Fråga: Vågar man byta från [Telia] till [Comviq/Tele2]?

Diskussion i 'Allmänna diskussioner' startad av norrbjorn88, 27 okt 2016.

  1. norrbjorn88

    norrbjorn88 Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 mar 2012
    Inlägg:
    5
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Hej, har haft Telia i ganska många år nu, har haft de flesta operatörer tidigare och första jag hade var väl just Comviq, men täckningen var ju dålig, samtal bröts, SMS som inte kom fram. Tre var ingen höjdare heller ska väl också sägas. Telenor har jag bra erfarenheter av, men ingenting har ju slagit Telia när det gäller täckning, kvalitet på samtalen och kundtjänsten. Jag blir dock lite lockad nu av ett erbjudande från Comviq men är högst tveksam. Har väl egentligen råd att fortsätta ha Telia, är bara att man ju är lite småsniken och tänker att "är det egentligen så stor skillnad" trots att jag borde ha lärt mig läxan att det är rätt så stor skillnad.. Nu är det ju så att jag mest surfar på mobilen och inte snackar så mycket egentligen men när man väl har ett samtal vill man ju att det är bra kvalitet och att det inte bryts. Bor i Stockholm men är en hel del ute i skogen. Är en del ute i Norrtälje och där är det väl bäst täckning med Telia. Uppe i Jämtland är man väl någon gång per år och där är det ju också Telia som är kung. Men runt 90% av tiden är man ju runt Stockholm. Tänkte väl mest höra vad folk anser om Comviq/Tele2 nuförtiden, helst ni som bor i Stockholm och som har testat och kan jämföra med Telia. Tack.
     
  2. ingfre

    ingfre Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 mar 2016
    Inlägg:
    1 120
    Mottagna gillanden:
    93
    Själv är jag fast med SONERA & borde byta. Blir väll dna eller "bastuviken"/ELISA, men så bor jag ju i Finland. Om jag byter så blir det 2 st sim kort. Ett för röst & samtal. Andra för data. Så jag får kolla in www.dna.fi
     
  3. norrbjorn88

    norrbjorn88 Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 mar 2012
    Inlägg:
    5
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Jag har redan två.
    Använder Telia för röstsamtal och SMS.
    Har Universal Telecom för data, då de hade obegränsad datatrafik för 50kr/månad som jag fortfarande använder.
     
  4. drzap

    drzap Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 jan 2010
    Inlägg:
    1 503
    Mottagna gillanden:
    1 059

    MINA ENHETER

    kolla halebop, lite billigare än telia och går på samma master som telia = samma täckning
     
  5. Cupcakes

    Cupcakes Mobilberoende Moderator

    Blev medlem:
    14 jan 2011
    Inlägg:
    14 958
    Mottagna gillanden:
    7 954
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Hur upplever du att Universal Telecom fungerar? Vad jag vet använder de Telenors mobilnät, Telenor delar i sin tur 2G och 4G-nätet med Tele2. Vilket då innebär att som du upplever Universals 2G och 4G-täckning bör du uppleva Tele2s också. Hastigheten kan dock skilja sig - men täckningen i sig bör vara densamma.

    I Stockholmsområdet är täckningen för alla operatörer mer eller mindre densamma. Det skiljer sig på olika platser. Hastighetsmässigt så skiljer det sig mer, men för vanlig surf och streaming klarar sig nog alla bra. :)

    Halebop är Telia, samma operatör - bara olika namn på abonnemangen och den service som ingår.
     
  6. drzap

    drzap Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 jan 2010
    Inlägg:
    1 503
    Mottagna gillanden:
    1 059

    MINA ENHETER

    halebop är ett fristående dotterbolag till telia. halebop är lite billigare och driver inga egna butiker som telia gör. det du förlorar är möjligheten att knalla in i en teliabutik, det du vinner är ett lägre pris. man kan dock inte säga att de är samma operatör då halebop hyr sin kapacitet i masterna från telia.
     
  7. Cupcakes

    Cupcakes Mobilberoende Moderator

    Blev medlem:
    14 jan 2011
    Inlägg:
    14 958
    Mottagna gillanden:
    7 954
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Halebop är ingen egen operatör. Halebop är inget eget bolag. Halebop är ett varumärke, på samma sätt som att Telia är ett varumärke, som tillhör Telia Company AB (källa). Det vill säga; Halebop är inget bolag. Telia är inget bolag. Det är olika namn på abonnemang som tillhandahålls av Telia Company AB.

