AUX slutar fungera??? software problem?

Diskussion i 'Xperia Z5 Compact - Allmänt' startad av 8500rpm, 23 maj 2017.

  1. 8500rpm

    8500rpm Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 apr 2013
    Inlägg:
    84
    Mottagna gillanden:
    11

    MINA ENHETER

    Har haft en Z5compact sedan förra sommaren, alltid fungerat perfekt! Super nöjd.

    Förra veckan slutade AUX uttaget fungera, så no-more headset samtal, dvs inget ljud.

    Pga jobb, behöver telefon så köpte en ny Z5Compact (inte tid att vänta på reparation), allt bra, men idag igen, AUX slutar fungera 1v efter inköp!!!

    Testade med appen SoundAbout för att forcera ljuet till AUX, och mycket riktigt, musiken hörs i hörlurarna. Men inte samtal.

    Detta tyder ju på att det är någon j*vla 7.0 Nougat/Xperia uppdatering som inte riktigt beter sig som den skall.

    Har andra samma problem? Lösningar?
     
  2. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 622
    Mottagna gillanden:
    44 542
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Testade du med olika headset?
     
  3. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 622
    Mottagna gillanden:
    44 542
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
  4. 8500rpm

    8500rpm Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 apr 2013
    Inlägg:
    84
    Mottagna gillanden:
    11

    MINA ENHETER

    Yups, testade med olika headset... dött. Nu har jag också gjort en factory reset. Fungerar inte. Det skulle ju tyda på hårdvarufel, MEN otroligt osannolikt, kört Android sedan 2008, aldrig något problem och sedan dör två AUX uttag inom två veckor på samma telefommodell??? Samt, SoundAbout kan ju routa ljudet till hörlurarna så hmmm...
     
  5. Emir-SonyXperiaSupport

    Emir-SonyXperiaSupport Teen Droid Verifierat konto

    Blev medlem:
    19 sept 2016
    Inlägg:
    361
    Mottagna gillanden:
    363
    Telefon:
    Sony Xperia X

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Sony Xperia X
    Info:
    KLWP
    Hej @8500rpm@8500rpm, riktigt surt att höra om strul i två olika enheter, just att det rör sig om samma fel med. Jag beklagar även mitt sena svar, jag har varit i Japan de senaste veckorna. :(

    Precis som du skriver så tyder det på hårdvara då en återställning inte hjälper, och då det rör sig om just 3.5mm-ljudingången fastän det går att komma förbi med hjälp av en tredjepartsapp. Jag har sett en liknande fråga på vårt Globala Support-forum och där löste det sig för användaren att skicka in enheten på service, men jag förstår att det är omständigt för dig då som du nämner är det svårt att vara utan telefon på grund av jobb.

    Tyvärr finns det inte mycket annat som jag kan rekommendera dig att göra än att skicka in enheten på service så att enheterna kan ses över av en tekniker, men om du ännu inte har gjort det så kan det också vara värt att prova en programvarureparation via en dator.

    Du kan skicka in enheten dels via vår hemsida, men även genom att kontakta din återförsäljare och be dem hjälpa dig med att skicka in den. Bokar du en service via vår hemsida så skickar vi dig en fraktsedel per E-post så att du själv kan skicka in enheten via DHL, och därefter är det enkelt för dig och mig att kunna följa ordern direkt på vår hemsida.

    Jag beklagar att jag inte hade ett bättre svar, men jag hoppas att det löser sig smidigt ändå! :(
     
    bernard gillar detta.
  6. Effect

    Effect Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 jan 2013
    Inlägg:
    197
    Mottagna gillanden:
    107
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Poco F3

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Poco F3
    ROM:
    Global MIUI 12.0.5
    Info:
    Nova Launcher
    Övrigt:
    Sony Smartwatch 3, Mi Band 4, Sony 65" XC8505
    Som tillägg på ovan, går du till återförsäljaren har du en låneprodukt..
     
  7. rufy93

    rufy93 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 feb 2010
    Inlägg:
    1 882
    Mottagna gillanden:
    410
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Galaxy S22

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Galaxy S22
    Har haft samma problem på flera enheter som jag lyckats lösa.

    Ofta så är problemet att den pin som känner av om det finns något headset insatt tappar spänning och hamnar för långt bak och därmed glappar. Du kan ofta se den pin när du kollar rakt in i headset jacket, det är den som är närmast som glappar oftast.

    Jag vet inte om det är att rekommendera att själv genomföra detta på en enhet som fortsatta har garanti.
    Det jag har gjort (på båda mina enheter som upplevde detta) var att öppna upp telefonen och böja fram den pinnen.
     
    8500rpm och bernard gillar detta.
  8. 8500rpm

    8500rpm Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 apr 2013
    Inlägg:
    84
    Mottagna gillanden:
    11

    MINA ENHETER

    yups, jag tror det är något sådant, på min 'gamla' 10mån gamla så ser man i jacket att det ser lite annorlunda ut än min nya 2veckor gamla. Låter som något i AUX uttaget som inte känner igen att en kontakt är i typ när man 'force routar' ljudet med SoundAbout så fungerar det, MEN inte mikrofon så kan inte använda som hands-free.

    Behöver man öppna telefonen eller kan jag träna på den gamla att föra in något och böja tillbaks något månne?

    Helt otroligt dock igen att det hänt på två Z5c inom loppet av 2veckor.
     
  9. rufy93

    rufy93 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 feb 2010
    Inlägg:
    1 882
    Mottagna gillanden:
    410
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Galaxy S22

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Galaxy S22
    Det låter rätt mycket som att det är jord-pin som inte ansluts.
    Det beror lite på hur kontakten på din specifika telefonmodell ser ut. På vissa enheter så går det utan att öppna, om man använder sig av en nål eller annan väldig smal metalltråd.
    Observera att det kan vara en god idé att stänga av telefon och ta ut batteriet innan detta prövas.
     
  10. Ztoifen

    Ztoifen Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 okt 2015
    Inlägg:
    17
    Mottagna gillanden:
    2
    Hade samma problem för några veckor sen.

    Lösningen för mig blev att pilla ut ludd med nål motsv som hittat in i hålet medans den transporterades i byxfickan...
     
    Sterner gillar detta.