Kinamobiler och nya versioner av Android?

Diskussion i 'Övriga Android-telefoner / Kina-telefoner' startad av Vispen74, 21 aug 2016.

  1. Vispen74

    Vispen74 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 jan 2010
    Inlägg:
    1 081
    Mottagna gillanden:
    381

    MINA ENHETER

    Hur är det med uppdateringar av Android på Kina-telefoner? Vad är era erfarenheter? Vilka märken kan man räkna med att få nästa version av Android på och vilka kan man vara säker på att den version av Android telefonen levereras med är den man får dras med för alltid?

    Finns det något märke som har bra stöd på XDA?
     
  2. mobilapan

    mobilapan Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 aug 2016
    Inlägg:
    1 828
    Mottagna gillanden:
    890
    Operatör:
    Fello, Claro, Movistar
    Telefon:
    Mi 11 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello, Claro, Movistar
    Telefon:
    Mi 11 Ultra
    Det beror väl på vad du menar med Kina-telefoner? Menar du Huawei, Xiaomi, Lenovo, ZTE, Meizu, Oppo, LeEco/LeTV så får du uppdateringar, kanske till ny Android-version kanske inte. Menar du sämre och mindre märken än dessa så glöm uppdateringar och särskilt ny Android-version.

    Sen är det förstås större chans att få uppdateringar till ett flagskepp eller en populär modell precis som på mobiler från t.ex. Samsung eller Sony (båda dessa tillverkare lämnar massor med telefonmodeller som inte är flaggskepp med gamla Android-versioner).

    Historiskt sett har ZTE varit ganska dåliga på uppdateringar i allmänhet och till nya Android-versioner i synnerhet. Lenovo och kanske Huawei har varit duktiga på nya Android-versioner på populära modeller. Xiaomi kommer med uppdateringar men brukar aldrig uppdatera Android-versionen.

    Men som exempel har Redmi Note 3 3G/32GB helt klassledande pris/prestanda och även en hel del support på XDA. Den stöds även officiellt av CyanogenMod. I månadsskiftet ska det även komma en version som stödjer alla svenska 4G-band.
     
    bernard och Vispen74 gillar detta.
  3. Vispen74

    Vispen74 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 jan 2010
    Inlägg:
    1 081
    Mottagna gillanden:
    381

    MINA ENHETER

    Tack för ett bra svar. Ja jag tänkte framförallt på de märken från Kina som inte finns representerade i svenska butiker som de du nämner, men vidare Dogee, Homtom, Elefone och allt vad de heter.
    Jag kommer testa en Kina-lur, främst då jag vill ha dual-sim, men även för att det skulle vara kul. Då är chans till uppdateringar något jag ser som betydande för att slippa köpa ny telefon snart igen för att få ny version av Android. Sedan finns ju inga garantier om detta, utan man får mera hoppas. För någon av dessa mer för oss okända tillverkare har väl knappast någon formell plan för uppdateringar och livslängd antar jag.
     
  4. Johnh3

    Johnh3 Android Medlem

    Blev medlem:
    14 aug 2016
    Inlägg:
    7 111
    Mottagna gillanden:
    4 813
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Motorola Edge 40 Neo

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Motorola Edge 40 Neo
    Telefon 2:
    Google Pixel 7a
    Platta:
    iPad
    Vernee har varit rätt duktiga på uppdateringar. Vernee Thor har fått fyra OTA (over the air) hittills, och deras senaste Apollo Lite har fått en OTA.

    Men om de får Android Nougat vill jag ha osagt.
     
  5. Vispen74

    Vispen74 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 jan 2010
    Inlägg:
    1 081
    Mottagna gillanden:
    381

    MINA ENHETER

    Ja Vernee är verkligen intressant. Hade beställt en Apollo lite för 199$, om jag inte började tveka nör jag såg att den inte har NFC (vilket inser att man i regel får räkna bort på dessa lurar), sedan gick den upp i pris och jag började läsa in mig på den oändliga flora som finns i detta segment. I väntan på att Vernee Apollo och Mars ska dyka upp så kollar jag på dessa alternativ:
    [​IMG]
     
  6. Vispen74

    Vispen74 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 jan 2010
    Inlägg:
    1 081
    Mottagna gillanden:
    381

    MINA ENHETER

    Fortsätter med fyra intressanta alternativ till...
    [​IMG]
     
  7. ZilverZurfarn

    ZilverZurfarn Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 jun 2009
    Inlägg:
    909
    Mottagna gillanden:
    276
    Telefon:
    Redmi Note 9 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Redmi Note 9 Pro
    Platta:
    Huawei Mediapad T1
    (För-)Beställde Bluboo Maya Max för en vecka sedan. Löjligt billig, och tidigare modeller från Bluboo har fått OTA. Rykten om Nougat till Maya Max har dykt upp redan innan release.
     
  8. Vispen74

    Vispen74 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 jan 2010
    Inlägg:
    1 081
    Mottagna gillanden:
    381

    MINA ENHETER

    Den ser bra ut vid första blicken, måste kolla närmare. Den har som vanligt inte NFC eller?
     
  9. conny85

    conny85 Professional Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    19 okt 2010
    Inlägg:
    3 478
    Mottagna gillanden:
    930
    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    OnePlus 6

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    OnePlus 6
    Telefon 2:
    Oneplus 3
    Såg trevlig ut den luren. Definitivt värd det man betalar! kameran var väl inte direkt någon höjdare , men för 1300kr så är det inget man ska klaga på för mycket :)
     
  10. ZilverZurfarn

    ZilverZurfarn Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 jun 2009
    Inlägg:
    909
    Mottagna gillanden:
    276
    Telefon:
    Redmi Note 9 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Redmi Note 9 Pro
    Platta:
    Huawei Mediapad T1
    Nope, ingen NFC. Och bara 720p-skärm. I övrigt helt ok.
     
    Vispen74 och bernard gillar detta.