Hur fungerar Glase (tidigare Seqr) för er?

Diskussion i 'Betaltjänster och fintech' startad av mikael.a1, 16 nov 2016.

  1. h.o.nordin

    h.o.nordin Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 maj 2016
    Inlägg:
    237
    Mottagna gillanden:
    105
    Jag håller med om att det verkar riktigt bra. Ska i princip funka på alla terminaler. Jag läste att det krävs någon form av inbyggd magnetspole i telefonen så det är inte många telefoner som är kompatibla just nu. Och det är bara Samsungs telefoner som går att använda. Det kan vara en anledning till att köpa Samsung framöver. Om jag förstått rätt så ska Galaxy A5 fungera om man vill ha en lite enklare och billigare telefon.
     
    bernard gillar detta.
  2. h.o.nordin

    h.o.nordin Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 maj 2016
    Inlägg:
    237
    Mottagna gillanden:
    105
    Det är mycket snack om Samsung Pay nu men SEQR fungerar mycket bra på telefoner med NFC. Irriterad kan man bli på den långsamma utrullningen i Sverige och de många terminaler med NFC-symbol som inte är inkopplade.
     
    Last edited: 13 mar 2017
  3. Echerbaum

    Echerbaum Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 mar 2017
    Inlägg:
    17
    Mottagna gillanden:
    7
    Telefon:
    Nexus 6P

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Nexus 6P
    @drzap@drzap Min bestämda uppfattning är att SEQR är framtidssäkrat och Samsung pay inte är det.

    Anledningen till att Samsung pay inte är det:
    -Man lägger in sina bankplastkort i Samsung pay. Banker kommer enligt lag inte ha ensamrätt till att utföra tjänster till sina kunders bankkonton.
    -Den extra "hightech" funktionen med Samsung pay är att man kan genomföra betalningar mot magnetremsan i betalteminalen. Det kommer inom snar framtid vara NFC-teminaler överallt. Jag tror därför inte att Samsungs patent "TERMINAL FOR MAGNETIC SECURE TRANSMISSION" kommer användas/vara intressant att användas av någon annan mobiltelefontellverkare.
     
  4. h.o.nordin

    h.o.nordin Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 maj 2016
    Inlägg:
    237
    Mottagna gillanden:
    105
    Ja, utrullningen av betalterminaler med NFC har gått väldigt långsamt i Sverige men jag tror att den håller på att få upp hastigheten nu. T ex företaget jag jobbar på har precis bytt ut alla betalterminaler så att de har NFC. Det var dock vi själva som fick ta initiativ till det. Jag tror att Samsung Pay verkligen fått upp intresset för mobila betalningar så att utvecklingen skyndas på. Så länge som det finns många gamla betalterminaler kommer dock Samsung att ha en unik position på marknaden. MST tekniken är inte alls så smidig som NFC så alla som börjar betala med mobilen inser att det är NFC som betalterminalerna ska ha. Jag själv har både Samsung Pay och SEQR i telefonen. Jag tycker att SEQR är en mycket bra tjänst och brukar använda den om möjligt.
     
  5. Echerbaum

    Echerbaum Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 mar 2017
    Inlägg:
    17
    Mottagna gillanden:
    7
    Telefon:
    Nexus 6P

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Nexus 6P
    Ja trist att det i Sverige tagit så lång tid med kontaktlösabetalningar.
    Men det kommer hända mycket under 2017. Räknar iskallt med att Masterpass och SEQR kommer göra det möjligt för mig att klippa samtliga kort i slutet av 2017.

    Stora händelser i år:
    1. Systembolaget ska få terminaler för kontaktlösabetalningar.
    2. SEQR tillsammans med Masterpass nya lösning för onlineköp, blir nice att bara scanna en QR-kod med mobilen och webbutiken får betalt och vet var de ska skicka varorna direkt. https://www.avanza.se/placera/teleg...s-billigt-komma-at-mastercards-natkop-vd.html
     
  6. h.o.nordin

    h.o.nordin Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 maj 2016
    Inlägg:
    237
    Mottagna gillanden:
    105
    Det var intressant att höra. Det är väl lite så, att först händer ingenting, sedan händer allt på en gång.
    Jag tycker att det verkar som att företagen som hyr ut betalterminaler inte visar så stort intresse för att byta ut gamla terminaler. Borde de inte ha någon slags tidplan för utbytet? Eller är det helt upp till de enskilda affärerna att byta ut sina terminaler för att få NFC?
     
