Gjenoppretting av data etter oppgradering til Nougat 7 med Xperia Companion

Diskussion i 'Xperia Z5 Compact - Allmänt' startad av Larse09, 22 feb 2017.

  1. Larse09

    Larse09 Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 feb 2017
    Inlägg:
    3
    Mottagna gillanden:
    0
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Sony Xperia Z5 Compact

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Sony Xperia Z5 Compact
    Telefon 2:
    iPhone 5 (slit o släng tlf)
    Hei,

    Har fått noen utfordringer etter at jeg valgte å oppgradere min Xperia Z5 Compact til å kjøre Nougat. I all hovedsak er det på å få flyttet data som jeg kjørte backup på i Marshmallow, med hjelp av Xperia Companion, over på den ny-oppgraderte telefonen. Hva jeg har gjort, og problemene mine er beskrevet under:
    • Har kjørt backup av mobiltelefon før videre oppgradering til Nougat. Benyttet da Sony Xperia Companio og backup funksjonen der. Jeg har ikke inkludert "apps" som en del av min backup, så det er i all hovedsak innstillinger, SMS/MMS og kalender/epost etc som forsøkes å få tilgang til igjen. Backup er beskyttet med passord.
    • Har brukt Flashtool for å oppgradere til Nordic Combined Build 32.3.A.0.378
    • Har oppdatert alle applikasjoner som var tilgjengelig for oppdatering i Google Play
    • Har startet om telefonen etter oppgradering samt etter alle oppdateringer
    • Forsøker å "restore" data til den oppgraderte telefonen, men dette feiler ved alle forsøk.
    • Har prøvd med 2 forskjellige Laptoper, begge på Windows OS, der begge har fungert flott med backup og restore på samme telefon tidligere (drivere og alt er ok)
    • Melding som presenteres på laptop er at Sony Companion "verifiserer tilganger". Dette gjør den i ca 3-5 minutter, før jeg vanligvis får en feilmelding på mobiltelefonen om at "Xperia Transfer has stopped". Etter dette kommer det vanligvis en dialogrute på laptop om at jeg må godkjenne at Xperia Transfer settes som standard meldingsapp. Det skjer ingenting på min mobil, og jeg får ingen valg til å sette den som standard.
    • Om jeg selv manuelt forsøker å sette Xperia Transfer som standard meldingsapp, så finnes den ikke i listen over apper som kan benyttes som standard meldingsapp, kun WhatsApp og andre jeg har installert selv.
    • Jeg finner ingen logisk forklaring eller muligheter til å få overført SMS/MMS til min ny-oppgraderte telefon. Har søkt etter om det er flere med samme problem, men fant ikke noe på XDA forumet eller via Google, annet enn at det er beskrevet at Xperia Transfer ikke fungerer med Nougat telefoner enda?

    Noen som har noen gode råd/tips til hvordan jeg kan få over mine data på min Z5 Compact med Nougat? Må vel være flere som har vært igjennom dette? :)

    Alternativt ser jeg for meg å nedgradere til 6 igjen, for deretter å benytte meg av andre tredjepartsprodukter (SMS/MMS backup and restore, eller annen skybasert tjeneste) for å kunne data importert/gjenopprettet til telefonen etter en oppgradering igjen..
     
  2. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 630
    Mottagna gillanden:
    44 568
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    @Emir-SonyXperiaSupport@Emir-SonyXperiaSupport har du någon aning om varför det krånglar för @Larse09@Larse09 med att återläsa en Xperia-backup från Z5 mellan Android 6.x -> Android 7.x? Har ni fått in fler rapporter om detta? Kan han prova något annat för att få tillbaka sin backup?


