Nintendo Switch / Switch OLED

Diskussion i 'Spelkonsoler & spelströmningstjänster' startad av Ascii, 20 okt 2016.

  1. Ascii

    Ascii Android Expert Medlem

    Blev medlem:
    23 nov 2010
    Inlägg:
    10 163
    Mottagna gillanden:
    3 148

    MINA ENHETER

    Nu har Nintendo officiellt förhandsvisat sin nästa spelkonsoll vid namn Nintendo Switch, tidigare NX. Vad tror ni om den? Jag tror denna kommer bli den boost som Nintendo behövt. Den är både portabel och stationär, beroende på hur man vill ha det. Man kan ta med sig basenheten och spela vart man vill och väl hemma kan man ansluta den till dockenheten och spela där.



    Webbhallen har lagt upp den på förhandsbokning till det höga priset av 9999 kr, vilket självfallet kommer justeras (förhoppningsvis nedåt!) när de officiella priserna dyker upp.
     
    bernard gillar detta.
  2. 220volt

    220volt Master Of Puppets Hedersmedlem

    Blev medlem:
    26 maj 2012
    Inlägg:
    7 551
    Mottagna gillanden:
    8 822
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Galaxy S23

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Galaxy S23
    Övrigt:
    Chromecast 1 & 2
    Kul att Nintendo fortsätter att tänka i nya banor och hittar på nya koncept och inte bara fokusera på att göra en så kraftfull konsol som möjligt.

    Finner denna mycket mer lockande än både PS4 Pro och Obox One S.

    Nyfiken på vilken hårdvara som döljer sig i den, ska tydligen vara chip från Nvidia.
     
  3. Ascii

    Ascii Android Expert Medlem

    Blev medlem:
    23 nov 2010
    Inlägg:
    10 163
    Mottagna gillanden:
    3 148

    MINA ENHETER

    Nintendo vet det inga andra vet eller vill förstå - hårdvara och feta specar är långt ifrån allt. Spelupplevelse is the key.
     
  4. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 708
    Mottagna gillanden:
    44 697
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Ja, det är sant, men hårdvaran berättar en hel del kring vad som är möjligt också (helt och hållet frånsett kvaliteten på spelen).

    Det är ju inte helt irrelevant kring vad för upplösning/uppdateringsfrekvens enheten har stöd för, exempelvis.

    Det går så klart an att spela på en lågupplöst skärm, men allra helst vill man väl ha en skarp bild. Blir spännande att se vad panelen har för upplösning :)
     
  5. 220volt

    220volt Master Of Puppets Hedersmedlem

    Blev medlem:
    26 maj 2012
    Inlägg:
    7 551
    Mottagna gillanden:
    8 822
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Galaxy S23

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Galaxy S23
    Övrigt:
    Chromecast 1 & 2
    Någon som vet vilken upplösning skärmen har?
     
  6. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 708
    Mottagna gillanden:
    44 697
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    *. It looks to have a screen measuring around 7 inches, of unspecified resolution.

    *It's powered by an unspecified custom Nvidia Tegra processor, which is "based on the same architecture as the world's top-performing GeForce gaming graphics cards." Whether that means Pascal -- the architecture underpinning the 1000 series of GeForce cards and the yet-to-be-announced Tegra X2 -- or just that Tegra chips in general are based on the GeForce architecture, is not clear.

    Konsolen verkar vara utvecklad i nära samarbete med Nvidia. Nvidia har en egen hemsida för enheten här:
    https://blogs.nvidia.com/blog/2016/10/20/nintendo-switch/



    Källa: https://www.engadget.com/2016/10/20/switch-is-nintendos-next-game-console/
     
    chraist gillar detta.
  7. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 708
    Mottagna gillanden:
    44 697
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    nintscreen-shot-2016-10-20-at-15-20-11ms800-1.jpg nintscreen-shot-2016-10-20-at-11-01-16-pm-2-ms800-1.jpg nintscreen-shot-2016-10-20-at-11-04-09-pm-2-ms800-1 (1).jpg nintnintendo-switch-multiplayerms800-1.jpg nintscreen-shot-2016-10-20-at-11-02-06-pm-2-ms800-1.jpg nintfirst-look-at-nintendo-switch-mp4-snapshot-00-53-2016-10-1.jpg nintcvn3ugeviaapji1ms800-1.jpg nintcvn5n33waaalaelms800-1.jpg nintnintendoms800-1.jpg
     
