Tasker - "Mitt bästa tips-tråden"

Diskussion i 'Applikationer' startad av TpS, 12 apr 2012.

  1. Rillekille

    Rillekille Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 okt 2010
    Inlägg:
    63
    Mottagna gillanden:
    39
    Telefon:
    Pixel 6 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Pixel 6 Pro
    Super!

    Stort tack på förhand!
     
  2. snej81

    snej81 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 feb 2013
    Inlägg:
    1 171
    Mottagna gillanden:
    560
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Samsung Galaxy Fold 4

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Samsung Galaxy Fold 4
    Telefon 2:
    Huawei Mate 20 Pro
    Telefon 3:
    Samsung S7 Edge
    https://drive.google.com/open?id=0BzSjIPdDwEHGeXpLYXdPT0lMakE

    Länken ovan har du en export på min ``Hörlurar´´-profil. Enklast att du bara importerar den och sen tar bort ev. actions som du inte vill ha. Den bygger på att när hörlurar kopplas in så startas appen Storytel, sedan wait 10 sek (så jag hinner få hörlurarna på plats :)). Sedan en plugin som trycker på play och tillslut pluginen Autoinput som är vad som trycker bort den mycket tröttsamma varningsrutan - OM mediavolymen inte är på 13 (är den på 13 så är den vad jag vill redan, då händer ingenting). Fungerar klockrent.

    Du kan ta bort och ändra vad du vill i profilen i övrigt, det viktiga är Autoinput action. Och vill du ha en annan volym än 13 (15 är max) som ``standard´´ så ändrar du bara det.

    upload_2016-10-28_19-49-39.png
     
  3. look2

    look2 Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 jun 2010
    Inlägg:
    500
    Mottagna gillanden:
    35

    MINA ENHETER

    Ingen som har några nya skojiga tasker projekt?
    Har bara en enkel som sänker olika volymer och liknande när jag är ansluten till jobbets wifi just nu...
     
  4. stevraex

    stevraex Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 nov 2012
    Inlägg:
    317
    Mottagna gillanden:
    58
    Operatör:
    Telenor, Tele2, Telia, 3
    Telefon:
    OnePlus 3

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor, Tele2, Telia, 3
    Telefon:
    OnePlus 3
    Telefon 2:
    iPhone 4,5
    Telefon 3:
    Samsung Galaxy S4 Active
    Platta:
    Xperia Tablet Z
    Platta 2:
    iPad Air
    Övrigt:
    LG Urbane, Chromecast 2nd gen. Xperia V, Nexus 7 WiFi (2012)
    Roligt å roligt, jag har gjort en "tillämpning" som inom givna tidsintervall vid passage av ett geolocation anropar ett API från Google för uträkning av driving time från %LOC till en given adress. Skickar sedan ett SMS till givna nummer "xyz lämnar skolan. Beräknas hemma om ca 29 min, ca klockan 16.44".

    Nästa steg är att varje minut eller så stämma av klockslaget och om det avviker säg 25-30% åt något håll så skickas ett nytt SMS med den infon och ny beräknad tid.

    Hur jag gjort finns i Q&A för Tasker här i forumet.
     
  5. look2

    look2 Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 jun 2010
    Inlägg:
    500
    Mottagna gillanden:
    35

    MINA ENHETER

    Gjorde något liknande. När jag passerar en punkt (hållplatsen innan min) mellan 18 och 19 så sätts en timer på 1min för att väcka mig om jag somnat på vägen hem
     
  6. Droid_278

    Droid_278 Guest

    Två år senare, men har någon en aning om hur man får notifikationen att visa svenska åäö eller har det med att själva hemsidan har engelska som html-språk?

    Har även prövat att ändra till dagensnamn.nu men då funkar inte A4-variabelsplitten.
     
  7. yeppeyump

    yeppeyump Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 feb 2010
    Inlägg:
    420
    Mottagna gillanden:
    66

    MINA ENHETER

    Två år senare - Ja [emoji4]

    Sök i variablen efter å, ä, ö, Å, Ä, Ö på HTML-språk och ersätt dem med korrekt bokstav. Se bilder. [​IMG][​IMG]
     
    Zawaq och Droid_278 gillar detta.
  8. Droid_278

    Droid_278 Guest

    Tack. Skulle du vilja dela med dig av Zooper-preseten?
     
  9. yeppeyump

    yeppeyump Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 feb 2010
    Inlägg:
    420
    Mottagna gillanden:
    66

    MINA ENHETER

    Jag har inte den kvar... Men jag använder Zooper en hel del och har koll på den biten.
    Vad behöver du hjälp med, hur långt kommer du?
     
  10. Droid_278

    Droid_278 Guest

    Tänkte mest på den grafiska delen av Zooper ifall det fanns någon. Exempelvis en bild eller ikon. Tack för hjälpen med språkändringen.
     
  11. Droid_278

    Droid_278 Guest

    Testade den här. Funkar med Kristianstad, men om jag ändrar till Stockholm så fastnar den vid steg 10.
     
  12. Eder

    Eder Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 dec 2013
    Inlägg:
    359
    Mottagna gillanden:
    97
    Telefon:
    Lenovo P2

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Lenovo P2
    Slår ett slag för denna. Brukar inte minst använda mig av HTML-läsarfunktionen.

    Uppskattar Joaos appar framför allt för att de inte bara vänder sig till experter utan i lika hög grad till nybörjare (interaktiv guidning är överlägset).
     
