Diskussion: Framtidens teleoperatör

Diskussion i 'Tele2 & Comviq' startad av Francis, 2 sept 2016.

  1. cobben

    cobben Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 apr 2016
    Inlägg:
    2 476
    Mottagna gillanden:
    1 171
    Operatör:
    Fello, Chilimobil, LMT
    Telefon:
    Asus zenfone 6 Edition 30

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello, Chilimobil, LMT
    Telefon:
    Asus zenfone 6 Edition 30
    Info:
    Död numera, batteriet svällde upp
    Telefon 2:
    Xiaomi Mi Mix1
    ROM:
    Xiaomi.eu weekly
    Info:
    There can be only one!
    Telefon 3:
    Xiaomi Mi Note 2 International
    ROM:
    Xiaomi.eu weekly
    Info:
    Fungerar väldigt bra än idag
    Platta:
    Cube iWork11 Stylus
    ROM:
    Win10
    Platta 2:
    Antik Sony laptop
    ROM:
    Win XP, rysk version
    Obegränsat data vid hastgheter på minst 40-50Mbs för mindre än 200:-/månad.

    Precis som Bite i Lettland har haft i över ett år. :)

    Fria samtal och sms förstås också.
    .
     
  2. AVR4000

    AVR4000 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 feb 2011
    Inlägg:
    1 347
    Mottagna gillanden:
    623
    Operatör:
    Cricket, Fido, Tele2
    Telefon:
    Xiaomi Mi Max 128GB 'Helium'

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Cricket, Fido, Tele2
    Telefon:
    Xiaomi Mi Max 128GB 'Helium'
    ROM:
    Unleash OS (Android 8.1)
    Info:
    Lineage kernel, Nova Launcher
    Telefon 2:
    Sony Xperia Z Ultra C6833
    ROM:
    BlissPop (Android 5.1.1)
    Info:
    BlissPop kernel, Nova Launcher
    Telefon 3:
    Sony Xperia Z C6602
    ROM:
    ExistenZ 4.4.4
    Info:
    DoomKernel, Nova Launcher
    Platta:
    ASUS TF700T
    ROM:
    Crombi-KK
    Jag skall erkänna att jag har lite svårt att se storheten i WiFi Calling och VoLTE, åtminstone inte i det utförande de har idag. Att ringa via sitt hemma-WiFi samt via mobildata i LTE är i sig utmärkta funktioner men... det är ju snarare VoIP och där kommer ju då nackdelen med SIM-beroende in.

    Om jag nu skall ringa IP-samtal (WiFi Calling och VoLTE) - varför måste det då baseras på SIM-kortet? I traditionella mobilnät (2G/3G) var det fullt logiskt att SIM-kortet var bäraren av numret och länkade tjänsterna men IP-baserade lösningar har kommit längre än så.

    Framförallt WiFi Calling, d.v.s ringa SIM-kortsbaserade IP-samtal via ett WiFi-nät har jag lite svårt att se storheten i. Jag förstår operatörernas argument att det hjälper inomhustäckning etc men det är ju en ren IP-telefonitjänst i praktiken. Snyggt paketerad och integrerad i dialern men... IP. Dock har ju sådana tjänster normalt den stora fördelen att telefonnumret inte är kopplat till SIM-kortet. Sedan kan man ju också diskutera prissättningen för operatörstjänsterna vs VoIP-leverantörerna.

    Ett annat problem med WiFi Calling och VoLTE är att det i en del fall kräver direkt operatörsinblandning i mjukvaran. Den delen är ganska känslig, minst sagt. Dessutom påverkas kompatibiliteten mellan olika enheter och nätet av detta. IP-lösningar som går i såväl WiFi- som LTE-nät har bättre kompatibilitet med olika enheter.

    Om operatörernas främsta tjänster framöver är "IP-telefoni via SIM-kortet" är det snarare dags att växla spår mot renodlade lösningar så man har mobilt bredband från en leverantör och tal samt meddelanden via en annan.
     
    Francis gillar detta.
  3. night77

    night77 Android Expert Medlem

    Blev medlem:
    27 maj 2010
    Inlägg:
    11 255
    Mottagna gillanden:
    8 101
    Operatör:
    Telia, Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy S24 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia, Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy S24 Ultra
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy S21
    Platta:
    Galaxy Tab S9 plus
    Samtliga Svenska operatörer borde ha haft Wi-Fi Calling och samtal över 4G för länge sen. Problemet att Qualcomm har inte kunnat själv stödja tekniken om inte operatörerna visade riktigt intresse och därför har det dröjt.

    Att köra all telefoni via IP är ingen bra ide med tanke på dagens begränsningar i 4G nätet, man kan helt enkelt inte lita på det och dessutom så täckningen varierar från plats till annan. Kan tänka mig att även med 5G nätet kommer man inte att gå över till renodlade IP tjänster.

