Sprucken skärm - hjälp!

Diskussion i 'Galaxy S7 Edge - Allmänt' startad av rina., 8 sept 2016.

  1. rina.

    rina. Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 jul 2010
    Inlägg:
    848
    Mottagna gillanden:
    24
    Telefon:
    Samsung Galaxy S7 Edge

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Samsung Galaxy S7 Edge
    Nu har jag för första gången i mitt liv spräckt en mobilskärm och är helt förtvivlad.

    Jag är student och har ingen aning om jag ens har en hemförsäkring. Att byta glaset ser ut att ligga runt 3200 kronor. Jag undrar om man kan teckna hemförsäkring med allrisk och utnyttja självrisken på samma dag? Eller är det inte tillåtet?

    Hur går man tillväga? Vad är det bästa för mig att göra? :(
     
  2. pacmeyer

    pacmeyer Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 jul 2014
    Inlägg:
    1 909
    Mottagna gillanden:
    623

    MINA ENHETER

    Visst kan du teckna en hemförsäkring och sedan anmäla skadan p telefonen, men det kommer se lite skumt ut om du dagen efter tecknandet råkat paja mobilen. Men skaffa för guds skull en hemförsäkring på studs ändå, blir det skador på ditt boende, vattenläcka eller vad som, vill du inte bli skuldsatt resten av ditt liv!
     
  3. polar590

    polar590 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 okt 2013
    Inlägg:
    3 432
    Mottagna gillanden:
    3 215

    MINA ENHETER

    Är du skriven hos dina föräldrar kan du använda deras hem försäkring
     
    jnsson gillar detta.
  4. drzap

    drzap Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 jan 2010
    Inlägg:
    1 499
    Mottagna gillanden:
    1 055

    MINA ENHETER

    jag skulle vänta en vecka eller 2 innan jag anmäler skada. försäkringsbolaget kan krångla en hel del om du anmäler direkt
     
  5. reiman

    reiman Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 apr 2011
    Inlägg:
    528
    Mottagna gillanden:
    164
    Operatör:
    halebop
    Telefon:
    iPhone 14 pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    halebop
    Telefon:
    iPhone 14 pro
    Det du föreslår är ju försäkringsbedrägeri, så nej. Hemförsäkring borde du ha, rimligtvis. Då blir det 1500 kr. Annars får du se detta som ett uppvaknande till vuxenvärlden där det är bra att ha koll på sitt shit. Lycka till!
     
  6. rina.

    rina. Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 jul 2010
    Inlägg:
    848
    Mottagna gillanden:
    24
    Telefon:
    Samsung Galaxy S7 Edge

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Samsung Galaxy S7 Edge
    Inte det jag föreslår alls. Jag undrar bara att om jag nu skaffar hemförsäkring idag, när kan jag då utnyttja det och bara betala 1500?
     
  7. fryguy

    fryguy Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 feb 2010
    Inlägg:
    1 229
    Mottagna gillanden:
    797
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Pixel 6

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Pixel 6
    Platta:
    Xiaomi Mi Pad 4
    Försäkringen täcker ju saker som går sönder under tiden du har hemförsäkring, inte innan. I så fall skulle nog ingen ha försäkring förrän en pryl faktiskt gått sönder.

    Som pacmeyer skriver så kommer det nog se lite skumt ut om du anmäler att telefonen gått sönder kort efter du skaffat försäkring.
     
    Last edited: 8 sept 2016
    Gorgeous och reiman gillar detta.
  8. polar590

    polar590 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 okt 2013
    Inlägg:
    3 432
    Mottagna gillanden:
    3 215

    MINA ENHETER

    Plus att du får svårt att teckna några mer försäkringar om dom märker att du inte är ärlig
     
  9. FedEx

    FedEx Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 nov 2010
    Inlägg:
    384
    Mottagna gillanden:
    81

    MINA ENHETER

    Går skärmen att använda trots spricka? Hos Sony t.ex. räckte det med minsta lilla spricka för att touchen skulle sluta fungera medan Iphones skärmar kunde vara helt förstörda men det gick ändå att använda
     
  10. rina.

    rina. Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 jul 2010
    Inlägg:
    848
    Mottagna gillanden:
    24
    Telefon:
    Samsung Galaxy S7 Edge

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Samsung Galaxy S7 Edge
    skärmen funkar som den ska
     
  11. cobben

    cobben Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 apr 2016
    Inlägg:
    2 491
    Mottagna gillanden:
    1 174
    Operatör:
    Fello, Chilimobil, LMT
    Telefon:
    Asus zenfone 6 Edition 30

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello, Chilimobil, LMT
    Telefon:
    Asus zenfone 6 Edition 30
    Info:
    Död numera, batteriet svällde upp
    Telefon 2:
    Xiaomi Mi Mix1
    ROM:
    Xiaomi.eu weekly
    Info:
    There can be only one!
    Telefon 3:
    Xiaomi Mi Note 2 International
    ROM:
    Xiaomi.eu weekly
    Info:
    Fungerar väldigt bra än idag
    Platta:
    Cube iWork11 Stylus
    ROM:
    Win10
    Platta 2:
    Antik Sony laptop
    ROM:
    Win XP, rysk version
    3200:- verkar orimligt, skärmar brukar gå att byta för under en tusenlapp, dock kanske inte hos den officiella servicen.

