Iphone eller Android

Diskussion i 'Köpråd och fyndtips' startad av Elessar, 22 maj 2017.

Trådstatus:
Stängd för vidare inlägg.
  1. Elessar

    Elessar Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 maj 2017
    Inlägg:
    39
    Mottagna gillanden:
    30
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Samsung Galaxy S8+

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Samsung Galaxy S8+
    Hej.
    Jag har "lyckats" hålla mig ifrån smartmobilerna hittills, trots att jag är hyfsat teknikintresserad.
    Men nu vill jag äntligen göra slag i saken.
    Tacksam för tips!

    Windows phone är väl inget alternativ längre.
    Men borde jag sikta på Iphone eller någon Android?

    -Jag vill ha en hyfsat stor och pålitlig mobil.
    -Inget okänt märke.
    -Den får gärna vara lite exklusiv.
    -Lättanvänd men med flera finesser/hjälpmedel
    -Bra kamera.

    /Tack på förhand
     
  2. Honda

    Honda Ninja Hedersmedlem

    Blev medlem:
    19 aug 2014
    Inlägg:
    3 637
    Mottagna gillanden:
    2 638
    Operatör:
    NTT Docomo
    Telefon:
    iPhone XtraShitty Femhundratolv gig

    MINA ENHETER

    Operatör:
    NTT Docomo
    Telefon:
    iPhone XtraShitty Femhundratolv gig
    ROM:
    Kiwi
    Vad har du för budget?

    Om det är en iphone du vill ha kan det vara värt att vänta på den nya, iphone 8 eller vad den nu kommer heta :)
     
  3. Ascii

    Ascii Android Expert Medlem

    Blev medlem:
    23 nov 2010
    Inlägg:
    10 163
    Mottagna gillanden:
    3 148

    MINA ENHETER

    iPhone 7 plus rekommenderar jag. [emoji108]
     
    thelars och inact_0018 gillar detta.
  4. Gustav Karlsson

    Gustav Karlsson Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 sept 2016
    Inlägg:
    1 233
    Mottagna gillanden:
    916
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Pixel 7 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Pixel 7 Pro
    Info:
    Magisk & Kirisakura Kernel
    Telefon 2:
    iPhone 13 Pro Max
    ROM:
    iOS 15.1.1
    Info:
    Dopamine Jailbreak
    Telefon 3:
    OnePlus 9 Pro
    ROM:
    OxygenOS 11.2.10.10
    Info:
    Magisk & Arter97 kernel
    Platta:
    iPad Pro 12.9
    Beror lite på. Jag kör de båda eco-systemen då bägge har sina fördelar. Android är mer öppet och du kan ändra mycket såsom teman, ikoner och anpassningsmöjligheter. IOS är mer "stängt" och låst, men erbjuder högre kvalitet på applikationer och är ofta, näst intill alltid, bättre optimerade än vad Androidtelefoner är! :)
     
  5. inact_0018

    inact_0018 Teen Droid Inaktiverad

    Blev medlem:
    21 jul 2016
    Inlägg:
    443
    Mottagna gillanden:
    255

    MINA ENHETER

    iPhone 7 Plus alt. iPhone 6s Plus (lite billigare)
     
  6. 220volt

    220volt Master Of Puppets Hedersmedlem

    Blev medlem:
    26 maj 2012
    Inlägg:
    7 551
    Mottagna gillanden:
    8 822
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Galaxy S23

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Galaxy S23
    Övrigt:
    Chromecast 1 & 2
    Hej och välkommen @Elessar@Elessar :)
    Du ställer frågan på ett forum som främst riktar in sig på Android så svaret borde vara självklart, det är Android du ska satsa på :)

    Vilken budget har du?
     
    bvb, chraist, jnsson och 1 annan gillar detta.
  7. Droid96

    Droid96 Guest

    Det låter som att det är en S8 du ska ha. Kan rekommendera +varianten som är 6.2" men känns som iPhone 7 (icke-plus) i handen. Kameran är grym. Fler funktioner får du leta efter. Byggkvaliteten är exklusiv.

    Jag är själv iPhone-användare (har båda plattformarna) men S8 är idag min favoritmobil.
     
    chraist och Honda gillar detta.
  8. Ascii

    Ascii Android Expert Medlem

    Blev medlem:
    23 nov 2010
    Inlägg:
    10 163
    Mottagna gillanden:
    3 148

    MINA ENHETER

    S8 har dock ett groteskt skärmlotteri, det kan vara värt att ta i beaktning. Du är väl inne på din sjätte eller sjunde S8 pga den bristande skärmkvaliteten?
     