    Skype kan ha vilket telefonnummer som helst, du kan köra det via mobilnätet eller Wi-Fi, dock är operatörerna inte intresserade av såna lösningar för olika anledningar och man kan heller inte lita på att kvaliteten på tjänsten kommer att vara bra om inte det backas upp av stora bolag som operatörer för att säkerställa kvaliteten på tjänsterna!
     
  4. AVR4000

    AVR4000 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 feb 2011
    Inlägg:
    1 347
    Mottagna gillanden:
    623
    Operatör:
    Cricket, Fido, Tele2
    Telefon:
    Xiaomi Mi Max 128GB 'Helium'

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Cricket, Fido, Tele2
    Telefon:
    Xiaomi Mi Max 128GB 'Helium'
    ROM:
    Unleash OS (Android 8.1)
    Info:
    Lineage kernel, Nova Launcher
    Telefon 2:
    Sony Xperia Z Ultra C6833
    ROM:
    BlissPop (Android 5.1.1)
    Info:
    BlissPop kernel, Nova Launcher
    Telefon 3:
    Sony Xperia Z C6602
    ROM:
    ExistenZ 4.4.4
    Info:
    DoomKernel, Nova Launcher
    Platta:
    ASUS TF700T
    ROM:
    Crombi-KK
    VoLTE och WiFi Calling är ju IP-baserade tjänster i grunden i.o.m att LTE är ett renodlat datanät så kan man köra sådan trafik fungerar även andra typer bra, framförallt med moderna codecs. Google Voice är ett utmärkt exempel som ger bra samtalskvalitet i såväl HSPA- som LTE-miljöer.

    WiFi Calling har jag svårt att se fördelen med - om jag ändå skall ringa via WiFi ser jag ingen direkt anledning att betala mobiloperatörstaxa när man lika gärna kan köra VoIP. Jag ringer utmärkt bra via WiFi med Google Voice och att skaffa funktionen "ringa via WiFi" av en vanlig mobiloperatör skulle kosta en hel del mer för att få... samma funktion men med SIM-kortsberoende som en ganska rejäl begränsning. Några fördelar med en tjänst som använder ett WiFi-nät men ändå styrs av det SIM-kort som sitter i enheten har jag tyvärr att svårt att se när det finns tjänster som är oberoende av detta.

    Sedan är det självfallet så att operatörerna vill försöka hålla kvar kontrollen över kunderna genom att använda sig av tjänster där numret är kopplat till SIM-kortet men utvecklingen inom VoIP är inte stillastående, tvärtom.

    Ytterligare nackdelar med WiFi Calling och VoLTE är att båda lösningarna tenderar att begränsa enhetsvalet kraftigt p.g.a "certifiering" och liknande. Det finns ju bolag som helt enkelt blockerar dessa två tjänster för enheter som är obrandade (T-Mobile är ett exempel där man i praktiken måste ha brandad programvara för att det skall fungera).

    För min del betraktar jag helt enkelt mobiloperatörer för samtal och meddelanden som helt passerade i utvecklingen till förmån för lösningen med VoIP och mobilt bredband. D.v.s att samtalstjänsten är frikopplad från SIM-kortet och där det sistnämnda endast används för datauppkoppling.

    Vad Google bör göra är att ta fram en dialer med plugins, d.v.s att olika tjänster kan kopplas in direkt i den via rätt pluggar. På så vis kan man köra Google Voice, Skype etc direkt från den inbyggda dialern och även konfigurera upp vilka samtal som skall gå via vilken tjänst.

    Sedan måste jag säga att jag inte riktigt upplevt att det endast är en mobiloperatör som kan ge god kvalitet på samtalen. Tvärtom måste jag säga att jag föredrar ljudkvaliteten hos Google Voice som är en klart mer flexibel tjänst än någon mobiloperatör med SIM-baserade lösningar kan ge.

    Det är dags för operatörer som börjar köra hårt med WiFi Calling och VoLTE att röra sig bort från SIM-beroendet mot frikopplade lösningar.
     
  5. night77

    night77 Android Expert Medlem

    Blev medlem:
    27 maj 2010
    Inlägg:
    11 255
    Mottagna gillanden:
    8 101
    Operatör:
    Telia, Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy S24 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia, Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy S24 Ultra
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy S21
    Platta:
    Galaxy Tab S9 plus
    Om man har Wi-Fi calling via sin operatör .. och åker till utlandet och blir uppkopplad mot Wi-Fi och ringer till annat land eller tar emot samtal borta, kommer ändå telefonen att registrera samtalet som "roaming samtal" eller hur funkar det egentligen för operatören TRE som exempel ?
     