    bernard gillar detta.
  7. Echerbaum

    Echerbaum Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 mar 2017
    Inlägg:
    17
    Mottagna gillanden:
    7
    Telefon:
    Nexus 6P

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Nexus 6P
    Jo det jobbas hårt i det dolda att få ut nya terminaler, många aktörer (Banker, kortbolag, "terminaluthyrare" och organisationer som Svensk Handel) är inblandade och jobbar gemensamt för att utrullningen ska ta fart ordentligt i år. Målet är att i slutet av 2017 ska 60-70% av alla terminaler i Sverige vara bytta och 99% år 2020.
     
    bernard gillar detta.
  8. h.o.nordin

    h.o.nordin Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 maj 2016
    Inlägg:
    237
    Mottagna gillanden:
    105
    När vi väl tog kontakt med Point/Verifone så var de väldigt snabba med att skicka ut nya. Förra helgen bytte jag ut alla terminaler på Utö Rederi:s båtar
     
    bernard gillar detta.
  9. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 630
    Mottagna gillanden:
    44 567
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Ah! Mycket intressant. Tack för det. Vad skönt att det _äntligen_ kommit igång på allvar.

    Känner du till om det finns något pressmeddelande eller dylikt med denna information i?
     
  10. Echerbaum

    Echerbaum Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 mar 2017
    Inlägg:
    17
    Mottagna gillanden:
    7
    Telefon:
    Nexus 6P

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Nexus 6P
    @h.o.nordin@h.o.nordin: Låter som ett kul projekt. :-) Blir den nya terminalen dyrare än tidigare terminal?

    @bernard@bernard: Ja finns lite information på alla möjliga håll, men kolla contactless.se.

    För framtida SEQR användare.
    -Det kan tyckas omständigt att fota sitt id, men det är viktigt för att hålla säkerheten hög. Att man inte använder bank id är många men bland annat för att man inte enbart är en svensk app utan det ska fungera utomlands också. När jag hjälpte en kompis tog det 10min (inte så farligt), men förstår att det blir olyckligt när man är sen på ett möte, parkerar bilen och laddar hem appen med förhoppning om att det ska gå att betala parkeringen blixtsnabbt.
    -Att betalning på ICA inte alltid är stabil är inte SEQRs fel utan ICAs, de har jobb att göra med sin kontaklösa lösning om det ska fungera smidigt för alla och inte bara kontaktlösa Icakort
    -Det slängs in stora summor av SEQRs ägare för att ha en chans att ta en bit av kakan av den enorma betalmarknaden. De ger dessutom bort 3% cash back på allt du handlar. Ladda hem appen nu och ta del av en fantastisk app och stöd ett Svenskt företag som faktiskt ändrar något och inte bara flyttar dina plastkort till mobilen.
     
  11. h.o.nordin

    h.o.nordin Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 maj 2016
    Inlägg:
    237
    Mottagna gillanden:
    105
    Jag har inte hand om ekonomin men vad jag förstått så blir det samma kostnad. Det märkliga är att terminalerna ser likadana ut som dom gamla. Jag har märkt att många affärer har terminaler som ser ut att ha NFC men det är inte i funktion. Så var det hos oss tidigare också.

    Angående ICA och SEQR. Jag hade lite problem i början men det var ett tag sedan. Numera fungerar det bra för mig. Det som främst är problemet med ICA är att personalen har så dålig koll. De får säkert ingen utbildning. Jag får ofta tala om för dem hur de ska göra. Men även det blir snabbt bättre. Och självscanningskassorna fungerar bra med SEQR.

    Jag besökte snabbmatskedjorna McDonalds och MAX i Sundsvall. Jag säger bara det, skrämmande dåligt. Ingen av dem hade NFC. MAX har självbetjäningskassor där man beställer och betalar. Där funkade inte ens Samsung Pay.

    Och så en eloge till Pressbyrån. Där fungerar det klockrent. Det är nog det smidigaste stället att handla med mobilen på.
     
  12. Echerbaum

    Echerbaum Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 mar 2017
    Inlägg:
    17
    Mottagna gillanden:
    7
    Telefon:
    Nexus 6P

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Nexus 6P
    Jaha så ni hade NFC logga på sidan på terminalerna? Då tänker man ju att det bara ska är någon aktivering som ska göras och man får behålla den gamla terminalen.

