Sony reparation, pålitlig?

Diskussion i 'Xperia Z5 Compact - Allmänt' startad av Ottacher, 20 okt 2016.

  1. Ottacher

    Ottacher Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 aug 2016
    Inlägg:
    12
    Mottagna gillanden:
    16
    Jag har haft min z5c i tre månader nu och älskar mobilen, men tyvärr kom den med problem. När jag använder ljuduttaget för att kolla på någon Youtube-klipp, film, lyssna musik osv. så får jag ett statiskt brus vid lägre volymer. Den finns där hela tiden, men märks av mest vid lägre volymer. Nyligen har jag börjat tröttna på det :mad:. Länk

    Sony Supporten vill att jag ska skicka in enheten för att reparera den. Jag har tappat mobilen ett par gånger och det syns. Men ljudet har varit där sedan jag köpt mobilen.

    Min fråga är att kommer Sony's reparation skylla på att jag tappat mobilen/yttre påverkan, eller kommer det gå under garantin? Dessutom är det säkert att skicka in mobilen, tappar dem bort mobiler och sånt? Åsikter?
     
  2. katho

    katho Android Medlem

    Blev medlem:
    5 jun 2009
    Inlägg:
    5 655
    Mottagna gillanden:
    4 294

    MINA ENHETER

    Ingen här som kan veta svaret på dina frågor. Har själv bara bra erfarenhet av Sonys egna service.
     
  3. Francis

    Francis Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 jun 2016
    Inlägg:
    325
    Mottagna gillanden:
    308
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    iPhone 7

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    iPhone 7
    Hej,

    Enligt mina erfarenheter är de väldigt strikta med yttre åverkan, och är tyvärr allmänt ovilliga att ge goodwill i tveksamma ärenden. Mycket sorgligt att se hur en av världens största (och tidigare bästa enl. mig) mobiltillverkare håller på att falla ihop totalt...
     
  4. SHM

    SHM Android Apprentice Hedersmedlem

    Blev medlem:
    18 feb 2012
    Inlägg:
    3 952
    Mottagna gillanden:
    1 360
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Apple iPhone 14

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Apple iPhone 14
    @Emir-SonyXperiaSupport@Emir-SonyXperiaSupport
    Hur ska han lösa det här? Även om han inte skriver att mobilen är tappad så syns det tydligt på skicket.
     
    bernard gillar detta.
  5. indika

    indika Custom Android Moderator

    Blev medlem:
    23 okt 2010
    Inlägg:
    4 775
    Mottagna gillanden:
    1 807
    Operatör:
    Comviq och Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S22+

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq och Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S22+
    @Francis@Francis Vänligen ta bort din reklambanner från signaturen så slipper vi ha en site som ser ut som ett nöjesfält :)
    Vi har redan erbjudit dig att verifiera ditt konto om du vill representera Tele2 här på forumet men reklam tillåter vi inte av uppenbara skäl.
     
    kalleboston, Francis och SHM gillar detta.
  6. Emir-SonyXperiaSupport

    Emir-SonyXperiaSupport Teen Droid Verifierat konto

    Blev medlem:
    19 sept 2016
    Inlägg:
    361
    Mottagna gillanden:
    363
    Telefon:
    Sony Xperia X

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Sony Xperia X
    Info:
    KLWP
    Hej @Ottacher@Ottacher,

    Som svar på din fråga är det tyvärr aldrig möjligt att på förhand avgöra om det rör sig om ett garantiärende, då den bedömningen görs efter att din enhet har blivit undersökt.

    Det jag kan säga är att vi tyvärr aldrig kan skicka tillbaka en defekt "reparerad" enhet, vi måste alltid säkerställa att enheten är fullt funktionell enligt våra specifikationer då vi lämnar servicegarantier på arbetet och den vanliga garantin ska fortsatt gälla. Finns det skador på enheten så måste de åtgärdas, sedan är det självfallet så att det som omfattas av vår garanti ska du givetvis inte betala för. Som exempel, om du har en spricka i displayen till följd av tapp, men ett garantifel på din kamera så betalar du inte för problemet med kameran.

    Vad gäller hur "säkert" det är så rekommenderar jag att du bokar en service via vårt Xperia Care+-flöde. Vi har rutiner för borttappade enheter via DHL och du blir alltid löst på ett smidigt sätt utan att du ska behöva bråka/oroa dig. http://repair.sonymobile.com/se/

    Off-topic: Tack för taggningarna @SHM@SHM, det underlättar verkligen så att jag inte missar en tråd! :)
     
  7. xTQ

    xTQ Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 okt 2016
    Inlägg:
    119
    Mottagna gillanden:
    106
    http://www.hallakonsument.se/klaga-angra-eller-anmala/vad-lagen-sager/konsumentkoplagen/
     
    Ottacher gillar detta.
  8. Ottacher

    Ottacher Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 aug 2016
    Inlägg:
    12
    Mottagna gillanden:
    16
    Skickade in den förra veckan på tisdag och fick tillbaka den idag. Tyvärr är jag inte nöjd med deras service, för jag fick tillbaka enheten som jag skickat in den. Alltså finns bruset kvar vid lägre volymer. På arbetsrapporten skriver dem att dem ej kunnat återskapa problemet. Dem har istället bara återställt mobilen och skickat tillbaka den. Vad ska jag göra nu? @Emir-SonyXperiaSupport@Emir-SonyXperiaSupport

    Har haft två vänner som har provat ljudet och sagt samma sak. Det är inte något jag hittat på...

