Diskussion: Bättre DAC än tidigare?

Diskussion i 'Galaxy S8 - Allmänt' startad av DaddyCool, 5 apr 2017.

  1. R3b0rn

    R3b0rn Impartial Droid Moderator

    Blev medlem:
    11 apr 2010
    Inlägg:
    5 062
    Mottagna gillanden:
    6 698
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Galaxy S24 Ultra 512GB - Blue

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Galaxy S24 Ultra 512GB - Blue
    Nu handlar inte tråden om vilken dac som är "bäst" utan om den i s8 serien är något att hänga i midsommarstången.

    Verkar onekligen vara så.
     
    hampestampe gillar detta.
  2. hampestampe

    hampestampe Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 jul 2011
    Inlägg:
    74
    Mottagna gillanden:
    39

    MINA ENHETER

    Börjar bli lite rörigt nu.
    Oppo HA-2SE använder ES9028Q2M
    Oppo HA-2 använder sig av ES9018K2M
    Fortfarande anser jag att chippen säger att det finns förutsättning att bygga en bra DAC, då det är hur de implementerats som ger slutresultatet.

    Ess Sabre 9018K2M sitter ju i allt från produkter från några hundralappar till iallafall produkter som kostar runt 20000 (med reservation för att det finns dyrare).
    Prova och lyssna hur det låter istället...
     
    bernard och dannejanne gillar detta.
  3. hampestampe

    hampestampe Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 jul 2011
    Inlägg:
    74
    Mottagna gillanden:
    39

    MINA ENHETER

    @dannejanne@dannejanne
    lite off toppic... Men du har lyckats ansluta din HA2 till din S8? Den använder ju USB OTG för dataöverföring, det borde i så fall innebära att även Min lilla extrna Chord Mojo DAC kommer att funka, då även den använder OTG. (Jag har USB-C till USB-micro OTG-kabel)
    Antar att jag aldrig kommer att kunna plocka ut DSD256 denna vägen, även om min USB-DAC har stöd för det?
    Har köpt en del DSD256-filer på nativedsd.com senaste tiden, hade varit trevligt om Galaxy S8 tilsammans med min Mojo hade fixat spela upp även dessa filer.
    Den interna DAC:en är ju begränad "upp till dsd128" på pappret, vilket är bra men inte bra nog.
     
  4. hdjb1

    hdjb1 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 jul 2011
    Inlägg:
    482
    Mottagna gillanden:
    138
    Telefon:
    Z Fold3 256

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Z Fold3 256
    Telefon 3:
    Samsung S22 (jobb)
    Platta:
    Tab S9+ 512, Tab S6 LTE 128
    Övrigt:
    B&W PI7 S2, Watch 6 Classic
    Jag har använt USB Audio Player PRO i play store i några år nu till min externa DAC (iFi nano) och den har spelat allt jag provat..
    Kostar ca 60 pengar men den är guld värd.
     
    alabrand gillar detta.
  5. alabrand

    alabrand Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 feb 2013
    Inlägg:
    105
    Mottagna gillanden:
    33
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S8

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S8
    Oppo HA2-SE fungerar till Galaxy S8, ja. Man måsta använda Samsungs egna Micro-USB till Type-C konverterare. Problemet är att Galaxy S8 laddar upp Oppo HA2-SE kontinuerligt så batteritiden är skitliten på telefonen. Oppo måste typ släppa en firmware uppdatering först.

    Och ja, USB Audio Player Pro är den bästa av alla musikspelare.
     
  6. hampestampe

    hampestampe Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 jul 2011
    Inlägg:
    74
    Mottagna gillanden:
    39

    MINA ENHETER

    Okej. Du menar alltså att det inte kommer att funka med den vanliga USB-C till micro USB OTG jag redan har, att det tvunget måste vara Samsungs egna (den funkar från LG G5 till min dac)? Varför skulle jag behöva använda deras egna? De följer väl USB-C- standarden, då kan de väl inte ha egen teknik för sin egen kabel?
    Min Chord Mojo DAC har inbyggt batteri så den kommer inte dränera telefonens egna batteri.
     
