Vilka har testat SEQR?

Diskussion i 'Applikationer' startad av mikael.a1, 11 sept 2016.

  1. Xinders

    Xinders Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 sept 2016
    Inlägg:
    15
    Mottagna gillanden:
    17
    Operatör:
    Vimla!
    Telefon:
    OnePlus 7 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla!
    Telefon:
    OnePlus 7 Pro
    Absolut, har testat två olika sätt. Både med mitt ICA bonuskort samt utan ICA bonuskort.

    Använder du ICA bonuskort så ska du först dra ditt ICA bonuskort, se till ha SEQR redo i Blippa-läge. När du dragit ditt ICA bonuskort väljer du "Byt kort" i kortterminalen. Då ska det stå "Köp: BELOPP" i kortterminalen, det är i detta läget du använder telefonen för att slutföra betalningen. Har inte kortterminalen kommit i "Köp: BELOPP"-läge så behöver personalen i kassen möjligtvis göra något, t.ex. trycka på kort eller liknande så att terminalen kommer i rätt läge.

    Använder du inte ett ICA bonuskort behöver du helt enkelt be personalen i kassan att hoppa över ICA bonussteget, detta kan de göra genom att klicka kort, enter, enter i kassan. Kortterminalen kommer då i rätt läge för att betala.

    ICA bonuskort steget ska även fungera i självscanningskassorna.

    Vad jag vet så ska samtliga ICA butiker ha samma system. Problemet är oftast personalen i kassan inte vet hur man ska göra.

    NFC måste vara aktivt på telefonen, ja.
     
    bernard och mikael.a1 gillar detta.
  2. mikael.a1

    mikael.a1 Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 dec 2014
    Inlägg:
    549
    Mottagna gillanden:
    65
    Telefon:
    LG Nexus 5X

    MINA ENHETER

    Telefon:
    LG Nexus 5X
    Tack för en utförlig hjälp och beskrivning, det uppskattas. Man är ju lite orolig första gången ;)

    Dum fråga; på sidan om korterminalen sitter det ett märke som liknar trådlös kommunikation.

    Är det denna som man skall hålla telefonen mot?

    Hur fungerar det med kvitto-steget? kommer det automatiskt?

    Har bara använt ICA-bonuskortet och självscanning innan.
     
    bernard gillar detta.
  3. Xinders

    Xinders Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 sept 2016
    Inlägg:
    15
    Mottagna gillanden:
    17
    Operatör:
    Vimla!
    Telefon:
    OnePlus 7 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla!
    Telefon:
    OnePlus 7 Pro
    Det är på sidan om terminalen du ska hålla telefonen, den gråa ytan på sidan om terminalen.

    Du får ett kassakvitto som vanligt från kassören, då det fortfarande räknas som en vanlig kortbetalning, du får även ett kvitto i SEQR. Dock ersätter det inte det vanliga kassakvittot.

    Återkom gärna med hur det gick, alltid intressant att veta hur andra upplever det. För mig är det sjukt smidigt, men sen är jag väldigt tech-savvy också som gillar sådana här saker, alltid kul att testa nytt :)
     
    mikael.a1 gillar detta.
  4. mikael.a1

    mikael.a1 Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 dec 2014
    Inlägg:
    549
    Mottagna gillanden:
    65
    Telefon:
    LG Nexus 5X

    MINA ENHETER

    Telefon:
    LG Nexus 5X
    Ok, skall bli spännande att testa. Lite surt att det inte fungerar utan kod vid större belopp.

    Men det kanske kommer?

    Dum fråga igen; när det står "byt kort". Står det på skärmen eller i kortterminalen?

    Vilka andra butiker förutom ICA och Willys kan man använda Seqr?
     
  5. Xinders

    Xinders Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 sept 2016
    Inlägg:
    15
    Mottagna gillanden:
    17
    Operatör:
    Vimla!
    Telefon:
    OnePlus 7 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla!
    Telefon:
    OnePlus 7 Pro
    Vad jag vet så har väl samtliga kontaktlösa kort ett beloppgräns innan man måste skriva in PIN-kod, sen vad den gränsen är beror på bank.

    "Byt kort" kommer stå på terminalen.

    I dagsläget så är det ju hela Axfoodkoncernen, McDonalds, Sibylla, Wayne's Coffee samt lite små butiker här och var, men i och med Blippa så kan du ju betala på alla ställen som har stöd för kontaktlösa betalningar (vilket inte är många i Sverige, om man inte räknar in ICA).
     
  6. mikael.a1

    mikael.a1 Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 dec 2014
    Inlägg:
    549
    Mottagna gillanden:
    65
    Telefon:
    LG Nexus 5X

    MINA ENHETER

    Telefon:
    LG Nexus 5X
    tänkte vara modig och testa detta. Döm om min förvåning när man bad om hjälp, och kassörskan inte visste hur det fungerade :ehm:

    Istället irrade hon ut i affären för att leta reda på "en kollega som visset hur detta fungerade". Efter 5 minuter kom de tillbaka, och det löste sig.

