Android TV, vilka TV-box alternativ?

Diskussion i 'Android TV' startad av Eder, 11 aug 2016.

  1. Eder

    Eder Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 dec 2013
    Inlägg:
    359
    Mottagna gillanden:
    97
    Telefon:
    Lenovo P2

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Lenovo P2
    Har redan Chromecast, men söker en box att ha till TVn då jag gillar tanken på att ha en fjärrkontroll direkt till TVn.

    Vad finns det idag för alternativ? Nvidia Shield och Google Nexus Player (som knappt finns att få tag på) verkar vara de bästa.

    Att betala 1000 kr för Nexus Player idag känns som ett rån med tanke på hur gammal den är, att den gick att få tag i för 500 kr för typ ett halvår sedan samt att bättre hårdvara snart kan finnas tillgänglig för bättre pris (Xiaomi Mi Box). Mer info om Xiaomis nya produkt: http://www.mi.com/en/mibox/

    Vill heller inte betala 1800 kr + kostnad för fjärrkontroll till Shield då jag inte spelar.

    Frågan är vad man ska göra: Vänta på att Shield går ner i pris, att Xiaomi släpper en europeisk variant eller slå till för rövarpriset på Nexusen? Med en Chromecast sitter man inte direkt i sjön även om det förstås kan vara smidigare med en fjärrkontroll.
     
  2. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 744
    Mottagna gillanden:
    44 740
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Nvidia kör till och från kampanjer där fjärrkontrollen ingår. Det är nog den alla kategorier mest kompetenta mediaspelaren som för närvarande går att lägga vantarna på. Den fungerar dock utmärkt att kontrollera med den medföljande handkontrollen.

    Xiaomis box tror jag tyvärr kommer dröja ett tag innan den kommer hit till Sverige. Den verkar först dyka upp i USA om jag förstått saken rätt.

    Eventuellt kan du kanske hitta en begagnad Nexus Player här i forumet?
     
    Eder gillar detta.
  3. reggy

    reggy Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 maj 2010
    Inlägg:
    269
    Mottagna gillanden:
    41
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Google pixel 8 pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Google pixel 8 pro
    Jag använder Geekbox den fungerar jätte bra.
     
    Eder gillar detta.
  4. NiklasO

    NiklasO Professional Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    21 maj 2010
    Inlägg:
    3 344
    Mottagna gillanden:
    1 645
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro
    Jag köpte en Nexus Player här på köp och sälj för 500. Mer skulle jag troligen inte betala.
    När jag var ute och kollade för bara några dagar sedan så fanns den för 799 på Kjell men den verkar ha utgått nu. Google/ASUS har ju slutat att tillverka och sälja den så den blir väl svårare och svårare att få tag på. Däremot så kör den jag har Android 7.0-betan nu så den uppdateras ju fortfarande. Jag har också två nvidia shield's och för vanlig Youtube och annan streaming så tycker jag att Nexusen presterar ungefär lika bra. Kör dock inte något i 4K. Kör SPMC (Kodi) också och den har tuggat i sig allt jag har kastat på den.
     
  5. ime95mos

    ime95mos Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 apr 2011
    Inlägg:
    1 091
    Mottagna gillanden:
    1 193

    MINA ENHETER

  6. reggy

    reggy Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 maj 2010
    Inlägg:
    269
    Mottagna gillanden:
    41
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Google pixel 8 pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Google pixel 8 pro
    Vet inte men dom ser ju bra ut. Men tänk också på med uppdateringar. Själv använder jag geekbox och den fungerar jätte bra. Läs om Amlogic S905X hur den är.
     
  7. Eder

    Eder Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 dec 2013
    Inlägg:
    359
    Mottagna gillanden:
    97
    Telefon:
    Lenovo P2

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Lenovo P2
    Vilken är er åsikt om Amazon TV stick och Raspberry Pi? Amazon är väl typ som Android där man kan sideloada apps. Egentligen är jag kanske inte intresserad av Android som sådant utan mer möjligheten att använda Kodi tillsammans med fjärrkontroll till TVn.

    Verkar som att kostnaden för Rasperry Pi kan dra iväg ordentligt om man vill ha själva produkten, fjärrkontroll, strömadapter, minneskort och HDMI-kabel. Iofs har man väl SD-kort och HDMI-kabel hemma, men det lär ju fortfarande bli uppemot 700kr. Å andra sidan får man ju en dator istället så det är ju möjligen värt det på så sätt.
     
    Last edited: 19 aug 2016
  8. Droid130

    Droid130 Guest

    Kör Minix Android låda med separat tang.bord och mus med XBMC,Spotify m.m och har gjort länge.