Diskussion: Kommentarer till Stora batteritidstråden för alla enheter

Diskussion i 'Allmänt' startad av AVR4000, 20 feb 2017.

  1. AVR4000

    AVR4000 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 feb 2011
    Inlägg:
    1 347
    Mottagna gillanden:
    623
    Operatör:
    Cricket, Fido, Tele2
    Telefon:
    Xiaomi Mi Max 128GB 'Helium'

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Cricket, Fido, Tele2
    Telefon:
    Xiaomi Mi Max 128GB 'Helium'
    ROM:
    Unleash OS (Android 8.1)
    Info:
    Lineage kernel, Nova Launcher
    Telefon 2:
    Sony Xperia Z Ultra C6833
    ROM:
    BlissPop (Android 5.1.1)
    Info:
    BlissPop kernel, Nova Launcher
    Telefon 3:
    Sony Xperia Z C6602
    ROM:
    ExistenZ 4.4.4
    Info:
    DoomKernel, Nova Launcher
    Platta:
    ASUS TF700T
    ROM:
    Crombi-KK
    Last edited by a moderator: 21 feb 2017
    easycure1974 gillar detta.
  2. chraist

    chraist Replicant Moderator

    Blev medlem:
    11 aug 2011
    Inlägg:
    8 019
    Mottagna gillanden:
    8 512
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 7

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 7
    Kan som sagt bli intressant men jag tror ni behöver styra upp det hela lite hårdare. Standby över natten tex. Hur länge är en natt? Tycker även att alla ska köra i flygplansläge och utan wifi samt bestämma hur länge en natt är. Jag själv jobbar skift och sover då olika länge beroende vilket skift jag jobbar.

    Signalstyrkan ifrån både router och mobilmast spelar även det roll i ovanstående test. Så mitt tips är att försöka bestämma mer konkret vad som gäller.
     
  3. AVR4000

    AVR4000 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 feb 2011
    Inlägg:
    1 347
    Mottagna gillanden:
    623
    Operatör:
    Cricket, Fido, Tele2
    Telefon:
    Xiaomi Mi Max 128GB 'Helium'

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Cricket, Fido, Tele2
    Telefon:
    Xiaomi Mi Max 128GB 'Helium'
    ROM:
    Unleash OS (Android 8.1)
    Info:
    Lineage kernel, Nova Launcher
    Telefon 2:
    Sony Xperia Z Ultra C6833
    ROM:
    BlissPop (Android 5.1.1)
    Info:
    BlissPop kernel, Nova Launcher
    Telefon 3:
    Sony Xperia Z C6602
    ROM:
    ExistenZ 4.4.4
    Info:
    DoomKernel, Nova Launcher
    Platta:
    ASUS TF700T
    ROM:
    Crombi-KK
    Det är ju lite svårt att definiera antalet timmar. GSAM har ju fördelen att den kan räkna ut timförbrukning.

    Det primära som jag ser det är att finna en kompromiss med standbymätningen som gör att den kan utföras utan att tränga sig på det dagliga användandet.

    Har du ett tips på bra lösning för standby tar jag tacksamt emot och ändrar proceduren till densamma.
     
  4. chraist

    chraist Replicant Moderator

    Blev medlem:
    11 aug 2011
    Inlägg:
    8 019
    Mottagna gillanden:
    8 512
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 7

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 7
    Jag har faktiskt inget konkret tips då jag ej använder gsam. Men att ta sin lur som den är och använda den som man gör bör de flesta kunna göra. Men frågan är om det blir intressant om en har wifi och en som kör helt i flygplansläge. Vad ska jämföras då?
     
