Vad är problemet?

Diskussion i 'Spel' startad av Arne Anka, 27 aug 2016.

  1. Arne Anka

    Arne Anka Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 mar 2011
    Inlägg:
    87
    Mottagna gillanden:
    20

    MINA ENHETER

    För ca två år sedan skrev jag ett inlägg om varför så många spel fortfarande bara släpps för ios. Idag har android krossat all konkurrens och har över 80% av användarna men fortfarande släpps en hel del spel enbart på ios.

    En del företag, som Telltale, har insett att android tar över och släpper numer både för ios och android. Andra som Double Fine, som gör remakes av gamla lucasartsspel, går åt andra hållet. Först släppte de spel för android och ios samtidigt, därefter först ios och sedan android ett år senare. Nu senast släppte de Day of tentacles i våras och de nämner inte ens en android version.

    Eftersom Telltale och även mindre företag som Revolution klarar att släppa till Android undrar jag vad som är problemet? Uppenbarligen är problemet inte tekniskt eller att för få köper spelen.

    Androids dominans är ju så stor numer att det borde idag vara tvärtom. Eller är sanningen den att trots fler användare föe android generar fåtalet ios användare mer inkomster?
     
  2. iterva

    iterva -_- Hedersmedlem

    Blev medlem:
    3 aug 2013
    Inlägg:
    2 973
    Mottagna gillanden:
    2 936

    MINA ENHETER

    Jag tror helt klart det är så att IOS överlag genererar mer åt app utvecklare.
    Android med sin öppenhet medför ju även den mörka sidan med piratkopiering, dvs apk nedladdningar för att kringgå betalningskravet.
    Har för mig jag nåt år sen läste en undersökning där det framgick att Android användare överlag inte var alls lika villiga till att betala för appar som dom med IOS var.
     
  3. indika

    indika Custom Android Moderator

    Blev medlem:
    23 okt 2010
    Inlägg:
    4 775
    Mottagna gillanden:
    1 807
    Operatör:
    Comviq och Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S22+

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq och Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S22+
    På ios är man mer van med att betala för appar. Apple ville ju inte ha reklam i appar medan Google livnär sig på riktad reklam.

    Kulturerna är annorlunda från start helt enkelt.

    Från en utvecklingssynpunkt så kan såklart kompetens diktera vad man kan och inte kan göra men det är samtidigt ett yrke där man måste vara flexibel och lära sig nya grejer så det kanske är mer som ett farthinder.

    Näe jag tror på ekonomiska motivationer.
     
  4. Arne Anka

    Arne Anka Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 mar 2011
    Inlägg:
    87
    Mottagna gillanden:
    20

    MINA ENHETER

    Kanske det är så men telltale som var motståndare till Android har ändrat sig och verkar tjäna pengar även på Google play.
     
  5. PhR34k

    PhR34k Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 mar 2010
    Inlägg:
    721
    Mottagna gillanden:
    220

    MINA ENHETER

    Jag håller med dig. Jag tycker att utbudet på Google play är dåligt. Jag har en iPad och varje gång jag går in i Appstore så hittar jag massa spel att köpa medan i Android finns det bara en massa skit (appar med iap eller reklam). Jag total vägrar att ladda ner sånt. Detta har varit Androids stora problem sedan start, trodde det skulle försvinna men tyvärr finns det allt för många människor som tycker att gratis är gott oavsett eftersmak. Mycket tragiskt.