  7. alabrand

    alabrand Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 feb 2013
    Inlägg:
    105
    Mottagna gillanden:
    33
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S8

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S8
    Vet inte hur det är med din Chord, men med min Oppo så måste jag använda Samsung's egna Micro-USB till Type-C konverterare och sedan Micro-USB OTG kabeln som jag fick från Oppo. Annars fungerar det inte överhuvudtaget.
     
  8. jagu

    jagu Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 apr 2010
    Inlägg:
    803
    Mottagna gillanden:
    323
    Operatör:
    Telia + Tre
    Telefon:
    Asus Zenfone 9

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia + Tre
    Telefon:
    Asus Zenfone 9
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab S7+
    Testa UAPP. Den klarar av det du efterfrågar.
     
    hampestampe gillar detta.
  9. Droid96

    Droid96 Guest

    En intern DAC i telefonen har alla möjligheter att slå en extern DAC i ljudkvalitet. Anledningen till det är att man får en kortare (och mindre förstörd) digital signalväg med intern DAC. Vid extern DAC måste datat överföras (via USB eller bluetooth) och sen klockas om och byggas upp igen. Det leder oundvikligen till förluster som inte kan fixas i efterhand.

    Ska man nu ha en extern DAC så föredrar jag isokron överföring framför asynkron. Det kräver att man trimmar kärnan i telefonen så att datat överförs med så hög precision som möjligt.

    Jag har hört LG V10 och jag blir förvånad om en extern OPPO-dac har en chans mot den.
     
  10. brat

    brat Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 maj 2010
    Inlägg:
    88
    Mottagna gillanden:
    9

    MINA ENHETER

    Eller så kör man asynkron så externa dacen, som har mycket bättre komponenter, sköter klockningen själv...
     
    hampestampe gillar detta.
  11. Droid96

    Droid96 Guest

    Ja, det gör de flesta, så då är man i gott sällskap.
     
  12. alabrand

    alabrand Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 feb 2013
    Inlägg:
    105
    Mottagna gillanden:
    33
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S8

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S8
    En intern DAC kommer aldrig slå en extern. För lite utrymme, för mycket elektromagnetisk störning. Dessutom gäller det inte bara om DAC utan också om förstärkning vilket en telefon aldrig kommer klara av närmaste 5-10 åren. Allt för klent för att driva hörlurar och IEMs utan något hiss.

    Dessutom vill jag tillägga att jag alltid hört ett hiss i mina känsliga IEMs (förvisso kostade dom över 10K från USA så det är dyra grejer) när dom är kopplade rakt in i telefonen. Har provat med massa Galaxy telefoner, massa iPhone telefoner och diverse andra Android telefoner. Så fort man kopplar in en bra extern DAC & förstärkningslösning så fixar det sig.
     
  13. Droid96

    Droid96 Guest

    Det beror på vad man är ute efter.

    För dig är det viktigt att det är brusfritt.

    Jag hatar "digital klåda", dvs att det låter oengagerat, stelt och dött. Lever hellre med lite brus om musiken är mer engagerade.

    De asynkrona DACar jag testat har inte imponerat på mig. Bästa telefonen jag hört är LG V10. Även iPhone 6S Plus hade kanonbra ljud. Nya iPhone 7 är betydligt sämre eftersom den enbart går att använda med extern DAC numera.
     
