Fråga: Root, bank-id, bank-appar, knox.

Diskussion i 'Allmänt' startad av gooner, 22 maj 2017.

  1. gooner

    gooner Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 mar 2010
    Inlägg:
    1 553
    Mottagna gillanden:
    726
    Operatör:
    Tre

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Tänkte bara höra era teorier eller tankar om hurvida bankid och bankappar kommer att fungera i framtiden med rootad enhet och upplåsta enheter. Knox 0x1, kommer det ha betydelse inom snar framtid? (samsungs skräp) Funderar ju såklart på root och custom roms. Vad tror ni? Kommer det bli så att exempelvis bankid slutar fungera på rootad enhet, eller enhet med upplåst bootloader?
     
  2. chraist

    chraist Replicant Moderator

    Blev medlem:
    11 aug 2011
    Inlägg:
    7 990
    Mottagna gillanden:
    8 458
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 7

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 7
    Personligen tror jag de kommer göra allt för att stänga ute rootade och upplåsta enheter i framtiden. Titta bara nu senast där de blockar enheter i playstore. Hoppas att magisk fortfarande kommer kunna gömma root för dessa appar även i framtiden.

    Dock är det intressant att du kan vara admin på din dator och göra dina bankärenden men inte på din telefon. Ser inte riktigt skillnaden de försöker göra på detta.
     
    jnsson gillar detta.
  3. gooner

    gooner Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 mar 2010
    Inlägg:
    1 553
    Mottagna gillanden:
    726
    Operatör:
    Tre

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Jag håller med. Det är ju inte så att Agda 68 kommer roota sin enhet. Så vitt jag vet så har ingen telefon blivit hackad pga root ? borde ju som du säger vara exakt samma sak som på en dator... Vad är exempelvis Netflix oroade över eftersom de ska blocka rootade enheter?
     
  4. Droid119

    Droid119 Guest

    Skulle dock ha svårt att tro att bankerna skulle börja blockera root. Och att blockera telefoner med upplåst bootloader out of the box(Ex. Samsung) eller trippad knox lär förmodligen inte ske samma sak på custom roms.
     
  5. AVR4000

    AVR4000 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 feb 2011
    Inlägg:
    1 347
    Mottagna gillanden:
    623
    Operatör:
    Cricket, Fido, Tele2
    Telefon:
    Xiaomi Mi Max 128GB 'Helium'

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Cricket, Fido, Tele2
    Telefon:
    Xiaomi Mi Max 128GB 'Helium'
    ROM:
    Unleash OS (Android 8.1)
    Info:
    Lineage kernel, Nova Launcher
    Telefon 2:
    Sony Xperia Z Ultra C6833
    ROM:
    BlissPop (Android 5.1.1)
    Info:
    BlissPop kernel, Nova Launcher
    Telefon 3:
    Sony Xperia Z C6602
    ROM:
    ExistenZ 4.4.4
    Info:
    DoomKernel, Nova Launcher
    Platta:
    ASUS TF700T
    ROM:
    Crombi-KK
    Den dag BankID slutar fungera på en rootad enhet är dagen när jag lägger ned kortläsaren i fickan.;)

    Dock har jag vissa tvivel mot sådan blockering men man vet ju i.o.f aldrig vad som kan inträffa. I vilket fall som helst lär jag definitivt överge Android om denna sorts blockering börjar bli allt för vanlig - när det gäller Netflix o.dyl har jag den principen att synpunkter på min enhetskonfiguration endast leder till CCloud, Exodus, SALTS, Phoenix och Terrarium TV snarare än att acceptera DRM-BS.

    Ingen skall komma här och föreläsa med pekpinnar om vad jag "får lov" att göra med systemet eller att "otillåten" modifiering måste "stävjas" genom att plocka bort appar från Play. Den sortens beteende fungerar helt enkelt inte.

