Problem: Överhettning

Diskussion i 'G3 - Allmänt' startad av pacman, 31 aug 2016.

  1. pacman

    pacman Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 aug 2009
    Inlägg:
    846
    Mottagna gillanden:
    60

    MINA ENHETER

    Har haft problem med överhettning av min G3 i sommar.

    Om jag använder den som GPS i bilen (med skärmen igång), kör Spotify och använder trådlös laddning, då tar det inte många minuter förrän den ger upp.

    Även med sladd istället för trådlös laddning får den problem, men inte lika snabbt.

    Jag byta hållare till en som inte hade lika mycket gods mot telefonen, jag fick köra med trådbunden laddning, samt att jag fick köra GPSen utan skärm (det går bra eftersom jag har Android-klocka och väg-instruktionerna kommer upp där också). Även då överhettade den ibland, vilket ledde till att jag lade den i mittkonsollen så att solen inte hade en chans att nå den (telefonen satt ändå på ett kalluftsutblås i bilen).

    Jag hade inte dessa problem ifjol när jag körde runt i betydligt varmare länder och där använde den som GPS, så jag misstänker att den blivit känsligare för värme, troligen så är det firmware-uppdateringarna som ställt till det. Då använde jag den även som WiFi AP för andra telefoner och det orkade den med också.

    Nu fungerar dock allt bra igen, även med trådlös laddning, det var bara när det var varmt i somras som problemen uppstod. Någon med liknande erfarenheter? Finns det några (okända) tips på något annat man kan stänga av för att minska energiåtgången? Jag är ju beroende av Bluetooth, Skärmen (med hög ljusstyrka på sommaren), GPSen och laddning när jag använder den i bilen...

    Ytterligare en sak som kan ha påverkat energiåtgången är att det är mycket fler handovers i mobilnätet i Sverige än i det land där jag körde förra sommaren. Det påverkar säkert energiåtgången också...

    Ett par saker jag gör nu (även om det inte verkar behövas nu när det blir kallare) är att jag laddar ned offline-kartor till maps och laddar ned musiken i förväg till Spotify (om än över 4G). Det verkar som om energiåtgången på 4G är mycket högre om man streamar musiken än om man laddar ned den i bulk...
     
  2. chucken

    chucken Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 okt 2010
    Inlägg:
    1 166
    Mottagna gillanden:
    317

    MINA ENHETER