    Ang. försäkringar är det alltid billigast att vara sitt eget försäkringsbolag, om man har råd.
    Fondera dem pengar som en försäkring hade kostat dig varje månad på ett sparkonto.
    När det händer något, tar du av dem pengarna för att betala skadan.
    Vad tror du försäkringsbolagen lever av? Just det - överskottet från dina pengar.
     
  12. oldpeer

    oldpeer Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 apr 2015
    Inlägg:
    57
    Mottagna gillanden:
    23

    MINA ENHETER

    En bra hemförsäkring kostar cirka 150kr/mån (några kronor billigare om man är medlem i ett fackförbund och tecknar den hos det bolag som förbundet samarbetar med). Det är cirka 1 800 kronor per år. På 10 år är det 18 000 kronor. Du får spara och fondera en otroligt stort belopp om du ska göra det mer lönsamt jämfört med en hemförsäkringspremie. Speciellt om du ska täcka oväntade skador som kostar en hel del pengar - t.ex en bostadsbrand där värden för enorma pengar kan gå upp i rök.
     
  13. hellyh

    hellyh Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 aug 2012
    Inlägg:
    21
    Mottagna gillanden:
    15

    MINA ENHETER

    Samsung svårt att laga själv bättre med iphone
     
  14. mena

    mena Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 nov 2013
    Inlägg:
    532
    Mottagna gillanden:
    160

    MINA ENHETER

    Tappade min mobil nyss och tog precis i kanten så hela ovandelen är sprucken.

    Har haft mobilen i ca 4 månader.

    Vad kostar det att byta skärmen?
     
  15. anderssoncarina

    anderssoncarina Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 okt 2009
    Inlägg:
    73
    Mottagna gillanden:
    4
    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Sony Xperia XZ2 Compact

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Sony Xperia XZ2 Compact
    Info:
    Nova Launcher Prime
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy S5
    Telefon 3:
    Samsung Galaxy S7 Edge
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab A
    mena gillar detta.
  16. mena

    mena Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 nov 2013
    Inlägg:
    532
    Mottagna gillanden:
    160

    MINA ENHETER

    Är det Samsung det där? Ser ju ut som äkta.


    Någon som vet ifall det bara är Stockholm och Göteborg som byter skärmar med garanti och vattentätethet kvar eller om deras servicepartners också klarar det? Såg att i Umeå där jag bor finns det en servicepartner, hade varit fint om man slapp skicka iväg mobilen.

    Kan någon styrka att man verkligen får behålla produktgaranti och vattentätet? För det låter väldigt bra.
     
  17. anderssoncarina

    anderssoncarina Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 okt 2009
    Inlägg:
    73
    Mottagna gillanden:
    4
    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Sony Xperia XZ2 Compact

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Sony Xperia XZ2 Compact
    Info:
    Nova Launcher Prime
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy S5
    Telefon 3:
    Samsung Galaxy S7 Edge
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab A
    Kan inte tänka mig något annat än att Samsungs servicepartner byter ut något och alla garantier fortfarande gäller. Ring till firman i Umeå, då får du svar från rätt källa. Den där premium-tjänsten är ju bara att de kan fixa det på 90 min i Sthlm och Gbg, på övriga ställen kan de kanske behöva beställa hem reservdelen som behövs.

    Edit: Ja, det är äkta, det är Samsungs egna service (förutom deras servicepartners förstås, det är ju egna firmor men som är auktoriserade av Samsung att utföra service "i Samsungs namn").
     
  18. mena

    mena Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 nov 2013
    Inlägg:
    532
    Mottagna gillanden:
    160

    MINA ENHETER

    Att byta skärmen själv var inte direkt billigt även om man köper från eBay. 2400 som billigast och då kan man misslyckas men även tar det en månad att få skärmen.

    Galet att det ska vara så dyrt.
     
