Livslängd för ett inbyggt batteri?

Diskussion i 'Off Topic' startad av hemskasven, 30 mar 2017.

  1. hemskasven

    hemskasven Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 mar 2015
    Inlägg:
    136
    Mottagna gillanden:
    43
    1000 laddningscykler, sedan lämna in den för byte? Kan man byta själv?
    Kommer inte världen att "dränkas"av gamla smartphones med utkänta batterier? Köpa begagnat om man inte vet hur långt liv batteriet har kvar?
    Har själv redan skrivbordslådan halvfull med begagnade och utkänta lurar. Tror inte jag är ensam om det?
     
  2. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 739
    Mottagna gillanden:
    44 736
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Nej, det är ett stort problem, speciellt på IP-klassade telefoner.

    Det blir för varje ny generation lite klurigare att byta batteriet upplever jag. Elektroniken krymper och för att göra dem så tunna och täta som möjligt limmas det mycket.

    Du kan byta själv beroende på vilken utrustning du har och hur teknisk du är. Finns bra intruktionsvideos på YouTube. Vissa modeller är väldigt enkla att montera isär medan andra kan vara ett rent helvete (ofta de limmade).

    Begagnatmarknaden tar helt klart stryk av detta.

    Att byta batteri hos tillverkaren kostar i regel runt tusenlappen.

    Ett originalbatteri på eBay går sällan för mer än ett par hundra kronor däremot och tillgången är god. Jag kan hitta batterier till 5 år plus gamla telefoner utan större problem, men sedan vet man ju inte alltid hur färska de är.

    Bytte exempelvis batteri i Nexus One för inte så länge sedan då det gamla börjat svälla. Det är också ett problem med lit-jon; även om telefonen bara ligger på hyllan går livet så sakteliga ur den.
     
    Last edited: 30 mar 2017
  3. H-M

    H-M Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 jan 2017
    Inlägg:
    588
    Mottagna gillanden:
    246
    Telefon:
    Sony 5 MK II

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Sony 5 MK II
    Ja det blir nog att många fungerande mobiler kasseras. Så enkelt det var när man kunde ner på Classe och köpa ett nytt batteri och bara byta. Men förståeligt. Slimmande mobiler och man får i allmänhet en bättre kvalitetskänsla när den är sluten. Inget som glappar osv. Tätare mobiler

    Troligen kommer jag att köra min sprillans Z3c i två år. Kommer ha "laddningsoptimering" på hela tiden. Dvs den laddar inte fullt och kanske mjukare. Skall bli kul att se om den håller ungefär samma även de sista 6 månaderna för då brukar en försämring märkas - å andra sidan har jag stått ut med något sämre batteritider under 18 månader. Vi får se.
     
    bernard gillar detta.
  4. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 739
    Mottagna gillanden:
    44 736
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Det finns undantag bland de nyare telefonerna. Googles Pixel-telefoner är ett bra exempel (men de är samtidigt inte IP-klassade..): https://www.ifixit.com/Teardown/Google+Pixel+XL+Teardown/71237

    Är "relativt" enkelt att byta både batteri och skärm på Pixel jämfört med många andra telefoner.

    Hade definitivt varit enklare om tillverkarna tog lite större hänsyn till att telefoner ofta lever vidare bindningstiden :)
     
  5. H-M

    H-M Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 jan 2017
    Inlägg:
    588
    Mottagna gillanden:
    246
    Telefon:
    Sony 5 MK II

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Sony 5 MK II
    En liten misstanke kan man väl ha att tillverkarna inte är helt missnöjda med utvecklingen..;) Hoppas det inte sprider sig till kameror som i många fall faktiskt är billigare än toppmobilerna
     
  6. Hunter78

    Hunter78 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 aug 2010
    Inlägg:
    1 245
    Mottagna gillanden:
    303
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    iPhone X & Samsung Galaxy S8+

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    iPhone X & Samsung Galaxy S8+
    Det är slit och släng mentaliteten som gäller! Det gynnar företagen att vi byter mobil typ var 24 månad och inte som för vart 4 eller 5 år
     
  7. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 739
    Mottagna gillanden:
    44 736
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Bytte man mobil så sällan? Har förmodligen bytt mobil åtminstone vartannat är sedan min första lur om jag inte kommer ihåg helt fel.

    Att man byter ofta för att hålla uppe teknikutvecklingen har jag egentligen inget emot, men det blir ett problem när det inte går att reparera eller byta batteri som du säger.

    Kvalitetsmässigt har jag däremot inte upplevt några problem med lurarna i byrålådan. De tuffar samtliga på fint idag. Hållbarheten är väl ändå okej fortfarande i tillverkarnas försvar?
     
  8. H-M

    H-M Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 jan 2017
    Inlägg:
    588
    Mottagna gillanden:
    246
    Telefon:
    Sony 5 MK II

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Sony 5 MK II
    Tycker trots allt att elektronik blivit pålitligare och det gäller nog alla områden. Felen uppträder oftast under garantitiden. Sen vet jag att det det finns andra erfarenheter.

    Tänk om man satsat på alla extraförsäkringar det tjatades om. Efter 25 skadefria år spelar det inte längre någon roll vad som än händer. Ändå gått megaplus.

    Obs! Inte skadefria år men det har alltid gått på garantin
     
    Last edited: 30 mar 2017
  9. mobilapan

    mobilapan Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 aug 2016
    Inlägg:
    1 828
    Mottagna gillanden:
    890
    Operatör:
    Fello, Claro, Movistar
    Telefon:
    Mi 11 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello, Claro, Movistar
    Telefon:
    Mi 11 Ultra
    Alla säger att de har originalbatterier, frågan är hur många som är det (en majoritet lär vara kopior).
     
    bernard gillar detta.
  10. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 739
    Mottagna gillanden:
    44 736
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Ja, det är sant. Det bör nog tas med en nypa salt.
     
