Iphone eller Android

Diskussion i 'Köpråd och fyndtips' startad av Elessar, 22 maj 2017.

Trådstatus:
Stängd för vidare inlägg.
  1. maxin

    maxin Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 jan 2017
    Inlägg:
    377
    Mottagna gillanden:
    87

    MINA ENHETER

    "Dom" kanske inte tycker den är usel och tycker inte det finns några begränsningar.

    Tex jag tycker inte det finns några begränsningar i en iPhone. Därför jag bara har haft iPhone. Men nu vill jag köpa en android. (Op5) lutar det åt iallafall. Jag hoppas att jag fastnar för android för jag vill verkligen ha en Oneplus. Eller en U11.
     
  2. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 712
    Mottagna gillanden:
    44 708
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Utmärkt poäng :)
     
    rickard81, Fredriks och Droid96 gillar detta.
  3. Droid96

    Droid96 Guest

    Därför är det lite tröttsamt att höra argumentet "iOS är så begränsat". Mycket mer intressant att få höra vad som är möjligt att göra på en Android som inte går med de begränsningar som iOS har. Vill man nu få den man diskuterar med att se "ljuset" (vad det nu än är) så måste man använda bättre argument.
     
    maxin gillar detta.
  4. Jockmokk

    Jockmokk Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 jan 2016
    Inlägg:
    941
    Mottagna gillanden:
    893
    Operatör:
    Telia,Comviq
    Telefon:
    iPhone 12

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia,Comviq
    Telefon:
    iPhone 12
    Övrigt:
    iPad Air 2019. Apple TV 4K, Apple Watch S3
    Främsta anledningen att jag bytte till iOS från android är enkelheten hos iOS. Det är generellt mer stabilt, regelbundna och kvicka uppdateringar, ett helt annat flyt i systemet. Apparna upplever jag mer väloptimerade på iPhone än android. Vilket inte är så konstigt då andriodapparna ska fungera på så väldigt många enheter..

    Sen har jag aldrig problem med batterydrain på iPhone, något jag annars haft på varenda android jag har haft.

    Så för min del handlar det om att jag är en simpel man som vill att den pryl jag använder mest dagligen ska fungera smärtfritt :) Jag saknar mycket med android och kommer garanterat skaffa fler Androidtelefoner :)
     
    Droid96 gillar detta.
  5. Johnh3

    Johnh3 Android Medlem

    Blev medlem:
    14 aug 2016
    Inlägg:
    7 155
    Mottagna gillanden:
    4 842
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Nothing Phone 2a

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Nothing Phone 2a
    Telefon 2:
    Motorola Edge 40 Neo
    Platta:
    iPad
    Jag har ju en iPad mini så jag känner till iOS och har inget emot det. Men på mobiler föredrar jag android. Ett konkret exempel är att du kan ha ett micro sd kort i många modeller så även om internminnet skulle vara litet kommer du långt med ett kort. Dock finns ju numera Google Foto appen så det kanske har mindre betydelse nu än förut.

    Uppdateringar kan ju vara ett argument för att köpa en iPhone, men även där tror jag skillnaderna kommer minska över tid med "Project Treble:
    http://www.techradar.com/news/proje...important-android-update-youve-never-heard-of

    Den viktigaste nyheten med Android O enligt min mening.
    8d2ecbd4-f97b-4a8a-9088-20f10326430f.jpg
     
    Last edited: 28 maj 2017
    Ronii10 och Droid96 gillar detta.
  6. Fredriks

    Fredriks Android Medlem

    Blev medlem:
    9 jun 2010
    Inlägg:
    6 207
    Mottagna gillanden:
    2 161

    MINA ENHETER

    Jag har under en lång tid kört både IOS och Android, oftast en high end Samsung och IPhone 6, 6S och senast en 7:a. Jag måste säga att jag uppskattar båda lika mycket, kanske en lite fördel till Android som går att tweaka till min egna och efter dom behov jag har. Har nu gjort mig av med 7:an och kör bara S8 och är nöjd med det men kan ibland känna saknad efter Iphone, hade säkert känt likadant efter Samsungen om jag bara hade kört Iphone. 2 grymt bra system idag som ändå har lite olikheter. En bra konkurrens mellan dom båda som gynnar oss alla i form av utveckling för båda systemen.

    Vi måste vara mer öppna mellan systemen, man måste inte försvara det man själv använder, det ger ingen nytta till någon.
     
    Larsgmb gillar detta.
  7. Ascii

    Ascii Android Expert Medlem

    Blev medlem:
    23 nov 2010
    Inlägg:
    10 163
    Mottagna gillanden:
    3 148

    MINA ENHETER

    Jag har aldrig tyckt om minneskort, inte ens till android. En stor klump interninne är oslagbart både i prestanda samt smidighet.
     
    kissidor, dannejanne och rickard81 gillar detta.
  8. dannejanne

    dannejanne Testpilot: Huawei P40 Medlem

    Blev medlem:
    23 mar 2011
    Inlägg:
    9 060
    Mottagna gillanden:
    8 555
    Telefon:
    15 Pro Max Xiaomi 13 Pro Xperia 5V

    MINA ENHETER

    Telefon:
    15 Pro Max Xiaomi 13 Pro Xperia 5V
    Fattar inte varför folk måste "välja läger" och försvara det man använder hela tiden. Det är så oerhört tråkigt och barnsligt beteende. Som användare av båda ger jag gärna bra eller anus till båda beroende på vad det gäller. Det gäller bara att välja vilka nackdelar man helst vill leva med. Men jag kör det bästa av två världar istället och är en happy camper.

