Ombilda andelsrätt till bostadsrätt

Diskussion i 'Off Topic' startad av Droid55, 30 sept 2016.

  1. Droid55

    Droid55 Guest

    Jag tänkte ta chansen och fråga om någon här på Swedroid besitter någon kunskap kring bostadsföreningar.

    Vem kan vi vända oss till för frågor?

    Det jag vill veta är följande: Hur många måste vilja ombilda till bostadsrätt för att det ska gå igenom? Är det 100% som gäller eller är det 2/3 som gäller (samma som för hyresätt till bostadsrätt)?

    Andelsrätten är en BF bostadsförening (inte BRF). BF = det står u.p.a. (utan personligt ansvar) efter föreningsnamnet.

    Jag har precis kontaktat Lantmäteriet men jag är inte säker på om det är dem jag ska kontakta i ärendet.
     
    Last edited by a moderator: 30 sept 2016
  2. chraist

    chraist Replicant Moderator

    Blev medlem:
    11 aug 2011
    Inlägg:
    7 990
    Mottagna gillanden:
    8 458
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 7

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 7
    Villaägarna kanske kan finnas något om ämnet.
     
  3. Droid55

    Droid55 Guest

    Tack för tipset. Ska spana in Villaägarna.
     
  4. Buzz

    Buzz Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    14 maj 2010
    Inlägg:
    4 656
    Mottagna gillanden:
    2 019

    MINA ENHETER

    En bostadsförening verkar egentligen vara en ekonomisk förening utan några extra lagar så troligen beror det på vad som står i stadgarna för föreningen gissar jag. Har du kollat om det står något om vad som krävs för att ändra stadgar, upphörande av föreningen eller försäljning av hela fastigheten? (En ombildning är egentligen en försäljning av fastigheten)
     
  5. Droid55

    Droid55 Guest

    Min uppfattning (efter att ha läst) är att bostadsföreningen ska lyda under vissa externa lagar, beskattas likadant osv. Däremot kan man komma överens om egna bestämmelser som inte skulle gå i en bostadsrättsförening.

    Saken är den att en stor majoritet nu vill ombilda men det finnas i varje fall två som sätter sig på tvären (de kommer behöva betala pga. få andelar) och vi undrar hur stor majoritet vi behöver för kunna ombilda eller om alla måste vara överens?

    För att en hyresrätt ska kunna ombildas till bostadsrätt krävs 2/3 för att det ska gå igenom. Mao om alla är med på det utom dessa två så får vi igenom det.
     
  6. Buzz

    Buzz Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    14 maj 2010
    Inlägg:
    4 656
    Mottagna gillanden:
    2 019

    MINA ENHETER

    Fast i hyresfallet så måste också den gamla fastighetsägaren/hyresvärden vara med på att sälja. I det här fallet är gamla och nya ägarna i praktiken samma personer om än inte juridiskt riktigt samma. Du svarade aldrig på om du läst stadgarna för att se om de säger något som verkar relevant.
     
  7. Droid55

    Droid55 Guest

    Jag vet inte vad som står i stadgarna. Om det står något så lär det vara till fördel för en viss person som inte vill ombilda pga. han får betala. Fast stadgarna går ju att ändra så då är det bara för oss (majoriteten) att ändra stadgarna så får vi igenom ombildningen ändå. Inte tänkt på. *skriver upp*