När kommer nya prestanda-surfplattor?

Diskussion i 'Allmänt' startad av rojo, 19 jul 2016.

  1. rojo

    rojo Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 maj 2011
    Inlägg:
    20
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Är det någon som vet när nya premium surfplattor är på gång? Z4 tablet är nu över ett år gammal och samma sak med Samsungs tablet S2. Finns det några lämpliga efterträdare till dessa? Jag söker en platta runt 10 tum.
     
  2. neddie

    neddie Android Medlem

    Blev medlem:
    22 jul 2010
    Inlägg:
    6 953
    Mottagna gillanden:
    1 057

    MINA ENHETER

    jag söker själv efter en 7-8 tum som kan ersätta min nexus 7 2013 som är bara jävla trött numera :D
     
  3. darkshippo

    darkshippo Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 feb 2011
    Inlägg:
    2 165
    Mottagna gillanden:
    1 151
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    IPhone 14 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    IPhone 14 Pro Max
    Telefon 2:
    IPhone SE 2020
    Telefon 3:
    IPhone 7
    Platta:
    iPad 12,9 M1
  4. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 765
    Mottagna gillanden:
    44 765
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Det vore väldigt förvånande om inte i alla fall Sony släpper en ny Snapdragon 820/821-baserad surfplatta med 4GB+ RAM och WQHD-skärm under IFA i början av september.

    I annat fall får man nästan dra slutsatsen att de pensionerat sin plattsatsning med tanke på hur lite som hänt sedan Tablet Z4, som för all del fortfarande är en av de bästa Android-plattorna på marknaden.

    Samsung verkar mest intresserade av budgetplattor numera, inget spännande där heller egentligen.
     
  5. AVR4000

    AVR4000 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 feb 2011
    Inlägg:
    1 347
    Mottagna gillanden:
    623
    Operatör:
    Cricket, Fido, Tele2
    Telefon:
    Xiaomi Mi Max 128GB 'Helium'

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Cricket, Fido, Tele2
    Telefon:
    Xiaomi Mi Max 128GB 'Helium'
    ROM:
    Unleash OS (Android 8.1)
    Info:
    Lineage kernel, Nova Launcher
    Telefon 2:
    Sony Xperia Z Ultra C6833
    ROM:
    BlissPop (Android 5.1.1)
    Info:
    BlissPop kernel, Nova Launcher
    Telefon 3:
    Sony Xperia Z C6602
    ROM:
    ExistenZ 4.4.4
    Info:
    DoomKernel, Nova Launcher
    Platta:
    ASUS TF700T
    ROM:
    Crombi-KK
    Om Sony skulle släppa en "X Tablet Compact" med LTE, Snapdragon 821, 4 GB RAM, 32-128 GB lagring och en storlek motsvarande Z3 TC samt en "X Tablet" med motsvarande specifikationer i fullformat vore det ytterst intressant.

    Jag håller ögonen på 6,4-8-tumsenheter framförallt och har konstaterat att en Z3 TC eller Nexus 7 har en storlek som är helt OK för att slå samman allt i ett.

    Det finns definitivt en marknad för tablets och större phablets men det gäller samtidigt att det kommer anständiga produkter. Mycket av problemen är att marknaden ett tag fylldes av rent underdimensionerad hårdvara (1 GB RAM, 1024 x 768 på 9,7-tumsskärm för att inte tala om klassikern 1024 x 600 etc) och det bygger man inte direkt andelar på, framförallt inte när medel-smartphonen av någon anledning framstår som rena raketen i jämförelse.

    Framförallt behövs det ökat fokus just i segmentet 6,4-8 tum där det finns fördelar med integrationen och möjligheten att ersätta en smartphone (framförallt upp till 7 tum).
     
    f4mv och bernard gillar detta.
  6. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 765
    Mottagna gillanden:
    44 765
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Plattorna verkar svårsålda; även välbyggda och välutrustade sådana. Till och med iPad, som fortfarande är synonymt med "surfplatta" i många delar av världen, har svårt att behålla sina tidigare marknadsandelar:

    Den trenden i kombination med att marginalerna minskat, säkert till stor del på grund av "USD99-plattorna" du nämner, bidrar nog till läget vi ser idag.

