Fråga: Min Nexus 6P gick i marken - byta glas?

Diskussion i 'Nexus 6P (2015) - Allmänt' startad av malajo, 20 jun 2016.

  1. malajo

    malajo Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 maj 2010
    Inlägg:
    1 698
    Mottagna gillanden:
    129

    MINA ENHETER

    Igår gled luren ur näven och ner i klinker-golvet. Givetvis sprack skärmen :(
    Har kollat runt lite efter nya på eBay och såg att man kan köpa enbart glaset för ca 100 kr.
    E det nån som testat att byta enbart glas?
    Ska tydligen limmas ihop på något vis.
    Har gjort det förr på en äldre samsung och minns att det inte blev riktigt bra den gången.


    Sent from my Nexus 6 using Tapatalk
     
  2. Talvathir

    Talvathir Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 jan 2011
    Inlägg:
    2 023
    Mottagna gillanden:
    656
    Operatör:
    Tele2 (Företagsabb.)
    Telefon:
    OnePlus 7T

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2 (Företagsabb.)
    Telefon:
    OnePlus 7T
    ROM:
    Stock, så in i bänken stock.
    Telefon 2:
    OnePlus 5
    Rejält trist när sånt händer, hoppas du hittar en lösning. Skulle vilja föreslå en något bättre trådtitel dock ;).
     
  3. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 630
    Mottagna gillanden:
    44 568
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Jag tror att det är riktigt, riktigt svårt att separera glaset från AMOLED-displayen utan att ha sönder den i processen. AMOLED-displayen är väldigt tunn och ömtålig ,blir lite som att försöka separera två ihoplimmade a4-ark.

    Att sedan sätta dit det nya glaset är nog också det väldigt knepigt - i alla fall så att det blir bra.

    Här är en video som visar hur du tar isär enheten:



    Har bytt ett antal skärmar genom åren och hade själv aldrig försökt mig på att endast byta glaset på en AMOLED, men är du väldigt händig och har all utrustning som krävs kan det så klartvara värt ett försök.
     
    Last edited: 20 jun 2016
  4. malajo

    malajo Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 maj 2010
    Inlägg:
    1 698
    Mottagna gillanden:
    129

    MINA ENHETER

    Jag har beställt komplett skärm, verkar inte vara speciellt krångligt att byta den. Precis som Bernard säger så verkar det vara jävligt att byta bara glaset.

    Sent from my Nexus 6 using Tapatalk

    Går det inte att ändra rubrik i efterhand?
    Det är alltså en nexus 6 det gäller och inte 6P.
     
  5. malajo

    malajo Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 maj 2010
    Inlägg:
    1 698
    Mottagna gillanden:
    129

    MINA ENHETER

    Jag beställde alltså en skärmen på eBay, valde en med monterad ram så jag skulle slippa pilla med det oxå. 3 dar senare låg den i lådan.
    Riktigt enkelt att byta skärmen måste jag säga.
    Efter en dags användning slutar närhets-sensorn funka, luren blir helt svart vid samtal och det går inte tända skärmen [emoji34]

    Märker att glaset lossnat lite från plastramen på överdelen av skärmen och när jag tycker"ihop" glaset/ramen funkar sensorn som den ska.
    Skriver givetvis till säljaren direkt och han är självklart inte snabb med att svara.
    En hel dag går innan han svarar och hans svar är inte speciellt positivt.
    Under denna väntan lossnar skärmen ännu mer och och telefonen är mer eller mindre oanvändbar.
    Nu har snubben så klart inte svarat på hela helgen så jag vet inte riktigt vad han kommer föreslå men jag går själv i funderingar att fixa tejp och sätta ihop skärmen själv.

    Så min undring nu är vad jag ska använda för tejp?
    Har tejpat skärm förr och då använde jag nån svart 3M tejp.
    Men nu såg jag nån video på tuben där nån använde nån röd tejp i stället som enligt honom skulle vara mycket bättre än den svarta.

    Så jag undrar helt enkelt om nån har nån erfarenhet av denna röda tejp?
    Ska jag köra på röd eller svart?
    Teknikdelar.se säljer båda varianter och båda anges vara till skärmar.

    Skickat från min SM-T535 via Tapatalk
     
  6. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 630
    Mottagna gillanden:
    44 568
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Här är en diskussion om svart vs röd tejp. Tydligen skall man köra med värmepistol på svart tejp medan röd inte kräver det.

