Diskussion: Den stora tråden om Xiaomi Redmi Note 3

Diskussion i 'Redmi & Redmi Note' startad av dalton, 4 dec 2015.

  1. Droid82

    Droid82 Guest

    Jag tror att du har rätt och att hen nu ändrat i kommentaren, för nu står det "The update will be open to everyone on August 25th" och ingenting om att ladda ner från hemsidan. :)
     
    Last edited by a moderator: 24 aug 2016
  2. mobilapan

    mobilapan Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 aug 2016
    Inlägg:
    1 828
    Mottagna gillanden:
    890
    Operatör:
    Fello, Claro, Movistar
    Telefon:
    Mi 11 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello, Claro, Movistar
    Telefon:
    Mi 11 Ultra
    Det är väl ingen som köper 2GB/16GB versionen när det finns en 3GB/32GB hoppas jag? Det är stor skillnad på 2GB och 3GB RAM trots att det påståtts motsatsen här på forumet.

    Sen finns det ju en ny version av Redmi Note 3 med Android 6.0.1 och alla svenska 4G-band (utom 38 men det märks nog inte). Den kommer även med global ROM direkt från fabrik så säljaren ska ju inte behöva röra mjukvaran alls.

    Här finns den som 3GB/32GB, den släppts imorgon:

    http://www.aliexpress.com/store/pro...-Smartphone-5-5-Inch/2178148_32717858702.html

    eller här:

    http://www.geekbuying.com/item/Xiaomi-Redmi-Note-3-Pro-5-5-Inch-FHD-3GB-32GB-Smartphone-371104.html

    Det är väl nästan ingen som har anledning att köpa den vanliga kinesiska versionen nu.
     
    Ignatius_Pop gillar detta.
  3. Dragonevo

    Dragonevo Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 jun 2011
    Inlägg:
    237
    Mottagna gillanden:
    27

    MINA ENHETER


    Då är det kanske denna version man ska satsa på då om man ska beställa från och ned idag . .

    Kommer denna version funka bra med Halebop/Telia 4g?

    Någon som kör smiui på sin rn3 och är nöjd med den romen?


    Måste man unlocka bootloadern för att tex lägga in cm13 eller smiui ?

    Eller är det bara för att kunna roota mobilen man måste börja med en unlock av bootloadern ?

    På min gamla xiaomi mi2s har jag för mig att hålla på med bootloader upplåsning ej var nödvändigt då. .
     
  4. mobilapan

    mobilapan Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 aug 2016
    Inlägg:
    1 828
    Mottagna gillanden:
    890
    Operatör:
    Fello, Claro, Movistar
    Telefon:
    Mi 11 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello, Claro, Movistar
    Telefon:
    Mi 11 Ultra
    Den ska stödja alla 4G-band som används av Telia.

    Att tänka på är dock att denna modellen heter "kate" medan den kinesiska/indiska heter "kenzo" och CM13 och andra romar är för "kenzo" och fungerar antagligen inte på den här modellen.

    Så vill man flasha olika custom ROMs så vill man kanske köpa den gamla modellen, tänkte inte på det...

    Ja.
     
    Droid82 gillar detta.
  5. Droid82

    Droid82 Guest

    Jag har haft både 3 gb och 2 gb-versionen och upplever ingen märkbar skillnad, men det kanske beror på hur man använder telefonen iof. Intressant med 4G-banden. :) Kan man lita på att mjukvaran verkligen är den officiella och att den stödjer OTA när man köper från Geekbuying?
     
  6. zanoy

    zanoy Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 jul 2011
    Inlägg:
    49
    Mottagna gillanden:
    4

    MINA ENHETER

    Tack för tipset!

    Jag avbröt nu min order ( de hade inte skickat den än)

    Frugan vill ha vit/silver, någon som vet vart man hittar den? Hittar bara guld och svart/grå :-(
     
  7. mobilapan

    mobilapan Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 aug 2016
    Inlägg:
    1 828
    Mottagna gillanden:
    890
    Operatör:
    Fello, Claro, Movistar
    Telefon:
    Mi 11 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello, Claro, Movistar
    Telefon:
    Mi 11 Ultra
    Jag upplever stor skillnad på min 3GB RN3 och min 2GB Nexus 5X. Här är en till som upplever skillnad mellan 2GB och 3GB: "The difference that an additional GB of RAM makes on MIUI can be felt as soon as you start playing around with the device. It now becomes practical to lock popular apps like IM into memory, and you can leave apps and return back to the last position a day later. It’s a whole different experience" från http://www.xda-developers.com/xiaomi-mi-max-xda-review/

    Sen tycker jag 32GB lagring är mycket mer användbart än 16GB. Den ena har väl 24GB ledigt och den andra 8GB...