  11. OneBlue

    OneBlue Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 jan 2017
    Inlägg:
    673
    Mottagna gillanden:
    490
    Vad innebär detta egentligen? Laddningscykler.
    Om man laddar den från noll - 100?
    Så om man bara laddar den litegrann är det bättre?

    Jag har brukar inte ha mobiler längre än något år och brukar inte köpa begagnade heller så har inte så mycket erfarenhet av batterier som blivit sämre.

    Min erfarenhet (från laptops) är om man spelar mycket och den blir väldigt varm så har de batterierna blivit sämre ganska snabbt.
     
  12. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 739
    Mottagna gillanden:
    44 736
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)

    Det är ju egentligen bara en uppskattning. Precis som du säger väger en rad faktorer in på batteriets livslängd. Vissa tillverkare som Sony låter användaren sätta en begränsning på hur mycket av batteriet kapacitet som används. Laddar du aldrig till 100%, utan låt säga 80-85%, så håller det längre. Motsvarande finns i de flesta laptops om man sätter dem i "AC-läge"; då laddas i regel batteriet upp till 85% eller så först när kapaciteten sjunkit till 60% eller däromkring, så att det inte hela tiden laddas upp i onödan.

    Framförallt tidiga snabbladdare innebar att telefonerna kunde bli extremt varma, uppåt 60C i vissa fall, och det gillar inte li-jon.

    Jag skulle säga att man generellt sett kan räkna med 2 år utan några större problem innan kapaciteten sjunker så mycket att det märks av i nämnvärd utsträckning. I många fall längre än så. Däremot blir det nog påtagligt för majoriteten av telefonerna efter tre års tid.
     
    Last edited: 30 mar 2017
  13. hemskasven

    hemskasven Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 mar 2015
    Inlägg:
    136
    Mottagna gillanden:
    43
    Ok två års normal livslängd verkar stämma väl. Telefon för 2500 ger än månadskostnad på 100 kr. Det kan det vara värt.
    Men om jag har en lur med 6000 mAh batteri, får jag då ut dubbla livslängden mot en med 3000?
     
  14. rufy93

    rufy93 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 feb 2010
    Inlägg:
    1 882
    Mottagna gillanden:
    410
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Galaxy S22

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Galaxy S22
    Tror det har med cykler att göra.
    Om du laddar båda mina lika ofta så håller de lika länge, i teorin.
    Dock är det naturligt att den med 6000 inte laddas lika ofta för att den klarat av längre perioder mellan varje laddning.
     
  15. Hunter78

    Hunter78 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 aug 2010
    Inlägg:
    1 245
    Mottagna gillanden:
    303
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    iPhone X & Samsung Galaxy S8+

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    iPhone X & Samsung Galaxy S8+
    Problemet är egentligen irrelevant om alla tillverkare hade samma policy om att batteriet har samma garanti som telefonen 2-3 år! Vad jag vet är det bara Samsung och Apple som har den garantin. Apple vet jag till 100% för dom har byt enhet på grund batteriet var dåligt. Dock vet jag inte hur Samsung gör! Någon som vet!
     
  16. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 739
    Mottagna gillanden:
    44 736
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Samsung ger som de flesta andra 6 månader på batteriet: http://www.samsung.com/se/support/warrantyinformation/warrantyInformation.html#policy9


    Så här står det:
    Apple skriver dock på sin hemsida att garantin för Iphone inte omfattar batteriet - står det kanske någon annanstans att de lämnar längre garanti på batteriet? http://www.apple.com/legal/warranty/products/sweden-universal-warranty.html

     
  17. Hunter78

    Hunter78 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 aug 2010
    Inlägg:
    1 245
    Mottagna gillanden:
    303
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    iPhone X & Samsung Galaxy S8+

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    iPhone X & Samsung Galaxy S8+
  18. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 739
    Mottagna gillanden:
    44 736
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Men stämmer det verkligen att Apple har en sådan garanti? Jag hittar inget på deras hemsida om det och i deras garantivillkor jag länkade ovan lämnar de inte ens sex månader på batteriet.

    Jag vet att de flesta tillverkare byter ut batteriet om det exempelvis helt och hållet slutar fungera även efter sex månader/inom telefonens garantiperiod, eller det exempelvis helt och hållet slutar ta laddning. Det är inte normalt och beror då sannolikt på en defekt i batteriets tillverkning istället för ett resultat av "vanligt slitage".

    Men om batteriets kapacitet sjunker till låt säga 50% efter 23 månader så tror jag däremot att man får bekosta nytt batteri själv, då det förmodligen är ett resultat av vanligt slitage framför någon defekt någonstans.
     
  19. Hunter78

    Hunter78 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 aug 2010
    Inlägg:
    1 245
    Mottagna gillanden:
    303
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    iPhone X & Samsung Galaxy S8+

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    iPhone X & Samsung Galaxy S8+
    Jag hade en iPhone 6s+ som fick plötsligt efter 15 månader markant sämre batteri och Apple-supporten sa att det går på garanti och att Apple har samma garanti på alla delar i iPhone! Sagt och riktigt fick jag en ny enhet utan kostnad!
     
  20. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 739
    Mottagna gillanden:
    44 736
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Det var utmärkt, så borde alla göra.

    Jag kan som sagt inte hitta något i garantivillkoren om det bara. Det är möjligt att de har en annan "goodwill-policy" i praktiken, men vill ha möjlighet att friskriva sig från sådant ansvar om de önskar i framtiden.

    Man skall nog inte förvänta sig att det är så det kommer fungera varje gång bara om det inte finns på pränt så att säga.