Vägrad garanti vid root

Diskussion i 'Galaxy S7 - Allmänt' startad av Alphaminor, 2 jul 2016.

  1. Alphaminor

    Alphaminor Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 jun 2016
    Inlägg:
    8
    Mottagna gillanden:
    7
    Mobylifes svar på min senaste reklamation:

    Kostnadsförslag till kund från verkstaden
    2016-08-09 16:05
    Det är inte garanti på enheten och den går inte att reparera för att enheten är vätskeskadad och kunden har upphävt sin garanti genom att roota telefonen (hänvisar till föregående order) Om vi inte får svar inom 94 dagar anses ärendet avslutat och vi skrotar enheten på verkstad
    Retur utan åtgärd 344,- inkl moms (276,- exkl moms)
    Skrotas 263,- inkl moms (211,- exkl moms)

    Verkar som att jag kommer behöva driva detta till ARN.
     
  2. crf_niklas

    crf_niklas Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 jul 2011
    Inlägg:
    287
    Mottagna gillanden:
    86

    MINA ENHETER

    Hur har det gått?
     
  3. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 760
    Mottagna gillanden:
    44 763
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
  4. Alphaminor

    Alphaminor Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 jun 2016
    Inlägg:
    8
    Mottagna gillanden:
    7
    Först vidhöll verkstaden trots upprepade försök till att resonera:

    "[​IMG][​IMG] Meddelande till kund från verkstaden 2016-08
    Hej. Eftersom din enhet är vattenskadad så kan vi dessvärre inte reklamera den. Vanligtvis repareras IP-67 certifierade enheter inom garantin, även om de är vattenskadade. Det kan vi däremot inte göra med din telefon eftersom den är rootad och din garanti därmed försvunnit. Mvh Mobylife."

    Efter att först hotat med, och sedan faktiskt anmält till ARN och kopierat ärendenummer osv till verkstaden så svarade de så här:

    "[​IMG][​IMG] Meddelande till kund från verkstaden 2016-08
    Jag har tagit detta ärendet vidare med Samsung VOC. Återkommer. Mvh Mobylife."

    "[​IMG][​IMG] Meddelande till kund från verkstaden 2016-08
    Hej. Din enhet kommer hanteras. Detta kommer ske på goodwill eftersom din rooting bidragit till att vi inte kommer att kunna genomföra de tester som behövs. Eftersom vi inte heller kan bevisa sammanhang mellan vätskeskada och rooting så väljer Samsung att ta denna på goodwill som en engångsföreteelse. Den kommer alltså att reklameras. Känns detta OK?"

    Har inte sett någon telefon än utan ärendet ligger nu hos Samsung tydligen, men det ser ju lovande ut. Efter ca ÅTTA (!!!) veckors kämpande så har ju Mobylife/Telia (som helt sagt ifrån sig eget "ansvar" och bara hänvisat till verkstaden) helt enkelt vikt ner sig. Helt i linje med all lagstiftning som finns. Bara trist att det varit så svårt att få dem att fatta hur konsumentköplagen fungerar!
     
    Travolta och iterva gillar detta.
  5. Droid119

    Droid119 Guest

    Härligt! :D