Tips på prisvärd 5 - 5,5 tum smarttelefon.

Diskussion i 'Köpråd och fyndtips' startad av Putte i Parken, 21 jan 2017.

  1. Putte i Parken

    Putte i Parken Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 sept 2012
    Inlägg:
    351
    Mottagna gillanden:
    155
    Operatör:
    Fello, Comviq
    Telefon:
    Xiaomi 13 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello, Comviq
    Telefon:
    Xiaomi 13 Pro
    ROM:
    Xiaomi MIUI Community. EU Stable
    ROM:
    xiaomi.eu community
    Platta:
    Samsung Tab S9 Plus
    Försöker hitta en prisvärd smarttelefon med en display som ligger på 5 till 5,5 tum och plats dualsim. Någon där ute som har erfarenhet och kan komma med tips och/eller råd om lämpligt objekt. Skall väl brukas mest till att ringa på.
    Mvh.
    Putte
     
  2. chraist

    chraist Replicant Moderator

    Blev medlem:
    11 aug 2011
    Inlägg:
    7 990
    Mottagna gillanden:
    8 458
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 7

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 7
  3. Ara

    Ara Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    14 mar 2015
    Inlägg:
    3 832
    Mottagna gillanden:
    2 160

    MINA ENHETER

    Det beror ju på vilken prisklass du har tänkt dig. OnePlus 3T är ett kanonköp i den övre prestandaklassen.
     
  4. dannejanne

    dannejanne Testpilot: Huawei P40 Medlem

    Blev medlem:
    23 mar 2011
    Inlägg:
    9 048
    Mottagna gillanden:
    8 491
    Telefon:
    15 Pro Max Xiaomi 13 Pro Xperia 5V

    MINA ENHETER

    Telefon:
    15 Pro Max Xiaomi 13 Pro Xperia 5V
    Spana in en Honor 8 möjligtvis. Skulle påstå att OnePlus 3 är mer prisvärd än 3T.
     
    MatsGF gillar detta.
  5. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 630
    Mottagna gillanden:
    44 567
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Det är ju svårt att hitta OnePlus 3 bara, annat än begagnad, och det är kanske inte aktuellt.

    Moto G4 är ytterst trevlig om du vill ned i pris :) Bra telefon överlag sett till prislappen, men Honor 8 är svårslagen så länge Tele2 rear ut den.
     
    jnsson, Ara och dannejanne gillar detta.
  6. exionen

    exionen Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 maj 2010
    Inlägg:
    498
    Mottagna gillanden:
    67
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Xiaomi Mi 5s

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Xiaomi Mi 5s
    Telefon 2:
    Xiaomi RedMi Note 3 SE
    Telefon 3:
    Microsoft Lumia 550
    Platta:
    Ipad air
    Honor 5x är helt klart prisvärd. Köpte en till dottern som håller på mycket med musicaly, hon är helnöjd. Fick väldigt mycket telefon för 1400kr. Och den är dualsim också.

    Doogee y6 verkar vara en prisvärd nalle med om jag förstår tråden rätt om den:) Doogee gör väldigt prisvärda telefoner för en billig peng, sålänge du beställer dom från Kina, perifa.se är ju inte så överdrivet billiga.

    Sen har du ju Samsungs J serie, plastig men helt klart godkänd budgetlur. Morsan har en, och hon är supernöjd.

    Själv kör jag xiaomi redmi note 3 special edition och har en mi 5s påväg hem. Gillar xiaomi, kan rekommendera redmi lurarna om du vill ha en ok lur för lite pengar. Kanske inget att ha om du är hantverkare då den inte har reptåligt glas och dålig konstruktion i övrigt, knäcks lätt om du inte är försiktig. Då är mi mix bättre, men kostar desto mer.
     
    Last edited: 22 jan 2017
  7. mobilapan

    mobilapan Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 aug 2016
    Inlägg:
    1 828
    Mottagna gillanden:
    890
    Operatör:
    Fello, Claro, Movistar
    Telefon:
    Mi 11 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello, Claro, Movistar
    Telefon:
    Mi 11 Ultra
    Om du nu tittade på JerryRigEverythings meningslösa bänd-test kunde du även tittat på hans mer relevanta skraptest så kan du se att RN3 visst har reptåligt glas. Gissar att det är Honor 5X som inte har skydd mot repor (vet att Huawei snålat på det tidigare). Man behöver knappast vara försiktig för att inte råka knäcka en telefon.