    Jag har ofta lite små strul på ICA när jag ska betala.
    Första krånglet är att summan måste synas i terminalen, personalen måste trycka kort, enter, enter. Gäller alla kontaktlösa betalningar utom ICA-kort
    -Vanligt att det hinner komma upp felmeddelande i terminalen, men sekunden senare plingar det till och går igenom.
    -Har även hänt att det plingar till som att det fungerar och mobilen fått information om summan och tror det är klart men det blir felmeddelande för kassapersonalen. Då är det givetvis bara att köra om processen (kort,enter,enter) och köra igen. Finns ingen risk att bli dubbel fakturerad.

    Får erkänna att jag var nära att byta ut min telefon för det fungerade osmidigt på ICA, men känns nu skönt att veta att det är ICA som har problem och inte jag. Upplever också att det gäller vissa ICA och inte alla, så om någon ICA IT lyssnar så hoppas jag att ni redan känner till problemet och håller på att lösa det. ;-)

    Jag tycker det fungerar väldigt smidigt överallt där de nya terminalerna dyker upp.
     
  13. Echerbaum

    Echerbaum Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 mar 2017
    Inlägg:
    17
    Mottagna gillanden:
    7
    Telefon:
    Nexus 6P

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Nexus 6P
    Bra att veta!
    Där det finns SEQR egna lösning med "SEQR QR-kod" bredvid terminalen (jag handlar mycket på Willys och Hemköp). Det sitter ett NFC-chip bakom alla QR-koder.
    Det betyder att bästa upplevelsen får man med mobilen i låst läge, håller fram mobilen mot QR-koden håller in fingerprintläsaren och mobilen låser upp sig och öppnar appen samtidigt och det är bara kvar att godkänna köpet med kod på mobilen. väldigt snabbt och smidigt!

    Har även kopplat rabattkort till appen så det blir 2% + 3% rabatt på allt som handlas och man får ta del av "veckans varor", kanske fånigt att bry sig om men jag sparar ca 3000-4000kr per år på det så känns kul!
     
  14. h.o.nordin

    h.o.nordin Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 maj 2016
    Inlägg:
    237
    Mottagna gillanden:
    105
    Jag har upptäckt några konstigheter med SEQR.
    Toalett vid galleria i Sundsvall som har NFC symbol vid betalning, men SEQR fungerar inte. Däremot fungerade det med Samsung Pay.
    Kaffeautomat vid ICA Ösmo med NFC symbol men samma sak här, fungerar bara med Samsung Pay. Någon mer som upptäck ställen där SEQR borde fungera men inte gör det?
     
  15. h.o.nordin

    h.o.nordin Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 maj 2016
    Inlägg:
    237
    Mottagna gillanden:
    105
    Igår slutade SEQR blippa och betala plötsligt att fungera för mig. Någon annan med samma problem? Jag har kontaktat kundtjänst men inte fått svar än. [​IMG]
     
  16. drzap

    drzap Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 jan 2010
    Inlägg:
    1 487
    Mottagna gillanden:
    1 046

    MINA ENHETER

    Kan ju vara början till slutet. Stäng ner funktion, sluta svara, efter några dagar försvinner kontona (och en hel del pengar)
     
  17. Buzz

    Buzz Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    14 maj 2010
    Inlägg:
    4 656
    Mottagna gillanden:
    2 019

    MINA ENHETER

    Fungerade i går lunch för mig, men har inte provat sedan dess. Startar jag appen så ser det fortfarande normalt ut så långt.
     
  18. h.o.nordin

    h.o.nordin Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 maj 2016
    Inlägg:
    237
    Mottagna gillanden:
    105
    Jag funderar på att registrera om appen på min telefon. Det kanske löser problemet.
     
  19. h.o.nordin

    h.o.nordin Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 maj 2016
    Inlägg:
    237
    Mottagna gillanden:
    105
    Nu har jag installerat om appen och återställt min profil. Allt verkar fungera som vanligt igen. Det var mycket enkelt att installera om och återställa profilen.
     
  20. h.o.nordin

    h.o.nordin Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 maj 2016
    Inlägg:
    237
    Mottagna gillanden:
    105
    Då har jag handlat också och det var inga problem. [​IMG]
     
    bernard gillar detta.