  5. AVR4000

    AVR4000 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 feb 2011
    Inlägg:
    1 347
    Mottagna gillanden:
    623
    Operatör:
    Cricket, Fido, Tele2
    Telefon:
    Xiaomi Mi Max 128GB 'Helium'

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Cricket, Fido, Tele2
    Telefon:
    Xiaomi Mi Max 128GB 'Helium'
    ROM:
    Unleash OS (Android 8.1)
    Info:
    Lineage kernel, Nova Launcher
    Telefon 2:
    Sony Xperia Z Ultra C6833
    ROM:
    BlissPop (Android 5.1.1)
    Info:
    BlissPop kernel, Nova Launcher
    Telefon 3:
    Sony Xperia Z C6602
    ROM:
    ExistenZ 4.4.4
    Info:
    DoomKernel, Nova Launcher
    Platta:
    ASUS TF700T
    ROM:
    Crombi-KK
    För standbytestet kan man köra en omgång i flygplansläge med WiFi på och en andra dito med detta avstängt, d.v.s mobilradion på. Jag brukar normalt endast ha WiFi och flygplansläge på men kommer att köra testet med radion på.

    För YT-testet lär mobilradio på ihop med WiFi vara det mest realistiska.
     
  6. chraist

    chraist Replicant Moderator

    Blev medlem:
    11 aug 2011
    Inlägg:
    8 019
    Mottagna gillanden:
    8 512
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 7

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 7
    Låter klokt, jag hoppas jag inte låter helt negativ utan vill veta vad som gäller så att man gör på samma vis och kan då jämföra lite värden mellan olika enheter men framför allt samma enhet om det kan tänkas skilja sig. :-)
     
  7. chraist

    chraist Replicant Moderator

    Blev medlem:
    11 aug 2011
    Inlägg:
    8 019
    Mottagna gillanden:
    8 512
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 7

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 7
    Förresten lägg till länk till kommentarstråden i huvudtråden så den är lätt att hitta.
     
  8. hemskasven

    hemskasven Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 mar 2015
    Inlägg:
    136
    Mottagna gillanden:
    43
    Sitter det verkligen samma typ/fabrikat av batteri i en speciell modell av lur. Har man inte olika leverantörer ibland?
     
  9. AVR4000

    AVR4000 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 feb 2011
    Inlägg:
    1 347
    Mottagna gillanden:
    623
    Operatör:
    Cricket, Fido, Tele2
    Telefon:
    Xiaomi Mi Max 128GB 'Helium'

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Cricket, Fido, Tele2
    Telefon:
    Xiaomi Mi Max 128GB 'Helium'
    ROM:
    Unleash OS (Android 8.1)
    Info:
    Lineage kernel, Nova Launcher
    Telefon 2:
    Sony Xperia Z Ultra C6833
    ROM:
    BlissPop (Android 5.1.1)
    Info:
    BlissPop kernel, Nova Launcher
    Telefon 3:
    Sony Xperia Z C6602
    ROM:
    ExistenZ 4.4.4
    Info:
    DoomKernel, Nova Launcher
    Platta:
    ASUS TF700T
    ROM:
    Crombi-KK
    Det händer att leverantörerna byts ut på vägen. Dock brukar kapaciteten var samma, d.v.s 5000 mAh exempelvis.
     
  10. easycure1974

    easycure1974 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    31 dec 2009
    Inlägg:
    2 807
    Mottagna gillanden:
    1 342
    Telefon:
    iPhone 13 PRO

    MINA ENHETER

    Telefon:
    iPhone 13 PRO
    Har bara en liten åsikt om detta. Såna här tester i alla ära men vem använder sin telefon med autosynk avslaget, gps och platstjänster av? Visst det ger en bild av hur enhetens batteri fungerar när allt är optimalt.
    Men jag är mer intresserad av hur batteriet håller när man använder sin telefon på ett normalt sett. Och här är min erfarenhet efter att ha kört iOS och Android i många år att iOS ger ett mycket stabilare och konstant batteriliv.

    Jag installerar det jag vill ha på min telefon, håller inte på och tweakar och stänger av synk osv utan jag vill använda min telefon som en smartphone. Min iPhone 7 Plus ger mig konstant bra batteri, jag vet att det bara drar några procent över natten när den bara ligger stilla trots full synk på mängder med tjänster osv.