  8. Avarell_Dalton

    Avarell_Dalton Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 okt 2010
    Inlägg:
    1 909
    Mottagna gillanden:
    724
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 7 pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 7 pro
    Den är en given utgift ur min hushållskassa. Längtar redan efter nya Zelda, kanske lite grann efter Mario. Har inte ens funderat på hårvaran, kanske jag borde ha gjort :)
     
  9. Rospigg

    Rospigg Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 aug 2010
    Inlägg:
    2 168
    Mottagna gillanden:
    2 049
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Galaxy S22

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Galaxy S22
    Telefon 2:
    Samsung A52s Enterprise Edition
    Den är en given utgift ur min hushållskassa. Längtar redan efter nya Zelda, Mario och ett nytt Mario Kart.
    Jag har funderat på hårdvaran, men skiter i vilket, fast hoppas att den kommer kunna köra 4K.

    Listan med utgivare/utvecklare ser ju lovande ut också!
     
    bernard gillar detta.
  10. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 708
    Mottagna gillanden:
    44 697
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Ja, jag hoppas att den i alla fall kan skala upp videosignalen till 4K/UHD. Att den renderar spelen i 4K tror jag däremot är helt uteslutet. Det är ju en tuff uppgift även om man så har de senaste Nvidia eller AMD-grafikkorten.

    Mario Kart fanns med i videon och på en del bilder, så det känns som en given titel. Även Mario var ju med, och gav klara N64-vibbar :)

    Vad jag är lite orolig över är om den portabla konsolen fått en dålig skärm, lite som skärmen till Wii U. Den var ju tyvärr ingen höjdare, och touchen skall vi inte prata om...

    Tror ni förresten att Nintendo Switch kommer döda 3DS? Eller kommer 3DS fortsatt få uppföljare?


    Har vi tur handlar det om samma chipp som kommer sitta i Shield TV 2 (Tegra TX2), och då är det ju sannolikt något som bygger på Pascal, dvs samma generation som GTX 10XX-serien. GPU:n i Shield TV bygger nämligen på Maxwell, som var föregångare till Pascal. Har vi lite otur är det kanske en vidareutveckling av Tegra TX1 bara.


    Edit: Ah! Det verkar som att Nvidia indirekt redan avslöjat specarna för chippet som ev. sitter i Nintendo Switch.

    1,5TLFOPS innebär att chippet är 50% snabbare än TX1, som sitter i Shield TV.

    Se här:
     
    Last edited: 20 okt 2016
  11. Rospigg

    Rospigg Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 aug 2010
    Inlägg:
    2 168
    Mottagna gillanden:
    2 049
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Galaxy S22

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Galaxy S22
    Telefon 2:
    Samsung A52s Enterprise Edition
    Ja, skärmen till Wii U är ju ingen höjdare, så bättre än det måste det ju bli.

    Vad gäller 3DS så tror jag att de kommer att fasas ut i och med detta, fast det beror ju lite på, till exempel så behöver ju batteritiden på Switch vara exceptionell om den på allvar ska kunna konkurrera med DS.

    Angående Tegra chippet, är det tillräckligt? Det kommer ju också krävas lite RAM.
     
    bernard gillar detta.
  12. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 708
    Mottagna gillanden:
    44 697
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    PS4:ans GPU ligger exempelvis på ~1,84TFLOPS, men det är vid FP32 också och inte FP16 som för TX1. Går inte direkt att översätta siffrorna heller, men PS4:an är alltså markant kraftfullare än TX1 :)
    [​IMG]

    [​IMG]
     
  13. Ascii

    Ascii Android Expert Medlem

    Blev medlem:
    23 nov 2010
    Inlägg:
    10 163
    Mottagna gillanden:
    3 148

    MINA ENHETER

    @bernard@bernard om du vill får du gärna uppdatera min förstapost med lite bilder
     
  14. Avarell_Dalton

    Avarell_Dalton Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 okt 2010
    Inlägg:
    1 909
    Mottagna gillanden:
    724
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 7 pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 7 pro
    Aha, jag ser vad du gjorde där! :D
     
  15. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 708
    Mottagna gillanden:
    44 697
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Här bekräfter Nvidia att det i alla fall handlar om ett chipp i Tegra-serien.

