Chuwi Hi8 Pro

Diskussion i 'Windows, datortillbehör & komponenter' startad av chraist, 20 feb 2016.

Taggar:
  1. cobben

    cobben Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 apr 2016
    Inlägg:
    2 488
    Mottagna gillanden:
    1 174
    Operatör:
    Fello, Chilimobil, LMT
    Telefon:
    Asus zenfone 6 Edition 30

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello, Chilimobil, LMT
    Telefon:
    Asus zenfone 6 Edition 30
    Info:
    Död numera, batteriet svällde upp
    Telefon 2:
    Xiaomi Mi Mix1
    ROM:
    Xiaomi.eu weekly
    Info:
    There can be only one!
    Telefon 3:
    Xiaomi Mi Note 2 International
    ROM:
    Xiaomi.eu weekly
    Info:
    Fungerar väldigt bra än idag
    Platta:
    Cube iWork11 Stylus
    ROM:
    Win10
    Platta 2:
    Antik Sony laptop
    ROM:
    Win XP, rysk version
    "Du vet att plattan endast stödjer usb 2 och har problem med en hel del usb 3 och 3.1 hubbar."

    CHUWI Hi8 Pro is equipped with Type-C slot, bringing faster charging then previous micro USB. as well as faster data speeds
    10GBPS


    I know nuttink!

    Det verkar vara en hel del oklarheter kring USB 3.X överlag, inte minst vad det gäller laddning.

    "What has happened with the case of OnePlus and the other out of spec USB adapter cables is that they are not setting this resistor properly. A number of companies are opting for 10kΩ values, perhaps mistakenly thinking that they are meeting the maximum capabilities of the specification when in fact they are breaking it. This could mean that a USB Type-C device attempts to draw 3A from an older charger than can only handle 1A or less, a recipe for destroying your charger or port."


    Chuwi skriver att man bara får ladda med den medföljande laddaren och kabel, inte från något annat.


    10GBPS är inte fy skam, om det nu stämmer.

    Därför vill jag testa vad som faktiskt fungerar . . . jag behövde hubben till en ny hårddisk iaf, så inget är bortkastat.

    .
     
    Last edited: 28 sept 2016
  2. cobben

    cobben Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 apr 2016
    Inlägg:
    2 488
    Mottagna gillanden:
    1 174
    Operatör:
    Fello, Chilimobil, LMT
    Telefon:
    Asus zenfone 6 Edition 30

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello, Chilimobil, LMT
    Telefon:
    Asus zenfone 6 Edition 30
    Info:
    Död numera, batteriet svällde upp
    Telefon 2:
    Xiaomi Mi Mix1
    ROM:
    Xiaomi.eu weekly
    Info:
    There can be only one!
    Telefon 3:
    Xiaomi Mi Note 2 International
    ROM:
    Xiaomi.eu weekly
    Info:
    Fungerar väldigt bra än idag
    Platta:
    Cube iWork11 Stylus
    ROM:
    Win10
    Platta 2:
    Antik Sony laptop
    ROM:
    Win XP, rysk version
    Ang. det tidigare "batteri problemet" (mitt ex har inte hunnit uppvisa något sådant beteende, än iaf . . . ), så har jag sett någonstans att detta skulle ev. bero på inbyggda problem i Intel arkitekturen.

    I don't know much about it, but my impression is that apart from battery reporting wrong values, Sleep modes are not being correctly handled. Both being fault of Intel. I would like to remind you that Surface Pro 4 and Surface Book also had these issues till recently.
    Intel also abandoned Atom architecture few days. Which powers our tablets. So I don't expect Chuwi engineers to fix what Intel couldn't and obviously won't as it doesn't bring them enough $$$.

    .
     
  3. chraist

    chraist Replicant Moderator

    Blev medlem:
    11 aug 2011
    Inlägg:
    8 018
    Mottagna gillanden:
    8 509
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 7

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 7
  4. cobben

    cobben Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 apr 2016
    Inlägg:
    2 488
    Mottagna gillanden:
    1 174
    Operatör:
    Fello, Chilimobil, LMT
    Telefon:
    Asus zenfone 6 Edition 30

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello, Chilimobil, LMT
    Telefon:
    Asus zenfone 6 Edition 30
    Info:
    Död numera, batteriet svällde upp
    Telefon 2:
    Xiaomi Mi Mix1
    ROM:
    Xiaomi.eu weekly
    Info:
    There can be only one!
    Telefon 3:
    Xiaomi Mi Note 2 International
    ROM:
    Xiaomi.eu weekly
    Info:
    Fungerar väldigt bra än idag
    Platta:
    Cube iWork11 Stylus
    ROM:
    Win10
    Platta 2:
    Antik Sony laptop
    ROM:
    Win XP, rysk version
    "Lite intressant läsning"

    "Chuwi customer support confirmed to me that the connector is USB Type-C 3.0 (i.e. it is USB 3 not 2.0 they say…)"

    Så står det inte någonstans i Chuwis information och specs, det står inget alls om USB version nämligen som jag kunde hitta.
    Ska bli intressant . . .

