Diskussion: Framtidens teleoperatör

Diskussion i 'Tele2 & Comviq' startad av Francis, 2 sept 2016.

  1. inact_0025

    inact_0025 Guest

    Om några månader har alla fri roaming.
     
    Francis och jnsson gillar detta.
  2. 6150

    6150 Android Medlem

    Blev medlem:
    18 nov 2012
    Inlägg:
    5 369
    Mottagna gillanden:
    2 812
    Operatör:
    Telia S & N & Telenor S.
    Telefon:
    Samsung Galaxy S20+

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia S & N & Telenor S.
    Telefon:
    Samsung Galaxy S20+
    Info:
    Främst för samtal. Telia & Telenor.
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy S21 Ultra
    Info:
    Telia S & Telia N.
    Telefon 3:
    Samsung Galaxy A52S 5G
    Info:
    Tvillingkort från Telia Norge.
    Eller välja t.ex Telia direkt.
    Telia har ju ganska bra utlandspriser där de inte har fri roaming.

    Telenor har ju fri roaming i hela EU, tyvärr med begränsad hastighet till bara 1 Mbit/s. Telenor har inte heller så att man kan spara sin surfmängd.
     
    Francis gillar detta.
  3. 6150

    6150 Android Medlem

    Blev medlem:
    18 nov 2012
    Inlägg:
    5 369
    Mottagna gillanden:
    2 812
    Operatör:
    Telia S & N & Telenor S.
    Telefon:
    Samsung Galaxy S20+

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia S & N & Telenor S.
    Telefon:
    Samsung Galaxy S20+
    Info:
    Främst för samtal. Telia & Telenor.
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy S21 Ultra
    Info:
    Telia S & Telia N.
    Telefon 3:
    Samsung Galaxy A52S 5G
    Info:
    Tvillingkort från Telia Norge.
    Ja, äntligen!

    Priserna, de kommer väl troligen att stiga här i Sverige... speciellt på surfen när den fria roamingen träder i kraft.
     
  4. inact_0025

    inact_0025 Guest

    Operatörerna har gått ut med att de inte tänker höja priserna. De har haft flera år på sig att anpassa sina priser och vinster efter de nya reglerna.

    Dessutom kommer det att finnas begränsningar för hur mycket och hur länge man får roama. Det ska hindra permanentroaming, att man t.ex. alltid har ett estniskt kort i Sverige.

    Mycket troligt är att det blir begränsning på hur lång sammanhängande period resp hur mycket per mån eller år man får använda i roaming, och ev. en kombination av dessa faktorer.

    Exakt hur det blir, återstår att se.
     
  5. 6150

    6150 Android Medlem

    Blev medlem:
    18 nov 2012
    Inlägg:
    5 369
    Mottagna gillanden:
    2 812
    Operatör:
    Telia S & N & Telenor S.
    Telefon:
    Samsung Galaxy S20+

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia S & N & Telenor S.
    Telefon:
    Samsung Galaxy S20+
    Info:
    Främst för samtal. Telia & Telenor.
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy S21 Ultra
    Info:
    Telia S & Telia N.
    Telefon 3:
    Samsung Galaxy A52S 5G
    Info:
    Tvillingkort från Telia Norge.
    Bara att hoppas att det inte påverkar roamingen här i Norden och Baltikum då, för som det är just nu hos Telia, där jag kan använda mobilen precis som hemma, fast i t.ex Finland utan att det kostar ett öre extra är perfekt. (Samt ingen hastighetsbegränsning).
    Fast det är troligen för att det är Telias nät som används som gör det möjligt...

    Utanför Norden & Baltikum har jag bara varit en gång så den roamingen bryr jag mig inte så mkt om faktiskt.
     
  6. inact_0025

    inact_0025 Guest

    Telias Norden/Baltikum-roaming är faktiskt lite mer generös än kommande EU-regler.

    Klippt från Telias hemsida FAQ:

    "Det gäller mottagna samtal, lokala samtal, samtal hem till Sverige, skickade och mottagna sms/mms, surf. Det gäller även samtal mellan länderna.

    Det gäller inte samtal från Sverige till utland, dvs du betalar samma pris som tidigare för samtal från Sverige till Norden och Baltikum. Gäller ej heller samtal, sms eller mms till betaltjänster, dvs tjänster med förhöjd taxa tex nummerupplysning."