    Ytterst få tillverkare verkar villiga att satsa på dyra plattor eftersom det förmodligen kostar mer än det smakar i nuläget.

    Får man kanske hoppas på kineserna istället? Vore trevligt om exempelvis Xiaomi började satsa mer på plattor. Deras MiPad 2 verkar riktigt fin även om den inte riktigt kan kallas för "premiumplatta" kanske.
     
  7. Zooklubba

    Zooklubba Android Medlem

    Blev medlem:
    10 jul 2010
    Inlägg:
    6 394
    Mottagna gillanden:
    2 134

    MINA ENHETER

    Intressant att se att deras marknadsandel har sjunkit så mycket. Blev lite fundersam på begreppet "USD99-plattor". När jag först läste det tänkte jag på ebay-"fynd" etc. Vilket känns som om det inte borde vara det.

    Antar det mer syftar på "noname"plattor som diverse elektronikkjedor säljer för en spottstyvel jämfört med en iPad.

    Har folk märkt att de inte använder plattan så mycket och det visas i försäljningen? Jag sitter själv på 3 olika plattor som jag knappt någonsin har använt. (Värt att notera är att jag bara köpt en, 2st är från Google I/O). Jag har däremot sett folk som kör Pokemon Go här i Norge med iPads.
     
    bernard gillar detta.
  8. AVR4000

    AVR4000 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 feb 2011
    Inlägg:
    1 347
    Mottagna gillanden:
    623
    Operatör:
    Cricket, Fido, Tele2
    Telefon:
    Xiaomi Mi Max 128GB 'Helium'

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Cricket, Fido, Tele2
    Telefon:
    Xiaomi Mi Max 128GB 'Helium'
    ROM:
    Unleash OS (Android 8.1)
    Info:
    Lineage kernel, Nova Launcher
    Telefon 2:
    Sony Xperia Z Ultra C6833
    ROM:
    BlissPop (Android 5.1.1)
    Info:
    BlissPop kernel, Nova Launcher
    Telefon 3:
    Sony Xperia Z C6602
    ROM:
    ExistenZ 4.4.4
    Info:
    DoomKernel, Nova Launcher
    Platta:
    ASUS TF700T
    ROM:
    Crombi-KK
    Framtiden för tablets lär ligga i ett antal segment:

    1. Tablets för läsning/konsumtion. Högupplösta skärmar och acceptabel om än inte flaggskeppshårdvara. Nexus 7 och iPad Mini är exempel.
    2. Phablets runt 6,4-7 tum. Mellanklass till flaggskeppshårdvara. Dessa riktar sig till de som vill slå ihop smartphone med tablet och med dagens teknik för små ramar kan kompakta enheter skapas. Asien ligger dock före i detta segment, västvärlden förefaller lite mer konservativ (smartphone på 5 tum och 10-tumstablet) här.
    3. Produktivitetstablets. Tablets med flaggskeppshårdvara och storlek 8-12 tum, dessa kan antingen köra Android N, Chrome OS eller iOS alternativt Windows eller Linux. Dessa ger sig på att vara alternativ till Chromebook eller mindre laptop. Tangentbordsfodral erbjuds, antingen som standard eller som tillbehör. 2-in-1 med Chrome OS vore en intressant lösning här, framförallt med dagens utveckling (Google Play och Androidappar för Chrome OS).

    Kategori 1, d.v.s konsumtionstablets blir sannolikt ganska tillbakatryckt till förmån för större phablets runt 6,4-7 tum men kommer att finna en nisch där Kindle och liknande befinner sig idag. D.v.s att de fokuseras på läsning i samarbete med större e-butiker (Amazon, Barnes & Noble etc).

