Oneplus 3 "vattenskada"

Diskussion i 'OnePlus 3 - Allmänt' startad av Andrenordin, 21 feb 2017.

  1. Andrenordin

    Andrenordin Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 sept 2016
    Inlägg:
    11
    Mottagna gillanden:
    1
    hej! Har slagits med Oneplus "supporten" fram och tillbaka nu i ungefär ett år ang min Oneplus 3 telefon.

    Köpte den någon gång sommaren 2016, men redan ungefär en vecka efter att jag köpte den så "brann" den upp under natten då jag laddade den. (Rebootade om och om igen utan möjlighet till att stänga av den)
    Kontaktade Oneplus ganska omedelbart, och dom bestämde att vi skulle göra en så kallad "remote session".
    Detta löste dock inga problem, och jag var sedan tvungen att skicka in den på reparation.

    Någon vecka senare fick jag svar från Oneplus/Arvato service center, och dom berättade att telefonen hade blivit vattenskadad.
    Dom bifogade några bilder med mailet på själva skadan.
    Första tanken var typ "hur i h****te kan det vara möjligt?"
    Telefonen hade över huvudtaget aldrig varit i kontakt med vatten? Inte en droppe.
    Så vi bråkade i någon månad fram o tillbaka o jag försökte förklara att den kan omöjligt vara fuktskadad. Men vänligt och bestämt påstod dom att den är vattenskadad och den ända utvägen nu, är att du betalar 2200kr så att vi kan laga den.
    Sen till slut bad jag dom om att skicka bilder på "water damage indicator". (vad kallar man det på svenska?)
    Men då, helt plötsligt, slutade dom svara...

    Efter några månaders väntande, så förskte jag få kontakt med dom igen och bad dom om bilderna.
    Med väldigt lågt intresse så svarade dom senare att dom skulle försöka få Arvato service center att skicka fler bilder.

    Efter några veckors väntande på nya bilderna, så tog jag ännu en titt på dom gamla bilderna som dock skickat i början.
    Och då ser jag, längst nere i hörnet på bilden, en liten vit fyrkant. Så jag tog reda på var den lilla lappen ska sitta nånstans, och det stämmer överens med informationen jag hittat här på nätet ang var "vatten-klistermärket" ska vara lokaliserat.

    Så "the water damage indicator" i min telefon är alltså vit, LYSANDE VIT.
    Så jag skickar ett email åt dom och berättar att jag inte såg lappen tidigare i bilden. Men att jag hittat den nu och den ser väldigt vit ut.

    Det struntar dom förstås i, och säger: "We have discussed this with our headquarters and our repair center multiple times and as per the conclusion from their extensive investigation they said that the damage on your device was caused by water damage. I am afraid that the results is final. If you have any questions or concerns please feel free to ask."

    Hur kan dom kalla en telefon "vattenskadad", om ingen vätska faktiskt har penetrerat telefonen?
    Är detta ens lagligt?
    Det är mer troligt att en enhörning har stångat moderkortet tills det gått sönder, än att vatten har tagit sig in i telefonen i detta fallet.
    Frågan är väl egentligen, hur går jag till väga? Tack på förhand
     

    Bifogade filer:

  2. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 712
    Mottagna gillanden:
    44 706
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Vad föreställer bilden du bifogat? Är det skadan på din telefon som OnePlus dokumenterat? Vad är det för röd lapp som också syns? Är det en fuktindikator? Eller var kommer den ifrån?
     
  3. maccis

    maccis Ultra Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 aug 2009
    Inlägg:
    1 358
    Mottagna gillanden:
    734
    Operatör:
    Telia

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefonen kan ju vara vätskeskadad utan att fuktindikatorn har löst ut.

    Man kan ju alltid göra en reklamation men jag vet inte hur de funkar just när det gäller en utländsk aktör.

    ARN men det känns ju rätt lönlöst när man inte är skyldig att följa deras utslag.
     
  4. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 712
    Mottagna gillanden:
    44 706
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Ja, för tvist med företag i annat EU-land gäller följande: http://www.arn.se/info-konsument/in...va-tvisten/tvist-med-foretag-i-annat-eu-land/

    Man kan vända sig till "Konsument Europa" som väl är lite motsvarigheten till ARN för hela EU.
     
  5. maccis

    maccis Ultra Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 aug 2009
    Inlägg:
    1 358
    Mottagna gillanden:
    734
    Operatör:
    Telia

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Men Oneplus har väl ingen verksamhet i EU?
    Förutom upplägget med att skeppa telefonerna från Polen men det kan ju vara en 3PL firma som sköter de där också.
     
  6. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 712
    Mottagna gillanden:
    44 706
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Jag tror att de omfattas av EU:s konsumentskyddslagar. Dock är de inte direkt frikostiga med kontaktuppgifter och information om verksamheten i EU på sin hemsida...

