Motortråden - allt om bilar

Diskussion i 'Off Topic' startad av beyorn, 31 dec 2013.

  1. drzap

    drzap Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 jan 2010
    Inlägg:
    1 487
    Mottagna gillanden:
    1 046

    MINA ENHETER

    köp ALDRIG sånt begagnat på skroten, de lämnar ingen garanti på att det fungerar, ingen returrätt eller bytesrätt. att köpa elektronik på skroten är att köpa en trisslott
     
  2. ASR

    ASR Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    15 mar 2012
    Inlägg:
    3 674
    Mottagna gillanden:
    973
    Telefon:
    Galaxy S22

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Galaxy S22
    hehe jo jag är medveten om det men försöker snåla lite med tanke på att jag inte planerar på att behålla bilen
     
  3. ASR

    ASR Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    15 mar 2012
    Inlägg:
    3 674
    Mottagna gillanden:
    973
    Telefon:
    Galaxy S22

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Galaxy S22
    Jag fick inte upp någon tändkassett hos skruvat.se enbart tändspole, tändkassett kostar 2400kr hos autoexperten
     
  4. chraist

    chraist Replicant Moderator

    Blev medlem:
    11 aug 2011
    Inlägg:
    7 990
    Mottagna gillanden:
    8 458
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 7

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 7
    Snubblade över denna sidan för någon dag sen. Kanske kan vara intressant då de har betydligt bättre pris i tyskland än här hemma.


    http://m.bildelaronline24.se/
     
  5. ASR

    ASR Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    15 mar 2012
    Inlägg:
    3 674
    Mottagna gillanden:
    973
    Telefon:
    Galaxy S22

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Galaxy S22
    lol vilket sammanträffande satt precis och surfade på den sidan. Tändkassetten som kostar 2400kr hos autoexperten kostar 906kr hos bildelar24 och då är märket NGK. Någon som har erfarenhet av den sidan?

    http://www.bildelaronline24.se/ngk/7012201 906kr

    https://www.autoexperten.se/reservd...polar-och-tandkassetter/tandkassett-27095450/

    2400kr

    de väl samma?
     
  6. drzap

    drzap Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 jan 2010
    Inlägg:
    1 487
    Mottagna gillanden:
    1 046

    MINA ENHETER

    har handlat en hel del från tyska bildelaronline24. mycket bra sida tycker jag! har alltid fått det jag beställt och kvaliteten har varit utmärkt. inga kopior utan står det ngk får du ngk.
     
    chraist gillar detta.
  7. ASR

    ASR Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    15 mar 2012
    Inlägg:
    3 674
    Mottagna gillanden:
    973
    Telefon:
    Galaxy S22

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Galaxy S22

    Jättebra, la en beställning där och tog NGK hoppas jag får leveransen så fort som möjligt. Stort tack för att du tog din tid och svarade :)
     
  8. drzap

    drzap Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 jan 2010
    Inlägg:
    1 487
    Mottagna gillanden:
    1 046

    MINA ENHETER

    det är med största sannolikhet samma, tyska bildelar är sjukt mycket billigare, köper nästan allt från tyskland nuförtiden.
    inget problem
     
  9. ASR

    ASR Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    15 mar 2012
    Inlägg:
    3 674
    Mottagna gillanden:
    973
    Telefon:
    Galaxy S22

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Galaxy S22
    Tänkte passa på att fråga om någon har erfaret av Kia? 7 års garanti är jäkligt bra tycker jag. Tänkte åka och besöka Kia återförsäljare någon gång nästa vecka och se vad det finns. Tycker att sportage är en fin bil
     
  10. tontmobil

    tontmobil Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 maj 2011
    Inlägg:
    1 600
    Mottagna gillanden:
    471
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S7 Edge

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S7 Edge
    Jag tänkte nog åka till affären och köpa, så BRL ligger bra till och dom har mycket kunskaper. Om du vill tipsa till nån annan affär så max två timmar ifrån Lamnhult.

    Jag hade något tänkt så man hör "djupet" av låtar och känna bassen, inte för mycket bass typ.
    Lyssna på cut your teeth - kygo remix
    Så kanske du förstår vad jag menar.

    Sen måste vi tänka i framkant (framtiden), val av högtalar osv.

    MEN det är kanske är bäst att kolla varför högtalarna i dörrarna inte fungerar om jag har högtalar där. *
    För jag tänkte först att byta dom eftersom jag får ingen ljud därifrån, då har jag bara en högtalar som inte fungerar (mitten på instrumentbrädan)

    Men till högtalare nu.
    Tänk att har midbas (om det är högtalare med bass) i instrumentbräda, om det likadan som jag har i hatthylla och sen "vanlig" högtalare i mitten och dörrarna med basslåda i bagageutrymmet.