  9. Droid55

    Droid55 Guest

    Välj iPhone om du använder Instagram mycket. ;) Har för mig att Snapchat är bättre på iPhone också.
     
  10. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 710
    Mottagna gillanden:
    44 705
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Jag skulle rekommendera LG G6. En mycket kompetent telefon med fin kamera. Den erbjuder dessutom vidvinkel som till skillnad från i princip alla andra lösningar med dubbla kameror faktiskt är användbart på riktigt.

    Är också konstruerad som en pansarvagn och erbjuder IP68-klassning.

    Finns på CDON till och från för 4990.
     
    Ronii10, Asawi, Herrputte och 4 andra gillar detta.
  11. Droid119

    Droid119 Guest

    s8, G6 eller alt. htc u 11
     
    bernard och Psicosis gillar detta.
  12. Droid96

    Droid96 Guest

    Japp. Men mycket beror på att jag är väldigt kräsen på just skärmar. Allt tyder på att genomsnittsanvändaren hade blivit nöjd med alla sex jag lämnat tillbaka.

    Känns svårt att rekommendera en annan Android när S8 har så fantastisk känsla rakt igenom.

    Bara iPhone 7 Plus och S8+ ger den känslan för mig i nuläget.
     
    bernard och Ascii gillar detta.
  13. Timpppa

    Timpppa Android Veteran Medlem

    Blev medlem:
    6 jul 2009
    Inlägg:
    8 115
    Mottagna gillanden:
    3 917
    Operatör:
    Telia och Tele2
    Telefon:
    Iphone 15 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia och Tele2
    Telefon:
    Iphone 15 Pro Max
    Telefon 2:
    Pixel 8 Pro
    Platta:
    Ipad Pro M1
    Håller med. S8+ är en grymt fin telefon men den har några brister. Bla många skärmar har problem med rosa tint och fingeravtrycksläsaren är inte optimalt placerad. Annars är det den snyggaste och kanske den bästa androidluren därute idag.
     
    Ascii gillar detta.
  14. AVR4000

    AVR4000 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 feb 2011
    Inlägg:
    1 347
    Mottagna gillanden:
    623
    Operatör:
    Cricket, Fido, Tele2
    Telefon:
    Xiaomi Mi Max 128GB 'Helium'

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Cricket, Fido, Tele2
    Telefon:
    Xiaomi Mi Max 128GB 'Helium'
    ROM:
    Unleash OS (Android 8.1)
    Info:
    Lineage kernel, Nova Launcher
    Telefon 2:
    Sony Xperia Z Ultra C6833
    ROM:
    BlissPop (Android 5.1.1)
    Info:
    BlissPop kernel, Nova Launcher
    Telefon 3:
    Sony Xperia Z C6602
    ROM:
    ExistenZ 4.4.4
    Info:
    DoomKernel, Nova Launcher
    Platta:
    ASUS TF700T
    ROM:
    Crombi-KK
    Jag hade nog snarare inväntat iPhone 8, Galaxy Note 8, OnePlus 5 m.fl enheter och tagit ett beslut därefter. När det gäller valet mellan iOS och Android säger jag såhär:

    Apple känns mer polerat än Samsung Grace UX och jag hade troligen kört på en iEnhet om jag smalnat av valet till att enbart handla om iPhone modell X eller Galaxy S någonting. Detta då jag definitivt anser att Apple fått till en mer ren helhet (inte dubbleringar mellan G-Appar och S-Appar etc) och även sköter uppdateringar etc vettigt (även om jag personligen inte skulle uppdatera en iPhone mer än två versioner efter den version den släpptes med för att undvika prestandaproblem om den behålls länge). Eftersom valet av Samsung innebär en hel del begränsningar ifråga om mjukvaran (Knox....) kan jag inte direkt säga att man är särskilt mycket "mer begränsad" med iOS än med Grace UX.

    Är man ute efter Android för att få ökad flexibilitet är mitt förslag snarare enheter med renare versioner av systemet och som dessutom är utvecklarvänliga. Då kan man dra nytta av systemets kraft på ett bra sätt.

    En sak är klar: Skulle jag välja mellan orootat Android och iOS skulle jag utan minsta tvekan köra det sistnämnda eftersom jag definitivt uppfattar att Apple är bättre på "slutna kontrollerade ekosystem" än t.ex Samsung.

