Ny mobil för cirka 5 000 kr. Fokus på musik och kamera.

Diskussion i 'Köpråd och fyndtips' startad av rytterstedt, 23 mar 2017.

  1. Gurex

    Gurex Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 maj 2011
    Inlägg:
    1 159
    Mottagna gillanden:
    222

    MINA ENHETER

    Låter ju bra om de fixat det även om jag är tveksam att de kan få lika bra bilder som i g5an då sensorn. helt enkelt en enklare modell på Oneplus 3.

    Själv nedgraderade jag precis min op3 till marshmallow då jag använder Xposed framework så pass mycket.
     
  2. jnsson

    jnsson Operatörsnörd Moderator

    Blev medlem:
    9 jun 2011
    Inlägg:
    28 208
    Mottagna gillanden:
    17 691
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 5

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 5
    ROM:
    Pixel Experience
    Telefon 3:
    Google Pixel
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Ja, jag menade inte att den skulle ta lika bra, men att de iallafall sagt att de har förbättrat för bilder tagna i rörelse
     
    Gurex gillar detta.
  3. ingfre

    ingfre Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 mar 2016
    Inlägg:
    1 120
    Mottagna gillanden:
    93
    Kan nämna att skillnaden beror inte bara på Ljudkortet. Utan också på ljudet. Tex kan 128kb/s ge en liten skillnad & 320kb/s större skillnad med yttre ljudkort. Sedan har vi appen som skall spela upp ljudet. Hörlurarna skall ej heller glömmas bort i detta sammanhang. Så det hänger på minst 3 saker för att bli bra.
     
  4. Gurex

    Gurex Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 maj 2011
    Inlägg:
    1 159
    Mottagna gillanden:
    222

    MINA ENHETER

    Om jag förstår det rätt så sitter det ES9028C2M + Sabre9602 i LGs hifi-modul vilket rent tekniskt ska vara bättre än de som sitter i dragonfly?
    http://www.esstech.com/index.php/en/products/sabre-digital-analog-converters/sabre-hifi-mobile-dacs/

    Frågan är om jag kan höra skillnaden samt hur man väger smidigheten då jag inte har en g5a längre för där var den ju integrerad typ.
    gsmarena_003.jpg

    Har du lyssnat på den och kunnat jämföra?
     
  5. dannejanne

    dannejanne Testpilot: Huawei P40 Medlem

    Blev medlem:
    23 mar 2011
    Inlägg:
    9 048
    Mottagna gillanden:
    8 491
    Telefon:
    15 Pro Max Xiaomi 13 Pro Xperia 5V

    MINA ENHETER

    Telefon:
    15 Pro Max Xiaomi 13 Pro Xperia 5V
    Nej den har jag inte lyssnat på. Jag misstänker att således man inte är en extrem audiofil (vilket jag inte är) så kanske det inte är så lätt att höra skillnader mellan de två. Kanske lite olika karaktär på ljudet. Men tror vi pratar relativt små skillnader. Till just G5 är ju deras egna det bästa valet så klart men den blir inte lika smidig med andra telefoner.
     
  6. iterva

    iterva -_- Hedersmedlem

    Blev medlem:
    3 aug 2013
    Inlägg:
    2 973
    Mottagna gillanden:
    2 936

    MINA ENHETER

    @dannejanne@dannejanne @Gurex@Gurex
    Hejda er lite med extern dac diskussionen tills TS bekräftar om det är ett alternativ, om det inte är det så har det spårat väldigt aningen OT här. :P
     
    Last edited: 26 mar 2017
    Gurex, MGustafsson och dannejanne gillar detta.
  7. AVR4000

    AVR4000 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 feb 2011
    Inlägg:
    1 347
    Mottagna gillanden:
    623
    Operatör:
    Cricket, Fido, Tele2
    Telefon:
    Xiaomi Mi Max 128GB 'Helium'

