Designen på mobilen, viktigt?

Diskussion i 'Allmänt' startad av _z_, 28 sept 2016.

  1. _z_

    _z_ Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 aug 2009
    Inlägg:
    3 149
    Mottagna gillanden:
    350
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Galaxy Note 8

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Galaxy Note 8
    Kör N6P idag med fult gummiskal, who cares. Innan den hade jag en Note3, en skapelse man faktiskt kunde drämma i golvet ja faktiskt i asfalten med lätta skråmor i de redan från början fula plastsidorna, fusklädret i plast (underbart att hålla i) klarade sig alltid men var ju annars snabbt utbytbart.

    Som sagt, N6P med gummiskal. Är ju normalt inte den som tappar dem i backen men visst har det hänt. När jag tappade denna så blev ju konsekvenserna katastrofala jämfört om plastNoten åkt i backen :-( Vassa hårda extremt fula jack i metallen.

    Ja ja. Köpte ett gummiskal, kändes även bättre i handen med det.

    Premium ska de va. Även jag är småsugen på Note 7 när den slutar brinna men dessa glasskapelser, gräsligt tycker jag! Kanske mig det är fel på men jag mår nästan dåligt när jag ser dessa bekladdade sjuor på affärerna och känner dess kladdighet, usch!

    Glasbaksidor, trodde det skulle stanna upp med iPhone men när de klokt nog lade av med det så kom Androidtillverkarna igång med det. Antar att det har att göra med detta med trådlös laddning men det funkar ju även med plast men det är ju inte premium.

    Glassigt ska de va, glänsa som fan. & sen klämmer man på skal?

    Nä. Ge mig en Nexus (Pixel) i plast med gummerad baksida, skiter i princip hur den ser ut bara den har en skärm som är i klass med det bästa Samsung kan uppbringa och håller så små mått som möjligt kontra skärmstorlek. 5.7" ska de va, har jag bestämt ;-)
     
    Last edited: 28 sept 2016
    Finskpinne gillar detta.
  2. Vispen74

    Vispen74 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 jan 2010
    Inlägg:
    1 081
    Mottagna gillanden:
    381

    MINA ENHETER

    Storlek och funktion! Stora sorgkanter och dålig batteritid väger inte upp någon design i världen.

    Om Apple hade släppt en lur med 5,7" skärm hade den vart i storlek med en laptop med sina sorgkanter t ex.
     
    Jan-Bertil gillar detta.
  3. bvb

    bvb Solbränd Android Medlem

    Blev medlem:
    1 feb 2011
    Inlägg:
    3 416
    Mottagna gillanden:
    1 420
    Operatör:
    Tre Telia Hallon Halebop

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre Telia Hallon Halebop
    Platta:
    Apple iPad Mini
    Övrigt:
    Chromecast x6
    Telefoner idag har ju blivit människans kanske viktigaste accessoar. Något man har med sig överallt, ofta har framme synligt eller håller i handen. För många som inte bryr sig telefonens funktioner, då alla smartphones i grunden har samma funktioner idag, så är utseendet istället viktigt och man gör sitt val efter det.

    Det är absolut inget konstigt och när jag köper telefon sållar jag troligtvis också efter utseende, även om det inte är lika viktigt för mig.

    Finns en artikel som berör ämnet en aning här: http://www.bustle.com/articles/6685...ccessory-but-dont-judge-people-based-on-which
     
    bernard gillar detta.
  4. dannejanne

    dannejanne Testpilot: Huawei P40 Medlem

    Blev medlem:
    23 mar 2011
    Inlägg:
    9 048
    Mottagna gillanden:
    8 489
    Telefon:
    15 Pro Max Xiaomi 13 Pro Xperia 5V

    MINA ENHETER

    Telefon:
    15 Pro Max Xiaomi 13 Pro Xperia 5V
    50/50 för mig. Den får inte vara för ful (framsidan på Moto Z) eller helst inte ha för dålig batteritid (XA Ultra). Men ibland får man bita i det sura äpplet beroende på vad man prioriterar (som jag gjorde med XA Ultra). Men utseende går nog lite före hårdvara invändigt i alla fall för min del.
     
  5. flipp

    flipp Android Expert Moderator

    Blev medlem:
    17 jan 2010
    Inlägg:
    10 389
    Mottagna gillanden:
    8 339
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro
    Den estetiska biten är rätt viktigt för mig med. Både XA och XA Ultra är estetiska fullträffar. För mig är smala kanter på sidorna och 2,5d glas en vinnande kombo. Xiaomi Mi Max har ju en rätt bra kombination av bra batteritid och utseende så ibland kan man få både och. ;)
     
  6. hemskasven

    hemskasven Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 mar 2015
    Inlägg:
    136
    Mottagna gillanden:
    43
    Snabb, vass skärm och bra ljud är minst lika viktigt som utseendet. Bra fodral som kan bytas ibland är en fördel. Om man håller sig till t.ex. Xiaomi så är utbudet på skal och fodral gigantiskt på Aliexpress.
     