    Således betraktar jag det som följer:

    iPhone vs Galaxy S = iPhone
    iPhone vs Galaxy Note = Beror på
    iPhone vs OnePlus etc = OnePlus etc
    iPhone vs orootad Androidenhet med kraftigt modifierat system = iPhone

    Då skall det tilläggas att jag inte är helt förtjust i iOS (annat än i iPad där jag gillar det mer) men det ligger närmare mina ideal än märket som gav oss Galaxy S.

    Efter att ha provat Galaxy S 8 kan jag enbart konstatera att jag dels inte skulle byta ut min Max med RR 5.8.3 men även att den "bästa enheten på marknaden" inte lyckas övertyga mig om att den är "bäst". Sedan upplever jag den som alldeles för mycket "Samsung" och för lite "Android". Det är allt för mycket designval och varianter på upplägg som jag finner frustrerande.

    Sedan måste jag nog även påpeka att jag blir lite matt när det år efter år spelas upp exakt samma skiva (välj en annan i jukeboxen): "Samsung Galaxy S är världens bästa enhet!" Jag undrar om vi år 2027 kommer att summera utvecklingen med att Galaxy S 9-S 19 och kommande S 20 är "världens bästa enheter" och att "världens bästa" är byggd med... standardkomponenter. Exempelvis att "den bästa kameran" kommer från Sony och utgörs av en standardsensor direkt från lagerhyllan.;)

    Jag vill inte förringa standardkomponenter på något sätt men jag har alltid lite svårt att smälta fall där den "bästa produkten" består av standardvaror som i princip finns i varenda konkurrent. Även om jag hört diverse olika förklaringar till hur detta är möjligt (den mest extrema handlar om huruvida försänkta nitar är lika bra som andra försänkta nitar beroende på om nitautomaten står i en amerikansk monteringshall eller kinesisk dito) tycker jag ändå att den "bästa produkten på marknaden" (framförallt bland hundratals-tusentals modeller) nog får vara lite mer extravagant och höja sig över snittet.

    Galaxy S 8 finner jag vara en rejält hypad enhet och där vore det bra om alla tog ett antal steg tillbaka och frågade sig om "2017 års bästa enhet" verkligen kan koras redan i april/maj eller huruvida den innehåller extremt unik, avancerad teknologi som ingen annan har tillgång till. Jag kan inte gärna hävda att den har vare sig högre prestanda eller längre batteritid etc än övriga enheter. Med övriga menar jag då det vi kan betrakta som standard för 2017 (så man inte drar in enheter från 2016 och sedan utropar Galaxy S 8 till vinnare eftersom den slår dessa - dock inte på alla punkter).

    För min del vill jag helst se att den "bästa enheten" erbjuder högre prestanda och kraftullare hårdvara samt längre batteritid, rejäl kamerasensor med större pixlar för högre prestanda etc snarare än att bygga på standardkomponenter inklusive ett licensierat operativsystem för att kvala in i "bäst-kategorin".
     
  15. AVR4000

    AVR4000 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 feb 2011
    Inlägg:
    1 347
    Mottagna gillanden:
    623
    Operatör:
    Cricket, Fido, Tele2
    Telefon:
    Xiaomi Mi Max 128GB 'Helium'

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Cricket, Fido, Tele2
    Telefon:
    Xiaomi Mi Max 128GB 'Helium'
    ROM:
    Unleash OS (Android 8.1)
    Info:
    Lineage kernel, Nova Launcher
    Telefon 2:
    Sony Xperia Z Ultra C6833
    ROM:
    BlissPop (Android 5.1.1)
    Info:
    BlissPop kernel, Nova Launcher
    Telefon 3:
    Sony Xperia Z C6602
    ROM:
    ExistenZ 4.4.4
    Info:
    DoomKernel, Nova Launcher
    Platta:
    ASUS TF700T
    ROM:
    Crombi-KK
    Bara en liten detalj där: LG får se till att bootloopandet är fixat. Hade varit lite försiktig med att hoppa på det tåget efter att problemet med lödningarna visat sig vara lite mer allvarligt än att enbart handla om G 4or med serienummer 506. Hade således avvaktat en tid med G6 för att få rapporter från den dagliga driften.
     
  16. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 710
    Mottagna gillanden:
    44 705
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Ja, helt klart värt att ha i åtanke. Egentligen har det väl varit sisådär ända sedan G3orna, men G4/G5 tog nog priset. Lurigt med den typen av fel som inte syns direkt.
     