    Telias variant gäller även samtal mellan alla gällande länder, t.ex. svenskt kort i Estland ringer till Lettland.. Det kommer inte EU-reglerna göra. Där är det endast till hemlandet och inom det besökta landet, alltså INTE till andra EU-länder. Där gäller vanlig utlandstaxa, precis som idag.
     
  7. 6150

    6150 Android Medlem

    Blev medlem:
    18 nov 2012
    Inlägg:
    5 369
    Mottagna gillanden:
    2 812
    Operatör:
    Telia S & N & Telenor S.
    Telefon:
    Samsung Galaxy S20+

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia S & N & Telenor S.
    Telefon:
    Samsung Galaxy S20+
    Info:
    Främst för samtal. Telia & Telenor.
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy S21 Ultra
    Info:
    Telia S & Telia N.
    Telefon 3:
    Samsung Galaxy A52S 5G
    Info:
    Tvillingkort från Telia Norge.
    Okej.
    Jag betalar 39 kr i månaden, utöver abonnemangskostnaden, då får jag ringa & sms:a obegränsat till de länder i Norden & Baltikum där Telias fria roaming gäller, det tycker jag det är värt!

    Ja, Telias fria roaming är generös, speciellt om man använder mycket surf utanför Sverige, skönt att inte behöva tänka på kostnaden, jag har mina 200 GB och jag har väl som mest under en månad bränt av 60 GB utomlands :-)
     
  8. inact_0025

    inact_0025 Guest

    Dessvärre tror jag att Telia sänker sig till den kommande EU-nivån när den väl slår igenom nästa sommar.
     
  9. cobben

    cobben Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 apr 2016
    Inlägg:
    2 476
    Mottagna gillanden:
    1 171
    Operatör:
    Fello, Chilimobil, LMT
    Telefon:
    Asus zenfone 6 Edition 30

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello, Chilimobil, LMT
    Telefon:
    Asus zenfone 6 Edition 30
    Info:
    Död numera, batteriet svällde upp
    Telefon 2:
    Xiaomi Mi Mix1
    ROM:
    Xiaomi.eu weekly
    Info:
    There can be only one!
    Telefon 3:
    Xiaomi Mi Note 2 International
    ROM:
    Xiaomi.eu weekly
    Info:
    Fungerar väldigt bra än idag
    Platta:
    Cube iWork11 Stylus
    ROM:
    Win10
    Platta 2:
    Antik Sony laptop
    ROM:
    Win XP, rysk version
    I Lettland äger TeliaSonera en stor andel i LMT, som - helt oförklarligt! - är den operatör som man får fri roaming via när man är i Lettland. Lite svårt att få grepp om exakt vilken procent (se nedan), men de har nog ändå "complete control", bortsett från den lettiska statens ev. klåfingrighet.

    LMT motsvarar den mobila delen av Telia i Lettland, Lattelecom den gamla fasta telefonin samt fiber, på ett ungefär.

    Lettland var en svensk provins umder stormaktstiden, och Riga var den andra staden i Sverige efter Stockholm, och förre Göteborg. Nu är vi närmast där igen, åtminstone vad det gäller banker och telefoni.



    Telia plans to hand its LMT shares over to Lattelecom co-owner Tilts Communications


    RIGA, Sep 9, BNS - Swedish telecommunications company Telia Company AB (Telia) is planning to hand over its shares in Latvijas Mobilais Telefons (LMT) to Telia's company Tilts Communications, a co-owner of Lattelecom.

    According to information posted on the government's e-portfolio, the government will be discussing further action regarding LMT shares at a meeting behind closed doors next week. Latvian Privatization Agency (LPA) head Vladimirs Loginovs has sent a letter to Telia management, which mentions the intention of Telia to hand its LMT shares over to Lattelecom co-owner Tilts Communications.

    In the letter, Loginovs states he understands why Telia wants to have its shares in LMT controlled by one legal entity. At the same time, Loginovs notes he is concerned that this may indicate Telia's desire to bypass the agreement between LMT and Lattelecom shareholders, that the State of Latvia has the right of first refusal on shares in LMT and Lattelecom, and urges Telia to dispel these concerns.

    Telia representatives told BNS that Telia was currently discussing the matter with other LMT shareholders, therefore the Swedish company could not comment on the development for the time being.

    Telia earlier suggested that the government sell its shares in both LMT and Lattelecom, and that both companies should be merged. Nevertheless, the government decided on April 19 this year that LMT and Lattelecom would continue as separate entities.

    The government also decided to hire an independent consultant to perform macroeconomic, microeconomic and socioeconomic analysis of further actions concerning state-owned shares in Lattelecom and LMT.