    Jag kan dock inte komma ifrån att iOS ger mig mer sinnesro när jag använder det. Jag har aldrig någonsin under alla år haft batteridrain på iOS. Aldrig. Startar om den kanske 1 gång i månaden. Inte för att jag behöver utan för att jag kommer på mig själv att det kanske vore bra emellanåt.

    Android när jag känner mig på lite mer lekhumör. Testa olika appar eller köra teman på telefonen eller få en bättre kameraupplevelse. Nougats notifikationssystem är jag oerhört svag för och föredrar det framför varianten på iOS.

    När jag växlar mellan de båda så inser jag hela tiden det andra systemets fördelar och sällan nackdelarna (även om undantag finns om man stöter på dåligt optimerad Androidlur t.ex.).

    Använd det ni tycker om utan att berätta för hela världen hur dåliga och "begränsade" de andra systemen är för raketforskning. För det skiter vi andra totalt i.
     
    Page03, Droid96 och rickard81 gillar detta.
  9. Johnh3

    Johnh3 Android Medlem

    Blev medlem:
    14 aug 2016
    Inlägg:
    7 155
    Mottagna gillanden:
    4 842
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Nothing Phone 2a

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Nothing Phone 2a
    Telefon 2:
    Motorola Edge 40 Neo
    Platta:
    iPad
    Det är möjligt. Men Apple tar ju ut horribla priser om man vill ha större utrymme.
    Så därför är ett minneskort ett mer överkomligt och billigare alternativ.
    Skärmklipp.PNG
     
  10. maxin

    maxin Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 jan 2017
    Inlägg:
    377
    Mottagna gillanden:
    87

    MINA ENHETER

    Jag vet ju inte bättre. Iom aldrig haft en android. Därför jag skrev så
     
  11. Droid96

    Droid96 Guest

    Jag syftade inte på dig :)

    Snarare andra i denna tråd som tar upp iOS begränsningar som en stor grej men förklarar aldrig vad det har för faktisk påverkan för gemene man.
     
    maxin gillar detta.
  12. Ascii

    Ascii Android Expert Medlem

    Blev medlem:
    23 nov 2010
    Inlägg:
    10 163
    Mottagna gillanden:
    3 148

    MINA ENHETER

    Runt 1100 kr i prisskillnad mellan 128 och 256. Dvs 1100 kr för SSD-nivå i prestanda för 128 GB mer.

    Hur menar du att det är horribelt? Det finns billiga 128 GB minneskort men hur snabba är de i jämförelse med en SSD?
     
    inact_0018, Droid96, Oneplus2 och 1 annan gillar detta.
  13. Johnh3

    Johnh3 Android Medlem

    Blev medlem:
    14 aug 2016
    Inlägg:
    7 155
    Mottagna gillanden:
    4 842
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Nothing Phone 2a

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Nothing Phone 2a
    Telefon 2:
    Motorola Edge 40 Neo
    Platta:
    iPad
    Jag använde länge Windows Phone. Så även jag fick slutligen välja plattform när man började inse att Microsoft kanske inte kommer supporta sin plattform längre och app gapet växer hela tiden. Man kan argumentera om för och nackdelar naturligtvis. Själv anser jag att Apple tar överpriser för sina produkter, även för sin instegsmodell.
    Men det är upp till var och en att tycka vad man vill naturligtvis.

    Själv valde jag Android (under 2016) för att det är det system med störst marknadsandelar helt enkelt och jag tror det kommer att ha betydelse för framtida app utveckling och liknande.

    Smartphone Global Market by Market Affluence in Q4 2016:
    Rich World Countries . . . . . . . Android 66% . . . . iOS 34%
    China . . . . . . . . . . . . . . . . . . . Android 83% . . . . iOS 17%
    Emerging World Countries . . Android 88% . . . . iOS 12%
    World smartphones . . . . . . . . Android 82% . . . . iOS 18%

    Men det är ju upp till var och en att välja. Dock håller jag helt med denna video om att Tim Cook är fel man att vara VD för Apple och att de har tappat greppet om sina produkter och vad som går hem:

    View: https://www.youtube.com/watch?v=mDesN2F3Zp4
     
  14. Droid96

    Droid96 Guest

    Känns väldigt off-topic.

    Mina åsikter:

    Apple bygger fantastiska mobiltelefoner med i mitt tycke världens bästa mobila operativsystem - iOS. Design, prestanda och användarvänlighet är långt före närmaste konkurrent. It just works. De begränsningar som många pratar om i den här tråden är inget jag någonsin reagerat över. Väntar fortfarande med spänning på förstahandsupplevelser där detta varit ett reellt problem.