    Är väl svårt att säga något utan att köpa hem den men den officiella programvaran finns på miui.com (för Redmi Note 3 Special Version Global eller vad den heter) så det är ju lätt att se om man får något annat och det finns ju flera som säljer den. Har för mig jag läste att de som köpte från aliexpress-säljaren fick hem förseglade telefoner men inte 100% säker. Det går väl att begära att man får en förseglad box om inte annat (säljaren kan ju vilja testa den och se att den inte är trasig för att slippa en massa strul).

    Internationella RN3 3GB? Finns inte i silver (ännu).
     
  8. zanoy

    zanoy Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 jul 2011
    Inlägg:
    49
    Mottagna gillanden:
    4

    MINA ENHETER


    Yes. Finns det någon info om/när den dyker upp?
     
  9. Ignatius_Pop

    Ignatius_Pop Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 jul 2015
    Inlägg:
    140
    Mottagna gillanden:
    23

    Nu blev jag förvirrad. Trodde Kenzo var snapdragon-modellen och helio modellen hette något annat. Så anledningen till att Kenzo hade fullt cyanogenstöd var för att qualcomm släpper sina källkoder(medans mediatek inte gör det för Helio). Men säger du att det finns flera varianter av Redmi Note 3 med Snapdragon, och inte alla stöder CM13?

    Största anlednigen till att jag vill ha den här telefonen(bortsett från grymma priset, batteritiden och prestandan) är att den har officilellt cyanogenstöd(blev precis bränd av Sony som inte kommer uppdatera min Z3 Compact till Nougat, så hädanefter kommer jag köpa lurar med bra cyanogen stöd) och skulle vara kul att testa att köra helt FOSS AOSP(inga google grejer heller).
    Kan ju passa på att fråga om någon kört på CM13 den här och hur bra det funkar? Batteritid jämfört med MIUI?
     
  10. naDah

    naDah Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 maj 2011
    Inlägg:
    316
    Mottagna gillanden:
    67
    Operatör:
    3
    Telefon:
    Moto G7 Power

    MINA ENHETER

    Operatör:
    3
    Telefon:
    Moto G7 Power
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Apple iPad 4
    ROM:
    Stock
    Den officiella globala romen är inte särskilt global, har massa appar som bara kineser har nytta av, har inte särskilt många språk, inte särskilt många locales och så vidare. Den är helt enkelt inte så global som den kan vara.
     
  11. antonholmstedt

    antonholmstedt Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 jan 2010
    Inlägg:
    983
    Mottagna gillanden:
    183

    MINA ENHETER

    Det finns en ny variant av pro/snapdragon-modellen som bara släppts i Taiwan och som har stöd för fler 4G-band. Den har kodnamn Kate och har åtminstone än så länge inte samma rom-stöd.
     
  12. mobilapan

    mobilapan Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 aug 2016
    Inlägg:
    1 828
    Mottagna gillanden:
    890
    Operatör:
    Fello, Claro, Movistar
    Telefon:
    Mi 11 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello, Claro, Movistar
    Telefon:
    Mi 11 Ultra
    Det finns i alla fall tre versioner av Redmi Note 3:

    hennessy - Mediatek-versionen för Kina,
    kenzo - SD650-versionen för Kina/Indien,
    kate - SD650-versionen för Taiwan och nu resten av världen.

    Nästan ingen har haft kate då den bara sålts i Taiwan och på ebay har den kostat dubbla priset mot för kenzo.

    EDIT: Den internationella versionen som säljs nu måste vara kate och inte kenzo.

    Som vilka då?
     
    Ignatius_Pop gillar detta.
  13. Droid82

    Droid82 Guest

    Jag tycker att skillnaden är marginell men det är ju individuellt vad man märker av antar jag. Angående 32 gb minne så finns ju plats för minneskort, man kan ju köpa ett mycket större minneskort än 16 gb för mellanskillnaden i pris.

    http://www.gearbest.com/memory-cards/pp_337822.html

    Och för att alla ska kunna bilda sig en egen uppfattning så bifogar jag video på skillnaden mellan 2 gb och 3 gb-versionerna så kan ju alla se om det är en skillnad som de irl skulle bry sig om eller inte, det är ju som sagt säkert individuellt. :)

     
  14. mobilapan

    mobilapan Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 aug 2016
    Inlägg:
    1 828
    Mottagna gillanden:
    890
    Operatör:
    Fello, Claro, Movistar
    Telefon:
    Mi 11 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello, Claro, Movistar
    Telefon:
    Mi 11 Ultra
    Det är inte lika användbart eller snabbt med minneskort som med intern lagring. Och hade jag köpt skulle jag inte chansat på billigaste noname-kortet utan köpt Samsung 64GB Pro.

