PC/Xperia Companion kan inte återställa sparade kontakter på mina telefoner

Diskussion i 'Sony & Sony Ericsson Allmänt' startad av Kloppstock, 13 aug 2016.

  1. Kloppstock

    Kloppstock Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 nov 2014
    Inlägg:
    186
    Mottagna gillanden:
    6
    Jag har använt mig av Xperia Companions funktion säkerhetskopiera "mina data"
    (kontakter, samtalslogg, kalender, inställningar, övrigt, meddelanden)
    och sedan nu använt "återställ" efter en ominstallation
    Men det är precis samma mönster som med PC Companion och min gamla Xperia M2, den lyckas måhända återställa samtalsloggen men aldrig återställa kontakterna, utan jag har istället där fått förlita mig på överföring mellan 2 telefoner som livlinan, men detta går nu inte längre, och man ska kunna lita på Sonys funktion om den utger sig för att kunna spara kontakter.

    Jag är såklart medveten om funktionen "importera kontakter" i kontakter
    Eftersom jag ominstallerar telefonen kan vi ju dock utesluta att den kan importera från dom 2 första
    SIM-kort
    Internminne
    SD-kort ("inga kontakter från simkortet" blir beskedet)

    Vad ska jag göra?
     
  2. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 630
    Mottagna gillanden:
    44 567
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Har du inget Google-konto du kan synkronisera kontakterna till istället? På så vis slipper du bekymra dig om dem i alla fall, men du använder kanske inget sådant konto?
     
  3. Kloppstock

    Kloppstock Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 nov 2014
    Inlägg:
    186
    Mottagna gillanden:
    6
    Jo det är klart jag har ett google konto som i Android 6 utförande i settings/konton & synkroniseringar tycks hävdar att allt är synkat med google, men jag ser ju inga kontakter förutom 1 enda...seglivad som jag just inte haft kontakt med på två år såklart ;), hur fan just den slank igenom är helt obegripligt
     
  4. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 630
    Mottagna gillanden:
    44 567
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Kolla i inställningarna för kontaktappen, och se till att synkroniseringen är aktiv för Google-kontakter. Det är förmodligen där skon klämmer.

    Därefter bör samtliga kontakter komma upp på alla telefoner du sedermera aktiverar med ditt Google-konto.


     
    iterva gillar detta.
  5. Kloppstock

    Kloppstock Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 nov 2014
    Inlägg:
    186
    Mottagna gillanden:
    6
    Jo synkronisera kontakter är aktivt, och det saknas åtskilliga
     
  6. Honda

    Honda Ninja Moderator

    Blev medlem:
    19 aug 2014
    Inlägg:
    3 637
    Mottagna gillanden:
    2 638
    Operatör:
    NTT Docomo
    Telefon:
    iPhone XtraShitty Femhundratolv gig

    MINA ENHETER

    Operatör:
    NTT Docomo
    Telefon:
    iPhone XtraShitty Femhundratolv gig
    ROM:
    Kiwi
    Jag vet inte riktigt om detta är en lösning du skulle söker efter, men InTouchApp rekommenderar jag. Inte ens jag använder PC Companion eftersom jag tycker andra appar gör det mycket bättre. :)
     
    iterva gillar detta.
  7. Kloppstock

    Kloppstock Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 nov 2014
    Inlägg:
    186
    Mottagna gillanden:
    6
    PC companion är inte en app, jag använder deras modernaste Xperia Companion t.o.m som fortfarande är usel däremot, sant..din app kan ju inte vara en lösning i detta fall då min kopia som ligger på datorn är den som måste hanteras
     
  8. Kloppstock

    Kloppstock Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 nov 2014
    Inlägg:
    186
    Mottagna gillanden:
    6
    Jag ringde Sony support idag, och dom yrade något om möjligheten att jag inte skulle sparat adresserna till google tidigare utan enbart på enheten, jag misstänkte ett tag att jag nyss skapat två google konton och att kontakterna skulle ligga på den andra, men så verkar inte vara fallet då när jag i "konton & synkronisering" fyllde i den här potentiellt andra google mejladressen så flöt dom efter inloggning istället samman till ett och samma konto för det skapades inte något sekundär google konto i telefonen, det beter sig likadant när jag ska logga in på google på datorn, tittar jag i min gamla telefon så står google kontot dock under den gamla E-post-adressen in till 1 och samma? sammanfogade google konto?