    According to the Economics Ministry, the consultant could be selected no sooner than in mid-September.

    According to Firmas.lv, the Netherlands-registered Sonera Holding B.V. owns 24.5 percent of LMT shares, Telia Company AB - 24.5 percent, Lattelecom - 23 percent, state-owned company Latvijas Radio un Televizijas Centrs - 23 percent, and LPA - 5 percent.

    On the other hand, 51 percent of Lattelecom shares belong to the LPA, and the other 49 percent to Tilts Communications.

    BNS, +371 67088611, [email protected]

     
    Last edited: 14 sept 2016
  10. inact_0025

    inact_0025 Guest

    Lettland är hittills det enda land i EU som hittills vägrat privatisera sitt statliga mobilnät. Telia har kämpat LÄNGE för att få köpa fler aktier i LMT, men Lettlands regering (oavsett politisk färg) har bromsat och satt käppar i hjulet hela tiden.

    Helt förståeligt har Telia tröttna mer och mer. Försäljningen av aktierna till Tilts är ju mer eller mindre att betrakta som en koncernintern omfördelning, eftersom Tilts är en del av Telia Sonera. Om Tilts öht har nån anställd så sitter denne hos Telia Denmark i Köpenhamn.

    PS. Liten rättelse; Du skrev " är den operatör som man får fri roaming via när man är i Lettland". Det får man hos Tele2 och Bite också, alltså hos alla operatörer.
     
    Last edited by a moderator: 14 sept 2016
  11. cobben

    cobben Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 apr 2016
    Inlägg:
    2 476
    Mottagna gillanden:
    1 171
    Operatör:
    Fello, Chilimobil, LMT
    Telefon:
    Asus zenfone 6 Edition 30

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello, Chilimobil, LMT
    Telefon:
    Asus zenfone 6 Edition 30
    Info:
    Död numera, batteriet svällde upp
    Telefon 2:
    Xiaomi Mi Mix1
    ROM:
    Xiaomi.eu weekly
    Info:
    There can be only one!
    Telefon 3:
    Xiaomi Mi Note 2 International
    ROM:
    Xiaomi.eu weekly
    Info:
    Fungerar väldigt bra än idag
    Platta:
    Cube iWork11 Stylus
    ROM:
    Win10
    Platta 2:
    Antik Sony laptop
    ROM:
    Win XP, rysk version
    "Det får man hos Tele2 och Bite också, alltså hos alla operatörer."

    Jag testade sist jag var där nu i sommar, och det var bara LMT som jag kunde koppla upp hos.
    Men det kanske går att komma runt detta på något sätt, det har jag inte tittat så noga på, LMT är ju störst i Lettland och fungerar bra.

    T.ex. mitt Bite sim-kort går inite att koppla upp alls mot Telia i Sverige, men hos Comviq, Telenor, MobilS(?) och kanske någon mer går bra.
     
  12. 6150

    6150 Android Medlem

    Blev medlem:
    18 nov 2012
    Inlägg:
    5 369
    Mottagna gillanden:
    2 812
    Operatör:
    Telia S & N & Telenor S.
    Telefon:
    Samsung Galaxy S20+

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia S & N & Telenor S.
    Telefon:
    Samsung Galaxy S20+
    Info:
    Främst för samtal. Telia & Telenor.
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy S21 Ultra
    Info:
    Telia S & Telia N.
    Telefon 3:
    Samsung Galaxy A52S 5G
    Info:
    Tvillingkort från Telia Norge.
    När jag är i Finland så kan jag bara ansluta till Soneras nät, självklart då det är Telias egna nät.
     
  13. inact_0025

    inact_0025 Guest

    Jag bara vidarebefordrade vad som står på telia.se, och där påstår man att alla nät ska fungera. Jag har dock aldrig fått ett svenskt Telia-kort att fungera i alla lettiska nät.
     
  14. tias

    tias Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 nov 2009
    Inlägg:
    129
    Mottagna gillanden:
    28
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Oneplus 6

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Oneplus 6
    Platta:
    Lenovo tab 4 10 plus
    Info:
    Updates suger. aldrig lenovo.
    Känner att man borde kunna spärra via sin "min sida" satellit samtal/surf. Skulle in och spana lite snabbt på nätet sist jag åkte färjan till tyskland och 2 mb kostade 288.80 kr. Borde väl inte vara så svår lösning. Frågade comviq om denna lösning men dem hänvisar bara till ""välj maxpris".
     