  6. AVR4000

    AVR4000 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 feb 2011
    Inlägg:
    1 347
    Mottagna gillanden:
    623
    Operatör:
    Cricket, Fido, Tele2
    Telefon:
    Xiaomi Mi Max 128GB 'Helium'

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Cricket, Fido, Tele2
    Telefon:
    Xiaomi Mi Max 128GB 'Helium'
    ROM:
    Unleash OS (Android 8.1)
    Info:
    Lineage kernel, Nova Launcher
    Telefon 2:
    Sony Xperia Z Ultra C6833
    ROM:
    BlissPop (Android 5.1.1)
    Info:
    BlissPop kernel, Nova Launcher
    Telefon 3:
    Sony Xperia Z C6602
    ROM:
    ExistenZ 4.4.4
    Info:
    DoomKernel, Nova Launcher
    Platta:
    ASUS TF700T
    ROM:
    Crombi-KK
    WiFi Calling skall teoretiskt fungera som lokalsamtal eftersom det går via WiFi MEN jag vågar inte uttala mig om enskilda operatörers villkor.

    Jag vet ju vissa operatörer (T-Mobile är ett exempel) som t.ex tagit minuttaxa när man haft deras "extender" hemma (som använder bredbandet i de fall täckningen är dålig).

    Om man skall utomlands och vill ringa "roamingfritt" i WiFi-nät föreslår jag att man använder en IP-tjänst. Just roaming är en av anledningarna till att jag numera skyr SIM-baserat telefonnummer som pesten. Det är ett absolut minimikrav att jag kan köra valfritt SIM/nät och ändå vara nåbar på standardnumret.
     
  7. night77

    night77 Android Expert Medlem

    Blev medlem:
    27 maj 2010
    Inlägg:
    11 255
    Mottagna gillanden:
    8 101
    Operatör:
    Telia, Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy S24 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia, Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy S24 Ultra
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy S21
    Platta:
    Galaxy Tab S9 plus
    Hade annars varit toppen och bra argument att ha "Wifi Calling" hos operatören om man ringer som ett lokalsamtal ;) där har du en fördel :D
     
  8. Cupcakes

    Cupcakes Mobilberoende Moderator

    Blev medlem:
    14 jan 2011
    Inlägg:
    14 938
    Mottagna gillanden:
    7 927
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Hela idéen med WiFi-samtal är att göra kundens nummer oberoende av egentlig mobiltäckning. Ponera att använder Google Voice, då är man beroende av uppkoppling med tillräcklig datahastighet. För ett vanligt samtal räcker rätt så begränsad GSM-täckning. WiFi-samtal är dessutom något som en vettig operatör inkluderar i sina abonnemang. Tre som idag erbjuder det, tar inget extra för tjänsten utan det är något som ingår.

    En bra operatör begränsar inte funktionen av varken VoWiFi eller VoLTE till olika certifiering, utan gör tjänsten tillgänglig för de telefoner som har stöd för det. Oavsett om det är med deras egna mjukvara eller ej. Återigen, tar vi Tre som exempel, så fungerar det på de telefoner som är sålda i Sverige med stöd för någon av teknikerna.
     
  9. Francis

    Francis Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 jun 2016
    Inlägg:
    325
    Mottagna gillanden:
    308
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    iPhone 7

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    iPhone 7
    Vad jag vet så har Tre spärrat VoWiFi för användning utomlands. Vet inte hur de tekniskt vet att du är utomlands men det fungerar inte att ringa med det och du möts av en röst som berättar att det är spärrat.
     
    night77 gillar detta.
  10. AVR4000

    AVR4000 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 feb 2011
    Inlägg:
    1 347
    Mottagna gillanden:
    623
    Operatör:
    Cricket, Fido, Tele2
    Telefon:
    Xiaomi Mi Max 128GB 'Helium'

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Cricket, Fido, Tele2
    Telefon:
    Xiaomi Mi Max 128GB 'Helium'
    ROM:
    Unleash OS (Android 8.1)
    Info:
    Lineage kernel, Nova Launcher
    Telefon 2:
    Sony Xperia Z Ultra C6833
    ROM:
    BlissPop (Android 5.1.1)
    Info:
    BlissPop kernel, Nova Launcher
    Telefon 3:
    Sony Xperia Z C6602
    ROM:
    ExistenZ 4.4.4
    Info:
    DoomKernel, Nova Launcher
    Platta:
    ASUS TF700T
    ROM:
    Crombi-KK
    Det är exakt det jag har med t.ex Google Voice utan att det krävs ett särskilt SIM-kort. GV fungerar lika bra från Maxen i flygplansläge på med WiFi som med valfritt SIM eller så kan jag ringa direkt från datorn.