    En Android däremot är ju otroligt opålitlig ur kartongen. Ena natten drar den 2%, nästa så är 25% borta med samma setup. Tjänster och synk som får tuppjuck och sänker telefonen totalt. Min senaste Mate 9 var rena berg och dalbanan. Ständigt ett eländigt tweakande för att få telefonen i deep sleep, stänga av synk och rensa cache på tjänster och appar. Vissa dagar hade man 70% kvar på kvällen, andra fick man ladda efter lunch.

    För folk som älskar att tweaka och pilla är ju Android totalt överlägset, orkar man så går det ju att få ut fantastiskt batteri ur en Android med stort batteri. Men vill man ha en lur med pålitligt batteri utan massa krångel så är en iPhone 7 Plus svårslagen.
     
    svart och Bosse.K gillar detta.
  11. AVR4000

    AVR4000 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 feb 2011
    Inlägg:
    1 347
    Mottagna gillanden:
    623
    Operatör:
    Cricket, Fido, Tele2
    Telefon:
    Xiaomi Mi Max 128GB 'Helium'

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Cricket, Fido, Tele2
    Telefon:
    Xiaomi Mi Max 128GB 'Helium'
    ROM:
    Unleash OS (Android 8.1)
    Info:
    Lineage kernel, Nova Launcher
    Telefon 2:
    Sony Xperia Z Ultra C6833
    ROM:
    BlissPop (Android 5.1.1)
    Info:
    BlissPop kernel, Nova Launcher
    Telefon 3:
    Sony Xperia Z C6602
    ROM:
    ExistenZ 4.4.4
    Info:
    DoomKernel, Nova Launcher
    Platta:
    ASUS TF700T
    ROM:
    Crombi-KK
    Något jag saknar när iPhones "fantastiska" batteri diskuteras är lite mer detaljer om den tekniska bakgrunden. Jag har inte haft någon enhet där jag kan köra platstjänster och autosynk på hela tiden utan att batteritiden påverkas. Då syftar jag naturligtvis på att t.ex GPS ständigt pollar positionen och att emailklienten ligger och synkar mot servern konstant etc.

    Att Apple skulle lyckats konstruera en enhet som klarar av att synkronisera data oavbrutet varje minut och ha GPSen på och samtidigt ligga i deep sleep större delen av tiden håller jag för väldigt osannolikt för att inte säga omöjligt.

    Den enda tekniskt rimliga förklaring till "miraklet" är att de har en procedur där enheten ligger i deep sleep större delen av tiden och sedan enligt ett av Apple förkonfigurerat intervall synkar en kort stund (i princip pollar om det skett någon ändring) och sedan återvänder till deep sleep igen.

    D.v.s att Apple lagt upp det hela som så att en iOS-enhet med "autosynk och platstjänster påslagna hela tiden" i själva verket gör detta periodiskt, exempelvis 50 sekunder i vila, polla 10 sekunder, 50 sekunder i vila etc och att en synkprocess i sig endast sker när data ändrats. Sålänge data är oförändrat sker en kort polling.

    På mina egna enheter kör jag en liknande variant där autosynk körs vid vissa tidpunkter (finns ingen anledning att autosynka 24/7 - framförallt inte när pushmail etc kan köras) och där platstjänsterna är konfigurerade i nivåer baserade på app. Jag ser t.ex inget behov eller logik i att ha GPS på högsta exakthet i en app som Yelp medan det är bra att ha i Google Maps och Here Maps. När ingen app som är relaterad till positionering körs ser jag ingen anledning till att ha platstjänster på ö.h.t.

    Något säger mig att Apple gör en liknande bedömning och kör platstjänsterna periodvis. Alltså inte GPS på 24/7 eller ens att positionering via mobilnätet kör hela tiden utan att det pollas via ett förbestämt intervall.

