Problem: Min LG G4 bara dog....!

Diskussion i 'G4 - Allmänt' startad av ravenswood, 30 dec 2015.

  1. Ampakin

    Ampakin Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 dec 2011
    Inlägg:
    370
    Mottagna gillanden:
    72

    MINA ENHETER

    Skrotad
    Dvs reklamation
    Dvs fullt betalt belopp åter... I mina ögon iallafall.
    LG väljer att inte reparera telefonerna - då bör väl egentligen säljaren krediteras med ditt inbetalda belopp?

    Från konsumentverkets sida:

    "Om du inte avhjälper felet eller levererar en ny vara kan konsumenten kräva att få häva köpet. Att häva ett köp innebär att du betalar tillbaka pengarna som konsumenten har betalat, mot att konsumenten lämnar tillbaka varan. Konsumenten behöver inte acceptera ett tillgodokvitto.

    För att konsumenten ska ha rätt att häva köpet krävs det att felet är av väsentlig betydelse. När du ska bedöma felets betydelse ska du titta på vad som är väsentligt just för denna konsument, inte felets betydelse i allmänhet.

    Konsumenten har rätt att få ränta på beloppet som du återbetalar. I vissa fall har du rätt att få ersättning för den användning som konsumenten haft av varan, så kallat nyttoavdrag."

    Skadestånd för utgifter och förluster
    Om konsumenten har fått utgifter på grund av felet på varan, kan konsumenten ha rätt till ersättning - så kallat skadestånd. Rätten till skadestånd har konsumenten både om felet blivit reparerat eller om köpet har hävts.

    Exempel på kostnader och förluster som du kan bli skyldig att stå för:

    • Utlägg för resor och transporter. Till exempel om konsumenten behövt åka en extra gång till butiken för att få varan reparerad.
    • Inkomstförluster. Till exempel om konsumenten måste ta ledigt från arbetet för att vänta på en reparatör och därmed fått avdrag på lönen.
    • Prisskillnad. Det vill säga om konsumenten efter att ha hävt köpet tvingas betala mer för en motsvarande vara.
     
    Last edited: 19 aug 2016
    ravenshield gillar detta.
  2. junkan

    junkan Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 aug 2010
    Inlägg:
    297
    Mottagna gillanden:
    135

    MINA ENHETER

    Problemet är att det finns en 44:e paragraf som medger nyttoavdrag.
    Tele 2 delar inköpspriset på 36 månader och drar bort den summan på de antal månader som du haft nytta av telefonen. I mitt fall 14 månader så de 6500:- blev 4000:- utbetalt.

    De glömde dock ersätta mig för ränta och utlägg för reklamationen!
    Sedan motsvarande vara blir lite svårt när G5 säljs för 4390:- och G4 fortfarande går att köpa för 3000:-

    44 § Hävs köpet, skall köparen ge ut den avkastning av varan som han har
    fått samt betala skälig ersättning, om han har haft annan nytta av
    varan.

    Om säljaren skall lämna tillbaka betalningen, skall han betala ränta
    från den dag han tog emot betalningen.


    Jag valde att avstå ARN, orkar inte bråka, hade på sin höjd blivit 300:- mer för utlägg och ränta.
     
  3. ravenshield

    ravenshield Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 feb 2010
    Inlägg:
    1 319
    Mottagna gillanden:
    221
    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    S23 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    S23 Ultra
    Vad har Elgiganten för policy angående reklamation dvs att dom telefonen, får man tillbaka hela summan man köpte mobilen för? Eller gör dom också avdrag? Kan dom inte erbjuda en ny G4 så borde man ju bli ersatt med en annan modell och då inte en sämre modell. Men det finns säkert kryphål för företagen som dom utnyttjar..
     
  4. Ampakin

    Ampakin Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 dec 2011
    Inlägg:
    370
    Mottagna gillanden:
    72

    MINA ENHETER

    Jag tror snarare att det är säljarna som inte vet riktigt hur de ska göra.
     