    Det är också dags för dessa leverantörer som har synpunkter att lära sig följande:

    1. Det finns alltid en annan metod.
    2. Det som kan spelas upp kan spelas av.
    3. Där det finns DRM finns det även DRM-frihet från alternativa källor.
    4. Det som kan levereras med DRM och en rejäl uppsättning pekpinnar och rapp med linjalen kan även fås utan något av detta via alternativa källor.
    5. DRM, rootblockering etc är effektiva sätt att styra användare mot alternativa källor.
    6. I motsats till populära teorier kommer inte användningen av "fully loaded" Kodi-boxar att upphöra även om innehav och användning av en dylik leder till att man får stå vid skampålen på stora torget i en vecka.
    7. Den seglivade myten om att DRM skyddar "de ärliga" mot de "hemska piraterna" är en av den moderna världens största missuppfattningar (en annan av dessa myter är att digital distribution är identisk med analog/fysisk dito och att det därmed är skillnad mellan en fil som streamas till EU-kunder eller USA-kunder).
    8. Där det finns DRM finns det även cracks.
    9. Att tro att man kan använda proprietära filformat med DRM-skydd för t.ex tidskrifter istället för PDF i syfte att stoppa alternativ distribution hjälper inte - kan man se det på skärmen går det utmärkt bra att ta skärmdumpar (se punkt 2).
    10. Geoblockering är en extremt bra metod för att ragga kunder åt de alternativa tjänsterna.

    Sedan får det ju även tilläggas att där det finns SafetyNet finns även SUHide och Magisk.

    Det är också intressant att det tydligen är så populärt att rippa innehåll med.... Androidenheter. Jag trodde i min enfald att datorer är standardverktyg för detta men man lär sig något nytt varje dag av branschen.;)

    Det "makar perfekt sense" att blockera rootade enheter och samtidigt tillåta Mac OS X och Windows komma åt tjänsterna, precis som om ingen användare på dessa plattformar skulle vara så ofin att köra lite hederlig DRM-borttagning.

    I alla denna DRM-iver verkar ingen ha funderat på frågan hur mycket BS kunderna kan acceptera eller huruvida det är rimligt att krångla till användningen för betalande kunder samtidigt som man flyger First Class när man kör... alternativen.
     
    gooner gillar detta.
  6. Ronii10

    Ronii10 Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 apr 2015
    Inlägg:
    767
    Mottagna gillanden:
    141
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Oneplus 6T

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Oneplus 6T
    The story of Android
     
    jakobwango gillar detta.
  7. Geo007

    Geo007 Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 apr 2017
    Inlägg:
    130
    Mottagna gillanden:
    28
    Telefon:
    Huawei Mate 9 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Huawei Mate 9 Pro
    Telefon 2:
    Samsung S7
    Telefon 3:
    Sony Ericsson T68i
    Its always away around. Själv tycker jag det är jobbigt med att inte kunna ta ut sitt batteri från telefonen. Speciellt när jag är ute på viktiga uppdrag
     
  8. Ronii10

    Ronii10 Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 apr 2015
    Inlägg:
    767
    Mottagna gillanden:
    141
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Oneplus 6T

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Oneplus 6T
    Vad snackar du om?
     
  9. Geo007

    Geo007 Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 apr 2017
    Inlägg:
    130
    Mottagna gillanden:
    28
    Telefon:
    Huawei Mate 9 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Huawei Mate 9 Pro
    Telefon 2:
    Samsung S7
    Telefon 3:
    Sony Ericsson T68i
    Att allt blir låst tilslut . Rootade telefoner osv . Batterier som man inte kan ta ut osv
     
  10. gooner

    gooner Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 mar 2010
    Inlägg:
    1 553
    Mottagna gillanden:
    726
    Operatör:
    Tre

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Räcker inte att stänga av mobilen?
     
    jnsson gillar detta.
  11. gooner

    gooner Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 mar 2010
    Inlägg:
    1 553
    Mottagna gillanden:
    726
    Operatör:
    Tre

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    @AVR4000@AVR4000 bra skrivit. Håller med till fullo [emoji4] har inte rootat min s8 än dock. Irriterande att inte s-pay fungerar då.
     
  12. AVR4000

    AVR4000 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 feb 2011
    Inlägg:
    1 347
    Mottagna gillanden:
    623
    Operatör:
    Cricket, Fido, Tele2
    Telefon:
    Xiaomi Mi Max 128GB 'Helium'

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Cricket, Fido, Tele2
    Telefon:
    Xiaomi Mi Max 128GB 'Helium'
    ROM:
    Unleash OS (Android 8.1)
    Info:
    Lineage kernel, Nova Launcher
    Telefon 2:
    Sony Xperia Z Ultra C6833
    ROM:
    BlissPop (Android 5.1.1)
    Info:
    BlissPop kernel, Nova Launcher
    Telefon 3:
    Sony Xperia Z C6602
    ROM:
    ExistenZ 4.4.4
    Info:
    DoomKernel, Nova Launcher
    Platta:
    ASUS TF700T
    ROM:
    Crombi-KK
    I valet mellan full kontroll på konfigurationen och en betaltjänst vinner det förstnämnda varje gång. Skulle det i framtiden bli nödvändigt med en enhet för betalning kör jag hellre med en liten smidig 3-4-tummare för det ändamålet vid sidan om primärenheten.

