Samsung Pay är nu tillgängligt

Diskussion i 'Galaxy S7 - Allmänt' startad av BOZG, 9 mar 2017.

  1. Lidodido

    Lidodido Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 jul 2010
    Inlägg:
    324
    Mottagna gillanden:
    69

    MINA ENHETER

    Jag betalade på Body Shop i helgen, första gången jag provade Samsung Pay skarpt. Höll telefonen emot den och tyckte terminalen reagerade men sen sa kassörskan att köpet såg ut att ha blivit avbrutet, så vi provade igen och jag höll telefonen där ända till frågan om PIN-kod kom upp och då funkade det fint. Tyckte terminalen på Kjell och Company reagerade lite bättre, men det kanske bara var att man var på tok för snabb första gången.

    Hur som helst rätt smidigt, men får jag inte in fler än ett betalkort så är ju tjänsten onödig. Hela vitsen är ju att kunna lämna alla kort hemma (eller åtminstone alla utom ett som säkerhet), men det kommer väl inom sin tid. Särskilt när medlemskort kommer.
     
  2. qudos

    qudos Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 mar 2010
    Inlägg:
    623
    Mottagna gillanden:
    175

    MINA ENHETER

    Hej! Skrev du in pin-koden i Pay-appen innan du la den mot läsaren?
     
  3. Lidodido

    Lidodido Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 jul 2010
    Inlägg:
    324
    Mottagna gillanden:
    69

    MINA ENHETER

    Nej jag la bara fingeravtrycket och fick sen slå PIN-kod på terminalen. Man måste alltid identifiera sig med PIN eller fingeravtryck innan kortet blir "aktivt", och sen kan man måsta slå kortets PIN-kod i terminalen bereonde på villkoren som satts i terminalen.
     
    bernard gillar detta.
  4. qudos

    qudos Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 mar 2010
    Inlägg:
    623
    Mottagna gillanden:
    175

    MINA ENHETER

    Ah ok, misstänkte det. Jag ska prova mer men ska göra det när man är själv i kön. Gissar att folk blir irriterade ifall man håller upp kön med ny teknik [emoji14]
     
  5. Piripicho

    Piripicho Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 dec 2011
    Inlägg:
    43
    Mottagna gillanden:
    20

    MINA ENHETER

    Varför får du bara in ett kort? Jag har lagt in två utan problem.
     
  6. Lidodido

    Lidodido Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 jul 2010
    Inlägg:
    324
    Mottagna gillanden:
    69

    MINA ENHETER

    För att jag bara har ett kort just nu som fungerar i Samsung Pay :) Firmakortet är Swedbank så det går icke, Coop har inte stöd än och Rikskortet har inte stöd än (men lovar det ska vara igång snart).

    När jag får in Rikskortet och firmakortet känns det som att Samsung Pay kommer börja bli värt att använda på riktigt.
     
  7. Piripicho

    Piripicho Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 dec 2011
    Inlägg:
    43
    Mottagna gillanden:
    20

    MINA ENHETER

    Aha, då förstår jag! [emoji5]️
     
    bernard gillar detta.
  8. qudos

    qudos Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 mar 2010
    Inlägg:
    623
    Mottagna gillanden:
    175

    MINA ENHETER

    Betalde maten igår, de hade en modern läsare, gick klockrent. Betalade kaffet nyss där de hade en äldre läsare, gick också kanon. Nu bara hoppas på att Ikanobanken ansluter sig.
     
  9. h.o.nordin

    h.o.nordin Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 maj 2016
    Inlägg:
    237
    Mottagna gillanden:
    105
    Låter lovande. Jag väntar på en Galaxy A5 2017 som är beställd. Hoppas att den snart går att använda med Samsung Pay också.
     
    qudos gillar detta.
  10. qudos

    qudos Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 mar 2010
    Inlägg:
    623
    Mottagna gillanden:
    175

    MINA ENHETER

    Hm, kan man använda fingeravtryck i Pay utan att behöva använda det till att låsa upp mobilen?
     