    "Telefoner som köpts på oneplus.net kommer med en garanti på 1 år, och ett andra år som omfattas av EU:s konsumentskyddslagar, från och med leveransdatum."

    https://oneplus.net/se/privacy-and-legal
     
    maccis gillar detta.
  7. Andrenordin

    Andrenordin Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 sept 2016
    Inlägg:
    11
    Mottagna gillanden:
    1
    Detta är en av bilderna det skickade på skadan. Frågade dom om lappen tidigare, och då var svaret att det var bara en pil för att visa var skadan är någonstans.
     
  8. Andrenordin

    Andrenordin Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 sept 2016
    Inlägg:
    11
    Mottagna gillanden:
    1
    Längst nere till vänster på telefonen kan man se indikatorn
     

    Bifogade filer:

  9. drzap

    drzap Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 jan 2010
    Inlägg:
    1 499
    Mottagna gillanden:
    1 055

    MINA ENHETER

    för mig ser skadan ut som en typisk vätskeskada, troligtvis svett eller saltvatten som krupit in. att fuktindikatorn som verkar sitta i andra änden av telefonen inte löst ut är ju naturligt, telefonen har inte badat och blivit dränkt i vatten. jag tror du är helt chanslös i detta fallet då skadan ser vätskeorsakad ut, oneplus är kända att vara svåra att ha att göra med samt att du bråkat så länge utan resultat.
    min tanke är att du får ta det som en man och köpa en vätskeskyddad telefon nästa gång, gärna från något vänligare märke.
     
  10. Andrenordin

    Andrenordin Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 sept 2016
    Inlägg:
    11
    Mottagna gillanden:
    1
    Njae, svettats eller hällt saltvatten på den har jag inte gjort. Telefonen spendare sina 10 dagar som mest i skåpet på jobbet och hemma på sängbordet. Tycker det är så märkligt bara att den kan bli så fuktskadad från tomma intet. Märkligt...
    Men absolut, ska försöka ta det mer som en man :)
     
  11. Psicosis

    Psicosis Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 apr 2013
    Inlägg:
    1 927
    Mottagna gillanden:
    2 516
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max 128GB

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max 128GB
    Platta:
    iPad Pro 12,9" (2017)
    Var i landet befinner du dig? Är det väldigt fuktigt i luften? Jag kan vara helt ute och snurrar. Men jag tycker precis som du att det vore jäkligt knepigt om detta bara uppstått ur tomma intet helt utan känd eller okänd yttre påverkan..
     
  12. Asawi

    Asawi Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    6 jul 2012
    Inlägg:
    4 438
    Mottagna gillanden:
    4 720
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi Mi11 Lite

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi Mi11 Lite
    Platta:
    iPad Air 2 LTE
    Kan du vara 100% säker på att det DIN mobil du fått bild på? Kan de ha blandat ihop den med någon annan.
    Min första reflexion var faktiskt att det verkligen ser ut som en vätskeskada dit röda pilen pekar.
     
  13. Andrenordin

    Andrenordin Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 sept 2016
    Inlägg:
    11
    Mottagna gillanden:
    1
    Västernorrland. Ja, jag tycker också det. Ett batteri läckage? Kan det vara nått? Det hände ju trots allt under natten då jag laddade telefonen.
     
  14. Andrenordin

    Andrenordin Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 sept 2016
    Inlägg:
    11
    Mottagna gillanden:
    1
    Jag ska försöka fastställa det. Ja, skadan ser verkligen ut som en vattenskada. Men hur är det möjligt, då jag är så säker som man bara kan vara på att den inte varit i kontakt med fukt.
     
  15. Asawi

    Asawi Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    6 jul 2012
    Inlägg:
    4 438
    Mottagna gillanden:
    4 720
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi Mi11 Lite

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi Mi11 Lite
    Platta:
    iPad Air 2 LTE
    Låter inte helt orimligt i mina ögon. När jag tittar på skadan tänker jag att det är någon form av lite aggressiv vätska. Vet inte riktigt hur "geggamojan" i batteriet är och beter sig, men kanske en möjlighet.
     
    Andrenordin gillar detta.
  16. AVR4000

    AVR4000 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 feb 2011
    Inlägg:
    1 347
    Mottagna gillanden:
    623
    Operatör:
    Cricket, Fido, Tele2
    Telefon:
    Xiaomi Mi Max 128GB 'Helium'

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Cricket, Fido, Tele2
    Telefon:
    Xiaomi Mi Max 128GB 'Helium'
    ROM:
    Unleash OS (Android 8.1)
    Info:
    Lineage kernel, Nova Launcher
    Telefon 2:
    Sony Xperia Z Ultra C6833
    ROM:
    BlissPop (Android 5.1.1)
    Info:
    BlissPop kernel, Nova Launcher
    Telefon 3:
    Sony Xperia Z C6602
    ROM:
    ExistenZ 4.4.4
    Info:
    DoomKernel, Nova Launcher
    Platta:
    ASUS TF700T
    ROM:
    Crombi-KK
    Skadan ser ut att vara långt inne i enheten (antar att det är kameramodulen som skymtar i nedre hörnet) snarare än den "klassiska" vägen via t.ex USB-porten. Sannolikheten är absolut stor att batteriet skadat moderkortet, exempelvis genom läckage om haveriet var kopplat dit.

