Diskussion: 30% slutar att använda sina smartklockor och träningsband

Diskussion i 'Smartklockor - Övriga' startad av Ara, 7 dec 2016.

  1. ASR

    ASR Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    15 mar 2012
    Inlägg:
    3 678
    Mottagna gillanden:
    982
    Telefon:
    Galaxy S22

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Galaxy S22
    Håller med angående det förstnämnda. Köpet min mi band av just denna anledning, att ha den som väckarklocka runt armen. Sen att det finns flera finesser är bara ett plus ^^

    Jag köpte en Huawei watch för några månader sedan men kunde inte berättiga priset (kostade 3700kr) så jag lämnade tillbaka den. Finns inget som slår en automatisk urverk.
     
  2. Piloten

    Piloten Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 okt 2016
    Inlägg:
    50
    Mottagna gillanden:
    5
    Jag va jätte hype i början och min första smart klocka beställde jag från USA, de va moto 360.. sålde den efter en vecka ocg tyckte de va skit med smartklockor...

    Men sen hitta jag ett riktigt fynd på en pebble time steel... Kan bara säga att jag inte kan leva utan den. Om ni har chansen testa en pebble!!! De något helt annat än dem "vanliga klumpiga fula" smartklockorna som finns på marknaden...

    Ps synd att pebble nu ej existerar längre. Blev jo uppköpta av fitbit... Och dem stängde ner de
     
    kirkx10 gillar detta.
  3. Heleg

    Heleg Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 feb 2016
    Inlägg:
    3 015
    Mottagna gillanden:
    2 120
    Jag köpte en Xiaomi Mi Band 2, visserligen saknar den funktioner som att visa telefonnummer och SMS-texter (hade en Samsung Gear som jag tyvärr tappade) och den har en otroligt batteritid på 2,5 månad (har 30% kvar nu, fick hem den för två månader sedan). Gear som hade många bra funktioner höll batteriet i två dagar som mest.
     
  4. ASR

    ASR Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    15 mar 2012
    Inlägg:
    3 678
    Mottagna gillanden:
    982
    Telefon:
    Galaxy S22

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Galaxy S22
    Kan meddela att en uppdatering är på gång där telefonnummer och namn kommer visas [emoji106]
     
  5. ruva

    ruva Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 sept 2010
    Inlägg:
    1 016
    Mottagna gillanden:
    265
    Operatör:
    Vimla (Se) och DNA (Fi)
    Telefon:
    One Plus 6

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla (Se) och DNA (Fi)
    Telefon:
    One Plus 6
    Telefon 2:
    Nexus 6P
    Telefon 3:
    iPhone SE
    Platta:
    Samsung Tab S2
    Har en Fitbit Blaze och är nöjd. Var även nöjd med mitt Microsoft Band. Smarta klockor passar en statistiker som mig.
     
  6. PhR34k

    PhR34k Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 mar 2010
    Inlägg:
    721
    Mottagna gillanden:
    220

    MINA ENHETER

    Jag slutade använda min klocka då den alltid krockade med mina andra blåtandsenheter, speciellt bilens gps.
     
  7. HasseY

    HasseY Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 dec 2010
    Inlägg:
    861
    Mottagna gillanden:
    171

    MINA ENHETER

    Ha haft flera smartwatch sen jag skaffade min Moto ACTV för några år sen. När man springer regelbundet och vill ha koll på sin träning är en smartwatch med inbyggd GPS guldvärt. Samsung Gear och efterföljare var ju riktigt bra, men kör tyvärr Tizen vilket leder till mycket begränsad valmöjlighet av appar.
    Nu kör jag en Sony SW3 + fitbit. Mycket nöjd med klockan och Android Wear, sakna dock pulmätare på klockan. Leta efter en lämplig uppgradering så jag slipper kombinationen klocka+fitbit :)
     
    bernard gillar detta.
  8. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 766
    Mottagna gillanden:
    44 765
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Jag tror inte vi kommer se något större genomslag förrän eSIM-uppkopplade enheter kommer, som kan fungera helt och hållet fristående. Behovet av att idag synka genom en "modernhet" gör nog hela konceptet mindre tilltalande. Det faktum att man dessutom är låst till en specifik enhet gör inte saken bättre. I princip ingen smartklocka tillåter i dagsläget att man synkar till två olika enheter.

    De flesta som sysslar med sport eller andra utomhusaktiviteter kommer förmodligen ha rätt stor nytta av fristående enheter.

    Ett annat problem har varit laddningen. Det är helt enkelt bökigt att hålla på med konstiga specialladdare som ofta gäller för armband och klockor, eller behöva pilla upp en jobbig lucka som på ex. Smartwatch 3 från Sony.

    Under 2017 kommer eSIM garanterat på bred front och likaså kommer trådlös laddning förmodligen bli mer utbrett. Ny teknik/standarder gör det möjligt att ladda enheter med metallbakstycke. Förklaringen till att trådlös laddning i princip försvann efter flugan 2014/2015 är att alla enheter plötsligt skulle ha metallchassi, och då fungerar det inte med befintliga Qi-laddare. Plus att de skulle göras så tunna som möjligt (både på bekostnad av batterikapacitet och den extra mm som behövs för induktionsladdningen/kopparspiralen).

    Mjukvaran behöver också mogna. Android Wear var aldrig redo för prime time vid lanseringstillfället. Oerhört funktionsfattigt och hade i det närmaste bara stöd för mycket enkla widgets, och så är det ju fortfarande. Först med Android Wear 2.0 börjar det hända saker. Även Tizen led av samma problem, men på den punkten får man säga att Tizen idag ligger före Android Wear 1.6.

    Av någon anledning har även hårdvaran släpat efter. Förmodligen för att efterfrågan på wearables inte fick det genomslag man hoppats på. Snapdragon Wear 2100 bygger fortfarande på 28nm tillverkningsteknik, vilket ju är lite vanskligt i en enhet där energieffektivitet och utrymme har högsta tänkbara prioritet. Samsung visar var skåpet skall stå med Exynos 7220 (14nm) i Gear S3, som ju i sammanhanget också har suverän batteritid (~upp till 5 dagar).

    Tyvärr kommer klockorna fortfarande med väldigt begränsat lagringsutrymme; i regel 4GB varav kanske 2GB är ledigt, vilket inte gör dem framtidssäkra/lämpade för att fungera fristående.


    Bluetooth-standarden är ju sedan ett kapitel i sig som man kan skriva spaltmeter om. Bluetooth 5.0 verkar i alla fall förbaskat lovande på pappret, och gör det kanske till en betydligt behagligare upplevelse framöver, både vad gäller synkning, räckvidd och kanske framförallt ljudkvalitet och pålitlighet (...tag i trä). Den som använt trådlösa hörlurar tillsammans med smartklockor och även telefoner i viss mån har nog erfarit problem vid i alla fall något tillfälle....
     
    Last edited: 31 dec 2016
    HasseY, Ara och chraist gillar detta.