    Jag är däremot övertygad om att tableten som koncept, d.v.s en enhet som kan vara en fristående "skärm" är här för att stanna men den utvecklas i lite olika riktningar och då går det mot konvergens (2-in-1) och phablets medan det klassiska segmentet går tillbaka.
     
    bernard gillar detta.
  9. AVR4000

    AVR4000 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 feb 2011
    Inlägg:
    1 347
    Mottagna gillanden:
    623
    Operatör:
    Cricket, Fido, Tele2
    Telefon:
    Xiaomi Mi Max 128GB 'Helium'

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Cricket, Fido, Tele2
    Telefon:
    Xiaomi Mi Max 128GB 'Helium'
    ROM:
    Unleash OS (Android 8.1)
    Info:
    Lineage kernel, Nova Launcher
    Telefon 2:
    Sony Xperia Z Ultra C6833
    ROM:
    BlissPop (Android 5.1.1)
    Info:
    BlissPop kernel, Nova Launcher
    Telefon 3:
    Sony Xperia Z C6602
    ROM:
    ExistenZ 4.4.4
    Info:
    DoomKernel, Nova Launcher
    Platta:
    ASUS TF700T
    ROM:
    Crombi-KK
    $99-tablets är sådana som säljs i olika elektronikbutiker, t.ex Teknikmagasinet, Best Buy etc. Vanligtvis kommer det från mindre kinesiska tillverkare och hårdvaran brukar ligga på 2010-2012 års nivå, t.ex 1024 x 600-skärm, 512-1 GB RAM, 8-16 GB lagringsutrymme plus microSD och äldre Androidversioner (4.4.x, 5.0-5.1 o.dyl). Vissa är inte ens Play-certifierade.

    Typiskt försäljningspris på dessa är... $99 men det går att hitta för ännu lägre priser. Denver på Teknikmagasinet finns det ett antal av, har för mig att vissa t.o.m har 7-tums 800 x 480-skärm (!).

    Det finns en avsevärt sämre tablets på marknaden än smartphones, minst sagt. En $99-kinamobil har ofta flera generationer nyare hårdvara än en tablet i samma prisklass.
     
    bernard gillar detta.
  10. kissidor

    kissidor Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 aug 2012
    Inlägg:
    2 227
    Mottagna gillanden:
    2 298
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Galaxy S23 ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Galaxy S23 ultra
    Info:
    med dubbla sim för jobb och privat
    Telefon 2:
    iPhone 13 mini
    Info:
    istället för plånbok
    Telefon 3:
    Google pixel 7 pro
    Info:
    reserv
    Platta:
    iPads pro 12.9 2021/air 2022/mini 6
    Platta 2:
    tab s8 ultra/tab s8/oneplus pad
    Övrigt:
    CC+GTV 3 st, Acer CB Spin 713
    samsung har vi inget att vänta ifrån iaf, de har redan i all tysthet släppt en blygsamt uppgraderad tab s2 2016 - inte ens säker på att den ÄR en uppgradering i alla avseenden. och nu när androidappar anlänt så smått till chromebooks så måste ju det påverka marknaden också. dock har ju alla chromebooks urkassa skärmar jämfört med de bästa rena surfplattorna, vilket sabbar idén med en enhet för mediakonsumtion rätt mycket. det är väl därför jag inte överväger att sälja mina plattor trots att jag kan vända bak och fram och upp och ner på mina två chromebooks och ta en nöjespaus med android
     
    bernard gillar detta.
  11. rojo

    rojo Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 maj 2011
    Inlägg:
    20
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Då var det som jag trodde. Jag söker en ny platta som barnen kan titta på film och spela på i bilen men som pappa kan använda på kvällen och som kommer att uppdateras åtminstone i ett par år. Man får helt enkelt hoppas på Sony i september. Om inte annat lär väl priserna sjunka på de nuvarande i takt med åldern...
     
