Fråga: Rätt att göra X Compact till en midrange-telefon?

Diskussion i 'Xperia X Compact' startad av bernard, 4 sept 2016.

  1. SHM

    SHM Android Apprentice Hedersmedlem

    Blev medlem:
    18 feb 2012
    Inlägg:
    3 952
    Mottagna gillanden:
    1 360
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Apple iPhone 14

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Apple iPhone 14
    Saknar den verkligen laserautofokusen? Vad är det för svart sensor som sitter på baksidan utöver RGBC-IR och blixten? Jobbar för Sony just nu och det ska inte vara någon skillnad på kamerorna och sensorerna på baksidan av telefonerna (XZ och X Compact). Det har jag fått bekräftat av en Sony-chef. Jag har själv en X Compact med laserautofokusen.
    Har hunnit prata med ett tiotal kunder de senaste två veckorna och alla säger att IP-klassningen inte är en dealbreaker men att den är bra och ha. De som tycker att IP-klassning är viktig får köpa Z5 Compact och acceptera en lite sämre telefon. De som vill ha det senaste får köpa X Compact. Jag håller med dig att det är dåligt av Sony att droppa IP-klassningen, men när jag pratade med Sony-cheferna så var priset den avgörande faktorn enligt dem. De har väl gjort marknadsundersökningar antar jag.

    EDIT: Tog bort lite felaktigheter.
     
    Last edited: 20 sept 2016
    inact_0036, Herrputte och bernard gillar detta.
  2. drzap

    drzap Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 jan 2010
    Inlägg:
    1 487
    Mottagna gillanden:
    1 046

    MINA ENHETER

    de som tycker ipklassning är viktigt behåller den ipklassade telefon de redan har eller byter till andra märken som erbjuder riktig ipklassning. att köpa Z5 Compact nu och för det priset är inte ett alternativ. möjligtvis om de skulle droppa priset till 2500:-
     
    bernard gillar detta.
  3. Tullen

    Tullen Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 mar 2010
    Inlägg:
    82
    Mottagna gillanden:
    3

    MINA ENHETER

    Någon som sett ett bra erbjudande på denna mobil? Såg att elgiganten hade 500kr rabatt på dom andra mobilerna i serien.
     
  4. SHM

    SHM Android Apprentice Hedersmedlem

    Blev medlem:
    18 feb 2012
    Inlägg:
    3 952
    Mottagna gillanden:
    1 360
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Apple iPhone 14

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Apple iPhone 14
    Ca halva priset med abonnemang från Telia. Har inte kollat andra operatörer. Kontantpriset borde vara samma överallt.
     
  5. dragontrumpetare

    dragontrumpetare Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    18 maj 2010
    Inlägg:
    3 671
    Mottagna gillanden:
    331
    Telefon:
    SONY Xperia 10

    MINA ENHETER

    Telefon:
    SONY Xperia 10
    ROM:
    Original Stock ROM
    Skaffade luren och är inte direkt missnöjd alls. Hittills funkat bra. Förvånansvärt bra trots att den är en mellanlur. Den känns snabbare än min gamla Z1 compact. Men om det var rätt. Jag antar att det berodde, som några redan snuddat vid, att man vill försöka nå kundgruppen som inte har pengarna för att köpa en värsting-premiumlur och då var man tvingad att ta bort ip.-klassningen. Inte nog med det, tror också att det var hela tanken med Sony Xperia X att även den var menad för att locka köpare. Xperia Performance var snarare för dem som måste ha en värstinglur och man satsade inte så mycket på den alls. Så luren man försöker sälja för att sälja fler lurar är Xperia X och självklart man man då göra den mindre compactare luren också och släppare senare. Som Sony alltid gjort. Jag misstånker däremot att vi likt traditionen bjuder från Sony, kommer se en High-end lur från Sony som bygger på XZ också, men det kommer nog lagom till julhandeln eller nästa år. Sony har alltid släppt compactlurarna efter sommaren och möjligen innan jul eller årsskiftet. Så tror det kommer en ZX compact.

    Dessa XPeria X och XPeria X compact är för att fånga de som inte har råd, som i mitt fall. Första gången jag inte äger en värstinglur från Sony. Men den funkar som jag sa väldigt bra. Kan inte klaga. Har hittills snarare fått beröm för samtalskvalitén både direkt i luren, vid högtalarsamtal samt t o m via mina BT-lurar. Det två sistnärmda brukar jag få en hel del klagomål på. Så om Sony vill växa och sälja fler lurar, så tror jag att det var rätt val att göra bra mellanlurar. Problemet är att de tyvärr återigen p g a namnet sätter en ganska högt pris. För att klå kineserna så måste de nog lägga sig under 4000kr-strecket. Men kan nog förstå det höga priset. Samsung och apple har ju bättre möjligheter att få ut lurarna i massor, Sony har väk ingen egen tillverkning längre och kan inte få ut stora batcher av dessa lurar. Så för att minska på efterfrågan sätter man ett högre pris så får de värsta fansen köpa först. Priset kommer gå ner så fort produktionen kommit ifatt efterfrågan. Jag tror att folk hellre köper dessa kända märken än en uppstickare som ingen känner till, men man måste tävla i priset. Men jag tycker nog min X compact ändå är värt priset på 4 300. Känns inte som ett nerbyte känns som jag hoppat upp till en Z5 compact. Det är väl bara spelen som det märks på och att jag inte har 4K. Men har ingen 4K-tv ändå, så gör mig inte så mycket.
     
