Problem: Batteriproblem Xperia Z1 Compact

Diskussion i 'Xperia Z1 Compact' startad av crazyconny, 19 maj 2015.

  1. dragontrumpetare

    dragontrumpetare Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    18 maj 2010
    Inlägg:
    3 671
    Mottagna gillanden:
    331
    Telefon:
    SONY Xperia 10

    MINA ENHETER

    Telefon:
    SONY Xperia 10
    ROM:
    Original Stock ROM
    MItt batteri har helt klart börja ta slut alldeles för fort. T o m när jag inte använder det så verka den dricka ofantligt mycket. Har slagit på stamina mode och det verka inte hjälpa. Jag kommer aldrig över en skärmtid på 2 timmar. 1,5 timmar är inte ovanligt alls på min lur just nu. Jag trodde att det kanske berodde på Plats inställningarna var på, vilket det var. Stängde av och valde det som tog minst ström. Men ingen skillnad vad jag märkt. Jag har kollat andra och kan inte riktigt se boven i dramat, mer än skärmen då. Skall se om jag kan lägga upp en skärmbild när batteriet börja ta slut idag.
     
  2. drzap

    drzap Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 jan 2010
    Inlägg:
    1 487
    Mottagna gillanden:
    1 046

    MINA ENHETER

    batterier blir slitna. byt batteri och få tillbaka kapaciteten
     
  3. dragontrumpetare

    dragontrumpetare Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    18 maj 2010
    Inlägg:
    3 671
    Mottagna gillanden:
    331
    Telefon:
    SONY Xperia 10

    MINA ENHETER

    Telefon:
    SONY Xperia 10
    ROM:
    Original Stock ROM
    Vete fankens om jag skulle vilja öppna upp den här luren på egen hand. Låter vanskligt om något skulle gå fel. Hur är det med reparationsfirmor?

    Edit: Fankens. MIn garanti gick ut för 2 veckor sedan.
     
    Last edited: 18 aug 2016
  4. drzap

    drzap Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 jan 2010
    Inlägg:
    1 487
    Mottagna gillanden:
    1 046

    MINA ENHETER

    beställ batteri och bakstycke inklusive dubbelhäftande tejp eller bara ett ark anpassad tejp.
    Youtube och eller ifixit för steg för steg hur man byter.
    firma blir dyrt!
     
  5. Redibo

    Redibo Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 okt 2015
    Inlägg:
    30
    Mottagna gillanden:
    15
    Det är bara 6 eller 12 månaders garanti på batterierna ändå, vill jag minnas. Jag bytte batteri på min själv, det är inga som helst problem. Extremt enkelt! Sen slutade det med att jag pensionerade telefonen ändå, och köpte en Xiaomi Redmi 3 Pro istället. Bättre på alla sätt förutom vattentätheten (som antagligen går åt skogen när du byter batteri).
     
    bernard gillar detta.
  6. Nerre

    Nerre Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 feb 2010
    Inlägg:
    2 110
    Mottagna gillanden:
    204
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Xperia Z1 compact

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Xperia Z1 compact
    Övrigt:
    Smartwatch 3
    Flera har påpekat att när det krävs verktyg för att byta batteriet räknas det som inbyggt och har då samma garantitid som telefonen. Det är flera som fått batteriet bytt på garantin. Jag valde att byta själv eftersom jag gissar att om man lämnar in på garantibyte är det risk att de fabriksåterställer telefonen och kanske uppgraderar (och jag vill inte riskera att bli av med min root).

    Det är faktiskt enkelt att byta, betydligt enklare än när jag demonterade grabbens iPad2.
     
    bernard och Redibo gillar detta.
  7. dragontrumpetare

    dragontrumpetare Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    18 maj 2010
    Inlägg:
    3 671
    Mottagna gillanden:
    331
    Telefon:
    SONY Xperia 10

    MINA ENHETER

    Telefon:
    SONY Xperia 10
    ROM:
    Original Stock ROM
    MM.... FÅr fundera på saken. Men hoppas jag kanske kan fixa en ny mobil snart. Har nog aldrig haft en lur så här länge....
     