    Men jag lyssna väl som vanlig användare men visst, ibland kan de bli höga DB (ej högsta) så en högtalare som kan klara de utan späcka skulle vara bra. Men blandad musik kan man säga.

    Jag har redan slutsteg men om den klarar av eller inte, det vet jag inte. Men jag kan säga modell senare i veckan.

    Men Koaxialhögtalare kan vara bra för dörrhögtalare?

    * = ifall dom skulle finnas och fungera så kanske det är bättre att uppdatera högtalare i instumentbräda.

    Men dessa som du länkade är värdigt billiga och bra enligt dig(?)
    (inte alltid billigast är bäst)
    http://www.brl.se/sv/artiklar/jbl-gto329.html
    Passar bara utan galler dock.

    Men budget kanske mellan 1000-200:- utöver dämpmaterial.

    Är det svårt att ljuddämpa en dörr?

    Förlåt om inlägget är rörigt, skrivit den i flera omgångar.
     
  11. leolulz

    leolulz Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 feb 2011
    Inlägg:
    1 513
    Mottagna gillanden:
    251
    Telefon:
    Note 8

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Note 8
    Övrigt:
    Chromecast
    Inte för att förstöra dina drömmar men om du vill ha det ordentligt gjort som du verkar vilja så räkna med en fem siffrig slutsumma.
     
  12. tontmobil

    tontmobil Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 maj 2011
    Inlägg:
    1 600
    Mottagna gillanden:
    471
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S7 Edge

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S7 Edge
    Jag tänkte inte allt på en gång utan lite efterhand [emoji14]
     
  13. leolulz

    leolulz Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 feb 2011
    Inlägg:
    1 513
    Mottagna gillanden:
    251
    Telefon:
    Note 8

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Note 8
    Övrigt:
    Chromecast
    Ok ok

    Montera inte midbasar i instrumentpanelen med en diskant i mitten. Då blir det ju mono ljud ;)

    Gör det ordentligt med midbasar i dörrarna, diskanter uppe och skrota den onödiga högtalaren i mitten.

    Det låter som du har AS1, då har du inga högtalare i dörrarna.
     
  14. Midas

    Midas Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 mar 2015
    Inlägg:
    144
    Mottagna gillanden:
    30
    Operatör:
    Tre, Telia
    Telefon:
    HTC M9

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre, Telia
    Telefon:
    HTC M9
    Telefon 2:
    Sony Z2
    Telefon 3:
    Samsung Galaxy S3
    Platta:
    Samsung Tab PRO 12,2"
    Platta 2:
    Nexus 7 LTE Gen2
    Jag har beställt bildelar från de tyska sidorna några gånger och alltid fått vad jag beställt.
    Dock är det många som beställt bromsdelar (klossar och skivor) som fått sitt val ersatt av ett "dyrare alternativ" för att den beställda varan inte fanns i lager.
    Troligtvis är ersättningsvaran en sämre produkt som återförsäljaren har högre marginal på.
    Jag har inga belägg för att det är så men när de gör samma sak på alla som beställer bromsdelar så blir man misstänksam.

    http://www.autopower.se/forum/topic.asp?id=293423

    Jag köper aldrig de billigaste delarna utan försöker hitta OEM eller motsvarande.
     
  15. bjoli

    bjoli Senior Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    24 jun 2009
    Inlägg:
    1 713
    Mottagna gillanden:
    119

    MINA ENHETER

    Har en kompis som jobbat för en ÅF för Kia. Han brukar säga såhär : Billig bil = dyra delar och service. Han skulle aldrig åka Kia själv.

    Har du tänkt köpa ny bil och behålla den i 7 år? Kolla då vad service och underhåll kommer kosta under den tiden.
     
  16. tontmobil

    tontmobil Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 maj 2011
    Inlägg:
    1 600
    Mottagna gillanden:
    471
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S7 Edge

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S7 Edge
    Tänkte allfall köpa dämpmaterial och högtalare.

    Titta, det är därför jag fråga vad som är "bäst". Kan inte så mycket om ljud [emoji14]

    Vetifan om jag har AS1 eller någon annan men vi kommer får ett svar på de snart! [emoji14]
     
  17. leolulz

    leolulz Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 feb 2011
    Inlägg:
    1 513
    Mottagna gillanden:
    251
    Telefon:
    Note 8

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Note 8
    Övrigt:
    Chromecast
    Mitt tips är ett kitsystem.
    Som detta: http://www.brl.se/sv/artiklar/dls-reference-rz62.html

    De har säkert billigare.