    Sen är det där testet i videon meningslöst för det testar inga situationer där skillnaden mellan 2GB och 3GB skulle märkas. Har även läst att minneshanteringen är förbättrad i MIUI sedan RN3 släpptes.

    Att använda dubbla SIM-kort och minneskort samtidigt går inte heller (inte officiellt i alla fall).
     
  15. Droid82

    Droid82 Guest

    Jag har det kortet och det fungerar finfint. :) För mig är det lika användbart, jag lagrar musik och podcasts och foton osv på det.

    https://www.reddit.com/r/Aliexpress/comments/4d77a2/is_mixza_sd_card_any_good/





    http://chinagadgetsreviews.com/unbo...an-series-32gb-sdhc-micro-sd-memory-card.html

    Jag noterar att du kallar irl-testet för meningslöst, agree to disagree. :) Nej jag tror inte att man kan ha dubbla sim-kort och minneskort samtidigt, så ska man ha det så är det helt klart bättre med 32gb-versionen om inte 16 gb räcker.
     
  16. mobilapan

    mobilapan Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 aug 2016
    Inlägg:
    1 828
    Mottagna gillanden:
    890
    Operatör:
    Fello, Claro, Movistar
    Telefon:
    Mi 11 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello, Claro, Movistar
    Telefon:
    Mi 11 Ultra
    Varför skulle det vara ett bra test bara för att det är filmat och ligger på youtube?

    Självklart är det meningslöst att jämföra geekbench med 2GB vs 3GB RAM.

    Hur representativt är det att starta massor med spel som inte har en chans att få plats i minnet? Nej det är helt enkelt ett dåligt test, både för att det inte kommer hjälpa med mer RAM när spelen ändå inte kommer få plats och även för att de flesta inte kommer starta fem olika spel efter varandra.

    Spelar du 1-2 spel, växlar fram och tillbaka mellan dessa och några appar och dessutom låser de viktigaste spelen/apparna i minnet så kommer 3GB-versionen vara mycket snabbare än 2GB-versionen. Precis som han kom fram till på XDA i en lång och välskriven recension till skillnad från någon som bara klickar runt lite planlöst på en video.
     
  17. Droid82

    Droid82 Guest

    Jag har inte sagt att det är ett bra test för att det är filmat och ligger på youtube. :) Jag noterar det mer meningsfulla och representativa än irl-test i att jämföra Nexus 5X och en Xiaomi Redmi Note 3 Pro med olika UI och processorer osv och dra dina slutsatser av det. ;)

    För att upprepa min poäng: Jag har tex haft Nexus 5X med 2 gb ram och en Samsung Galaxy S7 med 4 gb ram, jag upplevde ingen märkbar skillnad i snabbhet och flyt, och samma sak mellan Xiaomi Redmi Note 3 Pro i 2 gb och 3gb-versionerna. Och samma sak mellan Nexus 5X och Xiaomi Redmi Note 3 Pro. Det är mina egna erfarenheter, som stämmer väl överens med irl-klippet. Så jag tror att det för en del personer är rätt meningslöst att slänga ut pengar på 3gb-versionen och att pengarna istället kan läggas på ett minneskort och ett headset från Kina eller liknande. Det är min åsikt gällande prisvärdheten. :) Som sagt, agree to disagree.
     
  18. mobilapan

    mobilapan Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 aug 2016
    Inlägg:
    1 828
    Mottagna gillanden:
    890
    Operatör:
    Fello, Claro, Movistar
    Telefon:
    Mi 11 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello, Claro, Movistar
    Telefon:
    Mi 11 Ultra
    Jag pratar inte om flyt utan hur ofta den behöver ladda om appar i RAM. Klart det är relevantare för mig att jämföra samma användning av 5X och RN3 3GB än att lita på någon som klickar planlöst på youtube.

    Sen har det sagts här i tråden eller på Swedroid att det inte var någon skillnad mellan RN3 2GB och 3GB och att det bevisades av den där videon. Vilket inte alls är sant, det är bara ingen skillnad för viss användning. För min och många andras användning är det skillnad.
     
    Droid82 gillar detta.
  19. naDah

    naDah Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 maj 2011
    Inlägg:
    316
    Mottagna gillanden:
    67
    Operatör:
    3
    Telefon:
    Moto G7 Power

    MINA ENHETER

    Operatör:
    3
    Telefon:
    Moto G7 Power
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Apple iPad 4
    ROM:
    Stock
    Droid82 gillar detta.
  20. Droid82

    Droid82 Guest

    För vissa är det säkert en relevant skillnad, själv upplever jag som sagt ingen märkbar skillnad, eller om du så vill, marginell skillnad. :)
     
    Last edited by a moderator: 24 aug 2016