  7. dannejanne

    dannejanne Testpilot: Huawei P40 Medlem

    Blev medlem:
    23 mar 2011
    Inlägg:
    9 048
    Mottagna gillanden:
    8 489
    Telefon:
    15 Pro Max Xiaomi 13 Pro Xperia 5V

    MINA ENHETER

    Telefon:
    15 Pro Max Xiaomi 13 Pro Xperia 5V
    Önskar dock att Mi Max fanns i svart. Vitt vill jag egentligen inte ha på telefoner överhuvudtaget. Speciellt eftersom telefonen har en ganska så markant svart ram runt skärmen som blir väldigt framträdande pga vitt chassi. Hade varit så mycket snyggare i svart. Men galen batteritid. XA Ultra apsnygg som sagt snyggare än deras flagskepp men rätt sunkig batteritid. Min Honor 8 hittar sweet spot och är både snygg och har bra batteritid samt ett skönt och smidigt format. Den används allra mest den senaste tiden och är min huvudtelefon just nu. Första telefonen jag föredrar i något annat än svart dessutom :)
     
  8. mobilapan

    mobilapan Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 aug 2016
    Inlägg:
    1 828
    Mottagna gillanden:
    890
    Operatör:
    Fello, Claro, Movistar
    Telefon:
    Mi 11 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello, Claro, Movistar
    Telefon:
    Mi 11 Ultra
    Designen är ett plus men inte avgörande, jag behöver ett verktyg inte en accessoar.

    Om mobilen är urladdad när man behöver den så är ju allt annat helt meninglöst, så batteritid är viktigt. Jag håller absolut inte med om att alla mobiler har samma funktioner heller, detaljer är viktiga.
     
    jnsson gillar detta.
  9. Spaderess

    Spaderess Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 mar 2010
    Inlägg:
    641
    Mottagna gillanden:
    317
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 7 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 7 Pro
    Telefon 2:
    Google Pixel 2 XL
    Platta:
    Ipad Mini 4
    Info:
    Nova Launcher
    Övrigt:
    Android TV, Chromecast
    Håller med om storlek och funktion. Efter att ha kört med 6P i snart ett år är jag beredd alla dagar i veckan acceptera större dödyta för dubbla framåtriktade stereohögtalare. Hur klarade man sig innan?

    /Spaderess.
     
    Vispen74 gillar detta.
  10. flipp

    flipp Android Expert Moderator

    Blev medlem:
    17 jan 2010
    Inlägg:
    10 389
    Mottagna gillanden:
    8 339
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro
    Honor 8 är rätt okej men det är lite för glansig och för mycket "bling bling" för min smak, gillar mattare färger och gärna baksida i polykarbonat (dessutom betydligt greppvänligare). Snyggaste smartphonen genom tiderna måste vara Lumia 830.
    [​IMG]


    Eller Lumia 925:
    [​IMG]
     
  11. Asawi

    Asawi Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    6 jul 2012
    Inlägg:
    4 433
    Mottagna gillanden:
    4 716
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi Mi11 Lite

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi Mi11 Lite
    Platta:
    iPad Air 2 LTE
    Jag försöker intala mig att utseende inte är viktigt men det går inget vidare. Förutom utseendet är utformningen viktig vad gäller att hålla mobilen i handen och gärna bakficksvänlig. Min nuvarande G3 är den i guld. Jag hade önskat mig att den var vit, men tycker så bra om mobilen i övrigt att jag lärt mig gilla även guld. Jag är lite grann "vad som helst utom svart/grått", alltså tvärtom många andra här på Swedroid.
     
  12. Eddo

    Eddo Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 jul 2012
    Inlägg:
    331
    Mottagna gillanden:
    131
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Pixel 8 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Pixel 8 Pro
    Jag ska inte ljuga, utseendet är relativt viktigt för mig. Dock är det viktigaste såklart att telefonen fungerar som den ska och har de funktioner jag vill ha. Jag har gått från att vara rätt ordentligt insatt inom tex custom roms och liknande, till att nu bara vilja ha en bra telefon som från grunden fungerar så bra som möjligt.

    Står det då mellan två likvärdiga telefoner i funktionalitet så kan jag välja att betala lite mer för den med bäst design (då räknar jag design som en balans mellan funktionalitet och utseende).
     
    bvb gillar detta.
  13. cobben

    cobben Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 apr 2016
    Inlägg:
    2 476
    Mottagna gillanden:
    1 171
    Operatör:
    Fello, Chilimobil, LMT
    Telefon:
    Asus zenfone 6 Edition 30

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello, Chilimobil, LMT
    Telefon:
    Asus zenfone 6 Edition 30
    Info:
    Död numera, batteriet svällde upp
    Telefon 2:
    Xiaomi Mi Mix1
    ROM:
    Xiaomi.eu weekly
    Info:
    There can be only one!
    Telefon 3:
    Xiaomi Mi Note 2 International
    ROM:
    Xiaomi.eu weekly
    Info:
    Fungerar väldigt bra än idag
    Platta:
    Cube iWork11 Stylus
    ROM:
    Win10
    Platta 2:
    Antik Sony laptop
    ROM:
    Win XP, rysk version
  14. Maximus3D

    Maximus3D Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 okt 2010
    Inlägg:
    436
    Mottagna gillanden:
    471

    MINA ENHETER

    Nej faan, utseendet är helt irrelevant och sekundärt till funktionalitet, batterikapacitet samt kameran såklart. Jag skulle lika gärna kunna klara mig med en tegelsten med inbyggd mobiltelefon och en schysst kamera. Men dessa tillverkas tyvärr inte längre. :(

    / Magnus
     
    _z_ gillar detta.
  15. _z_

    _z_ Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 aug 2009
    Inlägg:
    3 149
    Mottagna gillanden:
    350
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Galaxy Note 8

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Galaxy Note 8
    För mig så har den aldrig varit en accessoar utan enbart att verktyg viktigare än min dator. Visst har jag kikat på design men den har tidigare haft mindre betydelse och idag så har den verkligen en underordnad betydelse.

    Vet dock att det för många är som du skriver.