Separata ikoner för olika inkorgar (e-post)

Diskussion i 'Applikationer' startad av [SH], 27 sept 2016.

  1. [SH]

    [SH] Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 mar 2013
    Inlägg:
    40
    Mottagna gillanden:
    21

    MINA ENHETER

    Min fru har skaffat ny mobil, en Sony Xperia X Compact, och därmed lämnat Windows Phone. Hon var nöjd med Windows som OS på mobilen men frustrerad över avsaknaden av vissa appar men nu kommer också insikten att gräset inte enbart är grönare på andra sidan.

    Hon använder tre olika e-postkonton (jobbets Google-baserade e-post, privat Gmail-adress och privat Outlook-adress) och i WP kan man enkelt fästa dessa tre inkorgar på startskärmen och på så sätt enkelt se var man har oläst e-post mm. Hjälp mig hitta en liknande lösning i Android.

    Har tittat på apparna för Gmail och Outlook, där kan vi enkelt lägga till alla tre kontona men inte lägga upp dem som egna ikoner på startskärmen. Eller har jag missat något?

    Widgets är inte ett alternativ, de tar för mycket plats och hon behöver inte se vilken e-post som kommit. Hon vill bara ha en ikon per inkorg/konto och en siffra på ikonen som visar antalet nya e-postmeddelanden.

    Eftersom jag kör Windows 10 Mobile själv känner jag mig lite vilsen...
     
  2. Asawi

    Asawi Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    6 jul 2012
    Inlägg:
    4 438
    Mottagna gillanden:
    4 720
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi Mi11 Lite

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi Mi11 Lite
    Platta:
    iPad Air 2 LTE
    Inte så elegant, men använder man olika klienter för de tre kontona så löser det ju problemet. Alltså Gmail för Gmail, Outlook för Outlok och t.ex. Type App för jobbmailen.
     
  3. Asawi

    Asawi Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    6 jul 2012
    Inlägg:
    4 438
    Mottagna gillanden:
    4 720
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi Mi11 Lite

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi Mi11 Lite
    Platta:
    iPad Air 2 LTE
    Fast nu när jag kollar mitt Type App ser jag att jag kan lägga en "oläst-widget" (alltså bara ikon med antal) för varje inkorg. Så väljer man att ta all post den vägen har man en mapp och flera widgetar. (Du skrev visserligen att widgets inte var ett alternativ, men denna widget tar ju inte mer plats än en ikon)
    Tillägg: lägger in en skärmbild.
    Screenshot_2016-09-27-10-46-17.jpg
     
    Last edited: 27 sept 2016
  4. e7andy

    e7andy Professional Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    14 okt 2009
    Inlägg:
    2 350
    Mottagna gillanden:
    833
    Telefon:
    Huawei P10 Plus

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Huawei P10 Plus
    Telefon 2:
    Nexus 5
    Telefon 3:
    ADP1
    Övrigt:
    LG G Watch R, ChromeCast
    Vill och behöver hon separera sina mailboxar? Personligen föredrar jag att ha alla mail till en enda mailbox och för att slippa kolla på flera ställen. De olika typer av mail som hon använder går alldeles utmärkt att skicka till en enda mailbox.
    Enda skälet jag kan se till en separering är om man inte vill läsa jobbmailen under vissa perioder, men ofta är det en mer teoretisk tanke eftersom man i verkligheten ändå går in och kollar när man ser att man har olästa mail.
     
  5. Asawi

    Asawi Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    6 jul 2012
    Inlägg:
    4 438
    Mottagna gillanden:
    4 720
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi Mi11 Lite

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi Mi11 Lite
    Platta:
    iPad Air 2 LTE
    I TypeApp har man visserligen separata inboxar, men man kan ha som standardvisning att den samlade inboxen visas.
     
  6. [SH]

    [SH] Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 mar 2013
    Inlägg:
    40
    Mottagna gillanden:
    21

    MINA ENHETER

    Ska titta på den, den där lilla widgeten passerar som ikon så den är godkänd.

    Hon vill separera mailen. Hon är min fru. Räcker inte det som argument för att jag ska hitta en lösning..? ;)

    Hon vill helt enkelt inte ha en blandad inkorg, tycker att det ser rörigt ut. Ett av de privata kontona får dessutom mest nyhetsbrev o liknande, kanske kunde avvecklas men det lägger inte jag mig i.