    Har du Halebop-abonnemang kan du gå in till en Telia-butik för att få viss hjälp. De flesta ärenden bör dock tas direkt via supportsidorna på halebop.se.

    Skillnaden mellan Halebop och Telia är namnen på abonnemangen och vilken service man kan förvänta sig. Samma bolag och operatör.
     
  8. Oceanic

    Oceanic Android Veteran Medlem

    Blev medlem:
    26 dec 2010
    Inlägg:
    9 411
    Mottagna gillanden:
    4 156
    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA

    MINA ENHETER

    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA
    jag var intresserad av att hoppa på tele2 tåget dom hade 20 gb för 149 samt 50 gb för 250, mot mitt telenor frisurf jag har nu, men nu har dock tyvärr tele2 höjt priserna fortfarande humana min suget att byta är nu längre inte lika stort... som sagt fri surf är nice men jag skulle i snitt få några mer mbit alltid med tele2 enligt bredbandskollens årsmätning.
     
  9. Herrn

    Herrn Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 jan 2010
    Inlägg:
    3 187
    Mottagna gillanden:
    1 507
    Operatör:
    Telenor Telia
    Telefon:
    Iphone 15 pro max Samsung s21 ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor Telia
    Telefon:
    Iphone 15 pro max Samsung s21 ultra
    Telefon 2:
    Iphone 13 pro max
    Telefon 3:
    OnePlus 7T pro
    Platta:
    iPad PRO 128GB
    Platta 2:
    Samsung galaxy S7+
    Skaffa ett kontantkort från Comviq och testa, så ser du hur det fungerar för dej, en ganska enkel lösning.
     
    jnsson gillar detta.
  10. Cupcakes

    Cupcakes Mobilberoende Moderator

    Blev medlem:
    14 jan 2011
    Inlägg:
    14 958
    Mottagna gillanden:
    7 954
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Du får samtidigt väga in hur mycket du behöver den extra hastigheten. Man märker inte speciellt stor skillnad på 20 eller 50Mbit/s i vardagligt användande.

    Börjar man hämta massa filer osv märker man ju självklart skillnad. :)
     
  11. Asawi

    Asawi Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    6 jul 2012
    Inlägg:
    4 439
    Mottagna gillanden:
    4 720
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi Mi11 Lite

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi Mi11 Lite
    Platta:
    iPad Air 2 LTE
    Precis vad jag tänkte föreslå!
    Vad gäller täckning har det hänt väldigt mycket de senaste åren. Att det fortfarande finns områden där bara Telia funkar kan man inte komma ifrön, men de är väldigt mycket färre nu än de varit. Min egen erfarenhet där jag bor (mindre ort i Värmland) är att Telia inte längre är bäst så gå inte på gamla "sanningar" utan kolla själv hur det funkar just där du brukar befinna dig.
     
    jnsson och Bosse.K gillar detta.
  12. norrbjorn88

    norrbjorn88 Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 mar 2012
    Inlägg:
    5
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Min fundering gäller egentligen bara 2G-nätet då anledningen till bytet skulle vara att få en Honor 8, där jag då skulle ha Comviq som 2G-simkort (Huawei Honor 8 stödjer bara GSM på ena SIM-kortsplatsen)
     
  13. ingfre

    ingfre Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 mar 2016
    Inlägg:
    1 120
    Mottagna gillanden:
    93
    Själv har jag NOKIA 3310 för att garantera GSM. Men andra kortet är ju för data. Dvs 3G & LTE
     
  14. vampyren

    vampyren Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 aug 2012
    Inlägg:
    36
    Mottagna gillanden:
    9

    MINA ENHETER

    Jag har haft Tele2 i ett par år och har varit nöjd, inga problem med surf, samtal eller sms. Hoppade på när de bråkade med Tre så jag köpte unlimited abonnemanget för 350kr/månad.

    Tre kommer jag ALDRIG att byta till. De har ingen Edge/2G och sist jag hade de så tappade jag nät även i centrala delar i Lund/Malmö så de har tappat mitt förtroende.
    Ville gärna byta till Telenor men de har inget som slår mitt nuvarande abonnemang på Tele2 och sen har de visat sig vara inkompetenta. Var inne på butiken 2 gånger och i samtal med de ett antal gånger för att porta över ett nummer och de lyckades inte. Bara små ungar som jobbar i deras butik (Emporia i malmö) som inte kan något. Så de gjorde inget bra intryck heller. Däremot gillar jag deras exchange program.
     