    Angående dual-SIM så om man vill ha bäst funktionalitet och prestanda så vill man köpa en mobil som klarar 3G på det sekundära SIM-kortet samtidigt som det är 4G/3G på huvudkortet. Anledningar till detta är t.ex. att man kan köra Tre som sekundärt SIM-kort (som inte har GSM alls), att det råkar finnas 3G-täckning men inte bra 2G-täckning där man är, att landet man reser till helt enkelt inte har GSM eller att man inte kan roama på GSM med sitt svenska SIM-kort för det är bara 3G som tillåts av någon anledning.

    Så rekommenderar Redmi Note 3 Special Edition med stöd för alla svenska frekvenser och som kan köra 3G på det sekundära kortet sedan uppdateringen till MIUI 8.1: https://www.aliexpress.com/store/pr...32717858702.html?spm=2114.12010608.0.0.C6uspi
     
  8. exionen

    exionen Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 maj 2010
    Inlägg:
    498
    Mottagna gillanden:
    67
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Xiaomi Mi 5s

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Xiaomi Mi 5s
    Telefon 2:
    Xiaomi RedMi Note 3 SE
    Telefon 3:
    Microsoft Lumia 550
    Platta:
    Ipad air
    Så meningslöst är det inte, kanske för dig, men för nån annan som har ett jobb där mobilen kan komma till skada så kan det vara bra att veta hur mycket kraft den tål. Sen finns det konstigt folk som lägger mobilen i fickan vid arslet. Största boven för böjd nalle. Och sånt där folk som har stuprörsbyxor, där mobilen hamnar så tajt mot låret att fingerid gör avtryck... En sittning på huk och banantelefonen gör comeback.

    Reptålig min röv, den var repig nästan efter första vecka för mig. Mikrorepor, men fortfarande repor. Och även spräckt skärm efter ett fall på ca 20 cm ner på plastmattan i badrummet. Man får vad man betalar för.
    Men hatar jag xiaomi för det? Nej, för jag väntar på min andra xiaomilur nu, en Mi5s.
    Honor 5x kan jag inte uttala mig om, förutom att lillflickan är nöjd med den. Har pillat runt lite, den är helt klart godkänd för dom pengarna. Köpt i Sverige för 1400 spänn och har fingerid och metalchassi. Den är säkert inte i klass med en Samsung s7, det är vi nog alla medvetna om, men helt klart godkänd för pengarna. Jo förresten, kan uttala mig, det satt skärmskydd monterat vid leverans, och den ska ha reptåligt glas vad jag vet. Vi får väl se, min flicka lyckas med det mesta så...

    Sen är det ju frågan hur länge han vill vänta på telefonen, ett par dagar från en svensk butik, eller ett halvt sekel från Kina.
     
    Last edited: 23 jan 2017
  9. joström

    joström Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 jul 2014
    Inlägg:
    484
    Mottagna gillanden:
    260
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    iPhone 11

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    iPhone 11
    Platta:
    iPad Pro 11 (2018)
    Moto Z eller den billigare Moto Z Play. Sen har du även ZTE Axon 7 eller Axon 7 mini.
     
  10. mobilapan

    mobilapan Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 aug 2016
    Inlägg:
    1 828
    Mottagna gillanden:
    890
    Operatör:
    Fello, Claro, Movistar
    Telefon:
    Mi 11 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello, Claro, Movistar
    Telefon:
    Mi 11 Ultra
    Klart det kan vara intressant med böjtestet men att från det gå till något allmänt påstående om "dålig konstruktion" är inte ett relevant köpråd. Ingen på forumet har lyckats bända sin av misstag, samma med Nexus 6P som är ännu lättare att böja på flit, men det är ingen som tjatar om det vid köpråd eftersom det inte är relevant.

    Angående reptåligheten så får du väl titta på testet själv, troligtvis hade du repat mobilen även om du köpt en mycket dyrare modell. Vill du slippa mikrorepor på en mobil som ligger oskyddad i fickan får du köpa ett glasskydd. Samma med att tappa mobilen, alla skärmar kan gå sönder när de tappas, använd skal om du vet att du kommer tappa den.

