Inaktiverade appar aktiverar sig igen!

Diskussion i 'Frågor och support' startad av Meto, 20 okt 2016.

  1. Meto

    Meto Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 maj 2010
    Inlägg:
    175
    Mottagna gillanden:
    10

    MINA ENHETER

    Hej

    Min dotter har en Sony M4aqua. Tyvärr är minnet bara 8 gb varför hon får vara sparsam med vad hon installerar. Hon har ett stort minneskort men har ändå problem med att lagringsutrymmet är slut. Jag har avinstallerat det som går och återställt och avaktiverat de appar som inte tillåter att avinstallera. Men det dröjer inte många minuter innan apparna uppdaterar sig igen och är aktiva och fyller upp luren! Tex google maps, street view och sonys alla skräpappar som ligger och tar plats. Finns det något sätt att ta bort sådana "skyddade"appar som hon verkligen inte behöver eller att se till att de håller sig inaktiverade?

    Mycket tacksam för hjälp. Mvh / Magnus
     
  2. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 741
    Mottagna gillanden:
    44 736
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    De återaktiveras igen så snart de uppdateras via Google Play, vilket sker mer eller mindre direkt efter att du inaktiverat dem, för då avinstalleras samtidigt den senaste versionen. Ett moment 22 :)

    Vad du kan göra är att stänga av automatiska uppdateringar i Google Play, och sedan får man uppdatera de appar man behöver uppdatera manuellt.

    Alterantivet är att "roota" telefonen och helt och hållet avlägsna apparna från den.

    Vad gäller Sonys appar uppdateras flera av dessa utanför Google Play dock, och då behöver du stänga av automatiska uppdateringar för specifikt Sonys tjänster också. Kommer inte exakt ihåg var det alterantivet ligger dock, men kolla under systemuppdateringar.
     
    Meto gillar detta.
  3. Meto

    Meto Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 maj 2010
    Inlägg:
    175
    Mottagna gillanden:
    10

    MINA ENHETER

    Tack bernard

    Stänga av autouppdateringar blir det! Att jag inte tänkte på det. Nåja. Men sen funderar jag starkt på att roota telefonen för att få bort det jag inte vill ha. Måste bara kolla upp ordentligt hur man gör och vad det innebär för användarvänligheten kontra att komma ihåg att uppdatera appar manuellt.

    Stort tack för snabbt svar! / Magnus
     
    bernard gillar detta.