    Tegra-serien är ju främst riktad mot plattor/mediaspelare, så man får nog förutsätta att prestandan halkar efter med en rätt bra bit i förhållande till både Xbox One och PS4 (första generationen).

    Om det stämmer kommer Nintendo nog inte haka på "VR-vågen", om ingen annan konsol ligger på ritbordet, i första taget.

    Kommande Tegra TX2 ryktas ligga på 0,75 TFLOPS vid FPU32, vilket innebär att det chippet mäktar med lite mer än hälften av vad Xbox One gör (1,32 TFLOPS). PS4 är lite kraftfullare med 1,84 TFLOPS.

    Det innebär samtidigt en dubblering av beräkningskraften i förhållande till Wii U (0,37 TFLOPS).

    ...men som alltid är det ju knepigt att endast se till GPU:ns kapacitet, övriga komponenter gör förstås sitt också :)

    Chippet i NX påstås ju också vara en speciallösning. Det kan ha både fler eller färre CUDA-kärnor osv. Inte omöjligt att Nintendo haft 1 TFLOPS vid FPU32 i sikte, och det vore i sådana fall väldigt imponerande för en surfplatta.

    Man får dock räkna med att många titlar sannolikt kommer renderas vid 720p eller 900p även om den fixar 1 TFLOPS, för att hålla 60FPS, och sedan skalas videosignalen upp till 1080p eller UHD: http://www.ign.com/wikis/xbox-one/PS4_vs._Xbox_One_Native_Resolutions_and_Framerates


    Nvidia Tegra: https://en.wikipedia.org/wiki/Tegra



    View: https://twitter.com/NVIDIA_UK/status/790213791913013248

     
    Last edited: 24 okt 2016
  16. Avarell_Dalton

    Avarell_Dalton Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 okt 2010
    Inlägg:
    1 909
    Mottagna gillanden:
    724
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 7 pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 7 pro
    Kollar lite på bilderna i en post längre upp. Frågan som slår mig är ljusstyrkan, kan den verkligen vara tillräcklig för utomhusspel? Och vad kan den i så fall ha för driftstid?
     
  17. 220volt

    220volt Master Of Puppets Hedersmedlem

    Blev medlem:
    26 maj 2012
    Inlägg:
    7 551
    Mottagna gillanden:
    8 822
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Galaxy S23

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Galaxy S23
    Övrigt:
    Chromecast 1 & 2
  18. Ascii

    Ascii Android Expert Medlem

    Blev medlem:
    23 nov 2010
    Inlägg:
    10 163
    Mottagna gillanden:
    3 148

    MINA ENHETER

  19. Sammasak

    Sammasak Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 maj 2015
    Inlägg:
    95
    Mottagna gillanden:
    16
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Huawei P20 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Huawei P20 Pro
    Telefon 2:
    Samsung GS9
    Trotts att Tegra primärt används till mobila enheter så är ju detta "custom".
    Man skall inte se Switch som ett nytt 3Ds, utan den är i kategorin hemkonsol.

    Anledningen till 720P är förmodligen mycket för batteriets skull. Tillägger även att 720p kommer se fantastiskt ut på tabletskärmen, Nintendos Engine brukar "cover" upp att de inte ens är 1080P till Wii U. Nu finns även stöd från Unreal Engine som också ser sagolikt ut.

    Jag tror det bästa är att inte fastna på nummer som är så lätt att göra, huvudsakligen är att numren är tillräckliga för tillverkarna att utveckla på.
     
  20. Ascii

    Ascii Android Expert Medlem

    Blev medlem:
    23 nov 2010
    Inlägg:
    10 163
    Mottagna gillanden:
    3 148

    MINA ENHETER

    Jag är ingen grafikjagare på något sätt och vis. Spelkänslan går alltid före. [emoji4]

    Jag är toknöjd med mitt Wii U, så Switch blir en bra uppgradering.