HTC 10 vs Axon 7 vs Moto Z? (+ Övriga rekommendationer)

Diskussion i 'Köpråd och fyndtips' startad av Juturna, 21 okt 2016.

  1. Juturna

    Juturna Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 jun 2016
    Inlägg:
    757
    Mottagna gillanden:
    506
    Operatör:
    Tele2

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Hallåhallå.
    Börjar bli dags för mig att byta ut min Samsung S7, rastlös telefonnörd som man är.
    Tänker att jag vill hitta en telefon som har det mesta som jag letar efter, men det verkar svårt.
    Jag vill främst ha en telefon som är audiofil-orienterad, nej men som har grymt ljud ut ur hörlursporten.
    AMOLED-display är en stor fördel, bra batteri är något jag vill ha, above average anyway.
    Kameran är kul om den är bra, har gillat att fotografera mer med min S7:a än telefoner innan för att den tar så grymma bilder.

    Och det jag tänker spontant är att Axon 7 verkar vara mest "bang for the buck" med tanke på att den är Daydream-ready, amoled, ska ha bra ljud osv, till ett riktigt bra pris.
    HTC däremot är nog den jag är mest taggad på, bra ljud, bra märke, och stabil lur överlag, men den är för dyr för vad den är, och har en LCD-skärm, som säkert är bra, men färgerna brukar inte vara riktigt lika fina.
    Moto Z:n tilltalar mig med alla mods som man kan ha, plus att jag gillar den tunna profilen som telefonen har. Men där har vi sämre batteritid därmed, även om det finns laddskals-modden.
    USB-C är definitivt en fördel, nästan ett måste, men gärna hörlursuttag dock. :') men inte heller ett måste.

    Men helt enkelt, audiocentrisk telefon som ändå inte snålar på det övriga. Hört bra saker om LG V10 så funderar på om den är värd att köpa begagnad, men den känns ändå... som att den börjar bli gammal, nu när V20:n kommer ut (eller inte, om man tänker här i Sverige då), och Google Pixel är också intressant, men det verkar ju osäkert om den kommer ut också.

    SÅ PLZ, ge mig tips!
     
  2. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 629
    Mottagna gillanden:
    44 565
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Axon 7 är en mycket trevlig telefon, och högtalarljud såväl som ljudet från hörlursporten är riktigt bra.

    Problemet med ZTE är att det återstår att se om de klarar av att hålla telefonen uppdaterad, och att mjukvaran kanske behöver poleras också. Den är förvisso stabil, men gränssnittet lämnar lite att önska...
    Kameran är ju också en klar svaghet i Axon 7.

    HTC 10 har betydligt trevligare gränssnitt, och sköter uppdateringarna, samt erbjuder en bättre kamera. Den är dock dyr.

    LG V20 erbjuder av vad jag läst en mycket bra kamera, bra batteritid, strålande ljud etc. Dock är den väldigt dyr även i USA, runt USD ~750 för 32GB. Det innebär nog att den kommer kosta som Pixel/iPhone 7 om den får Sverige-premiär.

    Är du ute efter en prisvärd telefon med bra ljud är nog ZTE Axon 7 inte ett så dumt val.
     
    dannejanne och iterva gillar detta.
  3. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 629
    Mottagna gillanden:
    44 565
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Fast ha i åtanke att Black Friday snart äger rum, kanske kan man knipa en HTC 10 till bra pris då :)
     
  4. Ara

    Ara Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    14 mar 2015
    Inlägg:
    3 832
    Mottagna gillanden:
    2 160

    MINA ENHETER

    Last edited: 21 okt 2016
    bernard gillar detta.
  5. Juturna

    Juturna Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 jun 2016
    Inlägg:
    757
    Mottagna gillanden:
    506
    Operatör:
    Tele2

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Jo, alltså, tanken slog mig. Men ljudmodulen kostar 1500, byggkvalitén ska vara lite sisådär, så jag är tvek på den även om det säkert är nice ljud osv.
     
  6. Juturna

    Juturna Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 jun 2016
    Inlägg:
    757
    Mottagna gillanden:
    506
    Operatör:
    Tele2

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Anser du att Axon 7 skulle vara ett byte uppåt, nedåt eller att stå kvar på samma ställe, som att ha Samsung S7:an? För jag skulle vilja vänta och se om LG V20 ändå inte får premiär i Sverige, det är nog den telefonen jag är mest intresserad av. Pixel är också intressant, men vet ändå inte heller om den har det jag letar i en telefon (tror ej det, trots att jag gillar användargränssnittet och designen minus enorma bezels då).
    Men som sagt, bättre ljud hade varit riktigt gött, även fast S7:an inte är dålig så imponerar den inte heller.
    Axon 7 är ju Daydream VR-redo, vilket åtminstone enligt mig borde innebära att den kommer att få åtminstone 7.0 inom den närmaste framtiden, sen därefter är det ju tveksamt.
     
  7. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 629
    Mottagna gillanden:
    44 565
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Ljudmässigt är det en stor uppgradering, speciellt stereohögtalare är mycket fina, men kamera, skärm och gränssnitt är i mitt tycke en nedgradering. Samsung uppdaterar också Galaxy S6 & S7 rätt frekvent, med säkerhetspatchar och så. Oktober rullade ju ut nyligen, och på den punkten står ZTE och stampar än så länge, tyvärr.

    Den kommer säkerligen att få 7.0, frågan är hur lång tid det kommer att ta. Att den kör Snapdragon 820 underlättar dock rejält på den punkten.

    Själv hade jag nog haft lite svårt att köpa just nedköpet i kameran S7 vs Axon 7, men det är ju väldigt individuellt.
     
  8. Juturna

    Juturna Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 jun 2016
    Inlägg:
    757
    Mottagna gillanden:
    506
    Operatör:
    Tele2

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Jag har själv aldrig riktigt fattat grejen med riktigt bra högtalare på en mobil, för i bästa fall är det bara snäppet över mediokert. Men är skillnaden ur hörlursjacket så stort också?
    Ja, kameran är iofs tråkigt att den är så mycket sämre, är förvisso ingen stor fotoentusiast men...

    Har funderat på om det är värt att köpa LG V10 istället? Den börjar ju bli lite "gammal" nu, men den verkar fortfarande ha vad jag vill ha i en telefon. Bra ljud, utbytbart batteri (behöver inte dra runt på powerbanks and stuff, grymt skönt), skärmen är väl inget märkvärdigt, kameran vet jag inte men ok+ typ? Nedbyte i processor också, men jag gör nog inte så mycket krävande saker förutom något enstaka spel eller sådär.
    Tanken är att jag ska sälja min S7:a och antingen bara lägga till en tusenlapp eller kanske tjäna lite genom att köpa en lur begagnad (t.ex sett LG V10's för runt 3000-3500, och kan nog få runt 4000 för min S7).
    Och sen kanske uppgradera till S8:an om inte nu LG V20 kommer hit.
     
  9. Herrputte

    Herrputte Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 maj 2015
    Inlägg:
    466
    Mottagna gillanden:
    271
    Telefon:
    Rogphone 2/iphone 12pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Rogphone 2/iphone 12pro
    Telefon 2:
    ett otal olika
    Platta:
    Galaxy tab a (2016)
    Har en s6a och en v10 att jämföra med i hushållet. Det enda v10 förlorar i (enl min egen subjektiva åsikt) är batteritiden. Men äger extrabatterier så...

    (kameran, speciellt i manuellt läge, slår samsungen med hästlängder)
     
    bernard gillar detta.