    Troligtvis hade skärmen fått ännu mer repor (om man ska lyssna på alla klagomål om mikrorepor) och skärmen hade säkert gått sönder även om du köpt en S7 Edge. Skillnaden är att bara skärmbytet på en S7 Edge kostar som två RN3.
     
  11. pacc

    pacc Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 nov 2016
    Inlägg:
    371
    Mottagna gillanden:
    334
    Håller med om Honor 5x, känns bra i handen.

    Har själv en Huawei P9 lite som är tunnare och lättare (mer plast men metall på de rätta ställena) men den har faktiskt problem med touch och har rätt tråkiga färger så den är väl värd de 1500:- som jag fick den för.

    Tänker så smått gå över till min Xiaomi Redmi Note 3 SE, som är snabbare och har bättre batteritid än honor 5x men lite tråkig. I fodral ser dock alla telefoner lika ut.

    Moto X style verkar intressant med klart högre skärmupplösning och kanske kan man förvänta sig mer av kameran...
     
  12. flipp

    flipp Android Expert Moderator

    Blev medlem:
    17 jan 2010
    Inlägg:
    10 389
    Mottagna gillanden:
    8 339
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro
    Moto X style finns till bra pris nu men tyvärr tror jag batteritiden är rätt dålig på grund av den höga upplösningen. Var sugen på en tidigare men läste en hel del användarrecensioner och många klagar på att batteriet inte räcker så länge vid användning. Redmi Note 3 lär ge dubbelt så bra batteritid men samtidigt är kameran nog rätt mycket sämre. Huawei P9 lite är en bra kompromiss, den har bra batteritid och en helt okej kamera samt lite smidigare yttermått.
     
  13. exionen

    exionen Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 maj 2010
    Inlägg:
    498
    Mottagna gillanden:
    67
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Xiaomi Mi 5s

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Xiaomi Mi 5s
    Telefon 2:
    Xiaomi RedMi Note 3 SE
    Telefon 3:
    Microsoft Lumia 550
    Platta:
    Ipad air
    Nu är ju rn3'an den första som har repats på det sättet för mig utan skydd, iaf efter en vecka utan skydd. Jag hade skydd först, 2mm för kort(tack geekbuying), men efter jag hade sett jerryrig så tänkte jag att då är det ju ingen fara. Mjo... Men struntsamma, 1500 spänn så tänker inte jag gnälla med tanke på vad man i övrigt skulle fått för dom pengarna :P
    Men sprickan kanske var lite mer oturlig, men tittar man än en gång på hans klipp, så påverkas skärmen av verktygen redan vid grad 3 pga tunn skärm, så spricka i skärmen är nog en lätt åverkan skulle jag tro.
    Sen att man tappar luren när man sitter och släpper på trycket är nog knappast inom kriteriet "om du vet att du kommer tappa den" hahahaha Men jag förstår vad du menar :) Men alla andra lurar jag har haft så har man tappat den typ 1meter 1,5meter och den har klarat sig. Denna ramlade ur fickan från 20cm höjd pga värdelösa mjukisbyxor med underdimensionerad ficka :(

    Jag försöker inte snacka skit om rn3, bara låter bli att himla om den att den har brister :)

    Vi är lite OT nu :)

    Han bad om prisvärda telefoner på 5-5,5" och dualsim som i princip ska fungera till att ringa, redmi är prisvärd som jag skrev, var bara lite försiktig och för säkerhets skull, skaffa extra skydd, vartän en skallig telefonböjare på nätet säger om skärmen. Så menade inte att föromlämpa och säga att han ska hålla sig borta från den, för det gjorde jag i grund och botten inte, utan att man ska tänka efter innan man köper den om man har yrke där mobilen utsätts för risker.

    edit. Ser nu att det kan tolkas som att jag avråder, jag menade att han ska tänka efter innan köp om han har yrke eller vet att mobilen ska utsättas för överdrivet slitage.
     