    Android är ett grymt bra operativsystem som har en fantastisk mångfald - då syftar jag både på mjukvaran (Play Store) och hårdvaran (alla tillverkare som gör telefoner för alla smaker). Det kanske bästa av allt är användarna som har tips och tricks att dela med sig av kring operativsystemet. Se bara på eminenta Swedroid. Jag tvivlar att något annat mobiloperativsystem hade genererat en sådan aktivitet som vi har här.
     
    inact_0018 och dannejanne gillar detta.
  15. Kalven

    Kalven Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 apr 2010
    Inlägg:
    1 682
    Mottagna gillanden:
    572
    Operatör:
    3
    Telefon:
    iPhone 12 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    3
    Telefon:
    iPhone 12 Pro Max
    Jag personligen behöver inte så stort utrymme på SSD-nivå. Det jag lagrar, musik/film/foton etc klarar jag gott och väl med sd-kort. Ungefär som datorn för oss som (hypotetiskt hehe) kör mycket torrents, varför använda SSD för flera terabyte när vanliga hårddiskar kommer funka precis lika bra för det ändamålet? [emoji4]

    Med det sagt så skulle jag kunna tänka mig att testa en iphone om 7S+ blir bra och om 32 GB försvinner till förmån för 64 gb. 32 GB utan kortplats kan jag bara inte leva med.
     
  16. Elessar

    Elessar Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 maj 2017
    Inlägg:
    39
    Mottagna gillanden:
    30
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Samsung Galaxy S8+

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Samsung Galaxy S8+
    Men du som har båda kanske kan berätta vilka begränsningar som finns på en iPhone som gör att du även har en Samsung?
    Eller har det inte med begränsningar att göra?
     
  17. Asawi

    Asawi Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    6 jul 2012
    Inlägg:
    4 438
    Mottagna gillanden:
    4 720
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi Mi11 Lite

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi Mi11 Lite
    Platta:
    iPad Air 2 LTE
    Frågeställaren bestämde sig för en S8 redan på sidan 2 eller nåt, så det kanske inte är helt nödvändigt att elda på diskussionen mer, men jag tycker i alla fall att det blir lite tokigt att sätta hela Android mot iOS eftersom det inom Android finns så olika mobiler. En del kan man, precis som med iPhone, ta upp ur lådan och i princip bara köra. Andra behöver mer tillfixning innan de blir riktigt användbara. Detta beroende på hur användarmiljön är utformad. Det som hos många här på Swedroid räknas som onödig bloat är det som många icke teknikintresserade önskar och uppskattar. Den rena Android som uppskattas här passar verkligen inte alla.
    Jag föredrar själv Android, men ser absolut att iOS passar andra personer bättre.
     
    kissidor, Ascii och Elessar gillar detta.
  18. Johnh3

    Johnh3 Android Medlem

    Blev medlem:
    14 aug 2016
    Inlägg:
    7 155
    Mottagna gillanden:
    4 842
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Nothing Phone 2a

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Nothing Phone 2a
    Telefon 2:
    Motorola Edge 40 Neo
    Platta:
    iPad
    Tycker det är relevant eftersom han en bit in i videon talar om designen på iPhones m.m..

    Men till grundfrågan som trådskaparen frågade om han ska välja Android eller ios/iPhone?

    Själv tycker jag Android är det bästa valet med det utbud på marknaden som finns här och nu. Sen vad Apple släpper till 10 års jubileumsåret med iPhone 8 eventuellt i september vet vi inte. Det kan ju bli nåt väldigt extra spännande.:)

    Men i närtid tycker jag det är Android som gäller.
     
  19. dannejanne

    dannejanne Testpilot: Huawei P40 Medlem

    Blev medlem:
    23 mar 2011
    Inlägg:
    9 060
    Mottagna gillanden:
    8 555
    Telefon:
    15 Pro Max Xiaomi 13 Pro Xperia 5V

    MINA ENHETER

    Telefon:
    15 Pro Max Xiaomi 13 Pro Xperia 5V
    Android har väldigt länge haft störst marknadsandelar. Ändå prioriteras Apple för det mesta när det gäller appar och jag tror inte det kommer ändras inom en snar framtid faktiskt.
     
  20. Elessar

    Elessar Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 maj 2017
    Inlägg:
    39
    Mottagna gillanden:
    30
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Samsung Galaxy S8+

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Samsung Galaxy S8+
    Fast den verkar bli försenad till nästa år....
    http://www.mobil.se/nyheter/analytiker-iphone-8-f-rsenas-till-2018#.WSrwJuuLS70
    Och jag m.fl. var ju ute efter en mobil tämligen omgående.
    Men visst, för min del är det nog bara iPhone 8 som kan matcha Galaxy s8+.
    Och nästa år kanske det är dags att byta igen:)
     
Trådstatus:
Stängd för vidare inlägg.