    Under tiden hade min förväntade tidsvinst gått upp i rök för länge sedan, och folk i den vanliga kontantkön skrattade antagligen för sig själva inombords.

    Kommer detta hända mig på fler ställen?
     
  7. Xinders

    Xinders Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 sept 2016
    Inlägg:
    15
    Mottagna gillanden:
    17
    Operatör:
    Vimla!
    Telefon:
    OnePlus 7 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla!
    Telefon:
    OnePlus 7 Pro
    Har själv upplevt detta på ICA, då kassörskan i kassan oftast inte har en aning om vad man pratar om. Man behöver dock lugnt och sansat berätta för de vad man tänker göra. De som sitter i kassan blev i början ganska ställda när jag bara bad dem göra "kort -> enter -> enter". Numera kör jag: "Jag ska prova betala med ett betalkort i mobilen, kan du prova trycka kort som betalmetod och sen enter, enter". Brukar funka. Gäller att vara extremt övertydlig. Problemet på ICA är att de har en konstigt implementation av kontaktlösa betalningar, så detta problemet upplevs för samtliga som försöker betala med ett kontaktlöst kort som inte är utfärdat av ICA-banken.

    Detta problem upplevs som tidigare sagt endast hos ICA. Övriga butiker som har kontaktlösa terminaler har inte detta problem och det fungerar smidigt.
     
  8. Facemeat

    Facemeat Köttfejset Medlem

    Blev medlem:
    26 jun 2010
    Inlägg:
    3 039
    Mottagna gillanden:
    555
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    iPhone 12 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    iPhone 12 Pro
    Det förklarar varför det inte funkade med mitt kort häromdagen. Var på två olika Ica och prövade men det funkade inte, alltså var det kassörernas fel.

    Jag orkar inte stå där och säga till vad de ska göra för då försvinner tidsvinsten med att betala kontaktlöst. Går jag då i en bemannad kassa så använder jag istället chippet för det går mycket fortare än att behöva stå där och förklara deras jobb.

    Däremot de gånger jag använder självscanning så betalar jag kontaktlöst, för där klickar man vidare själv.
     
    bernard gillar detta.
  9. mikael.a1

    mikael.a1 Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 dec 2014
    Inlägg:
    549
    Mottagna gillanden:
    65
    Telefon:
    LG Nexus 5X

    MINA ENHETER

    Telefon:
    LG Nexus 5X
    en sak som jag märkte igår när jag var på ICA, var att när man först drar sitt ICA-bonuskort och sedan trycker på "STOP",(eftersom jag inte tänker betala med ICA-kortet utan endast vill ha bonusen), så försvinner alternativet "byt kort" om du vill betala med mobilen :(

    det gäller alltså att trycka på "byt kort" direkt efter man dragit sitt ICA-bonuskort. Tyvärr glömde jag detta och alternativet "byt kort" försvann från kortterminalen o_O

    Har ni eller någon annan råkat ut för detta?
     
  10. Crall

    Crall Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 jul 2010
    Inlägg:
    1 107
    Mottagna gillanden:
    253
    Operatör:
    AllTele
    Telefon:
    LG G6

    MINA ENHETER

    Operatör:
    AllTele
    Telefon:
    LG G6
    Info:
    Kör helt default utan root.
    Telefon 2:
    COBS Smart1
    ROM:
    COBS Default Android 5.0.2
    Info:
    www.smart1.se www.cobs.se
    Japp, fast det felet gör man ju bara en gång :-) STOP är ju rätt logiskt just stopp dvs man avbryter pågående handling. Nu kör inte jag med någon app då jag i nuläget inte ser någon som helst tidsvinning då NFC med ICA:s kort är den snabbaste lösningen (och man måste lik förbannat använda kortet för att få en handscanner) men i början gjorde jag samma fel som dig (vid dom tillfällen ica kortet var tomt :-) ).
     
  11. mikael.a1

    mikael.a1 Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 dec 2014
    Inlägg:
    549
    Mottagna gillanden:
    65
    Telefon:
    LG Nexus 5X

    MINA ENHETER

    Telefon:
    LG Nexus 5X
    Hur lång tid tar det att betala med SEQR resp. ICA-kortet?
     
  12. Crall

    Crall Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 jul 2010
    Inlägg:
    1 107
    Mottagna gillanden:
    253
    Operatör:
    AllTele
    Telefon:
    LG G6

    MINA ENHETER

    Operatör:
    AllTele
    Telefon:
    LG G6
    Info:
    Kör helt default utan root.
    Telefon 2:
    COBS Smart1
    ROM:
    COBS Default Android 5.0.2
    Info:
    www.smart1.se www.cobs.se
    ingen aning då jag inte använder SEQR. Men efter som du måste klicka "byt kort" och dra fram telefonen och blippa samt acka på telefonen så blir det flera handhavande än med kort. Med kortet klickar jag två ggr på skärmen (starta och betala) sedan bilppar jag kortet (nfc) och klickar ok, är beloppet över 200 (jag tror det är 200 iaf) så måste pin slås in på babsen. Det är säkert inte någon större tidsåtgång på SEQR men för mig känns det inte som någon större vinning att använda deras tjänst.