Mobil som fungerar i skogen

Diskussion i 'Köpråd och fyndtips' startad av TheJo, 23 okt 2016.

  1. TheJo

    TheJo Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 okt 2014
    Inlägg:
    20
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Letar ny telefon åt pappa. Då han är missnöjd med mottagning/samtalskvalité på sin nuvarande Note 2, med Telia.
    I övrigt är han väldigt nöjd med Note 2. Speciellt kameran!

    Han tillbringar mycket av sin tid i skogen, både arbete och fritid. Därför använde han LÄNGE en Sony Ericsson r250s pro, just mkt pga att det alltid gick att ringa med den.

    Finns det någon mobil som faller in under följande krav:
    1. Bra antenn / mottagning - absolut viktigast!
    2. Stor skärm
    3. Bra kamera
    Övriga funktioner är inte alls viktiga. Han använder endast en handfull appar, ex Blocket och nån GPS.

    Tack på förhand!
     
  2. drzap

    drzap Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 jan 2010
    Inlägg:
    1 487
    Mottagna gillanden:
    1 046

    MINA ENHETER

    min erfrenhet säger att huawei telefoner inte alls har bra mottagning, tom sämre än iphone. de som fungerat bäst för mig (med telia, bästa bolaget i skogarna i norr) är gamla erikssondummobiler. testat ett par lg som inte varit bra, htc var lite bättre, samsung har fungerat nödtorftigt (S5, S6) men bäst smartmobil enligt mig (mottagning) är faktiskt min sony Z3C. metalltelefoner som bara har ett par tunna streck för antennsignalerna blir inte lika bra som telefoner tillverkade av annat material vad gäller mottagning och sändning.
     
  3. neddie

    neddie Android Medlem

    Blev medlem:
    22 jul 2010
    Inlägg:
    6 953
    Mottagna gillanden:
    1 057

    MINA ENHETER

    huawei helt klart.. erkänt bäst mottagning finns ingenting att ens diskutera i ämnet.
     
  4. Spode

    Spode Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 okt 2012
    Inlägg:
    337
    Mottagna gillanden:
    94
    Telefon:
    Huawei P9 plus Dual-Sim

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Huawei P9 plus Dual-Sim
    Telefon 2:
    LG G4 Dual-Sim
    Platta:
    Nvidia Shield Tablet
    Då det gäller datatrafik så är de Huawei jag haft bäst, däremot så varierar det en del då det kommer till vanliga samtal.
     
  5. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 630
    Mottagna gillanden:
    44 568
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    http://www.pts.se/upload/Rapporter/Tele/2016/MobilephoneTest2016-augusti-2016.pdf

    Här är ett rätt genomgående test. Resultaten skiljer sig åt om det handlar om datakommunikation eller röstsamtal, så vad är viktigast för din far?

    För data tycks Samsung ligga bra till om man granskar tabellerna, och de erbjuder ju bra kamera med. I sådana fall bör en telefon ur Galaxy S7-serien passa bra.
     
    Spode gillar detta.
  6. drzap

    drzap Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 jan 2010
    Inlägg:
    1 487
    Mottagna gillanden:
    1 046

    MINA ENHETER

    om man läser testen ovan ligger huawei p9 inte bra till, speciellt inte i funktionen ringa! sämst om man väljer att hålla den i höger hand. detta ligger ungefär i samma linje som mina upplevelser. enligt testen borde en lumia 640 eller en doro 530x passa bäst vd gäller möjligheten till kontakt.
     
  7. mobilapan

    mobilapan Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 aug 2016
    Inlägg:
    1 828
    Mottagna gillanden:
    890
    Operatör:
    Fello, Claro, Movistar
    Telefon:
    Mi 11 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello, Claro, Movistar
    Telefon:
    Mi 11 Ultra
    Fast om de bara testat ett exemplar säger det inte så mycket. Vet att Huawei har lagt jobb på bra mottagning på mobiler och har även praktiskt haft bra mottagning. Har inte provat P9 men på gamla Honor 2 så var mottagningen bättre än på alla jag jämförde med.

    I det danska testet som gjordes 2013 så var Lumia 925 sämst i test och iPhone var näst sämst.
     
  8. drzap

    drzap Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 jan 2010
    Inlägg:
    1 487
    Mottagna gillanden:
    1 046

    MINA ENHETER

    lumia 925 är icke lumia 640. inte samma grejor internt och därför olika resultat. samma gäller honor2 och P9. om du menar att kvaliteten skiljer så mycket mellan olika exemplar av samma telefonmodell så att ett exemplar skulle vara nästan sämst i test och nästa exemplar bland topptelefonerna så förstår du väl hur löjligt det låter! ungefär som att säga att man får acceptera att en ny audi a3 sportback 2.0 TDI för 293900kr kan ha mellan 50 och 150hk, du vet inte vilken effekt du får. om så vore fallet för något märke så vore det rena lotteriet att köpa en sådan och definitivt inte att rekommendera.

    bäst och testa själv? du anser alltså att dina subjektiva tester är bättre än objektiva tester i en kontrollerad laboratoriemiljö med kalibrerade instrument och exakt kontrollerade miljövariabler?

    //Editerad av moderator //
     
    Last edited by a moderator: 25 okt 2016
    Herrputte gillar detta.
  9. chraist

    chraist Replicant Moderator

    Blev medlem:
    11 aug 2011
    Inlägg:
    7 990
    Mottagna gillanden:
    8 458
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 7

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 7
    Nu håller vi god ton i tråden. Personangrepp passar ej på Swedroid forum!
     
    Herrputte, selko, polar590 och 3 andra gillar detta.
  10. TheJo

    TheJo Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 okt 2014
    Inlägg:
    20
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Tackar så mycket för svaren.

    Det är helt klart röstsamtal som är viktigast. Övrigt är bara ett plus.