Fråga: Tappar man i funktionalitet med annan telefon än Samsung?

Diskussion i 'Samsung (Tizen)' startad av statoilconny, 5 maj 2017.

  1. statoilconny

    statoilconny Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 sept 2011
    Inlägg:
    123
    Mottagna gillanden:
    12

    MINA ENHETER

    Ja, som titeln lyder, funkar allt som det ska ifall man har en annan telefon än från Samsung?
    Har en oneplus 3t på väg och har läst nånstans att Samsung gear inte lirar lika bra med andra telefoner.
    Kan iofs ha varit iPhone dom syftade på, men kommer inte ihåg då det va ett tag sen jag läste artikeln.
     
  2. e7andy

    e7andy Professional Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    14 okt 2009
    Inlägg:
    2 350
    Mottagna gillanden:
    833
    Telefon:
    Huawei P10 Plus

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Huawei P10 Plus
    Telefon 2:
    Nexus 5
    Telefon 3:
    ADP1
    Övrigt:
    LG G Watch R, ChromeCast
    Det beror på vad du lägger in ordet "allt". Självklart fungerar inte alla Samsungspecifika tjänster och funktioner, men utöver det så så fungerar "allt". Du får även andra funktioner som inte en Samsung har eller som fungerar på ett annat sätt.
     
    statoilconny gillar detta.
  3. statoilconny

    statoilconny Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 sept 2011
    Inlägg:
    123
    Mottagna gillanden:
    12

    MINA ENHETER

    Nu när jag haft min oneplus 3t ett tag så kan jag säga att jag inte märker någon större skillnad.
    Det rullar på som med min Samsung typ.
     
    bernard gillar detta.
  4. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 712
    Mottagna gillanden:
    44 706
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Samsung har väldigt många "samsungspecifika" funktioner som edge display-fönstret, fönsterhanteringen och andra småsaker....för att inte utelämna "Bixby" :D

    Android är väldigt modulärt och enkelt att skräddarsy, så även om Oxygen OS saknar något Samsung erbjuder, så bör du enkelt kunna fylla det hålet med en app/tjänst från Google Play :)

    Var det något särskilt du tänkte på som finns hos Samsung men som andra saknar?

    Jag har kört Gear S3 med en rad olika telefoner och aldrig haft några problem. Det enda irriterande med Gear och andra telefoner än Samsungs är att du måste installera en app och två tjänster från Google Play för att synkningen skall fungera fullt ut, men det sköts automatiskt efter att du hämtat hem Gear-appen från Play. Aldrig haft några problem med att synka klocka<->telefon därefter.

    Enda gången jag hört någon klaga på Gear S3 är från IOS-användare, men det beror också på att det är lite klurigare att köra bakgrundstjänster i IOS som behövs för att klockan skall fungera fullt ut.
     
  5. statoilconny

    statoilconny Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 sept 2011
    Inlägg:
    123
    Mottagna gillanden:
    12

    MINA ENHETER

    Det jag tänkte på va nåt jag läste i en artikel för längesen. Med tanke på hur bra det funkar så antar jag att den artikeln syftade på dåligt samspel med just iPhone.
    Jag har som sagt inga som helst problem nu med min oneplus, så jag är nöjd.

    Många av de samsung specifika funktionerna saknar jag inte heller. Den enda jag egentligen använder är samsung health och den funkar ju.
    Samsung pay försvann visserligen på telefonen, men det är iofs ingen större skillnad på att ta upp plånboken jämfört med telefonen heller.
    Har inte brytt mig i att ens prova installera det igen på klockan sen telefon bytet heller.
    Kanske inte ens funkar?

    Hur som helst så är jag iaf nöjd med nya telefonen och hur den lirar med klockan.

    Tack för alla svar
     
    bernard gillar detta.
  6. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 712
    Mottagna gillanden:
    44 706
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Samsung Pay bör dock fungera fint med Gear S3 om du har en sådan i annat fall. Jag kör själv Gear S3 med Samsung Pay tillsammans med Mate 9 Pro just nu. Det är bättre än att ha det i telefonen i mitt tycke eftersom man inte behöver plocka fram något.

    Men ja, på telefonen försvinner det så klart eftersom det är hårdvarubundet.
     
  7. statoilconny

    statoilconny Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 sept 2011
    Inlägg:
    123
    Mottagna gillanden:
    12

    MINA ENHETER

    Åfan, där ser man.
    Kanske ska dra igång det igen på klockan då.
    Bra att ha som reservlösning ifall man kör en Ove Sundberg och glömmer plånkan hemma [emoji23]
     
    bernard gillar detta.
  8. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 712
    Mottagna gillanden:
    44 706
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Haha, ja, det händer även den bästa :) Alltid skönt att ha en backuplösning.

    Du kan dessutom betala med endast klockan. Det fungerar offline så att säga, så har du också glömt telefonen är du fortfarande säker.
     
  9. statoilconny

    statoilconny Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 sept 2011
    Inlägg:
    123
    Mottagna gillanden:
    12

    MINA ENHETER

    Jodå, det har jag koll på.
    Det är lite skoj att se kassörens väldigt fundersamma uttryck när man slänger upp klockan och genomför betalningen.
    Ser nästan ut som magi för dom [emoji23]
     
    bernard gillar detta.