesta går att lägga till och ta bort i telefonen.
    I telefonen kan man till exempel bestämma om man vill ha knapparna utanför eller på skärmen.

    Den smartaste funktionen OnePlus 3 har att erbjuda enligt oss är en funktion som låter oss sätta alla widgets på en speciell "hylla". "Hyllan" finns att tillgå om man går så långt det bara går åt vänster på startsidan. Men på "hyllan" går det inte bara att sätta upp widgets, utan det går även att sätta upp anteckningar, något som är riktigt smart om man till exempel behöver en inköpslista.
    Denna funktion är en vi inte förstår att andra tillverkare inte tagit tidigare.

    En annan grymt smart funktion är en funktion som lagrar dina senaste använda appar på en specifik plats. Mer specifikt handlar det om att apparna listas i mulitasking - menyn när alla appar är stängda i telefonen. Men i telefonen finns också ett nattläge, som fungerar oväntat bra för mina annars stickande ögon (på nätterna).

    Övrigt

    OnePlus 3 har en hel del övriga godsaker att bjuda på, det är ju bra det, då man brukar säga att det där lilla extra är det som gör skillnaden på high-end smartphones idag.
    Telefonen kommer med en stor strömplugg. Detta då OnePlus 3 har stöd för något tillverkaren själv väljer att kalla för Dash Charging, en laddningsteknik som är en vidare utveckling på Qualcomms snabbladdning för Snapdragon 820.

    Telefonen är verkligen grymt snabb på att ladda upp batteriet. OnePlus påstående om att telefonen laddar från 0% - 63% på 30 minuter stämmer alldeles utmärkt. Vi tror dock inte att batteriet mår så bra av att laddas så pass fort (jaja, det är ju mest nördar som köper telefonen och säljer den kort därefter).

    Batteritiden i telefonen är också den väldigt bra, den bästa i en smartphone vi testat rättare sagt! Telefonen drar för det första nästan ingenting i stendby läget. Men det bästa är att den inte alls drar mycket vid användande heller. Vi testade att köra bilspelet Asphalt 8 under ca 15 minuters tid så drog telefonen ungefär 2% batteri, vilket är bäst hittills i de telefoner vi testat.

    Telefonen erbjuder plats för dubbla SIM - kort. Jag på redaktionen använder mig dock bara av ett, men skulle önskat att en plats för minneskort fanns. Men funktionen för att mobilen har stöd för dubbla SIM-kort är en riktigt bra funktion. Funktionen kommer garanterat komma till nytta för mig vid framtida resor om man till exempel köper ett kort för surf och ett annat för samtal.
    Trådlös laddning saknas i telefonen, en funktion som skulle varit trevlig att se i telefonen tycker vi.

    Ljudet ur telefonen kommer av en högtalare placerad på undersidan vid USB Type - C porten. Precis som med många andra mobiler känns ljudet platt som kommer ur högtalaren, och vi tror det skulle gjort skillnad om OnePlus hade satt högtalaren på framsidan istället. Däremot är ljudet riktigt bra med hörlurar.

    OnePlus 3 har också en fingeravtrycksläsare placerad på framsidan under skärmen. En fingeravtrycksläsare som är oväntat snabb, eller mer specifikt: näst snabbast efter Huaweis Mate S.

    Sammanfattning

    Medan andra medier (såsom Swedroid, Mobil etc) skrivit "OnePlus 3 är en riktigt prisvärd mobil", så tycker vi att OnePlus 3 är den absolut bästa mobilen just nu. Då tänker vi inte heller på priset. Men att mobilen kostar så pass lite för sin klass är självklart något väldigt positivt.

    OnePlus 3 imponerar på det mesta såsom supersnabb fingeravtrycksläsare, ett grymt gränssnitt och en fantastiskt snabb upplevelse.

    + Supersnabb.
    + Grym fingeravtrycksläsare.
    + Skön att hålla i.
    +Priset.
    -Bara bra kamera.
    -Ingen plats för minneskort.

    [​IMG][​IMG]
     
    Last edited by a moderator: 23 dec 2016
    indika och Effect gillar detta.
  2. indika

    indika Custom Android Moderator

    Blev medlem:
    23 okt 2010
    Inlägg:
    4 775
    Mottagna gillanden:
    1 807
    Operatör:
    Comviq och Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S22+

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq och Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S22+
    Tack för en utförlig genomgång av telefonen. Bra läsning!!!
     
    Mobilnörden2000 gillar detta.
  3. Mobilnörden2000

    Mobilnörden2000 Teen Droid Bannlyst

    Blev medlem:
    14 jul 2013
    Inlägg:
    388
    Mottagna gillanden:
    124
    Operatör:
    Tele2

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Info:
    Huawei P9 (EVA-L09)
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab S2 9.7"
    Tack ska du ha :D