  12. indika

    indika Custom Android Moderator

    Blev medlem:
    23 okt 2010
    Inlägg:
    4 775
    Mottagna gillanden:
    1 807
    Operatör:
    Comviq och Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S22+

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq och Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S22+
    Ja ett par års uppdateringar kanske är lite väl vågat att hoppas på men jag känner med dig. Tyvärr finns det väl inte så mycket att välja på om man letar efter de senaste hårdvaran men inte går väl befintliga modeller på knäna?
     
  13. some0neelse

    some0neelse Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 maj 2012
    Inlägg:
    2
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Hej,
    Jag ska köpa en Android-platta imorgon tänkte jag. Så himla less på att min Ipad air 2 inte kan hantera en mus!
    Vad är det bästa jag kan köpa imorgon? Pris skitsamma men trevligt om det är prisvärt.
     
  14. kissidor

    kissidor Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 aug 2012
    Inlägg:
    2 227
    Mottagna gillanden:
    2 298
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Galaxy S23 ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Galaxy S23 ultra
    Info:
    med dubbla sim för jobb och privat
    Telefon 2:
    iPhone 13 mini
    Info:
    istället för plånbok
    Telefon 3:
    Google pixel 7 pro
    Info:
    reserv
    Platta:
    iPads pro 12.9 2021/air 2022/mini 6
    Platta 2:
    tab s8 ultra/tab s8/oneplus pad
    Övrigt:
    CC+GTV 3 st, Acer CB Spin 713
    kan du inte vänta tills efter IFA åtminstone och se om det kommer nåt nytt där? det ryktas tex att samsung kanske trots allt kommer att presentera tab s3, fast de släppte en tab s2 2016 för inte så länge sen.
    annars är det väl samsungs tab s2 som är bäst nu, sonys tablet z4 är också bra och antagligen huaweis mediapad nånting som jag inte kommer på just nu i utförandet med 3GB RAM. den sistnämnda kan förmodligen anses vara mest prisvärd även om jag personligen tycker de andra två är värda sina pengar för mig i alla fall.
     
  15. AVR4000

    AVR4000 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 feb 2011
    Inlägg:
    1 347
    Mottagna gillanden:
    623
    Operatör:
    Cricket, Fido, Tele2
    Telefon:
    Xiaomi Mi Max 128GB 'Helium'

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Cricket, Fido, Tele2
    Telefon:
    Xiaomi Mi Max 128GB 'Helium'
    ROM:
    Unleash OS (Android 8.1)
    Info:
    Lineage kernel, Nova Launcher
    Telefon 2:
    Sony Xperia Z Ultra C6833
    ROM:
    BlissPop (Android 5.1.1)
    Info:
    BlissPop kernel, Nova Launcher
    Telefon 3:
    Sony Xperia Z C6602
    ROM:
    ExistenZ 4.4.4
    Info:
    DoomKernel, Nova Launcher
    Platta:
    ASUS TF700T
    ROM:
    Crombi-KK
    Huawei har just släppt MediaPad M3 som verkar helt OK, Kirin 950 och allt. Lenovo har också släppt en ny intressant modell i Yoga-serien med innovativt glastangentbord. Så det verkar som att prestandaplattorna fortfarande lever.
     
  16. MrJiM

    MrJiM Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 apr 2010
    Inlägg:
    1 576
    Mottagna gillanden:
    794
    Operatör:
    3
    Telefon:
    Samsung Galaxy S23 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    3
    Telefon:
    Samsung Galaxy S23 Ultra
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy S22 Ultra
    Telefon 3:
    Samsung Galaxy S21 Ultra
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab S8 Ultra
    Jag kollade lite om MediaPad M3. Kommer köpa den så fort den går att köpa här. Ska även köpa den nya Asus klockan. :)

    Känner mig ca 6000 fattigare redan nu. :D
     
    Vispen74 gillar detta.
  17. mobilapan

    mobilapan Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 aug 2016
    Inlägg:
    1 828
    Mottagna gillanden:
    890
    Operatör:
    Fello, Claro, Movistar
    Telefon:
    Mi 11 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello, Claro, Movistar
    Telefon:
    Mi 11 Ultra
    Är det någon som kan förklara varför de uppdaterade Tab S2 med Snapdragon 652 tydligen inte räknas men folk blir alldeles till sig för en ny MediaPad M3 med säkerligen sämre prestanda och sämre skärm än de förstnämnda plattorna? Eller har jag missat något?
     
