Recension: Galaxy S7 edge recension

Diskussion i 'Galaxy S7 Edge - Allmänt' startad av Droid55, 10 dec 2016.

  1. Droid55

    Droid55 Guest

    Tror inte jag har nämnt det i min recension men jag älskar att jag kan öppna kameran genom att trycka på hemknappen två gånger i snabb följd. Det spelar ingen roll om telefonen är låst eller ej. Använder det jämt. Riktigt betryggande också för fånga oväntade ting. :)
     
    Last edited by a moderator: 13 jan 2017
    indika, Droid96, bernard och 1 annan gillar detta.
  2. demonhunterOP

    demonhunterOP Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 jan 2017
    Inlägg:
    12
    Mottagna gillanden:
    3

    MINA ENHETER

    Håller med ovanstående !
     
  3. Droid55

    Droid55 Guest

    Uppdatering - det negativa
    Tänkte uppdatera min recension lite. Hur länge har jag haft den nu, 3 månader? Inser att jag inte postat några bildexempel, får försöka göra det men har liksom saknat inspiration. Kanske nån video också.

    Hur som helst. Jag gillar den fortfarande men vill berätta vad jag ogillar med den eftersom det känns oärligt att inte skriva något negativt. Jag behövde dock ha den ett tag för hitta vad jag ogillar med den.

    Fingertrycksavläsaren
    Till att börja med är det fingertrycksavläsaren som jag faktiskt redan nämnde i mitt första inlägg. Den är inte i klass med iPhone eller ens Honor 8. Av någon anledning tycker jag den läser fel ofta och den är känslig för minsta lilla fukt. Jag upplever att iPhone var mycket bättre på läsa korrekt och den tålde även lite fukt på fingret.

    Kvalitén på appar
    Det här handlar om Android och inte om S7e/Samsung. Appar känns faktiskt mindre polerade än motsvarigheten hos iPhone. Tapatalk är en app som jag använder mycket och gillar bättre på iPhone. Bara en sån grej att man måste göra extra steg för använda Tapatalks egna smileys (som är baserade på iPhones). I övrigt upplever jag mer störningar i Tapatalk.

    Annorlunda och inte alltid kompatibla smileys
    Precis som jag skrev ovan behöver jag använda Tapatalks smileys (samma som på iPhone) för försäkra mig om att min smiley kommer med samt att det blir rätt uttryck. Dessutom märker jag även i andra appar att smileys har helt olika uttryck. Det är extremt frustrerande när smileyn inte blir samma. Vet inte hur många gånger jag behövt redigera för smileyn jag valt inte stämmer överens med vad jag ser i min telefon. Hade önskat någon typ av standard på detta. Bryr mig inte om olika utformningar men uttrycket måste ju vara detsamma.

    Mycket notifikationer
    Jag får hela tiden massa notifikationer som jag upplever störande. Något med Samsung Cloud backup och ett himla massa tjat om appuppdateringar osv. På iPhone blev det ju bara en siffra på själva App Store och jag fick inte notifikationer varje gång en app hade en ny uppdatering. Blev även irriterad av förfrågan om rensa cache eller vad sjutton det var hela tiden men det kommer inte mer pga. stängde av det. Trodde sånt skötte sig själv, aldrig fått liknande frågor på iPhone.

    Inget videoläge
    Om ni läser tidigare i tråden så vet ni att S7e saknar ett videoläge (ej unikt för Android utan Samsung). Det går givetvis leva utan men personligen saknar jag ett videoläge. Hade hellre sett ett kortkommando för starta video direkt än att helt ta bort videoläget.

    Det var nog allt jag kunde komma på. Kan sakna iPhone lite när det kommer till appar och smileys men samtidigt gillar jag att jag kan välja standardklient. Mailklient, webbläsare osv. Kanske går på iPhone också, bara jag som missade? Vill dock minnas att om jag ville öppna en länk i ett mail så tvingade den mig att öppna med Safari. Kameran leverera dock och jag kan inte påstå att jag saknar kameran i iPhone. iPhone har inte dålig kamera men jag upplever nog bättre bildkvalité med S7e. Det enda jag kan uppleva är lite aggressiv bildbehandling, men bilderna ser å andra sidan alltid tilltalande ut. Instagrams filter är nästan onödiga efter Samsungs egna bildbehandling.

    Jag tycker fortfarande att S7e har en underbar formfaktor. Trots hela 5,5 tum skärm så känns den extremt smidig. Mina iPhone Plus var så klumpiga i jämförelse.
     
    Droid96 gillar detta.
  4. Droid96

    Droid96 Guest

    Det är upp till appen hur den hanterar länkar. Om jag klickar på en länk i GMail så öppnas den som standard med Chrome.

    Jag föredrar att bilderna är så lite efterbehandlade som möjligt. Lägger hellre på filter manuellt istället för att förstöra originalfilerna. För skärmtittning tycker jag att Samsungs efterbehandling är trevlig, men det funkar inte så bra på utskrift. Det blir alldeles för mycket halo-effekt i kontrastrika områden och överskärpningen syns tydligt.

    Ja, iPhone är en elefant. Föredrar formfaktorn hos min Pixel och S7E är ju ännu mindre.
     
  5. Droid55

    Droid55 Guest

    Om man vill öppna en länk i ett SMS då? Med Apples egna SMS-app blir det väl Safari har jag för mig. Kan man välja att använda en annan app som SMS-app?

