Efter senaste android uppdateringen...slukar batteri!

Diskussion i 'Galaxy S7 - Allmänt' startad av phileee, 21 mar 2017.

  1. phileee

    phileee Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 dec 2016
    Inlägg:
    4
    Mottagna gillanden:
    0
    Fick upp en uppdateringen på skärmen för någon dag sedan på min samsung s7:a.
    En helt fulladdad mobil på morgonen dör kl 13.00 på dagen!! O då har jag kanske kollat på mobilen o surfat i 20 min. Samt ringt 1-2 korta samtal. Kollade på vad som slukade batteri.. högst upp är "Android-system" - 30% .....Android OS - 12%
    Och då var skärmen som normalt slukar mest batteri skyldig för 7%. Vad är det som händer?
     
  2. Stanem

    Stanem Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 jul 2016
    Inlägg:
    508
    Mottagna gillanden:
    528
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Iphone 12 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Iphone 12 Pro Max
    Telefon 2:
    Iphone 8
    Telefon 3:
    Samsung S6
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab 5e
    Platta 2:
    Ipad Mini Retina
  3. mortuus

    mortuus Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 mar 2010
    Inlägg:
    2 647
    Mottagna gillanden:
    621
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    OnePlus Nord 2 5G

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    OnePlus Nord 2 5G
    Telefon 2:
    Redmi 9
    Platta:
    Shield K1
    gör en återställning, det kanske hjälper.
     
  4. Betulo

    Betulo Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 mar 2017
    Inlägg:
    1
    Mottagna gillanden:
    1
    Fick ladda telefonen konstant efter senaste uppgraderingen, mkt illa!
    Gjorde återställning och det blev mycket bättre.
     
    bernard gillar detta.
  5. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 759
    Mottagna gillanden:
    44 762
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Det är verkligen att rekommendera att gå igenom pinan en fabriksåterställning innebär efter en så stor uppdatering som 6.x->7.x. För små uppdateringen är det däremot inte värt besväret.
     
  6. night77

    night77 Android Expert Medlem

    Blev medlem:
    27 maj 2010
    Inlägg:
    11 310
    Mottagna gillanden:
    8 168
    Operatör:
    Telia, Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy S24 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia, Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy S24 Ultra
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy S21
    Platta:
    Galaxy Tab S9 plus
    Du kan läsa mer här .. https://swedroid.se/forum/threads/batteritid-galaxy-s7.131155/page-10 jag gjorde en "wiping cache partition"

    "Try wiping cache partition. Turn off the phone then simultaneously press on the volume UP button, the POWER button, and the HOME button until you are directed to the boot screen. Then using your volume down button select the "wipe cache partition" and press the power button. Then use the volume down button to select yes and power button to enter. Then press power button again and that should restart your phone. I do this after every update and fixes whatever battery drainage occurs after update"

    I alla fall så tycker jag det löste problemet för min telefon, nu är inne på 3:e full laddningen (under en vecka) vilket är helt godkänt även om min användning är sparsamt på dagarna (kör mest med jobbtelefon) men inte på helgerna då är S7 Edge som gäller!
     
  7. hamroid

    hamroid Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 apr 2011
    Inlägg:
    145
    Mottagna gillanden:
    28
    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Samsung Galaxy S21

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Samsung Galaxy S21
    ROM:
    Original
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab S5E
    ROM:
    Original
    Övrigt:
    Samsung Galaxy Watch 4 Classic LTE
    När jag fick min Samsung S7 i våras så upplevde jag batteritiden som bedrövlig. Jag fick till slut en ny telefon och den har fungerat utmärkt. Jag har utan problem kunnat klara en hel dags användande från kl 6-23 utan att ladda (dock med energisparläge aktiverat).

    För några veckor sedan kom dock som du nämner senaste uppdateringen till Android 7.0 och då blev batteritiden plötsligt usel igen. Jag googlade då och hittade följande tråd:


    View: https://www.reddit.com/r/Android/comments/516ww2/battery_drain_on_android_70_nougat_solved/


    Jag följde tipset och nu är batteritiden åter god igen!

    Tipset går ut på att återställa App-data - alltså inte en fullständig återställning.

    Gå till: Inställningar -> Program -> Tre prickar högst upp till vänster -> Återställ Programinställningar
    Detta återställer alla appars behörigheter och vilka appar som öppnas som standardprogram. Men du tappar ingen programdata, lösenord eller dylikt och telefonen fungerar som vanligt.

    Jag gick sedan in i de appar jag tycker är mest kritiska för mig och satte full behörighet på allt. (Inställningar -> Program -> Klicka på respektive app och sätt de behörigheter du vill ge). Men annars kommer varje app när du öppnar och börjar använda den att på nytt begära behörighet för vad den behöver och då får tillåta/avvisa.

    Så detta kan ju vara ett tips till dig om du fortfarande lider av dålig batteritid efter senaste uppdateringen.