Skrotad
Dvs reklamation
Dvs fullt betalt belopp åter... I mina ögon iallafall.
LG väljer att inte reparera telefonerna - då bör väl egentligen säljaren krediteras med ditt inbetalda belopp?
Från konsumentverkets sida:
"Om du inte avhjälper felet eller levererar en ny vara kan konsumenten kräva att få häva köpet. Att häva ett köp innebär att du betalar tillbaka pengarna som konsumenten har betalat, mot att konsumenten lämnar tillbaka varan. Konsumenten behöver inte acceptera ett tillgodokvitto.
För att konsumenten ska ha rätt att häva köpet krävs det att felet är av väsentlig betydelse. När du ska bedöma felets betydelse ska du titta på vad som är väsentligt just för denna konsument, inte felets betydelse i allmänhet.
Konsumenten har rätt att få ränta på beloppet som du återbetalar. I vissa fall har du rätt att få ersättning för den användning som konsumenten haft av varan, så kallat nyttoavdrag."
Skadestånd för utgifter och förluster
Om konsumenten har fått utgifter på grund av felet på varan, kan konsumenten ha rätt till ersättning - så kallat skadestånd. Rätten till skadestånd har konsumenten både om felet blivit reparerat eller om köpet har hävts.
Exempel på kostnader och förluster som du kan bli skyldig att stå för:
- Utlägg för resor och transporter. Till exempel om konsumenten behövt åka en extra gång till butiken för att få varan reparerad.
- Inkomstförluster. Till exempel om konsumenten måste ta ledigt från arbetet för att vänta på en reparatör och därmed fått avdrag på lönen.
- Prisskillnad. Det vill säga om konsumenten efter att ha hävt köpet tvingas betala mer för en motsvarande vara.
Click to expand...