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Cricket, Fido, Tele2
    Telefon:
    Xiaomi Mi Max 128GB 'Helium'
    ROM:
    Unleash OS (Android 8.1)
    Info:
    Lineage kernel, Nova Launcher
    Telefon 2:
    Sony Xperia Z Ultra C6833
    ROM:
    BlissPop (Android 5.1.1)
    Info:
    BlissPop kernel, Nova Launcher
    Telefon 3:
    Sony Xperia Z C6602
    ROM:
    ExistenZ 4.4.4
    Info:
    DoomKernel, Nova Launcher
    Platta:
    ASUS TF700T
    ROM:
    Crombi-KK
    DAC-diskussionen är intressant. Vill trådskaparen maximera ljudkvaliteten och samtidigt ha valfrihet med hårdvaran är lösningen perfekt.

    Handlar det om inbyggda lösningar är ju LG ganska svårslagna med tanke på DAC-fokuset men det finns ju även vissa andra märken som t.ex kör B&O ICEPower-förstärkare (bl.a. Asus).

    Jag hade rekommenderat G5 med HiFi-modul själv i detta läge, alternativt V10 eller V20. Är extern DAC ett godkänt alternativ svänger jag dock mot en OP3T fast då 128 GB-versionen för musiklagringens skull. Detta då den är allround och har stor potential mjukvarumässigt som väntar på att plockas fram.

    Hade det funnits en Moto Mod med DAC etc hade även Moto Z varit intressant då den har teoretisk potential där fast just den varianten har jag inte sett (kommer det dock en Mod med bra DAC och förstärkardel hade det varit utmärkt eftersom den även har Hasselbladsmodden så man enkelt hade kunnat byta).

    Head-Fi är ett ypperligt forum som kan rekommenderas när det gäller ljudkvalitetsjämförelser av olika portabla och mobila enheter.
     
  8. rytterstedt

    rytterstedt Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 dec 2010
    Inlägg:
    385
    Mottagna gillanden:
    74
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Samsung Galaxy S8+

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Samsung Galaxy S8+
    Info:
    Nova Launcher
    Extern DAC har jag kört med, en Fiio E6. Kanske inte världens bästa men en helt okej instegsmodell innan man vet om det är något för en. Har inga problem med plats då allt ligger i min jobb- och träningsväska.

    Köper jag inte en LG G5 blir det troligen en ny DAC med. Tyckte att AudioQuests Dragonfly verkade bra.
     
  9. ingfre

    ingfre Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 mar 2016
    Inlägg:
    1 120
    Mottagna gillanden:
    93
    Dock kräver DragonFly en USB adapter för att passa till telefonen. Se till att ha bra lurar också. Finns bra hörlurar under 100€. In-ear lurar filtrerar bort störande bakgrunds brus. Åtminstone har jag svårt att höra vad andra säger då jag använder MOMENTUM in-ear.
     
    rytterstedt gillar detta.
  10. rytterstedt

    rytterstedt Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 dec 2010
    Inlägg:
    385
    Mottagna gillanden:
    74
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Samsung Galaxy S8+

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Samsung Galaxy S8+
    Info:
    Nova Launcher
    OP3T verka ha lite mörkare bilder än Google Pixel XL men något ljusare bilder i de andra klippen. Inget som stör mig på något sätt och att döma av klippen du länkade kommer jag vara nöjd med kameran.
     
    Ara gillar detta.
  11. rytterstedt

    rytterstedt Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 dec 2010
    Inlägg:
    385
    Mottagna gillanden:
    74
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Samsung Galaxy S8+

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Samsung Galaxy S8+
    Info:
    Nova Launcher
    Går V20n att använda i Sverige och var köper man den i så fall?

    Den där DACen blir det i så fall. Ser väldigt portabel ut och inget som kommer ta stor plats i min väska.

    Tack för tipset om kabeln. Kör med Sennheiser HD280 Pro och Audio Technica ATH-M50x som over-ear och Yamaha EPH-100 som in-ear.
     
    dannejanne gillar detta.
  12. ingfre

    ingfre Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 mar 2016
    Inlägg:
    1 120
    Mottagna gillanden:
    93
    USB adapter har jag själv fått tipps om. Eller så skulle jag nog märkt att adapter behövs vi försök att andvenda utan.
     