  5. dekkan

    dekkan Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 aug 2016
    Inlägg:
    22
    Mottagna gillanden:
    26
    Tjenare!

    Tänkte dela med mig om vad som hänt min LG G4 som är köpt via tele2.

    Jag fick boot loop på min förra veckan. Telefonen är 11 månader gammal och jag har nu fått status skrotad hos verkstaden. Tydligen är ärendet lämnat för reklamation. Ska ta och köpa mig en 1+3.

    Jag har en vän som fått boot loopen två gånger på sin LG G4 senast i juni båda gångerna har de reparerat telefonen. (via tele2)
     
    ravenswood gillar detta.
  6. dekkan

    dekkan Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 aug 2016
    Inlägg:
    22
    Mottagna gillanden:
    26

    Jag var precis hos tele2 i butik då min LG G4 och min brors LG G4 är skrotade. Vi båda har siktat in oss på en huawei p9 plus som de tyvärr inte har. Vi vill därför häva köpet och få pengarna tillbaka.

    Säljarna kunde erbjuda oss 3990:- vilket är dagsvärdet av telefonen enligt deras hemsida.

    Vi stod på oss eftersom vi hade läst detta och det hela slutade med att vi blev hänvisad till kundservice..
    Känns så jäkla sk*t att en 10 månaders gammal telefonen pajar och vi får 3990:- tillbaka utav 6550.

    Vi hoppas kundservice kan hjälpa oss. Till en början sa butiken att vi endast kunde få presentkort på dessa 3990:-. Helt sanslöst vad de ljög och ändrade sig hela tiden.

    Ni verkar i alla fall ha klarat er bra.
     
  7. junkan

    junkan Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 aug 2010
    Inlägg:
    297
    Mottagna gillanden:
    135

    MINA ENHETER

    Kundservice gav mig samma svar och 44:e paragrafen ger dem lagligt stöd för den uppfattningen.

    Det betyder också att man i praktiken kan ge 10 års garanti på en telefon eftersom att när den är 3 år är den helt avskriven så skrotning ger 0:-

    Vilken idiot har godkänt 44:e paragrafen i lagstiftningen?
     
  8. dekkan

    dekkan Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 aug 2016
    Inlägg:
    22
    Mottagna gillanden:
    26
    Men enligt ditt inlägg så har de gjort ett så kallat nyttoavdrag?
    Enligt vad jag fick höra så får vi tillbaka dagsvärdet enligt deras hemsida, alltså 3990:-.

    De sa till och med att de var "snälla" nog att ge oss hela summan.. Vi skulle få ännu mindre än 3990:- för att de skulle räkna ett nyttoavdrag på det värdet.

    Har läst på andra forum att många gånger så får man hela summan för att kvitta nyttoavdraget med räntan & andra utlägg.
     
  9. Sunkii

    Sunkii Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 aug 2016
    Inlägg:
    5
    Mottagna gillanden:
    1
    Segt. Jag var på SIBA idag. Först när jag visade papperet på min reklamation jag fått från kundservice sa säljaren att de inte hade några i lager (G4). Jag sa att jag inte ville ha en G4, de går ju bara sönder. Han började prata om presentkort. Jag erbjöd mig att ta en G5 vilken de säljer för 4390 kr, mitt nypris var 4790 (nov 2015). De gick med på detta, men agerade som att han hade gjort mig en stor tjänst. Hursom är jag nöjd med det, hoppas denna håller nu bara.
     
  10. dekkan

    dekkan Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 aug 2016
    Inlägg:
    22
    Mottagna gillanden:
    26
    Att man som konsument ska behöva klaga och kämpa hela tiden för att inte bli lurad.

    Tur att du blev nöjd. Det är huvudsaken.

    Jag vill häva köpet och lägga de pengarna på en p9+ som tele2 inte har.
     