  15. 6150

    6150 Android Medlem

    Blev medlem:
    18 nov 2012
    Inlägg:
    5 369
    Mottagna gillanden:
    2 812
    Operatör:
    Telia S & N & Telenor S.
    Telefon:
    Samsung Galaxy S20+

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia S & N & Telenor S.
    Telefon:
    Samsung Galaxy S20+
    Info:
    Främst för samtal. Telia & Telenor.
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy S21 Ultra
    Info:
    Telia S & Telia N.
    Telefon 3:
    Samsung Galaxy A52S 5G
    Info:
    Tvillingkort från Telia Norge.
    Dålig färja att inte erbjuda wifi, vilken brukar vara gratis.
     
  16. Francis

    Francis Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 jun 2016
    Inlägg:
    325
    Mottagna gillanden:
    308
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    iPhone 7

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    iPhone 7
    Förstår att det är ett problem!

    Tror inte att det är tekniskt möjligt i dagsläget, då dessa nät också räknas som roaming. Möjligtvis kan du spärra specifika nät, men det går inte att göra en generell spärr för all sådan trafik. Jag rekommenderar dig att ha roaming avstängt i enheten tills du vill använda internet, alternativt lägga in ett maxpris för roaming.

    Jag kommer absolut föra denna fundering vidare, och jag håller med dig att det är helt orimliga kostnader för dessa nät.
     
  17. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 630
    Mottagna gillanden:
    44 565
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Jag efterlyser också detta med virtuella nummer. Modellen idag med att ha ett nummer som är bundet till ett fysiskt SIM-kort är totalt utdaterad. En ny lösning behövs där kunden kan ta med sig sitt nummer oberoende av SIM-kort/eSIM.

    Under 2017 kommer exempelvis en stor andel av smartklockorna som säljs vara uppkopplade, och då vill jag ha möjlighet att enkelt ta emot samtal och SMS på min klocka om jag lämnar telefonen hemma, eller vice versa.

    Har jag en surfplatta vill jag naturligtvis kunna ta emot SMS och ringa/ta emot samtal på den utan att böka med att flytta ett fysiskt SIM-kort.

    Även en stor andel av bilarna är uppkopplade under 2017. Har jag av någon anledning vare sig klocka eller telefon med mig vill jag fortfarande ha möjlighet att ta emot både samtal och SMS i bilen.

    Om jag blivit av med min telefon vill jag bara kunna byta till en annan enhet, och sedan fortsätta som om inget hänt. Det vill säga ta emot samtal och SMS på ett och samma nummer.

    Jag vill helt enkelt kunna ringa och ta emot samtal/SMS från ett och samma nummer på samtliga av mina enheter som är uppkopplade samtidigt.

    Ja, det går naturligtvis att ordna ett SIP-nummer, men då fungerar inte heller tjänster som Whatsapp eller Allo. Vidare går det inte att ta emot SMS via SIP idag; i alla fall inte om man önskar ha ett svenskt nummer och inte vill böka med rätt avancerade lösningar (...för en privatperson i alla fall).
     
    Last edited: 21 okt 2016
    Herrputte, cavveman, Francis och 2 andra gillar detta.
  18. night77

    night77 Android Expert Medlem

    Blev medlem:
    27 maj 2010
    Inlägg:
    11 253
    Mottagna gillanden:
    8 100
    Operatör:
    Telia, Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy S24 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia, Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy S24 Ultra
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy S21
    Platta:
    Galaxy Tab S9 plus
    Hoppas att Telia inte undergraderar sitt "fria roaming" inom norden/Baltikum för att möta EU fri roaming, eftersom Norge är till exempel icke EU land och om Telia vill ändra något då blir det dåligt i så fall!
     
  19. jnsson

    jnsson Operatörsnörd Moderator

    Blev medlem:
    9 jun 2011
    Inlägg:
    28 208
    Mottagna gillanden:
    17 691
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 5

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 5
    ROM:
    Pixel Experience
    Telefon 3:
    Google Pixel
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Norge är med i EES, så roamingavgiftsbegränsningar gäller även i Norge
     
    night77 gillar detta.
  20. jnsson

    jnsson Operatörsnörd Moderator

    Blev medlem:
    9 jun 2011
    Inlägg:
    28 208
    Mottagna gillanden:
    17 691
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 5

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 5
    ROM:
    Pixel Experience
    Telefon 3:
    Google Pixel
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    https://sv.wikipedia.org/wiki/Europeiska_ekonomiska_samarbetsområdet
     
    night77 gillar detta.