  13. Droid_278

    Droid_278 Guest

  14. yeppeyump

    yeppeyump Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 feb 2010
    Inlägg:
    420
    Mottagna gillanden:
    66

    MINA ENHETER

  15. coolermaster99

    coolermaster99 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 aug 2011
    Inlägg:
    304
    Mottagna gillanden:
    97

    MINA ENHETER

    Jag gjorde en rolig task som visar - hur många gånger om dagen mobben har haft tänd skärm, när den senast var på och i hur många timmar och minuter den var av. :) allt för att spåra sömn och minska det konstanta mobilanvändandet. Min note 8 ligger på 180 sättpåmobben om dagen :/ jmf note 4 ca 30 gr om dagen.

    Naturligtvis visas detta snyggt via zooper widget på hemskärmen.
     
    Last edited: 26 sept 2017
    gualm gillar detta.
  16. lassekongo

    lassekongo Android Apprentice Hedersmedlem

    Blev medlem:
    6 aug 2011
    Inlägg:
    3 609
    Mottagna gillanden:
    1 122
    Telefon:
    OnePlus 6

    MINA ENHETER

    Telefon:
    OnePlus 6
    Efter att ha förlorat tillräckligt många partier schack eftersom jag hade svept bort notifikationen, vilket fick till följd att min tid tog slut och jag förlorade, bestämde jag mig att lösa mina problem med Tasker och gjorde ett snoozesystem.

    Med hjälp av AutoNotification får jag information om vilka appar som visar notiser och av vilken typ. Denna information skickar jag sedan vidare till AutoTools som lägger in paketnamn och appnamn i en JSON-struktur. Denna struktur innehåller alltså alltid information om vilka appar som för tillfället visar en notifikation.

    När jag vill snooza en notifikation dubbeltrycker jag bara på en hemskärm, vilket gör att AutoTools läser ut apparna ur JSON-strukturen och fyller sedan i följande dialog där jag kan välja vilken app jag vill snooza:
    Screenshot_20171129-204538.png

    Android låter en som standard snooza notiser i max två timmar men appar kan snooza notiser längre än så. Systemet verifierar att man faktiskt valde en app och låter en därefter välja hur länge man vill snooza. Jag satte gränsen till 99 h och 99 min (någon måtta får det väl ändå vara ;)) men den går att variera om man vill. Sedan skickar AutoTools informationen tillbaka till AutoNotification som snoozar vald app.

    För tillfället snoozas alla notifikationer från appen man väljer, men det går att göra så att man bara snoozar en specifik notifikation om man vill trixa lite i Tasker!
     
    nhmlb23 och M203 gillar detta.
  17. Droid_278

    Droid_278 Guest

    Ett tips till alla föräldrar som anmäler frånvaro via Stockholms stads app "Anmäl frånvaro".
    Avinstallera eländet och gör följande:

    Profil
    Event från 7:00 - 7:01 + måndag till fredag

    Task
    - Send SMS (Number +46730121740) Message (barnets personnummer)
    - Wait 5 seconds
    - System Lock

    Aktivera den via på och av i själva Tasker eller skapa en widget på hemskärmen. Nu glömmer du inte bort att skicka anmälan varje morgon.
     
  18. ojz0r

    ojz0r Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 aug 2012
    Inlägg:
    125
    Mottagna gillanden:
    38

    MINA ENHETER

    Jag har ett antal profiler för att underlätta vissa saker på mobilen.
    Skicka PM om ni vill ha uppbyggnaden.

    Home:
    * Leet - Toast som skriver "Leet" varje dag kl. 13:37.

    Media:
    * Volume Control - Sätter mediavolym till 3 när jag pluggar in hörlurar. När jag drar ut dem så sätts mediavolym till 0.
    * Morgon VLC - När jag pluggar i hörlurar på morgonen så startas P1 radiostream i VLC.

    Connections:
    * Wifi 1h on - Vardagar mellan 16:00-06:00 så startar wifi en gång i timmen för att söka efter hemmanätverket och ansluta.
    * Wifi 1h on weekend - Samma som ovan fast helger mellan 00:00-24:00.
    * Wifi offdelay - Stänger av wifi när kontakten varit förlorad i 5 minuter.
    * BT offdelay - Stänger av bluetooth när kontakten varit förlorad i 5 minuter.

    GPS:
    * GPS on - Startar GPS när jag startar kartapp (osmand).
    * GPS offdelay - Stänger av GPS efter 5 minuter om osmand inte är igång och inga hörlurar är inkopplade (hörlurar som vilkor pga löpträning).

    Screen:
    * Bright screen on - Max ljusstyrka när hörlurar är inkopplade plus kartapp är igång (för löpning utomhus).
    * Shake rotate - Togglar mellan låst landskap- och porträttsvy när telefonen skakas.

    Sync (mha. FolderSync plugin):
    * Två olika profiler som när jag är uppkopplad mot hemmanätverket pingar min dator och vid svar synkar olika dokument och mappar för backup.
     
    Ondskan och antonholmstedt gillar detta.
  19. Hampus.s

    Hampus.s Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 jan 2015
    Inlägg:
    59
    Mottagna gillanden:
    4
    Operatör:
    Telenor,Telia
    Telefon:
    Google pixel 7 pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor,Telia
    Telefon:
    Google pixel 7 pro
    Telefon 2:
    Oneplus 8
    Telefon 3:
    LG G7
    Hej har en task som är nattetid och skickar sms till den som ringt eller smsat. Dock vill jag att ett nummer ska kunna ringa igenom någon som har tips på hur man gör?
     
  20. antonholmstedt

    antonholmstedt Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 jan 2010
    Inlägg:
    983
    Mottagna gillanden:
    183

    MINA ENHETER

    Du behöver använda If och If else i din task. Jag skulle ha löst det genom att ha numret som får gå igenom först, och i else If är din tidigare task.