  14. alabrand

    alabrand Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 feb 2013
    Inlägg:
    105
    Mottagna gillanden:
    33
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S8

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S8
    För det första, musikutrustning såsom förstärkare och DACar ska inte "färga" musiken. Det är inte deras jobb. Dom ska leverera musiken från källan (FLAC, ALAC, WAV, DSD osv.) i din telefon m.m till dina hörlurar/IEMs så rent som möjligt. Hur du sedan vill att musiken ska höras som, mörk, kall, spännande, trist, äkta osv. beror helt och hållet på faktiskt dina hörlurar osv. Det är dom som avgör hur musiken sedan "färgas". Tro mig, jag kan den här skiten. Jag äger själv en Schiit Ragnarok och en Schiit Yggdrasil till min hemmadator.

    Dessutom pratar vi om Solid-State utrustning som faktiskt överhuvudtaget inte "färgar" musiken alls. Den kan helt enkelt inte det. Däremot kan Tube Amplifiers göra det utan problem. Vill du ha varm och rolig musik, köp en Tube Amplifier.

    Och nej, för mig är det inte enbart viktigt att det inte är något hiss. Det viktigaste är att musiken överförs neutralt från telefonen till min DAC och förstärkare och sedan baserat på mitt val av hörlurar eller IEMs så låter musiken annorlunda.
     
  15. Droid96

    Droid96 Guest

    Jag pratar absolut inte om att färga ljudet. Du har helt rätt i att det som påverkar klangen mest är vilken hörlur man ansluter. Jag bryr mig inte så mycket om själva ljudkaraktären. Det jag däremot bryr mig om är att musiksignalen kommer fram så oförstörd som möjligt. Det går nämligen aldrig att återskapa förlorad information senare i signalkedjan (t.ex. kompensera för en dålig DAC-koppling med dyra hörlurar).

    Min erfarenhet är att hanteringen av den digitala signalen är det viktigaste för hur bra slutresultatet i hörlurarna blir. I och med det har jag snabbt konstaterat att asynkrona DACar inte är något för mig. Jag föredrar att samma klocka används för att skapa musiksignalen och för att D/A-omvandla den.
     
    alabrand gillar detta.
  16. hampestampe

    hampestampe Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 jul 2011
    Inlägg:
    74
    Mottagna gillanden:
    39

    MINA ENHETER

    Okej testade faktiskt den i somras när jag köpte min Mojo. Den lirade dock inte 100% med den Sony Xperia Z3+ jag då körde det på. Dock precis samma läge med HibyMusic (gratis) vilken jag kör nu. Så av två program som fungerade halvdant, valde jag det som var gratis och gjorde åtrköp på UAPP. :o)
    Dock tämligen övertygad om att felet ligger i Z3+ och inte i dessa uppspelningsprogram. (behöver starta om luren vid varje tillfälle extern dac ska användas... drygt...)
    Detta är den huvudsakliga anledningen till att jag byter till S8 nu (får den troligen med posten imorgon) föväntar mig att den ska lira perfekt med min dac.
    Nu tycks det som att andra hunnit med att testat med externa DAC:ar som använder OTG med lyckat resultat, vilket jag kännt viss oro för huruvida det skulle fungera tidigare. Funkar det med en "OTG-DAC" funkar det väl sannolikt med de flesta andra.
    Nåväl, får testa imorgon. Förväntar mig att det ska funka med min OTG-kabel för audio, USB-C till micro USB, kopplad till min Mojo, då den funkat mellan frugans Lg g5 och min Mojo.
    Så kanske köper jag Usb Audioplayer Pro igen.

    Vore dock trevligt om S8 har en intern dac med lite kvalitet och pulver i från början, så den hade kunnat skapa välljud tillsammans med en mer tungdriven hörlur som mina Audeze Sine, på egen hand. Förväntningarna på detta är dock lågt ställda, då jag inte upplevt att någon hyllat S8:as dac och kraftsesurser så här långt.
     
