Samsung Galaxy S7 - Snabba frågor, snabba svar

Diskussion i 'Galaxy S7 - Allmänt' startad av tontmobil, 22 feb 2016.

  1. funn

    funn Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 sept 2016
    Inlägg:
    41
    Mottagna gillanden:
    1
    Hur hittar man Screen mirroring på Galaxy S7? Vill få upp mobilskärmens utseende på TV:n.

    Måste man installera det separat? Har en Samsung-TV och där hittar jag rätt, men det finns inget som heter Screen Mirror eller Snabbanslut i mobilen. Eller?
     
  2. vispn

    vispn Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 dec 2015
    Inlägg:
    92
    Mottagna gillanden:
    35
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Samsung Galaxy S7

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Samsung Galaxy S7
    Platta:
    iPad Air 2
    Dra ner med två fingrar för att få upp alla dina olika verktyg med mera. Tryck 'Redigera' och sedan aktivera 'Snabbanslut' längst ner.
     
    funn gillar detta.
  3. funn

    funn Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 sept 2016
    Inlägg:
    41
    Mottagna gillanden:
    1
    Jag hade "Snabbanslut" aktiverad, men det heter inte "Screenmirroring" i Galaxy S7, utan "Smart View". Fick det i alla fall att funka.

    En liten guide för er med nyare Samsung-TV och Samsung-mobil:

    På TV:n
    Välj "Source" på fjärrkontrollen, så finns alternativet "Screenmirroring" längst uppe på TV-skärmen.

    Mobilen
    1. Dra ner med två fingrar för att få upp alla dina olika verktyg med mera. Tryck 'Redigera' och sedan aktivera "Snabbanslut" längst ner.
    2. På samma ställe hittar du "Smart Wiew"

    Nu kan du se allt du gör i mobilen på den stora TV-skärmen.
     
  4. ante_ante

    ante_ante Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 apr 2010
    Inlägg:
    806
    Mottagna gillanden:
    81
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Galaxy S10+

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Galaxy S10+
    Har LTE/+ som Mobil data när den e påslagen, är det gråimport av telefon då?
     
  5. inact_0030

    inact_0030 Guest

    Installera en app som heter Phone INFO ★Samsung★. På skärmen CSC Code ser du vad det är för firmware som är installerat på luren. I Sverige skall en obunden S7 ha NEE (Nordic Countries).
     
  6. ante_ante

    ante_ante Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 apr 2010
    Inlägg:
    806
    Mottagna gillanden:
    81
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Galaxy S10+

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Galaxy S10+
    CSC Country Poland, så undra om man bara kan dra in NEE tro?
     
  7. funn

    funn Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 sept 2016
    Inlägg:
    41
    Mottagna gillanden:
    1
    Finns det någon bra android-app som funkar som html-editor? Ni som kan lite webbdesign fattar nog mitt resonemang här nedan.

    I PC sparar jag exempelvis ner en text-TV-sida på hårddisken. Sedan öppnar jag den i Notepad eller Anteckningar och ändrar lite i texten. Därefter sparar jag som .html. På den ursprungliga sidan kanske det stod "Mourinho flyttar om i startelvan", men efter min ändring står det "Mourinho får sparken". Sidan ser helt äkta ut.

    Om jag vill visa min nya text-TV-sida i mobilen, måste jag flytta över den från PC till mobilen. Går det att göra samma ändring direkt i mobilen?

    En liten förklaring: När jag visar min nya text-TV-sida i mobilen, tror andra att jag surfar på det vanliga Internet, eftersom jag visar sidan med Firefox. Tricket är att min html-fil ligger på mobilens egen hårddisk och jag surfar alltså i mobilen, INTE på Internet, men det fattar ingen. Faktiskt väldigt roligt.
     
    Last edited: 29 okt 2016
  8. inact_0030

    inact_0030 Guest

    Det går bra. Tänk bara på att Samsungs garanti inte gäller om man har flashat en annan CSC än den ursprungliga. Det påverkar dock inte det skydd man har enligt konsumentköpslagen i Sverige vad jag förstår.
    Viktigt är att använda CSC filen och inte CSC_HOME när man byter lands kod. Då partitioneras systemet om och personliga data och inställningar raderas. Om man har ett SD-kort i berörs detta inte.
    Efter flash med Odin skall man göra en wipe cache partition och factory reset i recovery. När luren sedan startat om har CSC Code ändrat sig till NEE. Detta görs alltså INTE automatiskt vid flashen med Odin.
    Eftersom din lur hade Polen som csc land antar jag att du har XEO som CSC kod och då kan du flasha tillbaks med detta firmware och när du sedan gör wipe och reset i recovery återtar din lur ursprunglig csc och din Samsunggaranti gäller då.
     