    En nackdel med den röda är visst att den är tjockare.

    https://www.reddit.com/r/mobilerepair/comments/2rv9m7/red_vs_black_tape/?st=iq7c50pn&sh=039aba83
     
  7. gravensteiner

    gravensteiner Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 maj 2010
    Inlägg:
    11
    Mottagna gillanden:
    5

    MINA ENHETER

    Min N6P gick i backen med ett hörn först och sprack rejält, fungerar dock fortfarande utmärkt. Någon annan som provat byta skärm? Var det svårt, hur blev resultatet? Köpte du bara skärm eller varianten med skärmen monterad på en ram? Hur kan man vara säker på att få en likvärdig skärm? Tacksam för tips på säljare med bra produkter.
     
  8. zonked

    zonked Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 jan 2011
    Inlägg:
    117
    Mottagna gillanden:
    26

    MINA ENHETER

    Jag har bytt skärm en gång och haft isär den ytterligare en gång.

    Det svåra är enligt mig att få bort glaset och plastflärpen på baksidan utan att skada baksidan.

    Du ska definitivt köpa med plastramen, mycket smidigare. Jag hade även köpt en baksida så man kan härja på.

    Märker ingen skillnad på min skärm och kompisens original.

    Annars kan jag köpa den
     
    gravensteiner gillar detta.
  9. gravensteiner

    gravensteiner Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 maj 2010
    Inlägg:
    11
    Mottagna gillanden:
    5

    MINA ENHETER

    Tackar för råden! Har lagt beställning på skärm med ram, bakstycke, kameraglas och luckan längst ner på baksidan, kommer bli som ny om allt går bra.
     
  10. hjorten66

    hjorten66 Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 jun 2012
    Inlägg:
    127
    Mottagna gillanden:
    22
    Telefon:
    Nexus 6p

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Nexus 6p
    Var beställde du ifrån? Kan ju vara bra att veta om olyckan skulle vara framme.
     
  11. gravensteiner

    gravensteiner Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 maj 2010
    Inlägg:
    11
    Mottagna gillanden:
    5

    MINA ENHETER

    Jag beställde från två olika säljare via Aliexpress.

    Skärmen:
    100% Tested Original AMOLED Display For Huawei Google Nexus 6P LCD Touch Screen Digitizer Assembly With Frame Replacement Screen
    http://s.aliexpress.com/JZneeYzI

    Övriga delar:
    Original Back Battery Cover For Huawei Google Nexus 6P Rear Housing Door Case Cover with Camera Lens Flash Glass Cover 4color
    http://s.aliexpress.com/JnUzaEru

    Men jag har inte fått några delar än, ska försöka komma ihåg att gå in här och recensera när reparationen är klar.
     
    Donadoni gillar detta.
  12. hjorten66

    hjorten66 Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 jun 2012
    Inlägg:
    127
    Mottagna gillanden:
    22
    Telefon:
    Nexus 6p

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Nexus 6p
    Tack för svaret. Ska bli intressant att läsa om hur reparationen gick :)
     
  13. zonked

    zonked Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 jan 2011
    Inlägg:
    117
    Mottagna gillanden:
    26

    MINA ENHETER

    Hur har det gått med reparationen?
     
  14. gravensteiner

    gravensteiner Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 maj 2010
    Inlägg:
    11
    Mottagna gillanden:
    5

    MINA ENHETER

    Det gick riktigt bra till slut! Drog mig lite för bytet, värmde upp genom att byta skärm på en Z3C för någon vecka sedan och det blir fiasko, telefonen måste ha fått andra skador för nya skärmen uppförde sig som den spruckna, backlight tändes ett par sekunder vid uppstart, ett konstigt mönster visades innan skärmen blev svart. Så det var lite motvilligt jag gav mig på Nexusen som iaf funkade även om den såg trist ut. Inte helt lätt jobb, rekommenderar verkligen att köpa bakstycke med kameraglas och nedre lucka, lätt att repa bakstycket och skada luckorna vid öppning.