  8. Nerre

    Nerre Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 feb 2010
    Inlägg:
    2 110
    Mottagna gillanden:
    204
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Xperia Z1 compact

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Xperia Z1 compact
    Övrigt:
    Smartwatch 3
    Jag bytte eftersom mobilen blev oanvändbar med så kort batteritid och jag hade inte tid att försöka komma på vad jag ville ha för mobil istället.

    Mobilerna blir tyvärr större och större och det gillar jag inte riktigt, så det är svårt att hitta nån ny modell som man känner att man kommer trivas med storleksmässigt. Jag tycker min Z1c är på gränsen, jag har haft Xperia Sola och HTC Hero innan och ville helst inte gå upp så mycket i storlek.
     
  9. Beast

    Beast Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 aug 2010
    Inlägg:
    232
    Mottagna gillanden:
    13

    MINA ENHETER

    Nu är det min tur att få byta batteri,eller det närmar sig iallafall.
    Den fungerar normalt ända till mobilen kommer ner till ~25% då stänger den av sig.
    Något jag märkt på senare tid är att mobilen blir rätt varm vid användning,kan det ha med ett defekt batteri att göra för det är inget jag märkt tidigare..?

    Räcker det att beställa originalbatteri+original bakstycke och sen montera eller måste man beställa nån extra tejp som jag läst om i vissa trådar?
     
  10. Nerre

    Nerre Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 feb 2010
    Inlägg:
    2 110
    Mottagna gillanden:
    204
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Xperia Z1 compact

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Xperia Z1 compact
    Övrigt:
    Smartwatch 3
    Bakstycke köpte jag inget, jag fick bort det lätt (värmde med hårtork och använde sugproppen till en bilhållare, och så ett "plektrum"). Batteri och tejp köpte jag, sen var det lite pill att flytta över NFC-antennen till nya batteriet (men det gick bra bara man tog det lugnt och la in nya batteriet i telefonen för att passa in antennens kontakter innan man tryckte fast den).

    Köper man bakstycke ingår det kanske tejp, jag antar att många anser att den är för tunn och därför köper annan tejp.
     
    bernard gillar detta.
  11. Beast

    Beast Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 aug 2010
    Inlägg:
    232
    Mottagna gillanden:
    13

    MINA ENHETER

    Såg att det fanns batterier med nfc så känns enklast att köpa ett sånt direkt.
    Jo det ingår tejp när man köper bakstycket,men vad är det för tejp man ska köpa om man vill ha mer eller annan tejp då?
     
    bernard gillar detta.
  12. Nerre

    Nerre Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 feb 2010
    Inlägg:
    2 110
    Mottagna gillanden:
    204
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Xperia Z1 compact

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Xperia Z1 compact
    Övrigt:
    Smartwatch 3
    Ingen aning där, jag nöjde mig med den jag fick (jag köpte ju inget bakstycke som sagt var utan bara batteri och tejp).
     
    bernard gillar detta.
  13. Beast

    Beast Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 aug 2010
    Inlägg:
    232
    Mottagna gillanden:
    13

    MINA ENHETER

    Nu hamnade jag i ett annat dilemma..
    Dom allra flesta nya bakstycken jag hittat verkar vara av glas och det vill jag absolut inte ha,och eftersom det egentligen inte är något fel på mitt nuvarande bakstycke räcker det då bara att köpa ny tejp och byta den och sätta tillbaka originalbakstycket när man bytt batteriet?
     
  14. Nerre

    Nerre Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 feb 2010
    Inlägg:
    2 110
    Mottagna gillanden:
    204
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Xperia Z1 compact

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Xperia Z1 compact
    Övrigt:
    Smartwatch 3
    Ja det räcker. Så gjorde jag. Se bara till att du inte skadar bakstycket. Men de gör man inte om man gör "rätt".

    Jag värmde med hårtorken, sen gick jag varvet runt med ett "plektrum" och så stoppade jag in "flikar" (klippta från ett lock till en plastburk) vartefter så inte tejpen skulle klibba ihop igen. Sen satte jag dit en sugpropp (mobilhållare som man sätter på rutan), värmde lite grann igen och lyfta sakta bort bakstycket. Det tog inget stryk alls, blev varken repigt eller böjt.