    Last edited: 15 okt 2016
    bernard gillar detta.
  6. flaxo

    flaxo Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 mar 2012
    Inlägg:
    11
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Hej, fattade inte riktigt. Hade du en Z5 Compact innan? Jag har en Z5 Compact och funderar på en X Compact men känns inte som det är värt det :/
     
  7. SHM

    SHM Android Apprentice Hedersmedlem

    Blev medlem:
    18 feb 2012
    Inlägg:
    3 952
    Mottagna gillanden:
    1 360
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Apple iPhone 14

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Apple iPhone 14
    Definitivt värt det. X Compact är bättre på precis alla punkter förutom vattentäthet.
     
  8. dragontrumpetare

    dragontrumpetare Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    18 maj 2010
    Inlägg:
    3 671
    Mottagna gillanden:
    331
    Telefon:
    SONY Xperia 10

    MINA ENHETER

    Telefon:
    SONY Xperia 10
    ROM:
    Original Stock ROM
    Näääää hade en z1 compact. Glömde en sak. En sak är jag inte nöjd med, det är keyboarden från swiftkey som är direkt omöjlig. Fick byta den mot Googles keyboard för Sony verka inte ha kvar sin egna längre[emoji52]
     
  9. SHM

    SHM Android Apprentice Hedersmedlem

    Blev medlem:
    18 feb 2012
    Inlägg:
    3 952
    Mottagna gillanden:
    1 360
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Apple iPhone 14

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Apple iPhone 14
    Omöjlig? Jag använder SwiftKey när jag kör Samsung, iPhone, you name it. På alla telefoner jag har haft så har jag haft SwiftKey. Det finns oändligt många inställningar och anpassningar för SwiftKey.
     
  10. dragontrumpetare

    dragontrumpetare Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    18 maj 2010
    Inlägg:
    3 671
    Mottagna gillanden:
    331
    Telefon:
    SONY Xperia 10

    MINA ENHETER

    Telefon:
    SONY Xperia 10
    ROM:
    Original Stock ROM
    Joooo det vet jag. Men den krånglade mer än det var värt. Väljer fel ord ideligen och felstavningar. Vill hellre stava på engelska än svenska o s v. Alla de problemen försvann med Googles keyboard.
     
    Last edited: 19 okt 2016
  11. flaxo

    flaxo Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 mar 2012
    Inlägg:
    11
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Ok, kanske får beställa en sån då :)

    Men blir lite skeptisk när alla tester säger att man lika gärna kan behålla sin Z5 Compact jämfört med X C...
     
    Last edited: 19 okt 2016
  12. Topeli

    Topeli Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 mar 2012
    Inlägg:
    404
    Mottagna gillanden:
    197
    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    iPhone 11 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    iPhone 11 Pro
    Telefon 2:
    Nokia 6510
    Har tidigare som synes haft Z1 C samt Z3 C,
    vilket av storleken gjorde att jag valde Xperia X C.

    Storebror XZ testades, men valde bort den då jag inte vill
    använda två händer för att hantera telefonen haha,
    samt så har man varken hemma eller i bilen, hållare som passar.

    IP-klassen var nog det som lockade in en på Z1 C,
    sedan vart de Z3 C som en uppföljare, men tänkte då inte
    så mycket på IP-klassen, utan var mer att man var nöjd med
    batteri och telefon i sig.

    Ränner inte ute i ur och skur, så de kan även vara lite det som
    ligger bakom att IP-klassen inte vägde in så tungt denna gång.
     
  13. Haag

    Haag Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 aug 2016
    Inlägg:
    10
    Mottagna gillanden:
    2
    Telefon:
    Nokia

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Nokia
    Tror Tele2/Comviq har sänkt priset på den till 2490:- vilket verkar som ett bra pris.
     
    Thomas Molinder och bernard gillar detta.
  14. Thomas Molinder

    Thomas Molinder Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 aug 2014
    Inlägg:
    28
    Mottagna gillanden:
    11
    Telefon:
    Samsung Galaxy A40

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Samsung Galaxy A40
    Telefon 2:
    Xperia X Compact
    Bra spaning, tipsade just om detta i en ny tråd! Med det priset så kändes det bara rätt att slå till direkt. :D

    Dock finns det några begränsningar/avgränsningar i Tele2s erbjudande. Från deras hemsida:

    Erbjudandet gäller alla som har blivit kund hos Tele2 innan 21 oktober, 2016. Om du har mobilt bredband och är osäker på ditt nummer hittar du det på fakturan. Använd format 07xxxxxxx för telefonnummer.

    Du kan även ta del av erbjudandena i våra Tele2-butiker eller ring 0200-222202.

    Endast för kunder hos Tele2

    https://www.tele2.se/partner/uber/access/login/index/
     
    Haag och bernard gillar detta.