  11. ravenshield

    ravenshield Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 feb 2010
    Inlägg:
    1 319
    Mottagna gillanden:
    221
    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    S23 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    S23 Ultra
    Hur fan kan dom börja surra om presentkort? Då blir man ju galen. Dom erbjuder alltså inte iaf en G5 rakt av? Och så ska man helst lägga till lite mer slantar... Hoppas verkligen Elgiganten / Phonehouse löser det bättre.
     
  12. dekkan

    dekkan Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 aug 2016
    Inlägg:
    22
    Mottagna gillanden:
    26
    Jag tror tyvärr att detta är vad de flesta säljare i butiker kommer att försöka med.
    Troligen inte för att de försöker lura dig, säkert för att det är vad rutinen säger.

    För hävning av köp råder det nog mycket okunskap.
     
  13. dekkan

    dekkan Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 aug 2016
    Inlägg:
    22
    Mottagna gillanden:
    26
    Talade med reklamations avdelningen idag, jag fick ett godkänt återköp (från leverantören) och får därmed hela summan tillbaka.
     
  14. ravenshield

    ravenshield Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 feb 2010
    Inlägg:
    1 319
    Mottagna gillanden:
    221
    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    S23 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    S23 Ultra
    Man ska nog inte ge sig så lätt..
     
    dekkan gillar detta.
  15. guerillerox

    guerillerox Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 okt 2010
    Inlägg:
    548
    Mottagna gillanden:
    68

    MINA ENHETER

    Hur funkar det med garantin om sin G4 Bootloader är upplåst och rootad är det ingen ide att skicka in?
    Köpte min på Expansys så vet ej om det är ens värt att skicka in.
     
  16. uddevallare

    uddevallare Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 dec 2011
    Inlägg:
    789
    Mottagna gillanden:
    276
    Operatör:
    Vimla,Tre
    Telefon:
    Oneplus 7T Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla,Tre
    Telefon:
    Oneplus 7T Pro
    För mig var det inga problem på Elgiganten.
     
  17. guerillerox

    guerillerox Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 okt 2010
    Inlägg:
    548
    Mottagna gillanden:
    68

    MINA ENHETER

    Hoppas Expansys är lika snälla, annars blir det skrot och köpa nytt
     
  18. Asawi

    Asawi Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    6 jul 2012
    Inlägg:
    4 433
    Mottagna gillanden:
    4 716
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi Mi11 Lite

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi Mi11 Lite
    Platta:
    iPad Air 2 LTE
    Tvivlar starkt på att de kan klara sig med att ge ut presentkort. Nyttjandeavdraget kan man nog tyvärr inte göra så mycket åt (annat än att stå på sig och påtala deras good/badwill och hoppas på det bästa), men vad gäller presentkort tror jag faktiskt inte att det är OK från deras sida (oavsett butikens interna regler)
     
  19. thehero

    thehero Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 okt 2009
    Inlägg:
    924
    Mottagna gillanden:
    657
    Operatör:
    Fello, självklart.
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello, självklart.
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Ultra
    Telefon 2:
    LG V30. LG G4, S20 FE 5G
    Talade du med reklamationsavdelningen på Tele2 via kundtjänst, eller var det med Tele2-butikens "reklamationsavdelning"?
    Jag beställde min G4 via Tele2 för 9 månader sedan, och väntar nu bara på att den ska börja Bootloopa.
    Ser inte fram emot konfrontationen med Tele2...
     
  20. dekkan

    dekkan Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 aug 2016
    Inlägg:
    22
    Mottagna gillanden:
    26
    Jag talade med reklamationsavdelningen på tele2 via kundtjänst. Min bror blev hänvisad till Skärholmens tele2 butik och där sket det sig såklart.. Men enbart för att det var dem som skickade in telefonen, han har köpt sin via tele2.se precis som mig. Jag kontaktade dock kundservice och fick posta mobilen själv, det gjorde inte min bror.
    Så just nu har min bror fått kontakta kundrelationer via mailen. Men självklart ska han också få ett återköp.

    Den gemensamma nämnaren mellan mig, min bror och min vän som alla fått boot loop så har det uppstått vid mycket multitasking + spel. (Maxa telefonen, få den extremt varm.)