Var det rätt eller fel av Cincinnati Zoo att skjuta gorillan Harambe?

Diskussion i 'Off Topic' startad av Ascii, 25 aug 2016.

  1. Ascii

    Ascii Android Expert Medlem

    Blev medlem:
    23 nov 2010
    Inlägg:
    10 163
    Mottagna gillanden:
    3 148

    MINA ENHETER

    Det är ett hett ämne än idag, om än något urvattnat och uttjatat. Tycker ni Cincinnati Zoo gjorde rätt som sköt Harambe? Vad kunde de annars gjort?
     
  2. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 630
    Mottagna gillanden:
    44 567
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
  3. Ascii

    Ascii Android Expert Medlem

    Blev medlem:
    23 nov 2010
    Inlägg:
    10 163
    Mottagna gillanden:
    3 148

    MINA ENHETER

    Min åsikt är att det var det enda som de kunde göra.
     
  4. NiklasO

    NiklasO Professional Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    21 maj 2010
    Inlägg:
    3 329
    Mottagna gillanden:
    1 632
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro
    Att söva ett så där stort djur med pilar kan ta tid och hade utsatt ungen för en enorm risk. De gjorde det som situationen krävde. Se på tex där de försöker att söva djuren. Det är liksom inte som på film där djur (eller människor) bara däckar pang bom omedelbart efter träff.

    Sen är det en helt annan diskussion om hur ungen tog sig in, varför, om man ska ha vilda djur i fångenskap osv men i just den här situationen som uppstod så var det enligt mig det enda rätta.
     
  5. Ascii

    Ascii Android Expert Medlem

    Blev medlem:
    23 nov 2010
    Inlägg:
    10 163
    Mottagna gillanden:
    3 148

    MINA ENHETER

    Jag håller med till fullo.
     
  6. Droid55

    Droid55 Guest

    Vad är det jag missar, för det såg ju ut att gå bra? Han blev ju attackerad/biten innan de ens hade skjutit mot lejonet. Situationen där var ju lite annorlunda eftersom det var en vuxen man men jag tycker de var kreativa med vattenspridaren.

    Angående gorillan. Jag vet inte vad jag tycker riktigt. Det enda jag med säkerhet tycker är att Cincinnati Zoo hade undermålig säkerhet. En treåring ska inte kunna ta sig in hos gorillorna (eller andra djur). Om detta inte går att förhindra ska man inte tillåta minderåriga besökare överhuvudtaget. Helt ärligt så blir en treårig lika road av boskapsdjur eller andra tamdjur, det är nog mer vi vuxna som vill ge barn en exotisk upplevelse.
     
  7. NiklasO

    NiklasO Professional Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    21 maj 2010
    Inlägg:
    3 329
    Mottagna gillanden:
    1 632
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro
    Poängen var att djuren inte däckade omedelbart när man sköt pilar på dem och att sövning inte är det bästa alternativet vid alla tillfällen. Om mannan i fråga hade blivit dödad så hade det låtit helt annorlunda. Det är jag övertygad om. Om de hade möjligheten att skjuta för att döda men valde att inte göra det och mannen efter det hade blivit dödad av djuren så kan jag tänka mig hur diskussionerna hade gått. Självklart så är det skillnad på situationerna. Mannen var vuxen och gjorde ett aktivt val men han missbrukade både alkohol och droger för tillfället och han behövde hjälp (enligt honom själv). Vilket han också fick senare. För det gick ju faktiskt bra till slut men de tog en enorm risk och råkade ha lite tur.

    Som sagt så diskuterar jag inte säkerheten, hur barnet kunde ta sig in osv. Jag diskuterar hur man löste situationen när den var ett faktum. Sen finns det förstås orsaker till att det kunde bli så. En gorilla är inte heller lika avskräckt av vatten som kattdjur ofta är. Att skjuta honom med pilar skulle möjligtvis göra honom arg och förvirrad. Att inte veta vart smärtan kommer ifrån hade kunnat innebära att barnet fick skulden så att säga och då hade det kunnat gå snabbt. Skjuta ett direkt dödande skott tycker jag var det enda rätta som sagt. Även det har ju självklart risker. Om det inte hade varit direkt dödande och bara skadat så hade det kunnat gå riktigt illa. De hade ju också kunnat träffa barnet men om man tittar på vilka möjligheter som fanns just då så var det troligen det bästa alternativet. Att avvakta för länge hade ju också kunnat bli onödigt farligt. Man ser ju på filmerna som finns hur våldsamt han drog med sig barnet i vattnet och barnet hamnade många gånger under ytan. Sen, som sagt, så kan man diskutera hur, varför, osv men jag går inte in i den diskussionen förutom att jag tycker att det självklart inte ska kunna hända. Hade ungen inte kunnat ta sig in eller om djuren inte skulle ha funnits där så skulle det ju självklart aldrig ha hänt men man måste utgå ifrån situationen som den är just vid tillfället. Man kan ju inte börja diskutera hur ungen kunde ta sig in när situationen är skarp. Det får man ta sen.
     