    Francis, 6150 och jnsson gillar detta.
  15. jnsson

    jnsson Operatörsnörd Moderator

    Blev medlem:
    9 jun 2011
    Inlägg:
    28 363
    Mottagna gillanden:
    17 842
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Motorola Moto G54 5G

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Motorola Moto G54 5G
    Telefon 3:
    Google Pixel
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Kan väl säga att jag har haft Tele2/Comviq i över 10 år, och det var varit VÄLDIGT få ställen där jag har haft problem med täckningen. På mitt kollo, var ett av de ställen där man hade lite svårare med täckningen, men då hade både 3 och Telia ännu sämre täckning än Tele2, så det var inte bara Tele2 som hade problem. Så jag är väldigt nöjd, och då har jag under de 10 åren åt både uppåt och nedåt i landet.
     
    Last edited: 29 okt 2016
  16. Cupcakes

    Cupcakes Mobilberoende Moderator

    Blev medlem:
    14 jan 2011
    Inlägg:
    14 958
    Mottagna gillanden:
    7 954
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Tele2s GSM-täckning är inte lika bra som Telias. Men så länge du inte är i djupa skogar eller i mindre bebodda delar i Norrland borde det inte vara något konstigt egentligen. :)
     
    jnsson gillar detta.
  17. norrbjorn88

    norrbjorn88 Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 mar 2012
    Inlägg:
    5
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Sedan ska väl tilläggas att jag har ett bra abonnemang från Telia, 199kr/månad för obegränsat med telefoni och SMS, och 0,5GB data (använder ju aldrig datat då jag har ett annat SIM-kort för det) så har ju tillgång till nästan alla nät i Sverige genom detta. Dessutom kan jag ju använda data även efter jag använt de 500MB som ingår, men då med 120kbits hastighet. Det som är fint med är ju fria roamingen inom norden och Baltikum. Fint när EU kraschar ihop ;)
    (frågan är väl dock hur länge Telia har kvar dessa operatörer i Norden och Baltikum)
     
  18. Cupcakes

    Cupcakes Mobilberoende Moderator

    Blev medlem:
    14 jan 2011
    Inlägg:
    14 958
    Mottagna gillanden:
    7 954
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Du får ju kolla hur mycket du lägger på att roama i Norden och Baltikum och jämföra det mot vad kostnaden skulle bli hos Comviq.

    Handlar ju enbart om någon månad. :)
     
  19. cobben

    cobben Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 apr 2016
    Inlägg:
    2 496
    Mottagna gillanden:
    1 176
    Operatör:
    Fello, Chilimobil, LMT
    Telefon:
    Asus zenfone 6 Edition 30

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello, Chilimobil, LMT
    Telefon:
    Asus zenfone 6 Edition 30
    Info:
    Död numera, batteriet svällde upp
    Telefon 2:
    Xiaomi Mi Mix1
    ROM:
    Xiaomi.eu weekly
    Info:
    There can be only one!
    Telefon 3:
    Xiaomi Mi Note 2 International
    ROM:
    Xiaomi.eu weekly
    Info:
    Fungerar väldigt bra än idag
    Platta:
    Cube iWork11 Stylus
    ROM:
    Win10
    Platta 2:
    Antik Sony laptop
    ROM:
    Win XP, rysk version
    Telia har numera 1GB i abonnemnanget @ 199:-, de ändrade någon gång i våras tror jag.

    Man måste aktikvt gå in och byta till den nya varianten, annars ligger man kvar på det gamla.

    .
     
    jnsson gillar detta.
  20. inact_0025

    inact_0025 Guest

    Vi hade Comviq-Tele2 i knappt tio år på firman. Samtal sms och sånt fungerade rent tekniskt. Men administrativt, ekonomiskt fungerade inget alls! Det slutade med anmälan till ekobrottsmyndigheten för systematiskt bedrägeri. Anmälan verkar inte ha lett till nåt annat än att en "högre chef" ringde upp och frågade vad som var fel för oss????? De struntade HELT i att DE hade stora systematiska fel.

    På ett och samma avtal varierade minutpriset 0,10kr-6,23kr/min. Man tog slumpvis betalt för 020-samtal osv osv. Man verkar ha en företagskultur som uppmuntrara att man försöker alla tricks att skinna kunden.

    Tele2 verkar inte ha bättrat sig sen dess. Det enda som verkar fungera är Comviq Kontant, som ju är ett eget system.