  11. h.o.nordin

    h.o.nordin Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 maj 2016
    Inlägg:
    237
    Mottagna gillanden:
    105
    Är det någon som vet hur det är för alla som köpt parallellimporterade Samsung. Är de hopplöst ute i kylan eller finns det någon möjlighet för dessa att använda Samsung Pay? Flasha nordisk mjukvara kanske?
     
  12. BOZG

    BOZG Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 sept 2012
    Inlägg:
    472
    Mottagna gillanden:
    209
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Samsung Galaxy S7 Edge

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Samsung Galaxy S7 Edge
    Info:
    Nova Launcher
    Det finns några användare som fick det att fungera på telefonen med utländska CSC medan för andra fungerar det inte. Men om du flasha NEE kommer det säkert att fungera.
     
  13. h.o.nordin

    h.o.nordin Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 maj 2016
    Inlägg:
    237
    Mottagna gillanden:
    105
    För egen del såg jag till att köpa en telefon avsedd för den Nordiska marknaden men jag blev lite intresserad när jag upptäckte att många av de billiga affärerna säljer parallellimporterade telefoner. Så många kunder måste råka ut för det här problemet om de vill använda Samsung Pay.
     
  14. BOZG

    BOZG Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 sept 2012
    Inlägg:
    472
    Mottagna gillanden:
    209
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Samsung Galaxy S7 Edge

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Samsung Galaxy S7 Edge
    Info:
    Nova Launcher
    Säkert. Vore intressant att kolla hur många av dessa butiker påpekar att lurarna inte är avsedda för Norden. Kollade snabbt på ett par butiker som jag tror importera från utlandet och det är omöjligt att se varifrån telefonen kommer. Skickade ett meddelande till en och fick svaret att alla deras telefoner är avsedda för den tyska marknaden men hittar inget om det på själva hemsidan.

    Däremot kan jag tänka att de flesta köper sina telefoner från operatörerna på delbetalning. De som köper direkt är nog mer intresserade av telefoner och mer kapabla vad gäller flashandet.
     
  15. h.o.nordin

    h.o.nordin Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 maj 2016
    Inlägg:
    237
    Mottagna gillanden:
    105
    Seriösa affärer skriver ut det men säkrast är att fråga. Ibland är det ganska svårt att upptäckta. En affär sålde blå Samsung A5 2017 som var parallellimporterade medan övriga färger var avsedda för norden. Där var det inte tydligt vad som gällde.
     
  16. h.o.nordin

    h.o.nordin Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 maj 2016
    Inlägg:
    237
    Mottagna gillanden:
    105
    Det borde finnas en och annan som känner sig lurade av affären när de upptäck att det inte går att installera Samsung Pay på deras parallellimporterade lurar. De har oftast inte ens vetat om att luren varit parallellimporterad. Är det någon här, som råkat ut för detta?
     
  17. raxxo

    raxxo Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 aug 2011
    Inlägg:
    6
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Har en S7 från Telenor med Nougat.. men har inget Pay :(
    När jag letar rätt på appen på play.google.com säger den att jag inte har någon kompatibel enhet...
     
  18. BOZG

    BOZG Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 sept 2012
    Inlägg:
    472
    Mottagna gillanden:
    209
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Samsung Galaxy S7 Edge

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Samsung Galaxy S7 Edge
    Info:
    Nova Launcher
    Har du uppdaterat till Nougat borde det vara förinstallerat på telefonen. Men är du på att du har Telenors CSC, alltså har du köpt telefonen direkt från Telenor?
     
  19. raxxo

    raxxo Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 aug 2011
    Inlägg:
    6
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Det är en företagstelefon inköpt på Dustin..
     
  20. BOZG

    BOZG Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 sept 2012
    Inlägg:
    472
    Mottagna gillanden:
    209
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Samsung Galaxy S7 Edge

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Samsung Galaxy S7 Edge
    Info:
    Nova Launcher
    I så fall är det helt möjligt att telefonen är importerad. Ladda ner appen "Phone Info" från Play Store och kolla Active CSC. Svenska telefoner har NEE (obrandad), VDS (Telenor) eller HTS (Tre).

    Står det något annat är den importerad och du kommer nog behöva flasha en svensk firmware för att få Samsung Pay att fungera.