    Var i Android 6 ställer jag om! så den kallar mitt konto med ursprunglig E-post adress för säkerhets skull?
     
  9. e7andy

    e7andy Professional Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    14 okt 2009
    Inlägg:
    2 350
    Mottagna gillanden:
    831
    Telefon:
    Huawei P10 Plus

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Huawei P10 Plus
    Telefon 2:
    Nexus 5
    Telefon 3:
    ADP1
    Övrigt:
    LG G Watch R, ChromeCast
    Det låter snurrigt det här. Försök göra det så enkelt som möjligt.

    Flytta alla kontakter till det Gmail-konto som är ditt primära konto. Här är en diskussion kring det och jag borde fungera även om den är ett par år gammal: https://talk.sonymobile.com/t5/Xperia-SP/Backup-phone-contacts-to-Gmail/td-p/595269
    Jag har tyvärr ingen Xperia-telefon själv så jag kan inte kolla om det går att göra på något enklare sätt.

    När du sedan verifierat att alla kontakter är uppe på det Gmail-kontot så raderar du de som är sparade lokalt. Ta bort eventuella extra Gmail-konton. Spara sen inte några kontakter lokalt.

    Använd en dator för att städa upp bland dina kontakter och slå ihop dubbletter.

    När det är klart så ska allt fungera perfekt.
     
  10. Kloppstock

    Kloppstock Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 nov 2014
    Inlägg:
    186
    Mottagna gillanden:
    6
    Jag vet inte vilka som sparades lokalt, eftersom dom är borta nu
    Obs! Jag är inte säker på att jag har två google konton!, och det är vad jag behöver hjälp ifrån dig att bevisa vad som stämmer..men jag vet inte hur jag kommer fram till den slutgiltiga kontrollen

    Länken säger det som Sony sa till mig i telefonen, men problemet är att PC/Xperia Companion misslyckas med den enda backupen så att jag i min tur kan har något att importera från internminnet

    Jag kan inte bara vissla & lägga om/till...då jag nu förlorat kontakter med nummer som jag inte hade sparade någon annanstans eftersom jag hör och häpa inte minns vilka kontakter jag hade alla gånger, men som skulle fortsätta finnas!, jag har inte lust att titta framåt hur jag ska göra från och med nu..utan bakåt där jag inte gått med nummerförlust :)
     
    Last edited: 17 aug 2016
  11. drzap

    drzap Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 jan 2010
    Inlägg:
    1 487
    Mottagna gillanden:
    1 046

    MINA ENHETER

    för mig har xperia companion funkat ypperligt, förstår inte vad du gjort men du kanske har för bråttom.
    börja med
    1. logga in via en dator på dina googlekonton, du verkar ju ha mer än ett. kontrollera om du har dina kontakter på något av dem. RÖR EJ TELEFONEN!
    2. kontrollera om du har en backup i xperia companion och om du har en backup vad den innehåller. RÖR EJ TELEFONEN!
    3. om dina kontakter inte finns på något googlekonto och inte i xperia companion så fär du nu kontrollera om dina kontakter finns på telefonen. ENDAST KONTROLLERA!
    4 finns kontakterna på något googlekonto så är allt biff. finns kontakterna på xperia companion är det bra. finns kontakterna på din telefon så bör du rädda dessa till ditt googlekonto som beskrivits ovan.
    5. när du är säker på var dina kontakter finns och har gjort backup till google så kan du fortsätta med ominstallationen av din mobil
     
  12. e7andy

    e7andy Professional Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    14 okt 2009
    Inlägg:
    2 350
    Mottagna gillanden:
    831
    Telefon:
    Huawei P10 Plus

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Huawei P10 Plus
    Telefon 2:
    Nexus 5
    Telefon 3:
    ADP1
    Övrigt:
    LG G Watch R, ChromeCast
    Det är inte helt lätt att förstå vad du skriver.

    Har du en telefon som har dina kontakter eller inte?
    Eller har du endast en backup och där ska ju alla kontakter finnas, men det fungerar inte att återställa?

    Angående dina Googlekonton så testar du att logga in på dem via en dator och se hur det ser ut med kontakter där. Om du inte vet hur många Googlekonton du har så vet du inte heller inloggningsuppgifterna till dem och då är det lika bra att glömma de du inte kommer ihåg.

