Märklig notifikation om operatör på Samsung Galaxy S8

Diskussion i 'Tele2 & Comviq' startad av cihanito, 22 apr 2017.

  1. cihanito

    cihanito Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 apr 2017
    Inlägg:
    7
    Mottagna gillanden:
    4
    För några timmar sedan hade jag fixat färdigt min S8, trodde jag! Men nu är jag inte säker. Trots att allt i luren verkar fungera (såsom appar, telefonsamtal, sms etc) får jag följande avisering vid varenda uppstart:

    Ny operatör
    Om du vill använda den nya operatörens program och inställningar måste telefonen återställas till fabriksinställningarna. Alla dina uppgifter tas bort och vissa tjänster är heller inte längre tillgängliga

    Har verkligen inte lusten eller orken att "set up'a" luren igen. Ska jag fortsätta klicka bort notifikationen tills den inte kommer fram igen, eller kommer den att komma tills jag gör en återställning?

    Mitt abonnemang kommer att ändras från student 7 ggb till student 20 ggb nästa vecka enligt comviq support - kanske medför denna förändring en fix av operatörsgrejen?
     
    Last edited: 22 apr 2017
  2. sweetcat

    sweetcat Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 apr 2017
    Inlägg:
    3
    Mottagna gillanden:
    0
    Samma problem, samma operatör så undrar också.
     
  3. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 744
    Mottagna gillanden:
    44 742
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Vad märkligt. Inte hört talas om det tidigare; att telefonen skulle behöva återställas beroende på operatör. I regel brukar bara APN skilja sig åt, och det kräver ju inte ens en omstart att ändra.

    Går det inte att långtrycka på notifikationen för att därefter välja att inte visa den igen? Eller är det som en ruta som dyker upp vid uppstart?
     
    night77 gillar detta.
  4. Maqqan

    Maqqan Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 jun 2012
    Inlägg:
    1 310
    Mottagna gillanden:
    460
    Telefon:
    iPhone 12 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    iPhone 12 Pro
    Telefon 2:
    Oneplus 6T
    Platta:
    iPad Mini 2
    Övrigt:
    Garmin 945
    Jag har nog sett det meddelandet någon gång på S7 men efter att jag tryckte bort det återkom det aldrig.
     
  5. night77

    night77 Android Expert Medlem

    Blev medlem:
    27 maj 2010
    Inlägg:
    11 301
    Mottagna gillanden:
    8 153
    Operatör:
    Telia, Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy S24 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia, Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy S24 Ultra
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy S21
    Platta:
    Galaxy Tab S9 plus
    Vart köpte du telefonen och vilken operatör har du?
     
  6. night77

    night77 Android Expert Medlem

    Blev medlem:
    27 maj 2010
    Inlägg:
    11 301
    Mottagna gillanden:
    8 153
    Operatör:
    Telia, Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy S24 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia, Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy S24 Ultra
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy S21
    Platta:
    Galaxy Tab S9 plus
    Vart köpte du telefonen och vilken operatör har du?
     
  7. Psicosis

    Psicosis Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 apr 2013
    Inlägg:
    1 927
    Mottagna gillanden:
    2 516
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max 128GB

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max 128GB
    Platta:
    iPad Pro 12,9" (2017)
    Comviq. Svårt att se på TapTalk kanske, men det står som en tagg för tråden :)
     
    bernard gillar detta.
  8. night77

    night77 Android Expert Medlem

    Blev medlem:
    27 maj 2010
    Inlägg:
    11 301
    Mottagna gillanden:
    8 153
    Operatör:
    Telia, Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy S24 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia, Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy S24 Ultra
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy S21
    Platta:
    Galaxy Tab S9 plus
    Ah my bad ... ser det nu, jag köpte min S8+ hos Comviq men använder Telia abonnemang, har inte sett sånt meddelande.

    Men, kanske lite mer frågor kan förklara något, har ni som fått meddelandet kopierat över innehållet från en gammal telefon till ny via Switch ? eller kört på en helt ny uppdatering från början utan att åteställa en backup kopia?
     
  9. cihanito

    cihanito Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 apr 2017
    Inlägg:
    7
    Mottagna gillanden:
    4
    Det går inte att undvika aviseringen sjukt nog. Jag har provat klicka på den, startat om hela luren osv.

    Jepp det är Comviq. Jag kontaktade Comviq chatten och som svar fick jag typ: Återställ ej luren, aviseringen kanske slutar komma.............
     