    @Larse09@Larse09 - jag flyttar ditt inlägg till Xperia Z5 Compact-forumet. Det "internationella" forumet är främst tänkt för frågor på engelska. Norska och danska går bra att använda överallt i forumet :)
     
  3. Larse09

    Larse09 Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 feb 2017
    Inlägg:
    3
    Mottagna gillanden:
    0
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Sony Xperia Z5 Compact

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Sony Xperia Z5 Compact
    Telefon 2:
    iPhone 5 (slit o släng tlf)
    Tack @bernard@bernard! Skrev om inlägget till svenska, men då slänger jag det i papperskorgen.. ;)
     
  4. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 630
    Mottagna gillanden:
    44 568
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Du kan alltid lägga in det i den här tråden också om du redan gjort jobbet :)
     
  5. AVR4000

    AVR4000 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 feb 2011
    Inlägg:
    1 347
    Mottagna gillanden:
    623
    Operatör:
    Cricket, Fido, Tele2
    Telefon:
    Xiaomi Mi Max 128GB 'Helium'

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Cricket, Fido, Tele2
    Telefon:
    Xiaomi Mi Max 128GB 'Helium'
    ROM:
    Unleash OS (Android 8.1)
    Info:
    Lineage kernel, Nova Launcher
    Telefon 2:
    Sony Xperia Z Ultra C6833
    ROM:
    BlissPop (Android 5.1.1)
    Info:
    BlissPop kernel, Nova Launcher
    Telefon 3:
    Sony Xperia Z C6602
    ROM:
    ExistenZ 4.4.4
    Info:
    DoomKernel, Nova Launcher
    Platta:
    ASUS TF700T
    ROM:
    Crombi-KK
    Tyvärr kan jag inte uttala mig om PC Companions förmågor inom backup eftersom jag inte använder sådana lösningar men jag har lite teorier ändå.

    Om "inställningar" innebär appdata och systemdito kan det vara så enkelt att backupen strular eftersom saker inte är kompatibla med Nougat. Det är generellt ingen god idé att försöka flytta inställningar från en Androidversion till en annan (t.ex 6.x till 7.x).

    Risken för problem och instabilitet är helt enkelt hög eftersom ändringarna i den nya versionen kan vara exakt den lilla tuvan som stjälper lasset. Helt enkelt att inställningarna inte passar ihop med det nya.

    De metoder jag själv använder för att flytta från en äldre Androidversion till en nyare är:

    1. Synkronisera alla kontakter och kalenderposter med Googlekontot (plus andra relevanta konton). Då är allt detta säkrat.
    2. Använd "SMS Backup & Restore" för att säkerhetskopiera hederliga SMS/MMS. Denna app kan även säkerhetskopiera samtalsloggen.
    3. Appdata bör man vara restriktiv med - framförallt för systemappar. Titanium Backup är rekommenderat för att ta backup på användarappar och data (den kan även ta systemappar men det rekommenderas inte). Dock kräver den root.
    4. E-posten är normalt synkroniserad men är det saker som t.ex inställningar i e-postklienten det handlar om är Titanium perfekt.

    Att inte Xperia Transfer dyker upp som meddelandeapp i Nougat beror med stor sannolikhet på att den inte är riktigt kompatibel och att systemet helt enkelt inte känner av den som alternativ.

    Jag skulle definitivt föreslå att du nedgraderar till Marshmallow och sedan kör en kombination av synkning av konton, Titanium samt SMS Backup & Restore.

    Hittills har jag inte varit med om att den kombinationen svikit.
     
    bernard gillar detta.
  6. Larse09

    Larse09 Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 feb 2017
    Inlägg:
    3
    Mottagna gillanden:
    0
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Sony Xperia Z5 Compact

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Sony Xperia Z5 Compact
    Telefon 2:
    iPhone 5 (slit o släng tlf)
    Jag har provat att återställa "other" (inkl app-data), inställningar (mail, WiFi etc), samtalshistorik, kontakter och SMS/MMS. Det misslyckades, så jag provade även att återställa bara SMS/MMS och WiFi/epost konto etc. Alla mina försök har misslyckats, oberoende av vad jag har provat återställa.

    Har från tidigare köpt "My Backup Pro", som jag planerar använda för mina SMS/MMS, om det inte finns nån enkel lösning för att återställa hela/delar av dom data jag tog backup på under Marshmallow. Går dock miste om mina epost inställningar (flera konton) etc. App-data har jag inga problem med att jag inte för återställt.

    Mina kontakter är redan synkroniserade med Google, så dom är ok.

    Tror nog att det blir en nedgradering på mig idag då, återställa data på Marshmallow, backup med Titanium, och sen en uppgradering igen.. :) Tack så mycket för alla förslag!