    Last edited: 23 jan 2017
  14. flipp

    flipp Android Expert Moderator

    Blev medlem:
    17 jan 2010
    Inlägg:
    10 389
    Mottagna gillanden:
    8 339
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro
    Min uppfattning är att RMN3 har lite sämre byggkvalitet än många andra nyare kinalurar i samma prisklass. Både Redmi 3 och Redmi Note 3 skadades i kanten när jag tappade dem, inga som hänt med andra lurar jag haft och då tappar jag telefoner lite titt som tätt. Verkar som att chassimaterialet är lite för mjukt. Visst kan man använda plastskal som skydd men jag gillar inte det då telefonen blir större och klumpigare med ett skal.
     
    exionen gillar detta.
  15. mobilapan

    mobilapan Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 aug 2016
    Inlägg:
    1 828
    Mottagna gillanden:
    890
    Operatör:
    Fello, Claro, Movistar
    Telefon:
    Mi 11 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello, Claro, Movistar
    Telefon:
    Mi 11 Ultra
    Jag har använt min i över fyra månader och tittade nu bara för att du påpekade och den hade några små mikrorepor och då har jag inte använt något skydd för skärmen och den har varit i jeansfickan med plånboken och även i jackfickan med små sandkorn och annat och även varit med på flera utlandsresor i Europa och Asien. Om jag inte sitter och tittar i reflekterat ljus med skärmen avstängd så syns det inte.

    Tittade på min andra RN3 (Kenzo) som använts drygt en månad och den hade inte minsta repa vad jag kunde se. Den har också använts oskyddad i jeansfickan.

    Tror som sagt inte att en S7 Edge varit det minsta bättre varken på repor eller spräckt skärm.

    Du säljer ju efter en vecka ändå... Du får nog mer när du säljer om den inte är kantstött.
     
  16. flipp

    flipp Android Expert Moderator

    Blev medlem:
    17 jan 2010
    Inlägg:
    10 389
    Mottagna gillanden:
    8 339
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro
    Jo, fast de andra lurarna jag köpt har ju klarat sig bra utan skydd.
     
  17. Johnh3

    Johnh3 Android Medlem

    Blev medlem:
    14 aug 2016
    Inlägg:
    7 107
    Mottagna gillanden:
    4 810
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Motorola Edge 40 Neo

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Motorola Edge 40 Neo
    Telefon 2:
    Google Pixel 7a
    Platta:
    iPad
  18. exionen

    exionen Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 maj 2010
    Inlägg:
    498
    Mottagna gillanden:
    67
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Xiaomi Mi 5s

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Xiaomi Mi 5s
    Telefon 2:
    Xiaomi RedMi Note 3 SE
    Telefon 3:
    Microsoft Lumia 550
    Platta:
    Ipad air
    Mjo... S7 edge presterar bättre på glasfronten, har haft en, och den höll både fall och på jobbet, men lite fel mobil att jämföra med, tycker du inte?

    Jag var inne på tanken innan att kenzo borde vara bättre... För någonstans måste dom ju spara in för att få med alla band? Eller är jag ute och cyklar?
    Som tex Mi5, grym prestanda men kör samma aluminium som Iphone 6 gjorde, vilket gjorde den lite svag i böjligheten. Men för att kunna sälja den för ca 3000kr så måste du hitta ställen att spara in, och dom har valt konstruktionen då den är så enkel att avhjälpa med extra skydd som härdat glas och skal/fodral :)
    Lite svårare att avhjälpa prestanda om man sparat in på det :)
     
  19. cogli0ne

    cogli0ne Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 mar 2012
    Inlägg:
    756
    Mottagna gillanden:
    129

    MINA ENHETER

    Har själv en xiaomi redmi 4 prime och kan rekommendera den, riktigt prisvärd. Kombinationen snapdragon 625 och 4000mah batteri ger otrolig batteritid.

    Beställde min på fredagen 9 dec och och den i handen på måndagen 19 dec, riktigt bra leveranstid från Kina.
     
    Last edited: 23 jan 2017
  20. mobilapan

    mobilapan Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 aug 2016
    Inlägg:
    1 828
    Mottagna gillanden:
    890
    Operatör:
    Fello, Claro, Movistar
    Telefon:
    Mi 11 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello, Claro, Movistar
    Telefon:
    Mi 11 Ultra
    Jag tycker S7 Edge är en bra jämförelse för jag har läst många inlägg från folk som klagar på att de fått mikrorepor på bara någon vecka (medan jag som sagt inte fått några repor efter en månad på Kenzo).

    Sen är det mest tur eller otur om en skärm spricker när man tappar mobilen, är fullt med folk som köpt dyra mobiler med nyaste Gorilla Glass där mobilen spruckit helt när de tappat den från låg höjd.