    Last edited: 26 aug 2016
  8. Droid55

    Droid55 Guest

    Jag menar inte att man skulle diskutera hur ungen kunde ta sig in när ungen väl var där inne. Det vore ju vansinne. Jag menar bara att största kritiken mot parken inte bör handla om att de sköt utan om att de hade undermålig säkerhet. Det här hade kunnat undvikas. Parken bör i första hand se till att djuren har det bra och är i säkerhet snarare än att tjäna pengar på besökare med minderåriga de inte kan garantera säkerhet.

    Vad det gäller skjuta eller söva, jag vill alltid att man ska hitta en odödlig lösning men jag förstår också parkens agerande. Gorillor kanske inte blir avskräckta av vatten i sig men jag tror vatten eller något annat skulle kunna ha distraherat gorillan. Om inte spruta vatten så slänga mat för locka bort gorillan från ungen eller dylikt.

    Mamman till pojken fick också hård kritik från allmänheten och det är ju absurt om något. Alla som har barn vet att man inte alltid kan ha 100% kontroll över situationen. Man kan inte ge henne skulden för parkens dåliga säkerhet.
     
  9. Ascii

    Ascii Android Expert Medlem

    Blev medlem:
    23 nov 2010
    Inlägg:
    10 163
    Mottagna gillanden:
    3 148

    MINA ENHETER

    Det är förstås väldigt enkelt att sitta här och sia om vad man kunde ha gjort och vad som eventuellt kunde ha distraherat gorillan. Nu är det som så att det var en s.k. silverback Gorilla, och han såg ut att vara väldigt distraherad av barnet samt att han agerade erratiskt.

    En sövande pil kunde ha tagit flera minuter att värka och smärtan från den kunde ha förargat honom och i en sån situation där läget är kritiskt så finns inte tiden att diskutera alternativa - "odödliga" - lösningar. Det skulle tagit bra många minuter att få dit en vattenkanon eller liknande.

    Vi pratar alltså om ett djur som med en hand kan krossa en kokosnöt utan minsta bekymmer.

    Det är väldigt synd att han sköts. Dels för att ett liv togs, samtidigt som silverryggar är extremt utrotningshotade men i denna situation fanns bara ett val - skjuta ett direkt dödande skott.
     
  10. indika

    indika Custom Android Moderator

    Blev medlem:
    23 okt 2010
    Inlägg:
    4 775
    Mottagna gillanden:
    1 807
    Operatör:
    Comviq och Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S22+

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq och Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S22+
    Om det hade varit den sista gorillan av sitt slag så hade jag ändå skjutit den utan att tveka.
     
  11. Facemeat

    Facemeat Köttfejset Medlem

    Blev medlem:
    26 jun 2010
    Inlägg:
    3 039
    Mottagna gillanden:
    555
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    iPhone 12 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    iPhone 12 Pro
    Kunde lika gärna skjutit ungen, man kan göra flera. [emoji23]

    (OBS: ta inte ovan skrivna text som allvar, det var och är menat som skämt)
     
  12. Ascii

    Ascii Android Expert Medlem

    Blev medlem:
    23 nov 2010
    Inlägg:
    10 163
    Mottagna gillanden:
    3 148

    MINA ENHETER

    Samma här.
     
  13. indika

    indika Custom Android Moderator

    Blev medlem:
    23 okt 2010
    Inlägg:
    4 775
    Mottagna gillanden:
    1 807
    Operatör:
    Comviq och Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S22+

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq och Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S22+
  14. Finskpinne

    Finskpinne Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 jan 2013
    Inlägg:
    2 269
    Mottagna gillanden:
    1 434
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    15 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    15 Pro
    Samma här, hade inte tvekat en sekund