    Har inkluderat två bilder på dokument som dem skickat med.
    [​IMG] [​IMG]

    EDIT: skickade in mobilen idag med en bättre och tydligare beskrivning på hur dem ska återskapa problemet. Uppdaterar när jag fått tillbaka den.
     
    Last edited: 2 nov 2016
    indika gillar detta.
  9. Ottacher

    Ottacher Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 aug 2016
    Inlägg:
    12
    Mottagna gillanden:
    16
    Har fått tillbaka mobilen och den har fortfarande samma problem. Dem har bara uppdaterat mjukvaran och skickat tillbaka den. På ett dokument som dem skickat med skriver dem att dem inte kunnat återskapa problemet. Jag var noga med att beskriva hur man återskapar problemet. Men det verkar som att dem inte har brytt sig. Är ganska besviken på Sony's support. Även @Emir-SonyXperiaSupport@Emir-SonyXperiaSupport svarar inte. Vad kan jag göra nu? Har inte kvar kvittot och kan inte lämna tillbaka mobilen. :mad:
     
  10. Herrputte

    Herrputte Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 maj 2015
    Inlägg:
    466
    Mottagna gillanden:
    271
    Telefon:
    Rogphone 2/iphone 12pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Rogphone 2/iphone 12pro
    Telefon 2:
    ett otal olika
    Platta:
    Galaxy tab a (2016)
    Mobylife har jag också dåliga erfarenheter av, gick fantastiskt enkelt och bra att skicka in via sony care men vad hjälpte det när felet inte blev fixat. (i mitt fall var det bakstycket som lossnade på min z3c och de limmade om tre ggr... gav upp efter det. Det enda som hände var att de flashade om till senaste programvaran, antar de får betalt för bara den grejen..)
     
    Ottacher gillar detta.
  11. SHM

    SHM Android Apprentice Hedersmedlem

    Blev medlem:
    18 feb 2012
    Inlägg:
    3 952
    Mottagna gillanden:
    1 360
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Apple iPhone 14

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Apple iPhone 14
    Skickar man in mobilen till service för samma fel 3 gånger så har man rätt att göra en reklamation eller ett återköp. Man ska alltså få en likvärdig telefon i utbyte eller pengarna tillbaka.
     
    Ottacher gillar detta.
  12. Emir-SonyXperiaSupport

    Emir-SonyXperiaSupport Teen Droid Verifierat konto

    Blev medlem:
    19 sept 2016
    Inlägg:
    361
    Mottagna gillanden:
    363
    Telefon:
    Sony Xperia X

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Sony Xperia X
    Info:
    KLWP
    Riktigt tråkigt att höra om det som har hänt. :(

    Jag hade missat din post, det är absolut inte så att jag valt att inte svara. Skicka mig ett PM med ditt IMEI så ska Detektiv Emir kika lite på ditt ärende så får vi se vad jag kan göra. Under tiden, kan du försöka få fram en kopia på ditt kvitto från din återförsäljare? Jag vet inte om de har register med IMEI, register på ditt namn eller liknande så att de kan få fram det den vägen, men just att du kan visa upp inköpsbevis är viktigt.

    Beklagar återigen att jag missade din post.
     
    Ottacher gillar detta.
  13. Honda

    Honda Ninja Moderator

    Blev medlem:
    19 aug 2014
    Inlägg:
    3 637
    Mottagna gillanden:
    2 638
    Operatör:
    NTT Docomo
    Telefon:
    iPhone XtraShitty Femhundratolv gig

    MINA ENHETER

    Operatör:
    NTT Docomo
    Telefon:
    iPhone XtraShitty Femhundratolv gig
    ROM:
    Kiwi
    Oftast brukar det vara ganska enkelt att fixa fram kvitto sålänge man inte betalade med cash. Brukar räcka med att säga namn, efternamn och datumet. Sen frågar de kanske om personnummer och adress och ber kolla på IDt. Det är inte över ännu!
     
    Emir-SonyXperiaSupport gillar detta.
  14. pernils94231

    pernils94231 Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 jun 2017
    Inlägg:
    702
    Mottagna gillanden:
    415
    Telefon:
    Pixel 7

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Pixel 7
    Telefon 2:
    Xperia
    Kan man inte i Sony's support ärendet se vad som är gjort på verkstaden? Står bara att dom kommer skicka tillbaka.
     
  15. drzap

    drzap Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 jan 2010
    Inlägg:
    1 487
    Mottagna gillanden:
    1 046

    MINA ENHETER

    Du får med ett servicepapper med exakt vad de bytt. Ner till minsta skruv.
     
    bernard gillar detta.
  16. pernils94231

    pernils94231 Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 jun 2017
    Inlägg:
    702
    Mottagna gillanden:
    415
    Telefon:
    Pixel 7

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Pixel 7
    Telefon 2:
    Xperia
    Ok tack.
    Skrev felet på batteriet hur det uppstått och fortskridigt, sa att jag vill ha nytt batteri men pris först!DVS VILLIG BETALA! Jag behöver en lur i det formatet.
    Men på slutet dog den när som helst efter 95% kvar av batteriet, mesta heta värmen kom ut via framsidan/skärmen! Inget behov av att dom återställer o skickar tillbaka med kommentarer om att fel ej hittat! Inte ute efter garanti skam, jag behöver den verkligen.