    Tack, vilda västern all over again, som jag har förstått det.

    I laglöst land, varje tillverkare tolkar reglerna på sitt eget sätt - ingen har fel, ingen har rätt, slutanvändaren sitter i mitten som vanligt.

    Addendum:

    Dessa har jag beställt, hittade billigast på tyska Amazon, som ska förhoppningsvis ska fungerar tillsammans med Huawei Cube 4G routern, samt även Xiaomi Mini routern som också är på ingående.

    Anker® Uspeed USB 3.0 4 Port Hub mit 12V 2A Netzteil Stromanschluss und USB 3.0 Kabel rückwärts kompatibel mit USB 2.0/1.1

    Anker® USB 3.0 auf RJ45 Gigabit Ethernet Adapter, Unterstützt 10/100/1000 bit Ethernet



    .
     
    Last edited: 28 sept 2016
  5. cobben

    cobben Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 apr 2016
    Inlägg:
    2 488
    Mottagna gillanden:
    1 174
    Operatör:
    Fello, Chilimobil, LMT
    Telefon:
    Asus zenfone 6 Edition 30

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello, Chilimobil, LMT
    Telefon:
    Asus zenfone 6 Edition 30
    Info:
    Död numera, batteriet svällde upp
    Telefon 2:
    Xiaomi Mi Mix1
    ROM:
    Xiaomi.eu weekly
    Info:
    There can be only one!
    Telefon 3:
    Xiaomi Mi Note 2 International
    ROM:
    Xiaomi.eu weekly
    Info:
    Fungerar väldigt bra än idag
    Platta:
    Cube iWork11 Stylus
    ROM:
    Win10
    Platta 2:
    Antik Sony laptop
    ROM:
    Win XP, rysk version
    Uppdatering.

    Min har bios från i maj, det senaste som den kan använda.
    Det finns ett nyare från i augusti, men bara för 64-bitars Windoze, och för exemplar tillverkade något senare än min.

    Det har alltså sina nackdelar att köpa från ett EU lager - man kan inte räkna med att få det absolut senaste.
    Men 32- eller 64-bitars Windoze har ingen praktisk betydelse för mig.

    Annars har den fungerat utan problem, har testat bluetooth, sett på film från SD kortet båda i Windoze och Android med ljud via bluetooth högtalare - fungerar fint, fin skärm, samt låtit batteriet urladdas ner till 25% utan konsekvenser..

    Avvakter USB hubben, utan den kan jag inte göra vad jag vill göra med den

    .
     
  6. cobben

    cobben Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 apr 2016
    Inlägg:
    2 488
    Mottagna gillanden:
    1 174
    Operatör:
    Fello, Chilimobil, LMT
    Telefon:
    Asus zenfone 6 Edition 30

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello, Chilimobil, LMT
    Telefon:
    Asus zenfone 6 Edition 30
    Info:
    Död numera, batteriet svällde upp
    Telefon 2:
    Xiaomi Mi Mix1
    ROM:
    Xiaomi.eu weekly
    Info:
    There can be only one!
    Telefon 3:
    Xiaomi Mi Note 2 International
    ROM:
    Xiaomi.eu weekly
    Info:
    Fungerar väldigt bra än idag
    Platta:
    Cube iWork11 Stylus
    ROM:
    Win10
    Platta 2:
    Antik Sony laptop
    ROM:
    Win XP, rysk version
    USB hubben har kommit, och tillsammans med Xiaomi Mini routern och ethernet-till-USB 3.0 dongeln, eller vad man ska kalla den, ger faktiskt lika snabb internet till USB 2.0 ingången på min gamla Sony laptop som den får via den riktiga ethernet kontakten. Ryska Windoze XP pro kopplade upp direkt, jag behövde inte ens ägna mig åt någon handpåläggning.

    Men jag hade missat att beställa rätt sorts kabel för att kunna koppla in min Hi8 Pro till uppstreams kontakten på hubben, så jag har inte kunnat testa den mot USB 3.0 internet än. Och hårddisken jag köpte har visat sig inte fungera, måste skicka tillbaka den.