    Skillnaden är att Apple dolt detta och har switchar som visar av eller på vilket ger intrycket att man "kan ha autosynken på hela tiden" när det i själva verket snarare handlar om "autosynk av, autosynk enligt intervall X". Samma med platstjänsterna. Apple kallar det av och på snarare än "av" respektive "platstjänster intervall X". Användaren kan inte heller styra detta, exempelvis genom att välja kortare tid mellan pollandet (tar mer ström) eller längre tid (spara batteri).

    Det intressanta är vilka intervaller Apple kör med, d.v.s hur många gånger inom en viss tidsenhet pollar enheten?

    För min egen del föredrar jag att kunna ställa in dessa intervaller själv och även att ha kontroll över vilken grad av positionering som skall användas till vilken app.

    Ibland låter det som att Apple utför magi när det i själva verket finns högst logiska förklaringar. Att Apple valt att ha switchar märkta av/på när "på" i praktiken innebär "intervallsynk" är självfallet för att göra det enklare men ändrar inte funktionen i sig.

    Att de synkar i intervaller och lägger enheten i deep sleep mellan är logiskt och en självklar lösning. Däremot kan det ju vara bra att inse att det inte innebär att en iPhone kan "autosynka 24/7 utan att batteriet påverkas i högre grad medan andra enheter drar rejält med batteri under samma premisser - därför är iPhone bättre eftersom dess autosynk drar mycket mindre ström än annan autosynk".

    Det vore som sagt intressant att veta vilka synkintervaller Apple kör med, d.v.s hur mycket deep sleep enheten har per timme respektive tiden den är vaken när man har det som kallas "autosynk på" aktiverat. Samma med platstjänsterna - hur länge används GPSen aktivt av dessa per timme när enheten ligger i standby utan att användaren rör den? Eller är det helt enkelt så enkelt som att Apple kopplar bort densamma när enheten inte rörs men att den pollar när accelerometern indikerar att användaren tar upp den - eller med ett specifikt intervall (t.ex en gång var tionde minut)?

    Jag tror som sagt inte på "mirakler" när det gäller batteritider utan att även Apple "tweakar" sitt system för att optimera tiderna och att de använder beprövade metoder (intervallsynk istället för att synka konstant och att platstjänsterna också körs i intervaller - enheten ligger i deep sleep i mellantiden).

    Min egen enhet synkar i intervaller enligt ett av mig förbestämt schema och platstjänsterna går också in enligt en automatisk rutin jag lagt in. Detta har jag gjort under lång tid och det fungerar mycket bra. Jag är 100% säker på att Apple gör något liknande fast med annan intervall men att den grundläggande hanteringen är identisk.

    Jag ser fortfarande fram emot att se iOS-resultat i testtråden då dessa är intressanta och även kan ge en god bild av hur Apple prioriterat. Bl.a. vore det intressant att se skillnaden mellan "autosynk av" respektive "autosynk på" à la Apple.
     
  12. easycure1974

    easycure1974 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    31 dec 2009
    Inlägg:
    2 807
    Mottagna gillanden:
    1 342
    Telefon:
    iPhone 13 PRO

    MINA ENHETER

    Telefon:
    iPhone 13 PRO
    Jag tror mycket beror på att Apple har mycket mer färdiga och effektiva API er för bakgrundstjänster och synk som inte kräver att en hel app ligger igång i bakgrunden för att synka. Det är nog en väldigt stor förklaring till att de är så mycket mer batteri effektiva än vad många appar och tjänster är på Android enheter
     
  13. hemskasven

    hemskasven Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 mar 2015
    Inlägg:
    136
    Mottagna gillanden:
    43
    Har läst att 500 laddningcykler är vad man kan räkna med? Det betyder att en lur med 6000 mAh bör fungera dubbelt så länge som än som bara har hälften så stort batteri.