  10. sweetcat

    sweetcat Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 apr 2017
    Inlägg:
    3
    Mottagna gillanden:
    0
    Jag beställde min på comviq och flyttar mitt nummer från Hallon. Fick min S8 och nytt sim kort i torsdags och satte i det då mitt gamla inte passade. Däremot så flyttas inte nummret förrän på tisdag så kan bara använda den med wifi. Däreomt när jag startade mobilen idag så fick jag någon uppdatering angående simkortet sen kom detta meddelande om att jag måste återställa mobilen.
     
  11. bolvis

    bolvis Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 apr 2017
    Inlägg:
    1
    Mottagna gillanden:
    0
    Hittade vi någon lösning på detta dilemma?
    Jag sitter med samma problem just nu och efter att ha anpassat min telefon under 3 dagar så är jag måttligt sugen på en fabriksåterställning.

    Tar gärna emot hjälp!
     
  12. cihanito

    cihanito Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 apr 2017
    Inlägg:
    7
    Mottagna gillanden:
    4
    Jag skickade iväg ett mail till samsung angående detta. Så fort jag får ett svar delar jag det här med er
     
    Trino gillar detta.
  13. cihanito

    cihanito Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 apr 2017
    Inlägg:
    7
    Mottagna gillanden:
    4
    Samsungs svar:

    Hej!


    Tack för att du kontaktat Samsung Support.


    Tråkigt att höra att du upplever problem med er nya telefon.

    Det finns tre saker vi kan säga om detta och sannolikt är inget av dem ett problem med er telefon i sig.


    1. Har du återställt någon gång?

    För är det en ny funktion som kräver återställning så rekommenderar vi att du gör så om du blivit uppmanad

    av din operatör att göra så.


    2. Välj att klicka bort meddelandet fram tills dess att du fått igång ditt nya abonnemang och återställ efter detta.


    3. Prova med ett annat simkort och se ifall du upplever samma problem.

    Om så är fallet så bör din operatör återställa ert abonnemang och starta upp det på nytt.

    Detta ifall det råder konflikt i abonnemanget och kopplingen till er nya telefon.


    Med vänliga hälsningar / With kind regards

    Jim

    Samsung Support
     
    Last edited: 29 apr 2017
  14. Larsgmb

    Larsgmb Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 apr 2012
    Inlägg:
    1 921
    Mottagna gillanden:
    662
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy S21 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy S21 Ultra
    Info:
    One UI 4
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab 4
    Jag har också Comviq. Och fick också det där meddelandet vid varje omstart.
    Gjorde en fabriksåterställning och då bytte telefonen region till England(!) Varvid Samsung Pay och annat regionspecifikt slutade fungera. Fick också rådet av Samsung av prova ett annat sim. Tog ett från Telia. Med den gjorde telefonen en Erase och bytte tillbaka till Svensk region.
    Därför har jag ansökt om nummerflytt från Comviq till Telia. Tills den är genomförd den 8 maj har jag stängt av automatiska programvaruuppdateringar.
     
    cihanito, Asawi och Herrputte gillar detta.
  15. Herrputte

    Herrputte Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 maj 2015
    Inlägg:
    466
    Mottagna gillanden:
    271
    Telefon:
    Rogphone 2/iphone 12pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Rogphone 2/iphone 12pro
    Telefon 2:
    ett otal olika
    Platta:
    Galaxy tab a (2016)
    Comviq levererar (not)
     
    cihanito och Larsgmb gillar detta.
  16. cihanito

    cihanito Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 apr 2017
    Inlägg:
    7
    Mottagna gillanden:
    4
    Mycket märkligt.
     
  17. inact_0030

    inact_0030 Guest

    Det kan inte vara så då att det skall komma en uppdatering från Tele2/Comviq som anpassar luren till VoLTE och/eller VoWiFi?
     
  18. drzap

    drzap Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 jan 2010
    Inlägg:
    1 502
    Mottagna gillanden:
    1 057

    MINA ENHETER

    För mig låter det som om comviq är registrerat i England och säljer "engelska" abonnemang (simkort). Det jag tycker är sämst i detta är att du inte kommer att kunna sätta i ett tillfälligt simkort från något annat land som du semestrar i utan att telefonen fabriksåterställer sig och raderar allt du har på telefonen. Jag tycker att detta är ett stort fail från Samsung och en orsak att totalt bojkotta slamsug. Inte ens Apple håller på likadant.
     
  19. cihanito

    cihanito Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 apr 2017
    Inlägg:
    7
    Mottagna gillanden:
    4
    Senaste uppdateringen löste problemet för mig. Skönt!
     
    bernard, inact_0030 och night77 gillar detta.
  20. inact_0030

    inact_0030 Guest

    Fick du valet att använda VoLTE i inställningarna för mobilnätverket med den nya uppdateringen?