    De borde kunna skicka bilder på batteriet - framförallt den sida som vetter mot moderkortet. Har det läckt finns det definitivt en synlig skada i närheten av korrosionen på kortet.

    Sedan är det svårt att se hur fukten skulle tränga sig in "mitt i". Tar en mobil in vatten är det normalt via öppningarna (knappar, kontakter, springor runt komponenterna). Inte i en del som är skyddat av ett solitt stycke skal.

    Förövrigt skulle jag säga att "känt märke" inte är en garanti mot fuktskador. Inte ens IP-klassning utgör en dylik även om det är lättare att hävda garanti eller reklamationsrätt på en dylik enhet. Tyvärr finns det inga enkla tumregler i dessa fall.

    Fallet påminner en del om den gamla "härliga" epoken Anovo.
     
    Andrenordin och bernard gillar detta.
  17. Andrenordin

    Andrenordin Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 sept 2016
    Inlägg:
    11
    Mottagna gillanden:
    1
    Ja det är verkligen en märklig "vattenskada". Har mailat dom o frågat om bilder på batteri etc nu. Återstår o se om jag får någon respons.
     
    Asawi gillar detta.
  18. AVR4000

    AVR4000 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 feb 2011
    Inlägg:
    1 347
    Mottagna gillanden:
    623
    Operatör:
    Cricket, Fido, Tele2
    Telefon:
    Xiaomi Mi Max 128GB 'Helium'

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Cricket, Fido, Tele2
    Telefon:
    Xiaomi Mi Max 128GB 'Helium'
    ROM:
    Unleash OS (Android 8.1)
    Info:
    Lineage kernel, Nova Launcher
    Telefon 2:
    Sony Xperia Z Ultra C6833
    ROM:
    BlissPop (Android 5.1.1)
    Info:
    BlissPop kernel, Nova Launcher
    Telefon 3:
    Sony Xperia Z C6602
    ROM:
    ExistenZ 4.4.4
    Info:
    DoomKernel, Nova Launcher
    Platta:
    ASUS TF700T
    ROM:
    Crombi-KK
    Hur gick det egentligen till när den "brann" upp?

    Dog den en "värdig" - d.v.s lugn död eller blev det mer uppenbart i form av höga temperaturer, lukter och synliga effekter?

    Batteriet kan mycket väl ha svällt upp men inte så mycket att det tryckt sönder enheten men tillräckligt för att elektrolyt skulle tränga ut och kortsluta samt korrodera moderkortet.

    I det läget ett klart tillverkningsfel på batteriet (eller så har det vid något tillfälle under sitt liv utsatts för en hård stöt eller annat som skadat det) - exempelvis under transport.
     
  19. Andrenordin

    Andrenordin Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 sept 2016
    Inlägg:
    11
    Mottagna gillanden:
    1
    Vaknade mitt i natten av att den brände mig i höften (hade kunnat stekt ett ägg på den) och vibrerade. Rebootade om och om igen tills batteriet tog slut. Kunde inte se någon defekt från utsidan. Var tvungen att dra ur laddaren o lägga telefonen på golvet så att den kunde dö nåra timmar senare.
     
  20. AVR4000

    AVR4000 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 feb 2011
    Inlägg:
    1 347
    Mottagna gillanden:
    623
    Operatör:
    Cricket, Fido, Tele2
    Telefon:
    Xiaomi Mi Max 128GB 'Helium'

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Cricket, Fido, Tele2
    Telefon:
    Xiaomi Mi Max 128GB 'Helium'
    ROM:
    Unleash OS (Android 8.1)
    Info:
    Lineage kernel, Nova Launcher
    Telefon 2:
    Sony Xperia Z Ultra C6833
    ROM:
    BlissPop (Android 5.1.1)
    Info:
    BlissPop kernel, Nova Launcher
    Telefon 3:
    Sony Xperia Z C6602
    ROM:
    ExistenZ 4.4.4
    Info:
    DoomKernel, Nova Launcher
    Platta:
    ASUS TF700T
    ROM:
    Crombi-KK
    Då var det definitivt ett batterifel. En sådan värmeutveckling är ju ett tecken på att en cell givit upp - ren tur att det inte resulterade i en thermal runaway och brand. Att den började reboota lär helt klart bero på skadan på moderkortet (det påminner ju en del om LGs bootloopproblem). Detta bör du kunna få reklamerat som ett batterifel som skadat enheten och vid behov driva det genom Konsument Europa.

    Den skadade battericellen har ventilerat sig inåt (metallen på baksidan har stoppat det från att brännas igenom) och då har moderkortet fått sin beskärda del. Samtidigt har denna ventilering förhindrat resten av batteriet att smälla.
     
    Andrenordin gillar detta.