    Sedan har jag deklarerat min enhet som varande DRM-fri zon och därför skulle jag inte komma på tanken att begränsa mig bara för att någon tjänst skall fungera. Man behöver inte diverse TV-tjänster etc när det finns något som heter Terrarium TV eller CCloud etc. Innan någon börjar predika etik och moral säger jag såhär:

    DRM kan jämföras med en butik som endast tar emot 100-lappar under förutsättning att dessa togs ut samma dag som köpet sker och att man har svarta skor och vit skjorta samt svart basker som kund. Uppfyller man inte dessa villkor kan man inte handla. Likaså kan man naturligtvis inte heller handla om man kommer från grannstaden - eller så får man betala dubbelt eftersom det räknas som att "skada det lokala näringslivet".

    Att acceptera sådant, d.v.s begränsa sin digitala frihet med diverse ogenomtänkta argument om "bolagens rättigheter" och "det är ju bolagets rättighet att sätta gränser" etc är en ytterst dålig idé.

    En tjänst eller app som vägrar fungera för att jag har möjlighet att äntra systemmappen sorterar jag omedelbart in i kategorin "skräp" - likaså om appen/tjänsten endast fungerar på enheter från specifika märken.

    Jag skulle också säga att om "skrivrättigheter till systemmappen" är något som anses så "farligt" att appen/tjänsten "måste" blockeras är det knappast en bra app/tjänst. Tvärtom - det antyder känslighet och opålitlighet.

    Det måste även påpekas att DRM är ytterst känsligt - kolla t.ex 4K-BD där man lyckats med bedriften "Nackdelarna med streaming kombinerat med nackdelarna hos det fysiska mediet". BD-spelaren måste nämligen autentisera sig online för att ladda hem en fin token för att filmen skall spelas upp. Vad händer om den fina servern är nere? Än värre - kan man lita på att filmbolaget har sin server uppe om 10-15 år?

    Likaså har vi Amazon som så snällt raderade en Kindle eftersom de inköpta böckerna inte var "licensierade" för regionen som kunden befann sig i. Det är ungefär som om ICA skulle komma hem och tömma kylen med argumentet att "våra licensvillkor förbjuder att du köper varor i den butiken när du bor i den staden".;)

    Sedan kan man ju alltid le lite åt DRM-slavarna, d.v.s användare som försöker få det att låta "fint" med orootade enheter eftersom de hemskt gärna vill köra diverse olika svårt nedlåsta tjänster.;)
     
  13. Geo007

    Geo007 Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 apr 2017
    Inlägg:
    130
    Mottagna gillanden:
    28
    Telefon:
    Huawei Mate 9 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Huawei Mate 9 Pro
    Telefon 2:
    Samsung S7
    Telefon 3:
    Sony Ericsson T68i
    Nej vännen. Jag kan förstå ang att tel ska tåla vatten. Men det skulle va schysst o kunna byta ut sitt batteri lättare.
     
  14. AVR4000

    AVR4000 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 feb 2011
    Inlägg:
    1 347
    Mottagna gillanden:
    623
    Operatör:
    Cricket, Fido, Tele2
    Telefon:
    Xiaomi Mi Max 128GB 'Helium'

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Cricket, Fido, Tele2
    Telefon:
    Xiaomi Mi Max 128GB 'Helium'
    ROM:
    Unleash OS (Android 8.1)
    Info:
    Lineage kernel, Nova Launcher
    Telefon 2:
    Sony Xperia Z Ultra C6833
    ROM:
    BlissPop (Android 5.1.1)
    Info:
    BlissPop kernel, Nova Launcher
    Telefon 3:
    Sony Xperia Z C6602
    ROM:
    ExistenZ 4.4.4
    Info:
    DoomKernel, Nova Launcher
    Platta:
    ASUS TF700T
    ROM:
    Crombi-KK
    Apropå DRM-nonsens. Nu såg jag i en annan tråd att man tydligen behöver specifika enheter för att få lov att ladda ner film för offlinevisning via Netflix. Man kan alltså inte "bara" installera appen och köra - nej, det vore för enkelt. Man måste ha "rätt enhet" också.