    Så, rätt kabel kommer i nästa vecka, ska vi se vad som finns för krut i typ C kontakten på Hi8 pro.

    _______________________________________________________________________________

    Men jag har hunnit fundera lite på kablar osv. nu när USB 3.0 tydligen är utbytbar mot ethernet.
    Det rapporteras ev. störningsproblem från USB 3.0 på bluetooth, och wifi, t.ex.

    Ethernet kablar kommer i en mängd olka kvaliteter och klasser, allt eftersom vilka krav man har på hastigheter och störningsfrihet osv.

    Men vad finns det för klassificeringar för USB 3.0 kablar? Inget så långt ögat når . . .

    Man ska nog fundera en del innan man beställer dem billigaste USB kablarna, tydligen.

    ___________________________________________________________________________

    Sedan har Hi8 pro:n fungerat problemfritt hittills, kör den just nu mot min nya Marshall Kilburn högtalare via bluetooth från min egen molntjänst, dvs via wifi från media filerna lagrade på en USB minnesstick på routern.

    Men jag lade märke till att Hi8:an hade ätit nästa 1GB mobildata (har inte fiber härute) under kvällen, utan att ha haft någon anledning att göra det. Efter en del undersökningar hittade jag boven -

    Windoze 10 hade gjort 3 misslyckade försök att uppdatera sig till "Anniiversary Edition".


    Och den hade inte ens bett om lov!

    Och när jag kollar i setup, så kan man inte välja bort uppdateringar! Om man inte har Pro, Business, eller Education versioner.

    Windoze 10 förtjänar sitt dåliga rykte, helt klart.

    Men man kan spärra uppdateringar genom att ange sin wi-wi som "pay-for", så det finns en väg runt eländet.

    .
     
    Last edited: 8 okt 2016
  7. cobben

    cobben Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 apr 2016
    Inlägg:
    2 488
    Mottagna gillanden:
    1 174
    Operatör:
    Fello, Chilimobil, LMT
    Telefon:
    Asus zenfone 6 Edition 30

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello, Chilimobil, LMT
    Telefon:
    Asus zenfone 6 Edition 30
    Info:
    Död numera, batteriet svällde upp
    Telefon 2:
    Xiaomi Mi Mix1
    ROM:
    Xiaomi.eu weekly
    Info:
    There can be only one!
    Telefon 3:
    Xiaomi Mi Note 2 International
    ROM:
    Xiaomi.eu weekly
    Info:
    Fungerar väldigt bra än idag
    Platta:
    Cube iWork11 Stylus
    ROM:
    Win10
    Platta 2:
    Antik Sony laptop
    ROM:
    Win XP, rysk version
    Jag bestämde mig för att låta den göra sin "anniversary update" av Win 10, om det hänger sig efter det kunde det vara en tillräcklig anledning att lämna tillbaka den, tänkte jag.

    Men den gjorde det utan problem, bortsett från att jag fick frågan en gång om den fick använda SD kortet för att spara den gamla versionen på, eftersom internminnet inte räckte till.

    Sedan höll den på att tugga på detta hela natten, med många reboots, men på morgonen var den klar, inga problem.

    Men det kostade 3,5GB mobildata, inkl 1GB för dem 3 misslyckade försöken innan.

    Win10 är självsvåldig, den gör reboot när den vill, inte när du vill, och håller ständig kontakt med moderskeppet i Redmond, eller är det i Nevada? - med mina mobildata GB!

    Men android inkl. diverse appar gör också sådant, om än i mindre skala, åtminstone vad det gäller dataförbrukingen.

    Och jag har märkt att om man stänger av dess tillgång till internet i routern, så sluter saker och ting att fungera lite slumpässigt, oregelbundet.

    _______________________________________________________

    Sedan har jag märkt att ljudkvaliteten via bluetooth verkar märkbart bättre i Win 10 än i android.

    Kollar man närmare i Win 10 så har den codecs eller vad det heter som håller "CD kvalitet", vilket inte är "vinyl kvalitet" förstås, men vad man kan förvänta sig dag.

    I android hittar jag ingen information vilken standard av bluetooth är implementerad, så jag misstänker att det är en enklare vaiant.

    .
     