  17. hampestampe

    hampestampe Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 jul 2011
    Inlägg:
    74
    Mottagna gillanden:
    39

    MINA ENHETER

    Så länge alla ettor och nollor ramlar in i rätt ordning, bitkorrekt, kan den externa asyncrona dacen faktiskt återuppbygga en digital signal som är bättre än den ursprungliga signalen som den tagit emot och omklocka den till en prydligare, före da-omvandling. Så lite trolleri funkar faktiskt...
    Rätt från början är naturligtvis aldrig fel. Det är dock inte så lätt att klämma in audiokomponenter bland telefonens övriga komponenter och förvänta sig optimal prestanda.
    Även om LG gjort ett bra jobb med V20, så skulle jag bli mycket förvånad om den håller samma klass som en bra extern asyncron dac, för några tusen.
    Men eftersom jag inte hört V20, bode jag egentligen vara tyst.

    Teoretiskt menar jag att du har rätt:
    -en intern dac har förutsättningar att uppnå bäst resultat.

    Praktikskt menar jag att som det ser ut idag, så vinner än välkonstruerad extern asynkron dac mot en dac integrerad i telfonen, alla dagar i veckan.
     
  18. Droid96

    Droid96 Guest

    Tycker du :) Jag tycker att det funkar riktigt dåligt.

    Men nu är vi off-topic så det får vi diskutera i en annan tråd.
     
    R3b0rn gillar detta.
  19. hampestampe

    hampestampe Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 jul 2011
    Inlägg:
    74
    Mottagna gillanden:
    39

    MINA ENHETER

    Så, nu har jag äntligen fått min S8 och kunnat pröva som hastigast.
    Bättre kraftresurser än min gamla Sony Xperia Z3+, men det distar alldeles för mycket på hög volym när jag driver mina Audeze Sine -lurar.
    Min Mojo DAC kan jag plugga in och ur problemfritt utan att starta om varken telefon eller DAC.
    Fungerar hur bra som helst med den USB-C till micro OTG jag haft sedan tidigare, rätt in i min Mojo-DAC.
    Allt är som jag hoppats! (Frånsett att kraftresurser från 3,5 mm-jacket fortfarande är otillräcklig för en mer tungdriven hörlur. Men jag hade inte förväntat mig bättre).
    Imorgon tänkte jag se hur den interna DAC:en presterar med mina lättdrivna Ultimate Ears, in ears -lurar.
     
    bernard gillar detta.
  20. hampestampe

    hampestampe Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 jul 2011
    Inlägg:
    74
    Mottagna gillanden:
    39

    MINA ENHETER

    Okej. Har provat S8:ans interna dac under 20 minuter här på morgonen, tillsammans med mina Ultimate Ears triplefi 5. Kört den passande låten "Give Life Back to Music" med Daft Punk, i Flac 88 kHz och 24 bitar, det är också så jag känner när jag lyssnar.
    Ganska direkt får jag en dålig känsla. Så här ska det väl inte låta tänker jag. Detaljerna är utsmetade i den dåliga dynamiken, det låter lite vasst trots den utsmetade känslan. I det tysta partiet som kommer innan nästa låt börjar, hör jag starkt brus. Detta ligger naturligtvis i bakgrunden hela tiden och är nog en stor del i förklararingen, till varför det låter så dåligt som det gör.
    Jag börjar sedan jämföra dels mot min gamla Sony Xperia Z3+ och kan då börja njuta av musiken, den spelar snyggt och prydligt med mycket detaljer. Min Sony saknar lite dynamik, men detaljerna finns där på ett helt annat sätt... Och framförallt det låter bra. När låten tar slut hör jag ett väldigt svagt brus, bara en bråkdel av vad S8:an producerade.
    Körde också samma låt med min externa Chord Mojo DAC kopplad till S8. Skillnaden skulle enklast kunna beskrivas som FM-sändning kontra CD-kvalitet+.

    Sammanfattningsvis DAC:en i S8:
    *Den har bättre kraftresurser än vad jag är van vid sedan min senaste telefon.
    *Den låter odynamiskt, vasst och nivån på bakgrunsbrus är orimligt högt.
     
    jagu och dannejanne gillar detta.