    Last edited by a moderator: 29 okt 2016
  9. jogge

    jogge Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 nov 2012
    Inlägg:
    762
    Mottagna gillanden:
    493

    MINA ENHETER

    Polen får ofta uppdateringar före oss, så om du inte har något problem med den polska mjukvaran, hade jag låtit den vara som den är.
     
  10. inact_0030

    inact_0030 Guest

    Det är oftast bäst att ha det firmware som är anpassat för det land man befinner sig mest i.
    Skillnaderna är kanske inte stora, men de finns dock i alla fall.
    Man får väga detta mot den risk som också uppkommer vid flashning av firmware med Odin. Detta görs helt på egen risk och om något går fel är det inte helt troligt att Samsungs garanti täcker detta. Detta förutsett att det märks att man mixtrat. Man triggar dock aldrig Knox biten genom att flasha firmware från Sammoble eller Updato eftersom dessa är officiella filer hämtade från Samsung.
    Det är bara om man flashar custom roms eller rootar som det blir en permanent märkning som upphäver garantin för gott! Där har Samsung lyckats hålla tätt hittills med S7.
     
  11. funn

    funn Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 sept 2016
    Inlägg:
    41
    Mottagna gillanden:
    1
    I PC kan man välja att ladda ner webbsidor genom att välja "spara som". Finns det någon internet-app till Android där man kan spara sidan som html? Har testat både Firefox och Samsungs egen "Internet", utan framgång.
     
  12. LinaEngstrand

    LinaEngstrand Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 nov 2016
    Inlägg:
    1
    Mottagna gillanden:
    0
    Hej jag har en fråga. När jag skriver symboler t ex en ( och inte gör ett mellanslag blir första bokstaven en till symbol. Så istället för (och blir det ((ch. Det är väldigt irriterande! Är det nån som vet vad det beror på. Har kollat runt på inställningar men kan inte hitta nåt!
     
  13. vispn

    vispn Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 dec 2015
    Inlägg:
    92
    Mottagna gillanden:
    35
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Samsung Galaxy S7

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Samsung Galaxy S7
    Platta:
    iPad Air 2
    Provat att hålla in på förslaget som kommer upp och sen "Ta bort förslag"? Tänkte ifall du skrivit fel någon gång och telefonen minns det och tror du vill att det skall stå så.
     
  14. stoff

    stoff Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 okt 2014
    Inlägg:
    152
    Mottagna gillanden:
    12
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Samsung Galaxy S7

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Samsung Galaxy S7
    Platta:
    Apple iPad 2
    I Google Play - "Mina appar och spel" så syns inte alla mina nedladdade appar. varken under "Nedladdade appar" eller under "Alla". Anledning till det och vart kan jag hitta dom andra? Handlar främst om att jag inte kan se när dom måste uppdateras. Och vissa appar jag redan har kommer upp under "rekommenderade appar" i Play.
     
  15. neddie

    neddie Android Medlem

    Blev medlem:
    22 jul 2010
    Inlägg:
    6 953
    Mottagna gillanden:
    1 057

    MINA ENHETER

    Jag lyckades tappa luren i golvet idag och fick märken i ramen och har sedan innan nån sjukt irriterande skada på ytbehandlingen i skärmen så tänkte krypa till korset och byta skärmen för 2500 kr... Byts även ramen ut vid detta byte eller är det en ytterligare kostnad?
     
  16. Lunatico

    Lunatico Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 sept 2011
    Inlägg:
    425
    Mottagna gillanden:
    111

    MINA ENHETER

    De byter bara skärmen.
     
  17. neddie

    neddie Android Medlem

    Blev medlem:
    22 jul 2010
    Inlägg:
    6 953
    Mottagna gillanden:
    1 057

    MINA ENHETER

    Jag antar att man kan byta ramen? Fast är det dyrt som fan kan man ju skita i det
     
  18. inact_0030

    inact_0030 Guest

    Det du kallar ramen är i själva verket det chassi som allt det andra är monterat på. Så jag gissar att det är ganska dyrt eftersom det det innebär mycket jobb.

    View: https://www.youtube.com/watch?v=yno4YfLXmKo
     
  19. neddie

    neddie Android Medlem

    Blev medlem:
    22 jul 2010
    Inlägg:
    6 953
    Mottagna gillanden:
    1 057

    MINA ENHETER

    Låter ju som att det kan vara värt att köra nån drullegrej på det där. Eller bara sälja den ist :)
     
  20. neddie

    neddie Android Medlem

    Blev medlem:
    22 jul 2010
    Inlägg:
    6 953
    Mottagna gillanden:
    1 057

    MINA ENHETER

    Frågan är hur dyrt det blir i samband med skärmbyte... Skulle kunna tänka mig att det landar på 3500 kr iaf och då känns det ju som att det är enklare att leva med dkönhetsmissen kanske... Jag får ringa och fråga imorgon helt enkelt :)