  19. mikil

    mikil Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 sept 2009
    Inlägg:
    928
    Mottagna gillanden:
    83
    Operatör:
    Tele2, Telenor
    Telefon:
    Samsung Galaxy S21 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Telenor
    Telefon:
    Samsung Galaxy S21 Ultra
    Telefon 2:
    Samsung Watch Active 2
    Tja,

    Jag har råkat ut för ungefär samma sak. Min skärm var defekt från början, en svart fläck på OLED-panelen från inköpstillfället. Visade upp telefonen i butik osv. och de sa att jag skulle ta backup samt återställa telefonen innan jag lämnade in den. Mellan att jag visade upp telefonen tills att jag lämnade in den fick jag en spricka i glaset. Nu hade jag således en trasig skärm och en spricka i glaset.

    Serviceverkstaden sa att fläcken i skärmen var en följd av att glaset spruckit, dvs. skärmbytet skulle inte gå på garanti eftersom jag själv orsakat felet. De gav mig en offert på 3200kr.
    Jag fick hjälp från Tele2 som sa att glaset var helt när jag visade upp telefonen plus att jag hade en bild på telefonen med helt glas och fläcken i skärmen.

    Verkstaden lämnade över ärendet till Samsung och här kommer det "roliga".
    Samsung vägrar att laga displayen eftersom det är praktiskt omöjligt att byta bara displayen utan att samtidigt byta glaset. Eftersom det är en spricka i glaset vill de alltså inte ge mig ett helt glas gratis då de är tvugna till det om de bytt display, trots att displayen var felaktig.

    Som försvar hävdade de att om de bytt display så hade jag ändå tappat telefonen och då hade fläcken kommit tillbaks plus att jag hade fått en spricka i skärmen.

    Hemförsäkringen tog kostnaden för displaybytet då jag inte orkade krångla mer med Samsung och jag fick tillbaks telefonen. Touchknapparna fungerade inte, telefonen gick inte att ladda eller ansluta till dator och mikrofonen var livlös. De hade också förstört mitt läderskin från Slickwraps.

    Jag lämnade in telefonen första gången den 22 augusti och andra gången för fyra veckor sedan. Har inte sett röken av telefonen sedan dess. Senaste beskedet är att jag ska få en ny telefon.

    Tele2 har skött detta jättebra men serviceverkstaden litade inte på mig plus att de misslyckades med att byta display. Samsung är riktigt inkompetenta där jag pratade med en tjej, Isabelle.
    Isabelle hade verkligen ingen aning om vad hon pratade om utan läste innantill och kunde/vägrade svara på frågor. Hon sa att glaset kostade 3200kr. Då sa jag att jag tyckte det lät konstigt och undrade vad då displayen kostade. Hon sa att hon inte visste men höll med om att displayen borde kosta mer än glaset. Följdaktligen sa jag att om glaset kostar 3200kr och displayen kostar mer än glaset, är resten av komponenterna i telefonen gratis då? Det kunde hon inte förklara men vägrade släppa att glaset utan display kostade så mycket. Hon blev arg och skrek på mig också :)

    1. Ja, det kostar 3200kr att byta ett glas eftersom skärmen måste bytas samtidigt.
    2. Nej, det går inte att byta glas själv.
    3. Om du hade haft hemförsäkring hade chanserna varit stora att de tagit smällen.
    4. Nej du kan inte teckna försäkring i efterhand och åberopa den, det är olagligt.
    5. Samsung är riktiga rövhattar som inte har någon form av goodwill.
    6. Tappa för i helvete inte era Samsung-telefoner!
    Jäklar vad långt svaret blev, hoppas någon orkar läsa :)
     
    Tommie.r och R3b0rn gillar detta.
  20. mena

    mena Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 nov 2013
    Inlägg:
    532
    Mottagna gillanden:
    160

    MINA ENHETER

    Ringde upp min lokala samsungservice butik. De kunde inte laga mobilen och ge samma garantier som Samsung dvs att full garanti fortfarande gäller samt att telefonen bibehåller vattentätheten.
    Fick reda på att det också var reservdelsbrist framförallt på svarta s7 edge de tog dock 2900kr för att byta displayen fram(man byter hela skärmen inkl glas, enklast så) men ingen vattentäthet och garanti kvar då.

    Ringde till SamsungService för att höra med dem. De kunde byta och bibehålla vattentäthet och garanti. men de har också reservdelsbrist.
    Deras lösning är att de tar in mobilen och krediterar den. Dvs det kostar 3200kr sedan får jag plocka ut en ny s7 edge i den butik jag köpte den i.

    Det låter väl bra och få en ny telefon. Det som känns surt är att min s7 edge var toppen. Hade inget fel alls med den. Suveränt batteritid och inga som helst krångel. Hoppas man får en ny som är utan problem.