  13. Gurex

    Gurex Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 maj 2011
    Inlägg:
    1 159
    Mottagna gillanden:
    222

    MINA ENHETER

    Man får nog köpa från utlandet eller begagnat. Som någon tidigare skrev finns (fanns?) det en har på forumet i köp och sälj.
    Annars finns ju g5 som är lite mindre att köpa. Tycker det är en sjukt underskattad lur för övrigt. Modulgrejen floppade ju men om man ser förbi det så är det en bra kur och det är knappast ett minus att man kan byta batteri, ha ett ksmeragrepp. Med 1200mah batteri (totalt 4000mah) samt såklart hifi-modulen. Grym kamera och skärm samt oerhört bra ljud med hifimodulen men även bra utan.
     
    rytterstedt gillar detta.
  14. mobilapan

    mobilapan Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 aug 2016
    Inlägg:
    1 828
    Mottagna gillanden:
    890
    Operatör:
    Fello, Claro, Movistar
    Telefon:
    Mi 11 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello, Claro, Movistar
    Telefon:
    Mi 11 Ultra
    Den fungerar fortfarande inte som den ska med Telenor som TS kör.
     
    rytterstedt gillar detta.
  15. Gurex

    Gurex Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 maj 2011
    Inlägg:
    1 159
    Mottagna gillanden:
    222

    MINA ENHETER

    Ah, glömde det.. Och LG har fortfarande inte fixat det?
     
  16. rytterstedt

    rytterstedt Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 dec 2010
    Inlägg:
    385
    Mottagna gillanden:
    74
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Samsung Galaxy S8+

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Samsung Galaxy S8+
    Info:
    Nova Launcher
    Kollat lite på de mobiler jag tidigare listat och just nu står det mellan en OnePlus 3T med 128 GB lagring eller en Samsung Galaxy S8 (som inte ens lanserats än...). Visserligen kommer S8an att kosta mer än 5000 kronor, men det är bara att acceptera.
     
  17. Droid82

    Droid82 Guest

    Om du inte bryr dig om priset skulle jag valt Galaxy S8, jag har dock inte hunnit läsa på om det är någon relevant skillnad mellan S8 och S8+ vad gäller ljudet och kameran.
     
  18. rytterstedt

    rytterstedt Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 dec 2010
    Inlägg:
    385
    Mottagna gillanden:
    74
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Samsung Galaxy S8+

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Samsung Galaxy S8+
    Info:
    Nova Launcher
    Jag vet inte om jag "inte bryr mig om priset". Självklart är 8000 kronor mycket pengar, men samtidigt så var det ungefär vad jag gav för min Note 4 och den var jag relativt nöjd med. Sen blir det inte en sådan farlig månadskostnad med mitt abonnemang. Jag har för mig att det skulle gå på 699 kr/mån.
     
  19. Droid82

    Droid82 Guest

    Jag kanske skulle ha formulerat mig annorlunda så att det mer tydligt framgick vad jag menade, jag menar att om du är beredd att betala vad en Galaxy S8/S8+ kostar så hade jag valt den. Eller vad nu det billigaste abonnemangspriset (+ telefon) som passar dig kostar. :)
     
    rytterstedt gillar detta.
  20. rytterstedt

    rytterstedt Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 dec 2010
    Inlägg:
    385
    Mottagna gillanden:
    74
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Samsung Galaxy S8+

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Samsung Galaxy S8+
    Info:
    Nova Launcher
    Det är det jag brottas med nu: "Åtta tusen för en mobil? Är du från vettet?!". Jag tror det har något med att "bli vuxen" att göra men jag är inte säker.

    Jag ska tänka lite till innan jag bestämmer mig. Jag har Telenor och med 12 Gb surf (som jag har nu) betalar jag 649 kr/mån för telefon och abonnemang för en S8. Halverar jag surfen betalar jag 599 kr/mån istället. För S8+ blir abonnemangen 100 kr dyrare. Det är ungefär vad jag betalade för min Note 4 när jag köpte den.