    Om jag varit du hade jag köpt en vettig stereo istället för dämpning.

    Jag körde aldrig med dämpning i min Saab när jag byggde ljud, och jag är rätt så kräsen. En polare som tävlade och spelade typ runt 140db dämpade dock...

    Ska brl riva isär bilen åt dig?
     
  18. ASR

    ASR Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    15 mar 2012
    Inlägg:
    3 674
    Mottagna gillanden:
    973
    Telefon:
    Galaxy S22

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Galaxy S22
    Ptja vår nuvarande bil har vi behållit i 8 år nu och tvingat serva och laga den, skulle faktiskt inte skada med garanti. Service är ändå service och om jag förstått det rätt så behöver man inte utföra den på auktoriserad Kia verkstad sålänge det är fackmannamässigt utfört
     
  19. drzap

    drzap Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 jan 2010
    Inlägg:
    1 487
    Mottagna gillanden:
    1 046

    MINA ENHETER

    vi tar det i ordning så är det ingen fara.
    1. glöm högtalaren i mitten, den användes bara som en pseudo center i de dyrare paketen. lät inte bra vilket som så glöm den.

    2. om det är som jag tror har du AS1 i din bil. första förbättringen på detta är midbasar i framdörrarna och ett slutsteg som driver dessa. som jag tipsade om tidigare är detta kit http://www.brl.se/sv/artiklar/dls-reference-rcs62.html riktigt bra, använd basarna i dörrarna och lägg diskanter och delningsfilter på hyllan. dessa kan användas senare om man vill eller i nästa bil.
    ett alternativ om mn vill vara säker på att kunna spela rejält högt är detta kit http://www.brl.se/sv/artiklar/dls-reference-rc62.html som vanligt så använd bsarna och spara resten

    3. dämpning av framdörrar kommer att göra att högtalarna arbetar bättre men det är inte helt nödvändigt i och med att saab byggt relativt bra. personligen behövde jag dämpa men å andra sidan körde jag jl audio 6,5subbar med 2 bryggade dls slutsteg

    4. du bör inte köra koaxialer i dörrarna, ljudet kommer för lågt, mycket bättre med mellanregister och diskant på instrumentbrädan som saab byggt orginal. skräphögtalare där under dock.

    5. 3,5 i instrumentbrädan. dessa rekommenderar jag att bytas. det finns en del plats under orginalgallret. jag har för mig att http://www.brl.se/sv/artiklar/jbl-gto329.html precis får plats under men kan inte svära på det. bra ljud för pengarna som alltid med jbl. alternativen här är JL Audio C2-350X , JL Audio TR350-CXi , eller möjligtvis http://www.brl.se/sv/artiklar/rockford-fosgate-p132.html

    själv körde jag med en hel del olika, bland annat http://www.pmshopen.se/amega-q-cox-350/547-0 dessa är nog överkurs för ditt bygge
    enligt pmshoppen skall jl audio C2-350x passa under gallren så kanske är dessa bästa valet (går ej att länka till brl men finns där) här är länken till pmshopens http://www.pmshopen.se/jl-audio-c2-350x/1894-0

    6. jag tycker du åker till brl med ett galler och en 3,5 bortmonterad och ber att få prova om jl passar när du knäpper fast gallret, det borde de göra. provlyssna hur de låter i butiken. sen provlyssna 6.5" kitten de har och välj det du tycker har bäst bas (inom ditt prisspann) en adapter kanske du behöver till orginalplatsen i dörrarna och förklara att du endast skall använda de som kickbasar.

    7. dörrar är inte svåra att dämpa, vill du dämpa kan jag instruera dig hur.

    när du investerat så hjälper jag dig naturligtvis med monteringstips, inställningstips och svarar på allehanda frågor du får under vägen

    om vi till sist funderar på en fortsättning/nästa steg så måste jag nog meddela att efter detta är det vettigast att byta själva bilstereon. högtalarna du sätter i (om du byter i instrumentpanelen) kan låta enormt mycket bättre med en ny bilstereo.

    långt inlägg men jag hoppas att det är lätt att förstå
    lycka till
    DrZap
     
    Last edited: 28 sept 2016
  20. drzap

    drzap Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 jan 2010
    Inlägg:
    1 487
    Mottagna gillanden:
    1 046

    MINA ENHETER

    behövs inte en 5siffrig slutsumma för att få bra ljud. går att få tävlingskvalitet för mindre än så.