    Last edited: 5 sept 2016
  18. kissidor

    kissidor Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 aug 2012
    Inlägg:
    2 227
    Mottagna gillanden:
    2 298
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Galaxy S23 ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Galaxy S23 ultra
    Info:
    med dubbla sim för jobb och privat
    Telefon 2:
    iPhone 13 mini
    Info:
    istället för plånbok
    Telefon 3:
    Google pixel 7 pro
    Info:
    reserv
    Platta:
    iPads pro 12.9 2021/air 2022/mini 6
    Platta 2:
    tab s8 ultra/tab s8/oneplus pad
    Övrigt:
    CC+GTV 3 st, Acer CB Spin 713
    varför tror du mediapad M3 kommer att ha sämre prestanda än den blygsamt uppdaterade tab s2 2016? det är rätt bra drag i kirin 950 och 4GB RAM hjälper också till, samt att huawei brukar ha hyfsat flyt i sitt gränssnitt. 16:10-format gör den extra åtråvärd för de som framförallt vill titta på film i sin platta.

    visst lär den ha något sämre skärm däremot, det kan man ju inte ta ifrån samsung att det har alla - men isf skulle man inte kunna nämna någon annan platta öht. amoled är amoled, men denna blir nog allt annat än dålig också
     
  19. AVR4000

    AVR4000 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 feb 2011
    Inlägg:
    1 347
    Mottagna gillanden:
    623
    Operatör:
    Cricket, Fido, Tele2
    Telefon:
    Xiaomi Mi Max 128GB 'Helium'

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Cricket, Fido, Tele2
    Telefon:
    Xiaomi Mi Max 128GB 'Helium'
    ROM:
    Unleash OS (Android 8.1)
    Info:
    Lineage kernel, Nova Launcher
    Telefon 2:
    Sony Xperia Z Ultra C6833
    ROM:
    BlissPop (Android 5.1.1)
    Info:
    BlissPop kernel, Nova Launcher
    Telefon 3:
    Sony Xperia Z C6602
    ROM:
    ExistenZ 4.4.4
    Info:
    DoomKernel, Nova Launcher
    Platta:
    ASUS TF700T
    ROM:
    Crombi-KK
    Det kan bero på att Huaweis tidigare MediaPads varit mycket bra, samtidigt som [viskar] Samsung inte känns som det mest tilltalande alternativet av ett flertal skäl, mjukvara är ett av dem[/viskar] - ja, visst finns EMUI men M2 bl.a. har rullat på fint.

    Snapdragon 652 är en utmärkt CPU men Samsung är inte min cup of tea helt enkelt. Skärmmässigt har jag inte upplevt några problem med MediaPad M2 och M3 är definitivt inte sämre. Enda plattan där man kunde ha vissa skärmreservationer (bland prestandaprodukterna) var Xperia Z2 Tablet eftersom den hade en del moiré. En del reagerar inte på det men tyvärr är det något jag själv noterar (Z3 TC exempelvis har det inte och då har jag jämfört side-by-side). Z4T har det inte heller.

    Edit: Huaweis aspect ratio är också att föredra som jag ser på saken. Problemet med 4:3 är att bredden ökar för mycket medan 16:9 eller 16:10 ger ett smidigare format som dessutom passar bättre för multimedia.
     
  20. mobilapan

    mobilapan Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 aug 2016
    Inlägg:
    1 828
    Mottagna gillanden:
    890
    Operatör:
    Fello, Claro, Movistar
    Telefon:
    Mi 11 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello, Claro, Movistar
    Telefon:
    Mi 11 Ultra
    Mali-T880 MP4 har inte särskilt bra drag jämfört med Adreno 510.