    Så jag ser inga fördelar med att behöva ha ett specifikt SIM-kort för att kunna ringa via WiFi när det finns tjänster som ger den möjligheten samtidigt som de är totalt frikopplade från nämnda kort.
     
  11. night77

    night77 Android Expert Medlem

    Blev medlem:
    27 maj 2010
    Inlägg:
    11 255
    Mottagna gillanden:
    8 101
    Operatör:
    Telia, Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy S24 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia, Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy S24 Ultra
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy S21
    Platta:
    Galaxy Tab S9 plus
    Man kan även med Skype? om du skaffar dig telefonnummer så går det att ta med vart som helst bara du har Wi-Fi ..
     
  12. night77

    night77 Android Expert Medlem

    Blev medlem:
    27 maj 2010
    Inlägg:
    11 255
    Mottagna gillanden:
    8 101
    Operatör:
    Telia, Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy S24 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia, Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy S24 Ultra
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy S21
    Platta:
    Galaxy Tab S9 plus
    Det är löjligt att man har begränsat det så mycket, jag tycker man ska ha mer öppet sätt att använda sina abonnemang, jag förstår att man måste ta betalt någonstans men att lansera halvdan service på det sättet är inte bra, jag tror inte heller att operatören TRE är omtyckt eftersom de kör helt eget sätt att hantera sina tjänster och tycker de tar för mycket betalt för vad de erbjuder!
     
  13. AVR4000

    AVR4000 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 feb 2011
    Inlägg:
    1 347
    Mottagna gillanden:
    623
    Operatör:
    Cricket, Fido, Tele2
    Telefon:
    Xiaomi Mi Max 128GB 'Helium'

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Cricket, Fido, Tele2
    Telefon:
    Xiaomi Mi Max 128GB 'Helium'
    ROM:
    Unleash OS (Android 8.1)
    Info:
    Lineage kernel, Nova Launcher
    Telefon 2:
    Sony Xperia Z Ultra C6833
    ROM:
    BlissPop (Android 5.1.1)
    Info:
    BlissPop kernel, Nova Launcher
    Telefon 3:
    Sony Xperia Z C6602
    ROM:
    ExistenZ 4.4.4
    Info:
    DoomKernel, Nova Launcher
    Platta:
    ASUS TF700T
    ROM:
    Crombi-KK
    GV fungerar bra även med EDGE (har testat). Jag förstår teorin bakom WiFi Calling hos de operatörer som marknadsför det men dess SIM-koppling betraktar jag som en stor nackdel.

    Eftersom GV fungerar för tal ned till EDGE är det vid svåra förhållanden i form av 2G/GSM och låg mottagning som det blir fördel för mobiloperatören. Börjar man köra via WiFi för att komma runt en sådan situation är ju dock IP-tjänsten väl så bra som att ha WiFi Calling.

    Hittills måste jag säga att jag inte upplevt att GV fallerat p.g.a bristande täckning eller datahastighet. Å andra sidan skulle jag slänga i ett kontantkort med rösttjänst om jag vet att jag skall bege mig ut i 2G-land för ett tag men hittills kan jag inte ens minnas när jag suttit med endast GSM på mobilen. Brukar få in 3G, minst.

    Det är bra att svenska operatörer är mer öppna med WiFi Calling och VoLTE ifråga om kompatibilitet. Fungerar det med importenheter kanske jag någon gång testar om jag ändå har ett röst-SIM istoppat (kontantkort). Annars kör jag mobilt bredband i enheterna.
     
  14. Cupcakes

    Cupcakes Mobilberoende Moderator

    Blev medlem:
    14 jan 2011
    Inlägg:
    14 938
    Mottagna gillanden:
    7 927
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    I vissa länder fungerar WiFi-samtal. Gör det inte det, kopplas samtalet inte via WiFi. Ingen röst eller något hinder i övrigt.
     
  15. Francis

    Francis Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 jun 2016
    Inlägg:
    325
    Mottagna gillanden:
    308
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    iPhone 7

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    iPhone 7
    Hur skulle ni vilja att framtidens kundtjänst såg ut? Vilka kontaktvägar föredrar ni, och har ni några generella förslag för vad man skulle kunna göra för att skapa en bättre kundtjänstupplevelse?
     
  16. Cupcakes

    Cupcakes Mobilberoende Moderator

    Blev medlem:
    14 jan 2011
    Inlägg:
    14 938
    Mottagna gillanden:
    7 927
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Tillgänglighet.

    Att kunna kontakta sin operatör när som helst på dygnet och kunna få svar. Även om det endast är via sociala medier eller någon annan väg, så är det supersmidigt.

    Färre val i tonvalsmenyerna är ju också att föredra.

    Att kunna se sina egna ärenden hade också varit bra. Så man kan se vad som händer, samt lägga till information enkelt om det behövs :)
     
    cavveman och jnsson gillar detta.