    Jag förstår varför folk gillar iMessage och det hade väl jag också gjort om den inte begränsade folk till iPhone. Vet att det finns folk som inte kan/vill byta till Android enbart pga. iMessage typ.

    Alltså jag tycker inte det är som Instagrams filter, överdrev lite (men Instagrams filter gör ibland bilderna en björntjänst). Menar mer att Samsung har någon typ av bildbehandling som gör att bilderna ofta blir fina (när de kanske inte skulle blivit det?!). Hur som helst har iPhone ingen dålig kamera. Däremot känns Samsungs kamera mer kompetent, massa snabbåtkomliga inställningar och kameran är snabb. Ljudet är jättebra också. Skulle personligen inte välja iPhone idag pga. dess kamera. Då är det istället för jag vill åt iOS och Apples ekosystem.

    Aldrig skrivit ut bilder men tror faktiskt bilderna blir bra från S7 också. Sen beror det väl på vilka ögon man har och hur stor bilden är som man skriver ut.

    Ja, jag saknar inte alls formfaktorn. Om jag var tvungen att välja en iPhone idag skulle det inte bli Plus-modellen trots att jag gillar stor skärm mycket.

    Kommer behålla min S7 länge men i framtiden önskar jag mig en Pixel. Tror inte jag vill gå tillbaka till iPhone men jag hoppas Pixel fortsätter och kommer med OIS. Jag tycker inte TouchWiz är illa alls, trodde det skulle vara mycket värre. Däremot befarar jag ändå att den kommer bli slö snabbare än Pixel. Inbillar mig ibland att den segar lite men inte så det stör. Kan vara så att det är appen (Tapatalk...) som krånglar mer än S7 (för övriga appar fungerar finfint). Sen är jag faktiskt Google fangirl pga. använder massvis med av Googles tjänster. Tycker Pixels kamera är grym också, bilderna är snäppet bättre än S7 enligt mig men när det kommer till video tycker jag S7 vinner med hästlängder.
     
  6. Droid96

    Droid96 Guest

    Pixeln trixar enormt mycket med bilderna (HDR+) vilket funkar bra i vissa situationer och sämre i andra. Jag föredrar t.ex. Pixeln vid fotografi i kraftigt (mot)ljus, men iPhone 7 Plus gör ett bättre jobb i mörker och när mycket detaljer i bilden behövs (båda objektiven används ju på iPhone 7 Plus för att komplettera med detaljer i bildens mittendel). Rätt säker på att din S7a skulle utklassa Pixeln i dåligt ljus.

    Video på Pixel är som du säger inget vidare. Även iPhone 7 Plus har klart mer naturlig bildstabilisering och bättre ljud vid inspelning, men här är S7 överlägset bäst på marknaden just nu.

    Nope, för telefoni och SMS är det standardappen som gäller, dessvärre. Även Safari hör till en av få appar som inte kan avinstalleras (det mesta av Apples övriga appar går att avinstallera numera - MYCKET fler än på Google Pixel). Däremot så använder alla Googles appar Chrome som standard (om det finns installerat).

    Detta är en av iOS största begränsningar, får hoppas att det blir bättre i framtiden.

    Det tror jag också. Jag vet bara att den typen av överskärpa och översaturering som Samsung gärna lägger på passar bättre på skärm än print. Vilket är helt rimligt med tanke på att man sällan skriver ut bilder från mobiltelefoner...
     
    bernard gillar detta.
  7. Droid55

    Droid55 Guest

    Alltså jag menar inte att Pixel är överlägsen S7 när det gäller bilder men jag har sett några videos där jag helt klart gillar Pixel mer. Bättre färger och ljus. Kom inte ihåg hur den presterade i svagt ljus dock.

    iPhone 7 är ju bättre än iPhone 6s i dåligt ljus men den klår inte S7. Vet inte vilken telefon som klår S7 i mörker. Den liksom hittar ljus från ingenstans.

    Ja, när det gällde video är både S7 och iPhone bättre än Pixel tyvärr. Tyckte inte alls om Pixels video. Tycker det var stor skillnad på bild vs. video, bild var riktigt bra men video var som två olika telefoner.

    Jag är medveten att man inte kan avinstallera Googles appar på Android/Pixel heller, men skillnaden där är väl att jag inte känner behovet av avinstallera något på Pixel eftersom jag använder alla Googles tjänster. Kan inte säga samma sak om Apple, använder typ inga tjänster från Apple. Föredrar Google och just därför tycker jag Pixel är så perfekt. Bryr mig inte om Samsungs tjänster heller.
     
  8. Gustav Karlsson

    Gustav Karlsson Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 sept 2016
    Inlägg:
    1 233
    Mottagna gillanden:
    916
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Pixel 7 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Pixel 7 Pro
    Info:
    Magisk & Kirisakura Kernel
    Telefon 2:
    iPhone 13 Pro Max
    ROM:
    iOS 15.1.1
    Info:
    Dopamine Jailbreak
    Telefon 3:
    OnePlus 9 Pro
    ROM:
    OxygenOS 11.2.10.10
    Info:
    Magisk & Arter97 kernel
    Platta:
    iPad Pro 12.9
    Gällande mörkerprestanda är G5 snäppet vassare än S7, trots LG:ns f/1.8