    För framtiden så bör du använda Google Contacts. Då slipper du alla backuper och återställningar. Bara att logga in med samma Google-konto överallt så har du kontakterna.

    @drzap@drzap här ovan har skrivit bra om hur du ska göra.
     
  13. Kloppstock

    Kloppstock Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 nov 2014
    Inlägg:
    186
    Mottagna gillanden:
    6
    Ursäkta jag glömde visst bort den här tråden, för att jävla mailen slutade ge ifrån uppdateringstjutet

    Såhär, dom förlorade kontakterna finns inte på internet-google, jag har nog inte alls två konton trots allt, däremot
    finns det ju minst 1 väg kvart som man dock inte fattar varför det trilskas

    Eftersom jag fått en ny enhet från en reparation kan den tydligen inte överta den gamla backupen trots att det är samma modell. Så nu har jag en värdelös backupfolder som kallas "media" i Sony foldern på 1.64 bg som det inte längre går att göra något med tydligen?, lika bra att kasta eller hur?

    Det ligger även kontakter som jag vill överföra från dom gamla enheterna, men Xperia Companion verkar inte klara av att överföra mellan telefonerna trots att den hävdar att överföringen utförts, jag ser dom ingenstans iaf.
    "importera från intern-minne--lokal" funkar inte, den söker istället nått som heter v-Card filer.

    Och det går inte att gå tillbaka till Sony PC Companion och testa överföra mellan enheterna, programmet avslutar sig själv numera för supporten för det är borta.

    Frågor på det?

    Själv undrar jag btw är det inte alls meningen att det ska gå att överföra skärmlåsbild & bakgrund
    & även appar (utan att behöva ladda ner dom på nytt) mellan enheterna?, jag har för mig det gick åtm förr!
     
    Last edited: 29 aug 2016
  14. drzap

    drzap Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 jan 2010
    Inlägg:
    1 487
    Mottagna gillanden:
    1 046

    MINA ENHETER

    Vi tar en fråga åt gången så det blir enkelt.
    1. Om Xperia companion stänger av sig på grund av att det inte supporteras, har du då kollat på nätet om det finns någon annan nyare version av Xperia companion eller något nytt program som gör samma sak? Om inte, varför inte det?
     
  15. Kloppstock

    Kloppstock Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 nov 2014
    Inlägg:
    186
    Mottagna gillanden:
    6
    Nej Xperia Companion funkar..den bara utför inte jobbet i praktiken som den hävdar att den gjort, så då var mitt budskap att jag istället prövar att gå tillbaka till dess föregångare Sony PC Companion version 4 som däremot verkar vara el grande finale, alltså hade du missförstått mig och jag har sedan försökt övertyga dig om saker du redan insätt, dvs att Sony PC Companion är framtliden, eller hur? isfl kan vi gå vidare till nästa problem som du hade tänkt definiera?
     
    Last edited: 31 aug 2016
  16. drzap

    drzap Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 jan 2010
    Inlägg:
    1 487
    Mottagna gillanden:
    1 046

    MINA ENHETER

    @Kloppstock@Kloppstock
    Vet inte om jag uppskattar din ton mot mig när jag bara försöker hjälpa dig men vi gör väl ett försök till.
    Vi kan prova ett par frågor efter varann denna gång.
    2. Har du testat med flera olika usb kablar? Du vet väl att en del är bara för laddning. En del billighetskablar gör så att datorn tror att det är en för överföring men den är endast för laddning.
    3. Har du testat allt på en annan dator? Ibland kan usbhub har ställa till problem, du har väl kopplat direkt till datorn?
    Till sist, på telefonerna. Visar du alla olika typer av kontakter i appen kontakter? Klicka på de 3 prickarna, välj filtrera och kontrollera att alla val är I bockade under visa kontakter. Du måste expandera varje typ för att se. Exempelvis Google, lokal osv
     
  17. Kloppstock

    Kloppstock Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 nov 2014
    Inlägg:
    186
    Mottagna gillanden:
    6
    Min ton låter alltid värre än det var avsedd som när jag försöker beskriva bådas perspektiv i text :)

    2. Jag har köpt 1 ny USB kabel nyligen, om du åsyftar tekniken att överföra datan enheter emellan

    3. Nej det har jag faktistk inte, jag får klämma in ett försök vid tillfälle