  17. AVR4000

    AVR4000 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 feb 2011
    Inlägg:
    1 347
    Mottagna gillanden:
    623
    Operatör:
    Cricket, Fido, Tele2
    Telefon:
    Xiaomi Mi Max 128GB 'Helium'

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Cricket, Fido, Tele2
    Telefon:
    Xiaomi Mi Max 128GB 'Helium'
    ROM:
    Unleash OS (Android 8.1)
    Info:
    Lineage kernel, Nova Launcher
    Telefon 2:
    Sony Xperia Z Ultra C6833
    ROM:
    BlissPop (Android 5.1.1)
    Info:
    BlissPop kernel, Nova Launcher
    Telefon 3:
    Sony Xperia Z C6602
    ROM:
    ExistenZ 4.4.4
    Info:
    DoomKernel, Nova Launcher
    Platta:
    ASUS TF700T
    ROM:
    Crombi-KK
    Jag har viss skepsis mot LG rent generellt eftersom jag fortfarande minns ett märke kallat Goldstar. Sedan har jag även lite erfarenhet av tidiga iMacar och lödningsproblem (tänk vad fina traditioner kan bli långlivade....) så det är inte direkt en överraskning att "Licensed to Bootloop!" inträffat.

    Nu skulle jag inte totalsåga allting från LG men det är lite för tidigt att blåsa faran över med G6 såvida inte pålitlig information kommer in om att lödandet förbättrats.

    Det finns lite för många "Årets Sak" som visar sig ha en usel tillförlitlighet och därför tar jag det alltid försiktigt med tillverkare som haft svåra problem. På plussidan får dock sägas att LG brukar fungera bättre än produkter från AnsaldoBreda (man kan inte komma lägre än så ifråga om pålitlighet eftersom vi då talar om tekniska fel på närmast daglig basis). Likaså tror jag att deras support är bättre än vissa tillverkare som av "politiska skäl" tycker det är helt OK att undvika eftermarknaden för produkter (dyrbara sådana) bara för att produkten leasats av ett bolag i ett land som omfattas av de "politiska skälen".

    Så man kan alltid hitta värre exempel om man ger sig in bland bottenskrapet och letar. I valet mellan Antonov leasad via Ilyushin Finance, AnsaldoBreda och LG tror jag helt klart på LG. Visserligen olika branscher, prisklasser och produkter men jag talar nu om förmågan att erbjuda en produkt av god kvalitet som dessutom kan användas som avsett utan att man sitter med skägget i brevlådan eftersom supporten uteblir "eftersom".
     
  18. Spaderess

    Spaderess Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 mar 2010
    Inlägg:
    641
    Mottagna gillanden:
    317
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 7 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 7 Pro
    Telefon 2:
    Google Pixel 2 XL
    Platta:
    Ipad Mini 4
    Info:
    Nova Launcher
    Övrigt:
    Android TV, Chromecast
    Exklusiv = Ensam i sitt slag, unik alt. Tillgänglig bara för ett fåtal

    Känns som att både iPhone och Samsung går bort eftersom 75% av befolkningen har någon av dessa.
     
    Herrputte gillar detta.
  19. Elessar

    Elessar Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 maj 2017
    Inlägg:
    39
    Mottagna gillanden:
    30
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Samsung Galaxy S8+

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Samsung Galaxy S8+
    Oj, så många svar redan. Är mycket tacksam för det!

    Jag fick en del frågor också.
    - Min budget är 8-9.000
    - Eftersom jag är lite teknikintresserad så kanske då en Android är att föredra. Gärna någon som ger ett exklusivt intryck.
    - Jag använder inte Instagram/Snapchat. Familjen/släkten har blandat Iphone och Android.
    - Men menar ni att inte ens exklusiva Android mobiler är stabila, utan buggar o har sig?
    - Med exklusiv menar jag snarare lite lyxig än ovanlig.

    PS. Jag har nu läst allting, även om jag hade lite svårt att hänga med i allt;)
     
  20. Ascii

    Ascii Android Expert Medlem

    Blev medlem:
    23 nov 2010
    Inlägg:
    10 163
    Mottagna gillanden:
    3 148

    MINA ENHETER

    Alla mobiler har sina buggar och egenheter, även iPhone. [emoji4]
     
Trådstatus:
Stängd för vidare inlägg.