    Finns flera guider på Youtube som beskriver bra hur man tar isär och sätter ihop, jag följde en av dessa. Egentligen inga större problem om man tar det lugnt och har lämpliga verktyg, det följde ett enkelt set med skärmen som funkade till det mesta. I efterhand skulle jag sett till att skaffa ny dubbelhäftande tejp, dels till batteriet (som verkligen sitter helt sjukt hårt fast) men också till sidoknapparna. Insåg med telefonen halvvägs hopmonterad att dessa behövde flyttas från gamla skärmenheten, det momentet fanns inte med i filmen. Små knappar på tunna bandkablar, vikta runt kanten och fästa med tejp som förstördes vid demontering. Löste det genom att klippa små bitar ur tejpen till bakstycket som aldrig blev monterat på Z3an.

    Det ligger också en klick kylpasta mellan chipsetet och metallchassit till skärmen. Hälften satt kvar på gamla skärmen, skrapade ihop allt och spacklade ut det i en bulle på chipsetet så det skulle tryckas ut mot nya skärmen. Inte optimalt, hade gärna lagt på ny pasta men hade ingen lämplig, men jag spelar ändå aldrig. :)

    Nu är den iaf monterad och testat ett par dagar. Fungerar precis som innan, skärm och touch upplever jag som identiska med original och telefonen ser som ny ut, förutom en ful repa som fanns i övre högra hörnet av skärmen när jag drog bort skyddsplasten.
     
    hjorten66 och bernard gillar detta.
  15. zonked

    zonked Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 jan 2011
    Inlägg:
    117
    Mottagna gillanden:
    26

    MINA ENHETER

    Bra jobbat!
    Fattar verkligen inte hur man ska få isär den utan att skada baksidan.
    Man ger sig på det lungt och fin, tänker nu jävlar ska jag få till det här. Värmer lungt och provar en hel arsenal med olika vassa plastföremål. Kollar lite mer på nätet innan man slutligen ger upp hoppet.

    Då blir det metall objekt och gröpa tills man har en jävla glipa. Botten platsen smittas med skalpell osv.

    Så har det slutat båda mina gånger....

    Men i övrigt har mina operationer gått bra.
    Jag gjorde liknande lösning med kylpastan och det går som en dröm även i tunga spel.
     
    bernard gillar detta.
  16. Roshag

    Roshag Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 nov 2012
    Inlägg:
    50
    Mottagna gillanden:
    11
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    iPhone 8

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    iPhone 8
    Hejsan, jag har också lyckats spräcka min skärm.
    Jag är lite inne på att byta den själv samtidigt som att jag är inne på att lämna in min telefon för ett byte, eftersom dom byter till en originalskärm och lämnar 1 års garanti.
    Byter man skärmen själv blir det mycket billigare det enda problemet jag ser just nu med att byta själv är att jag vet inte vart man ska hitta en skärm som har god kvalité. Alltså lika bra färgåtergivning och även god hållfasthet på glaset.
     
  17. mikaelmannen

    mikaelmannen Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 jul 2016
    Inlägg:
    62
    Mottagna gillanden:
    27
    Telefon:
    Mate 10 pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Mate 10 pro
    Servicegarantin på auktoriserade verkstäder brukar vara 3månader på den utbytta komponenten.
     
  18. Avarell_Dalton

    Avarell_Dalton Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 okt 2010
    Inlägg:
    1 905
    Mottagna gillanden:
    710
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 7 pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 7 pro
    När man läser om kvaliteten på batterierna i 6P skulle åtminstone jag fundera på om det är värt att lägga pengarna på e orginaldisplay inkl. byte om telefonen kommit upp i ålder, men det är jag det
     
  19. Spaderess

    Spaderess Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 mar 2010
    Inlägg:
    641
    Mottagna gillanden:
    317
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 7 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 7 Pro
    Telefon 2:
    Google Pixel 2 XL
    Platta:
    Ipad Mini 4
    Info:
    Nova Launcher
    Övrigt:
    Android TV, Chromecast
    Fattar inte att det finns människor som är händiga nog att våga sig på eget skärmbyte. Framför allt efter att ha sett videoklippet Bernard postade. Stor eloge till er. Ni är fantastiska. :D
     
  20. maRRtin

    maRRtin Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 nov 2011
    Inlägg:
    763
    Mottagna gillanden:
    623

    MINA ENHETER

    Exakt samma sak här.
    Spräckte glaset till kameran och nedre täckplasten blev inte heller så vacker.

    Hade redan beställt ny komplett baksida, kostar ju bara 140:-