  8. cobben

    cobben Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 apr 2016
    Inlägg:
    2 488
    Mottagna gillanden:
    1 174
    Operatör:
    Fello, Chilimobil, LMT
    Telefon:
    Asus zenfone 6 Edition 30

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello, Chilimobil, LMT
    Telefon:
    Asus zenfone 6 Edition 30
    Info:
    Död numera, batteriet svällde upp
    Telefon 2:
    Xiaomi Mi Mix1
    ROM:
    Xiaomi.eu weekly
    Info:
    There can be only one!
    Telefon 3:
    Xiaomi Mi Note 2 International
    ROM:
    Xiaomi.eu weekly
    Info:
    Fungerar väldigt bra än idag
    Platta:
    Cube iWork11 Stylus
    ROM:
    Win10
    Platta 2:
    Antik Sony laptop
    ROM:
    Win XP, rysk version
    update.

    Idag fick jag hem rätt kabel och kunde testa ethernet-till-USB dongeln.

    Den fungerar direkt i Win 10 när man kopplar den direkt till plattans typ C USB kontakt.
    Förbindelsen visas som 100MB, vilket är max vad routern kan göra (dongeln ska klara 1000MB).
    I praktiken får jag ut 53MB, vilket är max vad jag får ut här via Telias bond-4G även på allt annat, och c.a. 20% snabbare än Hi8:an får via wi-fi.
    Hi8:an har nog inte någon speciellt snabb wi-fi har jag märkt, även Doogeen klarar 53MB via wi-fi.
    Bl.a. därför ville jag testa den här varianten.

    För att kunna testa Hi8:ans typ C USB prestanda fullt ut behöver jag alltså fiber och även en annan router. Inte just nu.

    Däremot fungerade den inte när jag kopplade den via USB huben.

    Windoze försöker, men sedan händer inget. Tittar man i device managern står det att det har "bli't nå't fel nå'nstans", ungefär. I den gamla XP laptoppen gick det även via huben. Men jag ska lägga detta åt sidan f.n.

    Diverse andra saker fungerade direkt via USB huben, typ antik mus, skrivare, hårddisk, så det är nog inget direkt fel på OTG funktionaliteten iaf.


    Totalt sett så har Hi8 Pro klarat sig utmärkt, har inte hittat nåra större fel eller problem, och skärmen upplever jag som riktigt fin .

    Men den är i första hand en Windoze 10 platta, android installationen är "enkel" och uppdateras inte heller.

    .
     
  9. Mikyspiky

    Mikyspiky Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 aug 2014
    Inlägg:
    2
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Tjenare!
    Jag har fått fel på min paddas skärm.
    Kan någon hjälpa mig om det går att åtgärda,så irriterande! IMG_20161219_132308_HDR.jpg
     
  10. chraist

    chraist Replicant Moderator

    Blev medlem:
    11 aug 2011
    Inlägg:
    8 018
    Mottagna gillanden:
    8 509
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 7

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 7
    Gav mig på min platta nu som dog för bra länge sen. En del har det räckt att lossa batteriet för att nolla den så att den tar laddning på nytt. Sagt och gjort tog fram lödkolven och lossade batteriet och sen dit med det igen. Ligger på laddning nu men dock inget liv ännu, ingen diod eller något som indikerar att den tar laddning. Lämnar den på laddning nu ett par timmar så får vi se om det gick vägen. Antagligen har jag ett exemplar med de kassa biosen.

    Hur ser det ut för er andra, lever de ännu för er? IMG_20180130_123942.jpg IMG_20180130_123949.jpg
     
    cobben och bernard gillar detta.
  11. cobben

    cobben Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 apr 2016
    Inlägg:
    2 488
    Mottagna gillanden:
    1 174
    Operatör:
    Fello, Chilimobil, LMT
    Telefon:
    Asus zenfone 6 Edition 30

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello, Chilimobil, LMT
    Telefon:
    Asus zenfone 6 Edition 30
    Info:
    Död numera, batteriet svällde upp
    Telefon 2:
    Xiaomi Mi Mix1
    ROM:
    Xiaomi.eu weekly
    Info:
    There can be only one!
    Telefon 3:
    Xiaomi Mi Note 2 International
    ROM:
    Xiaomi.eu weekly
    Info:
    Fungerar väldigt bra än idag
    Platta:
    Cube iWork11 Stylus
    ROM:
    Win10
    Platta 2:
    Antik Sony laptop
    ROM:
    Win XP, rysk version
    Har inte min kvar, en av mina flyktingkillar blev så förtjust i den så han fick ta över den till en billig penning. Han har inte hört av sig, så jag antar att den tuffar på.

    Skärmen var alldeles för liten för min smak, nu har jag min Cube iwork11 stylus, som är närmast perfekt för mina behov.
     
    bernard och chraist gillar detta.