Problem: Sim kort låst?

Diskussion i 'Xperia Z5 - Allmänt' startad av AdamL, 18 feb 2017.

  1. AdamL

    AdamL Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 feb 2017
    Inlägg:
    4
    Mottagna gillanden:
    1
    Hej, för ett tag sedan så tappade jag min xperia z5 i golvet så skärmen sprack. Skickade den på lagning till GIAB via hemförsäkringen. Fick tillbaka telefonen tidigare i veckan och skulle sätta i mitt simkort. Simkortet känns av & jag knappar in min pin kod och mobilen startas. Dock har jag ingen täckning eller nät, och uppe till vänster så rullar "Sim kortet är låst - endast nödsamtal"

    Går in på inställningar => mer => mobila nätverk => och väljer 3s 4g nätverk (har testat alla i listan förövrigt, men har abonnemang hos 3) men den kan inte ansluta.

    Har testat att köra en reparation via xperia companion utan framgång. Har även testat (efter lite googlande) att gå in på inställningar => mer => mobila nätverk => åtkomspunktens namn (APN) => där det står "inställningarna för åtkomstpunktnman är inte tillgängliga för den här användaren" => tryckt på + "redigera åtkomstpunkt" och tryckt in inställningarna jag hittat:
    Namn: 3
    APN: data.tre.se
    Proxy: <Har inte angetts>
    Port: <Har inte angetts>
    Användarnamn: <Har inte angetts>
    Lösenord: <Har inte angetts>
    Server: <Har inte angetts>
    MMSC: http://mms.tre.se
    MMS-proxy: mmsproxy.tre.se (alt. 172.016.053.011)
    MMS-port: 8799
    MCC: 240
    MNC: 02
    Verifieringstyp: Inga
    APN-typ: <Har inte angetts> (AOSP & CM: default,mms,supl) (galaxy: internet + mms)"

    Allt detta utan någon framgång. Var idag inne på 3 men den glade försäljaren var mest intresserad av att fråga hur mycket surf jag använde och om jag ville ha en surfplatta så där fanns ingen hjälp att hämta.

    Någon med erfarenhet av detta?
     
  2. Asawi

    Asawi Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    6 jul 2012
    Inlägg:
    4 439
    Mottagna gillanden:
    4 720
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi Mi11 Lite

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi Mi11 Lite
    Platta:
    iPad Air 2 LTE
    Vad skumt! Men den där PIN-koden du angav, var det verkligen SIM-kortets PIN och inte mobilen PIN? Kolla i vilketfall i inställningar, under säkerhet och något i stil med "konfigurera SIM-kortslås" (Har inte Sony själv så jag vet inte precis hur det står och hur man kommer dit)
     
  3. AdamL

    AdamL Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 feb 2017
    Inlägg:
    4
    Mottagna gillanden:
    1
    Ja tyvärr! Det killen på 3 kunde hjälpa till med var att ge mig ett nytt simkort, och då även med ny kod.
    Glömde skriva att jag har testat mitt sim kort i en annan telefon, där de funkade & sim kortet från en annan telefon i min, och den funkade inte. (Sa även det till killen i 3 affären, så var skeptisk till att få ett nytt sim kort)

    Under säkerhet så är "Lås för sim kort - ställ in lås för sim kort" inte klickbar för tillfället.
     
  4. Asawi

    Asawi Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    6 jul 2012
    Inlägg:
    4 439
    Mottagna gillanden:
    4 720
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi Mi11 Lite

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi Mi11 Lite
    Platta:
    iPad Air 2 LTE
    Alltså, problemet ligger ju på nåt vis med SIM-kortet och säkerheten runt det. Inget som har med APNatt göra.
     
  5. Asawi

    Asawi Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    6 jul 2012
    Inlägg:
    4 439
    Mottagna gillanden:
    4 720
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi Mi11 Lite

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi Mi11 Lite
    Platta:
    iPad Air 2 LTE
    Oj, såg inte din post! Ja, då blir det ju RIKTIGT riktigt skumt!
     
  6. Asawi

    Asawi Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    6 jul 2012
    Inlägg:
    4 439
    Mottagna gillanden:
    4 720
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi Mi11 Lite

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi Mi11 Lite
    Platta:
    iPad Air 2 LTE
    Tycker det låter som defekt SIM-kortsläsare på mobilen. Den verkar ju kunna läsa kortet, men nåt går del med upplåsningen. Nåt stift som inte har kontakt som det ska eller nåt i den stilen kanske. (Gissar vilt nu!)
    Lämna in igen!
     
    Last edited: 18 feb 2017
  7. Asawi

    Asawi Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    6 jul 2012
    Inlägg:
    4 439
    Mottagna gillanden:
    4 720
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi Mi11 Lite

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi Mi11 Lite
    Platta:
    iPad Air 2 LTE
  8. Asawi

    Asawi Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    6 jul 2012
    Inlägg:
    4 439
    Mottagna gillanden:
    4 720
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi Mi11 Lite

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi Mi11 Lite
    Platta:
    iPad Air 2 LTE
    Vet inte om man kan göra något i service-menyn, men värt ett försök i alla fall:

    To reach the SERVICE MENU you just need open the dialer and enter the following sequence:

    *#*#7378423#*#*

    • # A menu will appear.
    • # Go to: SERVICE INFO
    • # Go to: SIMLOCK

    In the SIMLOCK MENU you can easily see if your XPERIA is simlocked or not.
     
  9. AdamL

    AdamL Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 feb 2017
    Inlägg:
    4
    Mottagna gillanden:
    1
    Tack för alla svar!

    Kollar under simlock nu, men kan inte påstå att jag förstår mig på det direkt?

    Får upp:

    Sim lock
    Sim Card IMSI:
    [x] Network 5
    [] network subset 0
    []service provider 0
    [] corporate 0
    [] SIM 0

    Setail SIM lock info:
    Version: 2
    Configuration:
    Max attempts: 5
    Test IMSI: len 9
    IMSI: len 7, 00101-*
    Customization:
    Autolock states: 000000000
    Categories:
    Network: len 11
    IMSI: len 7, 24002-*, GID1: len 0, GID2: len0
    NetworkSub: len0
    Service: len 0
    Coroproate: len 0
     
  10. Asawi

    Asawi Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    6 jul 2012
    Inlägg:
    4 439
    Mottagna gillanden:
    4 720
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi Mi11 Lite

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi Mi11 Lite
    Platta:
    iPad Air 2 LTE
    Såvitt jag förstår, eller snarare gissar, säger detta att mobilen är låst vad gäller nätverk (stämmer ju bra i och med att det är en Tre-mobil), men inte vad gäller SIM. (x=låst och siffran på slutet säger hur många försök man har kvar.). Men det blev man ju ändå inte ett dugg klokare av. I alla fall blev inte jag det. :(
     
  11. AdamL

    AdamL Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 feb 2017
    Inlägg:
    4
    Mottagna gillanden:
    1
    Jag blir inte klok på allt det här, men hittade en gammal telefon liggandes och använde mitt simkort i den och ringde GIAB (de som lagat den) och skall skicka in den igen så får dom kika på vad som är fel, men tack för hjälpen ändå!
     
    Asawi gillar detta.
  12. LA8pv

    LA8pv Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 jul 2016
    Inlägg:
    8
    Mottagna gillanden:
    6
    [x] Network 5

    X betyder låst och 5 betyder att du har 5 försök att mata in rätt upplåsningskod.