    Vissa böjer sig naturligtvis inför detta och som goda DRM-slavar köper de då "rätt enhet" och förklarar sedan att den är "bättre eftersom Netflix fungerar på den". Precis som det blir när man okritiskt köper konceptet proprietär vendor lock-in.

    För min del kan det enbart bli en hederlig MKV istället som jag kan spela upp på alla enheter (OK, inte på min GF388 dock). Palla att sitta och fundera på vad man skall köpa bara för att någon tjänst ogillar standarder och tycker att man skall begränsa sin valfrihet.
     
  15. jnsson

    jnsson Operatörsnörd Moderator

    Blev medlem:
    9 jun 2011
    Inlägg:
    28 210
    Mottagna gillanden:
    17 692
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 5

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 5
    ROM:
    Pixel Experience
    Telefon 3:
    Google Pixel
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Jag kan fortfarande använda Netflix utan problem. Och jag kan ladda ner för offlinevisning
     
  16. AVR4000

    AVR4000 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 feb 2011
    Inlägg:
    1 347
    Mottagna gillanden:
    623
    Operatör:
    Cricket, Fido, Tele2
    Telefon:
    Xiaomi Mi Max 128GB 'Helium'

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Cricket, Fido, Tele2
    Telefon:
    Xiaomi Mi Max 128GB 'Helium'
    ROM:
    Unleash OS (Android 8.1)
    Info:
    Lineage kernel, Nova Launcher
    Telefon 2:
    Sony Xperia Z Ultra C6833
    ROM:
    BlissPop (Android 5.1.1)
    Info:
    BlissPop kernel, Nova Launcher
    Telefon 3:
    Sony Xperia Z C6602
    ROM:
    ExistenZ 4.4.4
    Info:
    DoomKernel, Nova Launcher
    Platta:
    ASUS TF700T
    ROM:
    Crombi-KK
    Vad snällt av Netflix. Jag är ju dock mycket fundersam över deras tilltag - dels med rooten men även det där med att inte offline tillåts för samtliga enheter. Jag har ju den enkla uppfattningen att om enheten kan köra appen kan den även använda offlinevarianten. Är man väldigt bekymrad går det ju att kryptera filmen.
     
  17. jnsson

    jnsson Operatörsnörd Moderator

    Blev medlem:
    9 jun 2011
    Inlägg:
    28 210
    Mottagna gillanden:
    17 692
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 5

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 5
    ROM:
    Pixel Experience
    Telefon 3:
    Google Pixel
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Jag visste inte om, eller har läst något om det där. Det jag läst, och det stämmer har jag sett, är att det inte går o ladda hem alla saker, utan det är bara vissa filmer/serier som man kan välja, men jag har inte sett/läst att det är någon begränsning på enheter i sej
     
  18. AVR4000

    AVR4000 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 feb 2011
    Inlägg:
    1 347
    Mottagna gillanden:
    623
    Operatör:
    Cricket, Fido, Tele2
    Telefon:
    Xiaomi Mi Max 128GB 'Helium'

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Cricket, Fido, Tele2
    Telefon:
    Xiaomi Mi Max 128GB 'Helium'
    ROM:
    Unleash OS (Android 8.1)
    Info:
    Lineage kernel, Nova Launcher
    Telefon 2:
    Sony Xperia Z Ultra C6833
    ROM:
    BlissPop (Android 5.1.1)
    Info:
    BlissPop kernel, Nova Launcher
    Telefon 3:
    Sony Xperia Z C6602
    ROM:
    ExistenZ 4.4.4
    Info:
    DoomKernel, Nova Launcher
    Platta:
    ASUS TF700T
    ROM:
    Crombi-KK
    Enligt en tråd här i forumet skall det tydligen finnas en lista på vilka enheter som är "betrodda" att ladda hem innehåll. Närmare har jag dock inte undersökt det eftersom Netflix upphörde att existera för min del när rootblockeringen kom och de även börjat bli hysteriska över VPN p.g.a geoblockingen. Netflix är OK om man har USA-utbudet. Kan man inte få in det är det Exodus m.fl som gäller.;)